Gå til innhold

OCZ SATA SSD 64 GB


Anbefalte innlegg

Den nye OCZ SSD2 disken ser jo fantatisk bra ut da. 2700 kr (Newegg) for 32 GB er jo ikke så ille pris heller da for noe som allerede slår Mtron Mobi diskene.

Prisen på Mobi er altfor høy, den burde bli justert ned når PRO 7500 kommer i juni.

 

The PRO 7500 SSDs come in both 2.5 and 3.5-inch form factors, are targeted at the enterprise market and feature SATA 3.0 Gbps interfaces. Featuring built-in 7-bit Error Correction Code (ECC), the upcoming drives can brag with some top transfer speeds - 130 MB/s and 120 MB/s when reading and writing respectively.

Hele artikkelen finner man her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisen på Mobi er altfor høy, den burde bli justert ned når PRO 7500 kommer i juni.

 

Ja, Mobi prisen har stått ganske stille. 32 GB versjonen har sunket litt de siste ukene. Ellers er vel PRO 7500 strengt tatt i toppsjiktet og vil ikke nødvendigvis presse billigmerket, det vil vel heller senke prisen på Pro 7000 litt for å selge den ut (antar at Pro 7500 erstatter denne).

 

Uansett en spennende utvikling. Mange sier at SSD oppgraderingen gjorde at det føltes som en ny maskin pga den raske responsen på all IO... noe jeg har gledet meg til i årevis.

Lenke til kommentar

MTRON skryter fælt av den nye disken, men lurer litt på hvordan den prises i forhold til markedet.

 

32GB (lesehastighet i HD Tach):

Mobi 3000 --- kr 3819,- (96 MB/s)

PRO 7000 ---- kr 4151,- (111 MB/s)

OCZ SATA II - kr 2990,- (156 MB/s)

 

Mulig PRO 7500 har bedre skriveytelse enn OCZ SATA II, men prises den på samme nivå som MemoRight GT ($1049) så blir valget ganske enkelt for den vanlige bruker, m.m. man tenker på at i tredje kvartal så starter Intel produksjonen av Iphraim (250/130 MB/s).

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
m.m. man tenker på at i tredje kvartal så starter Intel produksjonen av Iphraim (250/130 MB/s).

Flash-teknologien er fortsatt i startgropa. Regn med at det dukker opp SSDer med langt større hastigheter enn det også i årene som kommer. Jeg blir ikke overrasket om Intels israelske stamme ikke blir den raskeste SSDen når den kommer ut.

Lenke til kommentar

MTRON starter antageligvis produksjon av en disk med 240/200 MB/s i september, flere andre aktører vil også komme med SSD utover året, en gjetting på pris blir vanskelig med flere ukjente faktorer.

 

Når det gjelder hastighet er ikke enden nær, men jeg og mitt hovedkort kommer nok til å klare seg med 250->300 MB/s slik jeg leser artikkelen Battleship Mtron.

 

Edit: Jeg ble som sagt overrasket av testen som Benchmark Reviews utførte på den nye OCZ disken, ettersom den var noe annet enn hva TrustedReviews kom frem til. Testen virker litt merkelig når jeg i tillegg ser hva AnandTech kom frem til, men hvis man tar HD Tune som en pekepinn så blir rangeringen følgende:

 

OCZ SATA II -------- 87 MB/s (kr 2990,-)

MTRON Mobi 3000 - 95 MB/s (kr 3819,-)

MTRON PRO 7000 - 106 MB/s (kr 4151,-)

 

Aksesstiden er også verre, istedenfor 0.1ms så er den egentlig på 0.3ms.

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar

For bruk som systemdisk er vel ikke skrivehastigheten så viktig egentlig? Med 4 GB minne kan en jo skru av sidevekslingsfilen hvis man har 32 bit operativsystem. Blir ikke nye skriving til disk da, unntatt ved innstalasjon av nye programmer og det gjør en jo ikke så veldig ofte...

Lenke til kommentar
For bruk som systemdisk er vel ikke skrivehastigheten så viktig egentlig? Med 4 GB minne kan en jo skru av sidevekslingsfilen hvis man har 32 bit operativsystem. Blir ikke nye skriving til disk da, unntatt ved innstalasjon av nye programmer og det gjør en jo ikke så veldig ofte...

Du har temp områder, temporary internett files, applikasjoner som cacher til disk stadig vekk etc.

Lenke til kommentar

Et tips er å bruke RAM-disk til temporære filer, hvis man har mye minne å ta av. Men det er kanskje litt jobb å få alt til å bruke den da, siden man ofte må inn og manuelt fortelle applikasjoner hvor de skal legge temp-filene sine, selv om man har satt noe annet enn C:/temp eller /tmp i systeminnstillingene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderte lenge å kjøpe meg To slike SSD harddisker, samt å ha det på en 4 Porters LSI SAS-kontroller (Pci-express X4). Virker som at dette funker sammen.

Alt i Alt hadde dette kostet meg 6600 kroner, ikke galt for min del. Men etter mange skrekk historier (og "ikke-anbefalinger") valgte jeg å droppe det.

Burde jeg revurdere det igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...