Gå til innhold

OCZ SATA SSD 64 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers så er jeg ikke enig i de ytelsetallene i Raidguiden. Med utgangspunkt i SSDer som klarer 120 MB/s lesing og 100 MB/s skriving så mener jeg at båndbredden med de forskjellige alternativene blir:

1 enkelt disk: 120/100 MB/s

2 disker i Raid0: 240/200 MB/s

2 disker i Raid1: 120/100 MB/s

4 disker i Raid0 + 1: 240/200 MB/s

Hvorfor vil man ikke få bedre leseytelse med to disker i Raid1? Klarer ikke kontrollere å dele lesinga på to disker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ellers så er jeg ikke enig i de ytelsetallene i Raidguiden. Med utgangspunkt i SSDer som klarer 120 MB/s lesing og 100 MB/s skriving så mener jeg at båndbredden med de forskjellige alternativene blir:

1 enkelt disk: 120/100 MB/s

2 disker i Raid0: 240/200 MB/s

2 disker i Raid1: 120/100 MB/s

4 disker i Raid0 + 1: 240/200 MB/s

Hvorfor vil man ikke få bedre leseytelse med to disker i Raid1? Klarer ikke kontrollere å dele lesinga på to disker?

 

teorien støtter deg. evt omvendt. du skal få dobbel teoretisk lesehastighet med raid1. og med fire disker i raid 0+1 skal du teoretisk få 4x lese. jeg har det med 7200 spinpoints. ok+ for hjemmebruk.

 

redigerT: faderullandei. oppdaget plutselig at jeg stod og sa imot selveste simen1.

 

vel vel, jeg sliter med å finne kilder, men her er mine 5 cent:

 

raid 1 er deling av fila likt på begge disker. det tar like lang tid å skrive som for enkeltdisker, men ved lesing kan man hente halvparten av fila fra hver disk, ettersom fila er speilet.

 

det samme prinsippet får konsekvenser for raid 0+1.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Ja. Det er veldig vanlig å gjøre med platebaserte disker i servere.

 

Den RAID guiden her på HW.no er jo skrevet med tanke på vanlige "gamle" disker ja...

 

Ser at den viser at Raid 0+1 gir samme skrivehastighet og mye bedre lesehastighet sammenlignet med Raid 0 (som skal være det raskeste).

 

 

@raid-teori: raid 0+1 gir bra lesing, men raid0 x4 disker gir pose og smekk imho.

 

 

jeg har satt opp et raid på intelkontrolleren til ich9r, seks disker i raid 0, tett opp mot 2GB/S burst og 675MB/S avg seq read på et volum på omtrent 2TB.

 

og dette er faktisk magre resultater i forhold til det som er oppnådd med optimaliserte installasjoner av os og et max tweaka OC system.

 

med HD tach og de nevnte resultater i benchmarken lå jeg på cpu usage på 10% med Q6600.

 

redigert: seff er aksesstiden sentral i vanlig bruk, der kommer jeg aldri til å legge meg ut med simen. for ordens skyld kan jeg nevne at avg aksesstid på raidet med seks disker var 8,9ms

 

redigert2: er det noen prinsipiell forskjell på teoretisk ytelse for ssd-disker i raid vs platedisker i raid? skulle ikke tro det ettersom raid er prinsippet for håndtering av data mellom flere disker, fhv uavhengig av hvordan disken funker.. det vil selvsagt være store forskjeller på kontrollere, og praktisk (reell) ytelse, men teorien skal vel bestå?

 

og for en off topic mozart-kule: hvorfor i alle dager får jeg lov til å lage et volum over 2TiB? i WinXp 32 bits, dersom det betyr noe..

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Ja. Det er veldig vanlig å gjøre med platebaserte disker i servere.
Den RAID guiden her på HW.no er jo skrevet med tanke på vanlige "gamle" disker ja...

 

Ser at den viser at Raid 0+1 gir samme skrivehastighet og mye bedre lesehastighet sammenlignet med Raid 0 (som skal være det raskeste).

@raid-teori: raid 0+1 gir bra lesing, men raid0 x4 disker gir pose og smekk imho.

var det ikke slik at man ikke hadde noen backup i raid0 da... forsto ikke helt hvordan det kunne bli bedre enn raid0+1 da...

 

Mulig jeg misforsto deg litt nå men, ble bare litt usikker igjen...

man har jo ingen sikkerhet i raid0 liksom...

 

Dette må være drømme disker da: MTRON SSD Pro 7000 Series 3.5" 64GB, SATA, 0,1ms Access, hadde jeg vært millionær hadde jeg kjøpt 4 stk. i dag...

 

men seriøst, hvis vi tar utgangskpunkt i de prisene komplett fører pr. i dag vil det vel ikke være økonomisk forsvarlig med 4 stk 16 gb disker til ca. 16000 kr sammenlignet med to stk. 32 GB disker til ca. 12000 kr.

 

EDIT: bare et lite duste spørsmål til slutt her, om en helt annen sak.. hva er egentlig forskjellen på en 2.5 tommer og en 3.5 tommer SSD? Fordeler og bakdeler, går det bare på størrelsen, eller hva er det??

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
var det ikke slik at man ikke hadde noen backup i raid0 da... forsto ikke helt hvordan det kunne bli bedre enn raid0+1 da...

 

Ikke bedre, men raskere (teoretisk i alle fall). 4 disker i RAID0 gir 4 disker å lese fra samtidig. 4 disker i RAID 0+1 gir 2.

 

EDIT: bare et lite duste spørsmål til slutt her, om en helt annen sak.. hva er egentlig forskjellen på en 2.5 tommer og en 3.5 tommer SSD? Fordeler og bakdeler, går det bare på størrelsen, eller hva er det??

 

Kun fysisk størrelse utgjør forskjellen. Det har jo litt å si for leverandørene siden 2.5" går i laptoper.

 

Det å angi SSD størrelsen med det tradisjonelle målet er jo egentlig litt snodig siden " angir diameteren på plata i disken og en SSD har ikke noe plate i det hele tatt...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
var det ikke slik at man ikke hadde noen backup i raid0 da... forsto ikke helt hvordan det kunne bli bedre enn raid0+1 da...

 

Ikke bedre, men raskere (teoretisk i alle fall). 4 disker i RAID0 gir 4 disker å lese fra samtidig. 4 disker i RAID 0+1 gir 2.

 

 

 

egentlig ikke. 4 disker i raid 0+1 gir den samme lesehastigheten som 4xraid0 - men 2x skrive hastigheten bare.

Lenke til kommentar

Nå begynner MLC-disker å virkelig gjøre sin inntreden her...

 

Mtron MOBI 16GB SSD 2,5 SATA (MLC) til 1200 kr. hos shg: http://shg.no/p/2113269 (forferdelig menysystem, bare søk etter Mtron på siden). 32 GB-versjonen koster 1800 kr. Dette er omtrent halv pris sammenlignet med SLC-versjonene.

 

SuperTalent har nettopp lansert en 30 GB MLC-disk med 120 MB/s leseytelse i USA til $299 (ca. 1500 kroner).

 

En 32 GB MLC med rimelig god ytelse til under tusenlappen bør være innen rekkevidde i løpet av året.

Lenke til kommentar

Wow, 1800 kr for en Mtron MOBI 1000 32 GB med 100 MB/sek les og 40 MB/sek skriving er jo en meget bra pris. Siden man generelt ikke bedriver så mye skriving i sammenligning med lesing så vil den sikkert egne seg ypperlig som en systemdisk... vel å merke hvis man skrur av swap filen (unødvendig har man 2-4 GB i WinXP i hvertfall).

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Interessant å se også forskjellen mellom levetid på MOBI 1000 og MOBI 3000 serien:

 

MOBI 1000: >28 years @ 50GB write per day

MOBI 3000: >140 years @ 50GB write per day

 

Begge har 3 års garanti mot feil. Vet ikke hvor mange GB man vanligvis skriver på en disk om dagen? Dvs, hvor mye de råtne MS OS'ene skal swappe ut på disken hele tiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...