Gå til innhold

OCZ SATA SSD 64 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant diskusjon om de nye CF-SATA adapterene som er på markedet her. Jeg har lenge lurt på å prøve ut dette for å se hva ytelsen blir med 1 eller 2 i raid. Men jeg tror man må være forsiktig å finne kombinasjonen av CF-SATA kontroller som har støtte for DMA samtidig som man finner CF kort som også "snakker" effektivt med disse controllerene.

 

Skal man ha et CF kort med bra ytelse så må man evt kjøpe SanDisk Ducati edition og de koster jo vidderlig 1078 kr per 8 GB kort.. så da er man jo over prisen på Mtron Mobi hvis man også skal ha to gode sata-cf adaptere også.

Lenke til kommentar

Ja men...

 

Disse CF kortene dør da ganske raskt om de brukes som OS disk... Meget begrenset antall overskrivninger. Windows XP skriver MYE data til disk - hele tiden - selv med mye RAM og null diskswap.

 

Jeg kjørte en 2 GB CF disk som OS disk for Debian. Selv med 4 GB ram døde disken i løpet av noen måneder. Kan ha vært uflaks selvsagt.

Lenke til kommentar

Super Talent Ships World's Thinnes 256 GB SSD

256 GB SSD i vanlig 2,5"-kabinett. Selvsagt ment for laptop. Kan ikke akkurat klage på kapasiteten lenger da.

 

Hastigheten er ikke all verden da jeg mistenker de bruker billig MLC NAND:

The FSD56GC25H drive supports 0.1ms access times, a maximum of 65MB/sec

sequential read speed and 50MB/sec sequential write speed.

 

Blir spennende å se prisen.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt det store behovet for disk større enn 64 GB egentlig, med mindre man skal på flere måneders reise med en laptop og vil ha masse filmer og musikk med seg. I de fleste tilfeller hvor man har tilgang til trådløst nett og kan nå hjemmeserveren sin så kan man lett hente det man trenger når man trenger det.

 

Å bruke masse solid state minne for å spille av media som i utgangspunktet "streames", dvs aksesseres i en "retning", så kan man like greit ha med seg en bærbar terabyte vanlig harddisk med det man trenger i tillegg hvis det er krise.

 

Personlig hadde jeg klart meg fint med 32 GB så lenge det er snakk om XP da. OS, noen apps, et par spill, et par filmer og en bra samling musikk.

Lenke til kommentar

Spennende! 65 og 50 MB/s er slett ikke verst til å være MLC. MLC betyr også lavere pris. Jeg ser absolutt muligheter for at de lykkes med denne. Det er jo ikke utenkelig at noen er mindre opptatt av ytelse enn av støy, kapasitet og GB/krone. Se for dere disse:

 

64 GB 100 MB/s 6000 kr

128 GB 50 MB/s 6000 kr

 

Folk prioriterer forskjellig. Jeg tror det er et marked for begge deler.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det:

 

Bærbar:

64-128 GB er det optimale. Får plass til alt man trenger når man er på farten. Vista, alle programmer, litt musikk, litt filmer og diverse. Skrivehastigheten er ikke SÅ viktig så lenge det ikke er dårligere enn vanlige laptop-disker. Andre fordeler som lavere strømforbruk, ingen støy, støtsikkerhet etc. er like viktig som forbedret ytelse her.

 

Stasjonær:

32 GB er det optimale. Får plass til Vista, et annet OS og de viktigste spillene/programmene. Resten (MP3, filmer etc.) legges på en stor, vanlig 3,5"-disk. Ytelse er den klart viktigste faktoren da den vil konkurrere mot Raptor/Cheetah.

 

 

Prisen på standard MLC-minne er nå ca. 10 kroner/GB på råvaremarkedet i Asia, men da snakker vi om minnepinne/minnekort-hastigheter. SLC er rundt tre ganger så dyrt pr. GB.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det:

 

Bærbar:

64-128 GB er det optimale. Får plass til alt man trenger når man er på farten. Vista, alle programmer, litt musikk, litt filmer og diverse. Skrivehastigheten er ikke SÅ viktig så lenge det ikke er dårligere enn vanlige laptop-disker. Andre fordeler som lavere strømforbruk, ingen støy, støtsikkerhet etc. er like viktig som forbedret ytelse her.

 

Stasjonær:

32 GB er det optimale. Får plass til Vista, et annet OS og de viktigste spillene/programmene. Resten (MP3, filmer etc.) legges på en stor, vanlig 3,5"-disk. Ytelse er den klart viktigste faktoren da den vil konkurrere mot Raptor/Cheetah.

 

 

Prisen på standard MLC-minne er nå ca. 10 kroner/GB på råvaremarkedet i Asia, men da snakker vi om minnepinne/minnekort-hastigheter. SLC er rundt tre ganger så dyrt pr. GB.

 

32 gb er ikkje optimalt for meg i alle fall :hm: Bare vista tar vel 10 gb, så kommer alle spill som jeg legger på den raskeste disken, altså OS disken. Dagen spill er så store, at de for tar 6-7 gb per spill. Altså ikkje mange spill installert, før man har en 32 gb disk full.

128 gb begynner å bli riktig størrelse for mitt behov :)

Lenke til kommentar

Enda en laptop-disk med billig MLC-minne og fører til ytterligere konkurranse i markedet :thumbup: : Tosbiba prepares 128GB MLC

"The new drives will offer a write speed of 40MB per second and a read speed of 100MB/s."

 

Forferdelig skrivehastighet (nettopp det som er problemet med MLC), men prisen bør ikke være så uhyggelig. Vil tippe rundt 4000 kroner i starten.

 

Kan bli spennende hvis man på en eller annen måte får parallellisert MLC-brikkene bedre så vi ser skikkelige skrivehastigheter. Jeg er litt tvilende til antall overskrivinger og feil, men det har nok skjedd en del på MLC-fronten når man satser for fullt på SSD. Toshiba estimerer forørig MTBF til 1 million timer. Vil tippe en eller annen videreutvikling av MLC er framtiden for SSD, særlig med tanke på pris. Prisen på MLC er som sagt en tredjedel av SLC-prisen.

 

EDIT: En annen nettside hadde mye mer detaljert info:

 

"According to the company, the first SATA II 1.8" and 2.5" drives featuring the technology will begin shipping samples in April."

 

"Multi-level cell solid state drives differ from single-level cell (SLC) designs by packing more bits per cell (2 bits vs. 1 bit), as its name implies. This density reduces cost but it comes with a trade-off: comparatively high bit-error rates.

 

Toshiba seems confident that they have overcome this with a 200 MHz, 32-bit controller that offers error correction as well as wear-leveling and speedy read-write operations."

 

32GB og 64GB er også på vei. Mulig vi ser førstnevnte ned mot tusenlappen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
"The new drives will offer a write speed of 40MB per second and a read speed of 100MB/s."

 

Forferdelig skrivehastighet (nettopp det som er problemet med MLC), men prisen bør ikke være så uhyggelig.

Normalt bruksmønster er anslagsvis 95% lesing og 5% skriving så det vil neppe ha så mye å si i praksis. Jeg tror folk som oss skremmes overdrevent mye av det tallet.

Lenke til kommentar
32GB med 100 MB/s skriv og 40 MB/s les er meget interessant for min del. Kanskje jeg går for et par stk i Raid0 ;)

 

Apropos priser så er Trancend sin 32GB nede i 1366 kr nå.

 

Ja, helt enig, 100 MB/s les for 32GB er midt i blinken for meg. Skriver jo ikke så ofte til disken så det er mindre viktig.

 

Angående Transcend disken så er det jo en meget bra pris indeed, men diskener er ikke særlig bra da visstnok.

Lenke til kommentar
Vil tippe en eller annen videreutvikling av MLC er framtiden for SSD, særlig med tanke på pris. Prisen på MLC er som sagt en tredjedel av SLC-prisen.

 

[..]

 

"[..] Toshiba seems confident that they have overcome this with a 200 MHz, 32-bit controller that offers error correction as well as wear-leveling and speedy read-write operations."

Jeg er skeptisk til om MLC er like bra, men dersom den feilrettende MLC-teknologien til Toshiba viser seg å være like bra i praksis for kundene som SLC, så får sistnevnte problemer med markedsføringen når de er såpass mye dyrere. Da må SLC-produsentene enten få frem SLCs fortrinn, senke prisen eller stenge butikken. Trolig vil en videreutvikling av Flash-teknologien ta over for både MLC og SLC, så problemstillingen er akademisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ja, helt enig, 100 MB/s les for 32GB er midt i blinken for meg. Skriver jo ikke så ofte til disken så det er mindre viktig.

Regner med at du da har kontroll over hva OS'et gjør på egenhånd også, som f.eks Windows swapfile eller IE's evindelige lagring av alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Jeg er skeptisk til om MLC er like bra, men dersom den feilrettende MLC-teknologien til Toshiba viser seg å være like bra i praksis for kundene som SLC, så får sistnevnte problemer med markedsføringen når de er såpass mye dyrere. Da må SLC-produsentene enten få frem SLCs fortrinn, senke prisen eller stenge butikken. Trolig vil en videreutvikling av Flash-teknologien ta over for både MLC og SLC, så problemstillingen er akademisk.

Alle flashbrikker er feilrettede, slitasjeutjevnende og feildetekterende i dag. Spørsmålet er bare i hvilken grad. Det er mulig Toshiba gjør det ekstra bra eller har lagt til et ekstra nivå av feilretting i flashkontrolleren.

 

Ellers så skjønner jeg ikke hva du mener med noe annet enn SLC og MLC. Det er jo ikke så mange flere muligheter enn en og flere bit per minnecelle. (SLC er en bit per celle, mens MLC er flere bit per celle.)

Null bit per celle (ZLC) er ganske uaktuelt. :p

 

Sånn bare for å sammenligne, noen som vet normal skrivehastighet på en 1,8" platebasert disk?

Skrivehastigheten er omtrent den samme som lesehastigheten. Hitachis beste 1,8" (80GB) er begrenset av grensesnittet til 33 MB/s. Toshibas beste 1,8" (120GB) er oppgitt til 24-51 MB/s men det er vanligvis litt optimistiske tall. Jeg regner med 20-40 MB/s er mer realistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...