Gå til innhold

AprilFest 2008 - Vi feirer at våren og lyset er tilbake


Anbefalte innlegg

Håper jeg får meg nytt kamera før april er over så kanskje jeg kan bli med...

Kanskje jeg kan få smiske litt med mor sånn at jeg får bestilt før pengene fra oppkrav pakken har kommet på konto.. :innocent:

 

Må isåfall bli pingle eller reservert, siden vi forhåpentligvis har foto på skolen...

Håper du får det til. Du får låne kamera imens hvis mulig.

 

Husk at i denne konkurransen, så er pingle en hedersbetegnelse.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper jeg får meg nytt kamera før april er over så kanskje jeg kan bli med...

Kanskje jeg kan få smiske litt med mor sånn at jeg får bestilt før pengene fra oppkrav pakken har kommet på konto.. :innocent:

 

Må isåfall bli pingle eller reservert, siden vi forhåpentligvis har foto på skolen...

Håper du får det til. Du får låne kamera imens hvis mulig.

 

Husk at i denne konkurransen, så er pingle en hedersbetegnelse.

 

Tom

 

Det må isåfall bli fattern sin 350D eller skolekamera, og de er sjeldent tilgjengelig...

Lenke til kommentar

Er vel for ny-begynner til å la meg utfordre av dette, men det hørtes morsomt ut, og det gir en anledning til å ut og øve-fotografere. Lurer på om jeg kan delta jeg? Vet ikke om jeg har lest alt skikkelig, men har oppfattet det slik:

  1. Jeg kan "pingle" med.
  2. Dette starter i April
  3. Da lager man seg en egen tråd i emnet "Fotografering"og legger inn ett bilde hver dag. (På det meste)
  4. Til slutt plukker man ut tre av disse og legger en annen plass (hvor?)
  5. Jeg velger et tema. (Tror det måtte bli nærområdet for meg, for da kan jeg fotografere litt forskjellig, både folk og fe og våren i bedet....)
  6. Noe jeg har glemt? (Jeg må sette på "properties" på bildet jeg legger inn)
  7. Annet?

RandiA

Lenke til kommentar
Er vel for ny-begynner til å la meg utfordre av dette, men det hørtes morsomt ut, og det gir en anledning til å ut og øve-fotografere. Lurer på om jeg kan delta jeg? Vet ikke om jeg har lest alt skikkelig, men har oppfattet det slik:
  1. Jeg kan "pingle" med.
  2. Dette starter i April
  3. Da lager man seg en egen tråd i emnet "Fotografering"og legger inn ett bilde hver dag. (På det meste)
  4. Til slutt plukker man ut tre av disse og legger en annen plass (hvor?)
  5. Jeg velger et tema. (Tror det måtte bli nærområdet for meg, for da kan jeg fotografere litt forskjellig, både folk og fe og våren i bedet....)
  6. Noe jeg har glemt? (Jeg må sette på "properties" på bildet jeg legger inn)
  7. Annet?

RandiA

Her er alle velkomne, så lenge de er pene i tøyet, ikke lukter for vondt og kan oppføre seg. Temaet og utfordringen er laget for at t nybegynnere som deg også kan være med.

  • Du kan pingle med.
  • Dette starte den 1. april, så du har god tid til å tenke på dette.
  • Du må nok nok ned i undergruppen utfordringer når du skal lage tråden din, men ellers henger du med.
  • Tråden for dine tre beste blir opprettet på slutten av april, og jeg vil gi tydelig beskjed om dette.
  • Nærområdet kan være et fornuftig tema; hvis ikke du skal på en hytte en helg da. Du har skjønt at temaet bør gi deg litt spillerom. Hiusk at som pingle kan du godt stramme inn kravene, da du har mulgheten for å ta andre bilder på si.
  • Jeg synes det er fornuftig å si litt om hvilke innstillinger man har brukt. Det er det også mange andre som mener, selv om noen henger seg vel mye opp i disse verdiene.
  • Du bør tenke på om du kan stille noen ekstra krav til deg selv. F.eks. skal du kun bruke ISO 200, eller kun Av program. Ta bilde hver dag. Kun bruke et objektiv. osv

Tom

Lenke til kommentar

Haha.. Jeg har vært litt tullete.. Selvfølgelig har jeg kamera til april, vi er jo i februar nå :p

Jeg tok feil av månedene :blush:

 

Edit: Og hvis jeg kjøper brukt D200 så må det bli aprilfest med Sigma 30mm F1.4 fordi da har jeg ikke råd til nytt objektiv :/

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Entusiast Du tar kun bilder i forhold til de klare rammer din personlige utfordring gir.

 

Betyr dette at absolutt alle bilder man tar i perioden, uavhengig om det er til AprilFesten eller om de er til privat bruk, må være innenfor de rammene min personlige utfordring gir? F.eks. dersom min utfordring er å ta makrobilder så får jeg ikke tatt bilder av min datter når hun har bursdag?

Lenke til kommentar
Entusiast Du tar kun bilder i forhold til de klare rammer din personlige utfordring gir.

 

Betyr dette at absolutt alle bilder man tar i perioden, uavhengig om det er til AprilFesten eller om de er til privat bruk, må være innenfor de rammene min personlige utfordring gir? F.eks. dersom min utfordring er å ta makrobilder så får jeg ikke tatt bilder av min datter når hun har bursdag?

Ja, det er som anew poengterer; melder du deg på som entusiast, så har du solgt sjela di den måneden. For noen så er det en del av greia, for andre blir det for drøyt. Og som anew også nevner du bare melder deg på som reservert istedet. Det er ingen som kommer til å le av deg av den grunn. Og er det noen som ler, så si ifra, så kommer jeg og setter meg på de en liten stund :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Entusiast Du tar kun bilder i forhold til de klare rammer din personlige utfordring gir.

 

Betyr dette at absolutt alle bilder man tar i perioden, uavhengig om det er til AprilFesten eller om de er til privat bruk, må være innenfor de rammene min personlige utfordring gir? F.eks. dersom min utfordring er å ta makrobilder så får jeg ikke tatt bilder av min datter når hun har bursdag?

Ja, det er som anew poengterer; melder du deg på som entusiast, så har du solgt sjela di den måneden. For noen så er det en del av greia, for andre blir det for drøyt. Og som anew også nevner du bare melder deg på som reservert istedet. Det er ingen som kommer til å le av deg av den grunn. Og er det noen som ler, så si ifra, så kommer jeg og setter meg på de en liten stund :)

 

Tom

Au!!!

 

Men ta en titt på kalenderen før du bestemmer hvilken klasse du skal melde deg på.

Lenke til kommentar
Og som anew også nevner du bare melder deg på som reservert istedet. Det er ingen som kommer til å le av deg av den grunn. Og er det noen som ler, så si ifra, så kommer jeg og setter meg på de en liten stund :)

 

Tom

Au!!!

Au er bare forordet :)

 

Men ta en titt på kalenderen før du bestemmer hvilken klasse du skal melde deg på.

Det er grunnen til at jeg kom ut tidlig med annonseringen; slik at vi har god tid til å diskutere og finne en passende utfordring og riktig deltagernivå. Dere kan gå fra det ene til det andre frem til 31.03.08 klokken 23:59:59 - etter det så er det "bordet fanger".

Lenke til kommentar
Det er grunnen til at jeg kom ut tidlig med annonseringen; slik at vi har god tid til å diskutere og finne en passende utfordring og riktig deltagernivå. Dere kan gå fra det ene til det andre frem til 31.03.08 klokken 23:59:59 - etter det så er det "bordet fanger".
Dessuten er det mye bedre for selvfølelsen å melde seg på som Pingle og gjennomføre som Entusiast, enn å melde seg på som Entusiast og ikke klare utfordringen. Kall det pinglete, men vet du ikke om du har mulighet til å gjennomføre på Entusiastnivå, eller reservert for den saks skyld, gjør som meg og meld deg på som Pingle - og håp på at du klarer noe mer ;-)

 

Uansett - dette er ingen konkurranse - det er en utfordring først og fremst for din egen del, slik at du skal "tvinge" deg selv til å bli en bedre fotograf...

Lenke til kommentar
Uansett - dette er ingen konkurranse - det er en utfordring først og fremst for din egen del, slik at du skal "tvinge" deg selv til å bli en bedre fotograf...

Eller å utvide porteføljen sin dramatisk, slik jeg har gjort. Jeg ser ikke på utfordringen i hovedsak på noe som skal gjøre meg bedre som fotograf, men noe som skal gi meg et større mangfold av både bedre og flere bilder av sjeldne arter som jeg ikke har fotografert før. Nå er jeg litt tidligere ute enn resten, men poenget er det samme. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke tillatt med enkel fotoredigering som f.eks. justere kontrast?
Alt er lov - det er du som setter grenser for deg selv. Alle "regler" er eksempler...

Alt er vel lov i denne runden. Det er du som som stiller krav til deg. Poenget er at du skal stille et krav til deg selv som du skal klare å holde en hel måned.

 

Jeg ser helst at du går ut og tar noen bilder hver eneste dag i april. Rammen rundt er de kravene du har stilt deg selv, og det er de skal du løse så godt du kan. Bare det å sette av tid til å ta noen bilder hver dag, er faktisk krevende. Men du verden det er lærerikt.

 

Om du har lyst til å herje vilt med bildet i Photoshop (eller andre program) i ettertid - det bestemmer du. Grunnen til at enkelte har sagt at de ikke skal endre bildet i ettertid, er for å trene seg opp til se motivet og fange det der og da. Vi kan si mye stygt om Ken Rockwell, men han har som filosofi at bildet skapes når han tar det, og det skl ikke være behov for noen rdigering i ettertid. Og akkuat der har han muligens et poeng.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...