Gå til innhold

AprilFest 2008 - Vi feirer at våren og lyset er tilbake


Anbefalte innlegg

Jeg skal ihvertfall være med.

Må bli reservert siden jeg ikke vet når jeg får foto oppdrag, og datteren min har bursdag i april.

 

P.S jeg lover å være snill, for jeg vil ikke at Tom skal sette seg på meg.

 

 

Tror jeg har tenkt meg ferdig, og går for macro.

Endret av RenPerle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan si mye stygt om Ken Rockwell, men han har som filosofi at bildet skapes når han tar det, og det skl ikke være behov for noen rdigering i ettertid. Og akkuat der har han muligens et poeng.
Det har han, og selv om en del redigering (som justering av kontrast, levels og oppskarping) godt kan ses på som "fremkalling" mer enn redigering, håper jeg at jeg klarer å justere kameraet mitt slik at jeg kan ta jpg-bilder som ikke trenger noe mer justering. Enkelte ganger er det nyttig...
Lenke til kommentar
Nå har jeg kommet opp med omtrent ti temaer som kan være aktuelle, men aner ikke hva jeg skal velge.. Kan jeg dele opp måneden i to eller tre? :p

Du må nok leve med en utfordring som er for hele måneden. Men du kan liste opp forslagene dine, slik at vi andre får litt inspirasjon. Og det er mulig at noen av de kan slås sammen?

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Whow, dette høres jo grisegøy ut. Dette må jeg være med på. Trenger litt "krav" for å komme meg inn i fotografi igjen. Har vært borte i 10 år, det er ting som har endret seg noe på den tiden.

 

Er litt usikker på hva slags krav jeg skal velge ennå, det må jo ha som hensikt å lære seg til å bruke utstyret igjen. Men jeg har jo ennå noen dager på å bestemme meg for det. Men jeg tror kanskje tema blir rett og slett "vår". ;-)

Lenke til kommentar
Whow, dette høres jo grisegøy ut. Dette må jeg være med på. Trenger litt "krav" for å komme meg inn i fotografi igjen. Har vært borte i 10 år, det er ting som har endret seg noe på den tiden.

Dette er gøy. Men krevende.

 

Er litt usikker på hva slags krav jeg skal velge ennå, det må jo ha som hensikt å lære seg til å bruke utstyret igjen. Men jeg har jo ennå noen dager på å bestemme meg for det. Men jeg tror kanskje tema blir rett og slett "vår". ;-)

Vår er jo klart et tema som kan bli en fin utfordring. Jeg er på påmeldingen din at du har satt opp et par ekstra krav til deg selv - det er bra. Du kan jo vurdere å melde deg på som reservert. - da har du rom for andre fotografiske eskapader hvis de dukker opp.

 

Tom

Lenke til kommentar

Vurderer å bli med, tenkte bruke 50mm objektivet mitt, må jeg ha ett fast tema eller kan det være hva som helst bare tatt med 50mm? noe mer regler jeg trenger? Kan det være alt fra lokale andedammen til dråpebilder/blomster osv.? bare det er tatt med 50mm ? :p

 

sorry for at jeg må ha det inn med teskje:P

Lenke til kommentar
Vurderer å bli med, tenkte bruke 50mm objektivet mitt, må jeg ha ett fast tema eller kan det være hva som helst bare tatt med 50mm? noe mer regler jeg trenger? Kan det være alt fra lokale andedammen til dråpebilder/blomster osv.? bare det er tatt med 50mm ? :p

 

sorry for at jeg må ha det inn med teskje:P

Hvis du velger 50mm som din utfordring, så blir det akkurat som du beskriver. Da deltar du på de kriteriene som Kim-Are hadde i Oktoberfesten og Uke 50mm. Da kan du ta bilder av akkurat hva du vil - så lenger du holder deg innenfor norsk lov (og forumets generelle regler for posting av bilder).

 

Tom

Lenke til kommentar

Nå skal jeg muligens kjøpe Nikon F65(N65) så da blir det muligens film på meg.

Jeg er ett barn av den digitale alderen, så dette kan bli spennende.

(Da blir det isåfall ikke posting av bildene de dagene jeg tar de, men heller de dagene jeg får fremkalt filmen...) Og kvaliteten blir så som så siden jeg må bruke multifunksjonsskriveren til muttern for å scanne bildene...

Lenke til kommentar
Nå skal jeg muligens kjøpe Nikon F65(N65) så da blir det muligens film på meg.

Jeg er ett barn av den digitale alderen, så dette kan bli spennende.

(Da blir det isåfall ikke posting av bildene de dagene jeg tar de, men heller de dagene jeg får fremkalt filmen...) Og kvaliteten blir så som så siden jeg må bruke multifunksjonsskriveren til muttern for å scanne bildene...

Det høres morsomt ut. Et lite tips er å notere ned blender og lukkertid da det er dårlig med EXIF info på negativene. Og det er en dårlig ide å bytte ISO midt i filmen (men det vet du sikkert).

 

Tok en runde med analog her i julet og det som var mest uvant var å beherske seg - kan ikke rase avgårde med 50 bilder i timer da. Og det er dårlig med skjerm å sjekke bildet på :D

 

Tom

 

edit:tyrkleif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Er det ett absolutt must å ha lukker/blender?

 

Det er akkuratt derfor jeg vil prøve analog, for å få litt bedre følelse av hvilke bilder som er noe å ta vare på, så jeg kanskje blir litt mindre sløsete når jeg bruker dSLR :)

 

Edit: Og jeg trenger nok å fremkalle ett par ruller før jeg får skikkelige feel for analog..

 

Noen små spørsmål:

Hvor lenge kan man oppbevare ubrukte/brukte filmruller i kjøleskap?

Ca hvor dyrt er det med en rull svart hvitt film? + fremkalling

Noen spesielle film produsenter som er bedre enn andre?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Er det ett absolutt must å ha lukker/blender?

Nei, ikke hvis du ikke har brukt for den informasjonen selv i ettertid.

 

Det er akkuratt derfor jeg vil prøve analog, for å få litt bedre følelse av hvilke bilder som er noe å ta vare på, så jeg kanskje blir litt mindre sløsete når jeg bruker dSLR :)

En annen fin ting med analog er at man tenker seg litt mer om før man tar bildet. Så det er nok en bedre måte å trene opp evnen til å komponere.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og tenker på min egen utfordring. Man kan alltids ta den "enkle løsningen" og kjøpe et nytt fast-objektiv og bruke den en måneds tid.

 

Men jeg synes det blir litt vel mye repetisjon av oktoberfesten. En måned i året holder - ihvertfall hvis vi kan ha noen enkel-ukes stunts innimellom.

 

Så jeg vurderer å velge en fotografisk/teknisk øvelse for en hel måned. Ut i fra mine bilder er det da to ting som skiller seg ut, og det er skarphet og komposisjon. Det er to ting som jeg bør trene på. Har dere noen tanker rundt det?

 

Jeg ser at noen har tatt til seg at april er en vårmåned og velger våren som tema - det synes jeg er god ide; men det er liksom ikke meg ...

 

Som anew påpekte, så er april en måned hvor lyset kommer tilbake. Så det er kanskje den ultimate utfordring - fang lyset.

 

Med andre noen løse tanker før påsken - kanskje det kan inspirere de av dere som ikke har bestemt dere enda.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd meg skikkelig på makro, nå er tiden overmoden. Minolta 100mm makro har til dels støvet ned, og det fortjener ikke dette objektivet. Ny innkjøpt stativ er også på plass, dersom jeg ikke kommer igang med makro skjer det aldri. Gleder meg. dessverre måtte jeg sette meg opp som reservert siden jeg skal til fjells noen dager.

 

kryeng burde vel i grunn redigert sin påmeldingspost framfor å lage en ny i påmeldingstråden.

Lenke til kommentar
Har aldri prøvd meg skikkelig på makro, nå er tiden overmoden. Minolta 100mm makro har til dels støvet ned, og det fortjener ikke dette objektivet. Ny innkjøpt stativ er også på plass, dersom jeg ikke kommer igang med makro skjer det aldri. Gleder meg. dessverre måtte jeg sette meg opp som reservert siden jeg skal til fjells noen dager.

Reservert er ingen skam :) Men jeg tror nok at du kan få til mye morsomt med en 100mm makro når du kommer ned fra fjellet.

 

kryeng burde vel i grunn redigert sin påmeldingspost framfor å lage en ny i påmeldingstråden.

Sant nok, og kommentert det her ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...