Gå til innhold

AprilFest 2008 - Vi feirer at våren og lyset er tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke mer enn ca. en uke - hensikten med forsidesaken er vel å få folk til å bli med på moroa, så det er et poeng å få den opp før 1. april.

Helt enig - bør være på forsiden på tirsdag når alle er tilbake fra påskeferie.

 

Skal sende en påminnelse når jeg er nede fra "fjellet" på mandag, så det ligger i postkasse til akam på tirsdag morgen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Bah, ser dårlig ut for meg nå. Vil ikke kunne delta fra starten pga jeg ikke fikk kontakt med forsikringsselskapet idag, og de skal sikkert ha noen dager saksbehandlig, så skal pengene over til konto, og evt bestilles fra nettet.....

Du får ikke lånt noe imellomtiden da ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg vil melde meg på, men er usikker på hvilken utfordring jeg skal gi meg selv. Jeg vil delta på pingle-nivå. Helst ønsker jeg at oppgaven skal være kompatibel med temaet Tromsø fotoklubb har for mai-konkurransen (bilder som tas i april og bedømmes/premieres i mai). Problemet er bare at jeg ikke vet hva temaet er ennå.

 

Noen spørsmål:

- Vil utfordringen "noe helt nytt hver dag" være for generell?

Jeg tenker da på utnyttelse av nye fotograferingsteknikker, vidt forskjellige motiver hver dag, nye redigeringsteknikker osv. Alt i den hensikt å utvikle min egen kreativitet og lære og øve på noe nytt fra dag til dag.

 

- Må bildet postes i tråden samme dag som de tas eller kan jeg samle opp bilder fra flere dager og poste de samtidig?

Lenke til kommentar
Jeg vil melde meg på, men er usikker på hvilken utfordring jeg skal gi meg selv. Jeg vil delta på pingle-nivå. Helst ønsker jeg at oppgaven skal være kompatibel med temaet Tromsø fotoklubb har for mai-konkurransen (bilder som tas i april og bedømmes/premieres i mai). Problemet er bare at jeg ikke vet hva temaet er ennå.

Det er to måter å takle dette på. Deltar du som pingle, så står du fritt til å gjøre andre ting samtidig, så da blir det ikke konflikt. Ellers så kan du melde deg som reservert hvor du tar deg en "fridag" (eller fler) for å konsentrentre deg om konkurransen.

 

Noen spørsmål:

- Vil utfordringen "noe helt nytt hver dag" være for generell?

Både og ...

 

Jeg tenker da på utnyttelse av nye fotograferingsteknikker, vidt forskjellige motiver hver dag, nye redigeringsteknikker osv. Alt i den hensikt å utvikle min egen kreativitet og lære og øve på noe nytt fra dag til dag.

... men på denne måten kan det virke. Men da bør du nok sette opp en liste på forhånd med punkter som du ønsker å terpe på.

 

Alternativt kan utfordringen være komposisjon e.l.

 

- Må bildet postes i tråden samme dag som de tas eller kan jeg samle opp bilder fra flere dager og poste de samtidig?

Du trenger ikke å laste opp et bilde samme dag. Men det hadde vært fint om du laster opp en gang i uken ihvertfall. Entusiastene vil nok prøve å laste opp bilde samme dag eller senest dagen etter.

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen spørsmål:

- Vil utfordringen "noe helt nytt hver dag" være for generell?

Jeg tenker da på utnyttelse av nye fotograferingsteknikker, vidt forskjellige motiver hver dag, nye redigeringsteknikker osv. Alt i den hensikt å utvikle min egen kreativitet og lære og øve på noe nytt fra dag til dag.

Enig med tomsi42 her - "noe helt nytt hver dag" vil være for generelt alene, men med litt presisering er den helt på sin plass... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hva med utfordringen "Utfør lista over dagsoppgaver i vilkårlig rekkefølge. Hver dagsoppgave skal kun brukes én gang og alle oppgavene skal utføres." ?

 

Liste:

1. makro innsekt

2. makro plante

3. makro objekt

4. pinhole

5. eksponering på minst 10 sekunder

6. HDR

7. moderne arkitektur

8. gammel arkitektur

9. sjø/strand

10. portrett

11. sol/solnedgang

12. sjablong foran objektivet

13. Ekstrem dybdeskarphet (kompositt av flere bilder)

14. Folkemylder

15. Produkt/reklamefoto

17. Konsert

18. Sportsaktivitet frosset i lufta

19. Abstrakt motiv

20. tre

21. båt

22. bil

23. fugl

24. 3D-bilde for rød/blå 3D-briller

25. ekstrem sammensying av bilder (minst 20 bilder med maks 30mm hver)

26. fugleperspektiv

27. froskeperspektiv

28. sort/hvitt + en fremtredende farge på noe i bildet

29. zoom-effekt (lang lukkertid + zooming)

30. under vannflata

 

Utfordringen er å komplettere lista. Dvs. at jeg MÅ ta bilder hver eneste dag og MÅ fullføre alle oppgavene på lista. Det kan jo bli veldig vanskelig på slutten når det er få valgmuligheter igjen på lista. Høres dette ok ut? Eller blir det for generelt igjen?

 

Har dere forslag til endringer på lista?

Lenke til kommentar
Hva med utfordringen "Utfør lista over dagsoppgaver i vilkårlig rekkefølge. Hver dagsoppgave skal kun brukes én gang og alle oppgavene skal utføres." ?

 

Liste:

** lang liste **

Det kan jo gå. Har tenkt litt i de baner selv.

 

Utfordringen er å komplettere lista. Dvs. at jeg MÅ ta bilder hver eneste dag og MÅ fullføre alle oppgavene på lista. Det kan jo bli veldig vanskelig på slutten når det er få valgmuligheter igjen på lista. Høres dette ok ut? Eller blir det for generelt igjen?

Det du kan gjøre er å skrive ned kravene på hver sin lapp som du bretter sommen og legger i en krukke. På morgenen trekker du en lapp - det er dagens oppgave.

 

Har dere forslag til endringer på lista?

3D blir vel noe søkt - det er en del av oss som ikke har glede av effekten (pga. manglende samsyn).

 

HDR er jo mest en bilderedigeringsteknikk, så jeg vet ikke om det passer her.

 

Leste i et engelsk fotoblad om en utfordring hvor man trakk en lapp fra tre bunker som til sammen ble utfordingen. F.eks. Mennesker + vidvinkel + sort/hvitt. Kanskje det kunne være en vri.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å skrive ned kravene på hver sin lapp som du bretter sommen og legger i en krukke. På morgenen trekker du en lapp - det er dagens oppgave.

Jeg synes det blir litt vel tøft. Får jeg "sol/solnedgang" og det regner den dagen så er jo løpet kjørt. Det samme med mange av de andre oppgavene. Det er ikke hver dag jeg har tilgang til bil eller værforholdene ligger til rette osv.

 

3D blir vel noe søkt - det er en del av oss som ikke har glede av effekten (pga. manglende samsyn).

Ja, det er litt dumt om det er få på forumet som får utbytte av bildet men det er noe jeg ønsker å lære meg. Jeg kan godt bytte 3D teknikk til noe folk kan teste ut med en enkel utskrift + litt klipping og liming. Jeg husker ikke navnet på de alternative teknikkene men tror jeg skal klare å komme opp med noe som ikke er for vanskelig å få utbytte av. En av teknikkene fungerer faktisk best med hånden over det ene øyet.

 

HDR er jo mest en bilderedigeringsteknikk, så jeg vet ikke om det passer her.

Jeg synes det passer fint inn, men kan sikkert utelukke denne om det er ønskelig.

 

Leste i et engelsk fotoblad om en utfordring hvor man trakk en lapp fra tre bunker som til sammen ble utfordingen. F.eks. Mennesker + vidvinkel + sort/hvitt. Kanskje det kunne være en vri.

Spennende, men jeg tror det blir litt for tøft for meg om jeg skal prøve å løse 30 slike på rad. Jeg vil sette meg et mer realistisk mål enn det.

 

Kom gjerne med forslag til andre utfordringer på lista så kan jeg erstatte de minst spennende med de nye forslagene.

Lenke til kommentar
Leste i et engelsk fotoblad om en utfordring hvor man trakk en lapp fra tre bunker som til sammen ble utfordingen. F.eks. Mennesker + vidvinkel + sort/hvitt. Kanskje det kunne være en vri.

Spennende, men jeg tror det blir litt for tøft for meg om jeg skal prøve å løse 30 slike på rad. Jeg vil sette meg et mer realistisk mål enn det.

Det behøver ikke bli mer vanskelig - du kan ha færre valg i hver gruppe, og alltid legge lappen tilbake i krukkene.

 

Kom gjerne med forslag til andre utfordringer på lista så kan jeg erstatte de minst spennende med de nye forslagene.

Noen forslag er landskap/vidvinkel, landskap/tele, rennende vann (foss), porttrett og gatefotografering.

 

Tom

Lenke til kommentar

Nydelig initiativ! Jeg er med, som entusiastisk Pingle.

 

Men jeg kan komme til å slite litt med EXIF-kravet. Både fordi jeg ikke vet om "kameraet" jeg skal bruke skriver EXIF til filene. Det er en Nokia N82, når jeg tenker meg om kan jeg ikke garantere at det feks HAR en blender engang. Men mest fordi informasjonen pleier å forsvinne når jeg redigerer bildene, selv fra speilrefleksen.

 

Jeg skal legge ved det jeg kan manuelt, håper ikke dette diskvalifiserer.

 

Kom gjerne med forslag til andre utfordringer på lista så kan jeg erstatte de minst spennende med de nye forslagene.

 

Jeg kunne ikke se noen som tvinger seg til å sette kameraet på svarthvitt. Det burde jo være den mest åpenbare utfordringen.

Lenke til kommentar
Nydelig initiativ! Jeg er med, som entusiastisk Pingle.

 

Men jeg kan komme til å slite litt med EXIF-kravet. Både fordi jeg ikke vet om "kameraet" jeg skal bruke skriver EXIF til filene. Det er en Nokia N82, når jeg tenker meg om kan jeg ikke garantere at det feks HAR en blender engang. Men mest fordi informasjonen pleier å forsvinne når jeg redigerer bildene, selv fra speilrefleksen.

 

Jeg skal legge ved det jeg kan manuelt, håper ikke dette diskvalifiserer.

Det skal bli interessant å se hvor lenge du holder ut.

 

Får du ikke noe EXIF info, så er ikke det noe krise.

 

Kom gjerne med forslag til andre utfordringer på lista så kan jeg erstatte de minst spennende med de nye forslagene.

 

Jeg kunne ikke se noen som tvinger seg til å sette kameraet på svarthvitt. Det burde jo være den mest åpenbare utfordringen.

Det var en tanke ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Men jeg kan komme til å slite litt med EXIF-kravet. Både fordi jeg ikke vet om "kameraet" jeg skal bruke skriver EXIF til filene. Det er en Nokia N82, når jeg tenker meg om kan jeg ikke garantere at det feks HAR en blender engang.
Den har i hvert fall én blenderåpning ;-) Objektivet er en 5.6mm Carl Zeiss Tessar f/2.8...

 

N82 lagrer exif i hvert fall.

Dette bildet er tatt med N82,

Exif Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 24000/1000000 second = 1/41.66667 second = 0.024 second

* Lens F-Number/F-Stop = 28/10 = F2.8

* ISO Speed Ratings = 320

* Original Date/Time = 2007:11:20 14:24:29

* Shutter Speed Value (APEX) = 5380/1000

Shutter Speed (Exposure Time) = 1/41.64 second

* Aperture Value (APEX) = 297/100

Aperture = F2.8

* Flash = Flash did not fire, auto mode

* Focal Length = 56/10 mm = 5.6 mm

* Image Width = 2592 pixels

* Image Height = 1944 pixels

Lenke til kommentar

Gleder meg stort til dette, men sliter litt med opplastingskravene. Har nemlig tenkt å konsentrere meg om dias film på Nikon F3 HP m/50mm f/1.2 ai-s. Siden hverken fremkalling eller scanning vil skje i hjemmet (fremkaller hos japanphoto og scanner nær skolen), får jeg nok ikke til mer enn et sted mellom 2 og 4 opplastningsintervaller. Skal også prøve å få skrevet ned EXIF data, men dette kan bli vanskelig å få til i enkelte sammenhenger.

 

Noen som har forslag til film(er)? Tenkte å bestille noen ruller i løpet av helgen.

 

Edit: Finnes det noen fordeler for entusiastene, ala japanphotos gaver i høst? :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...