Gå til innhold

"8-åring fikk nakke- og hodeskader"-artikkel - nødvendig?


Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen på dabladet.no i dag, og sjølv om det sjølvsagt er trist og dramatisk for venner og familie til denne jenta, so forstår eg ikkje vitsen med artikkelen.

 

Problemet for meg, er at dette skjedde medan jenta klatra i tre, eit hendig uhell. Det slår meg kor mange år ungar har klatra i tre (og slått seg), utan at det har vore artiklar om det i landets største aviser. Tenkjer sjølv tilbake på alle gongane kameratane mine og eg klatra i tre då vi var små (og slo oss), utan at det blei nevnt anna enn kanskje ved middagsbordet seinare den dagen. Dette kjem under det eg likar å kalle "skremselspropaganda", og er, etter mi meining, ingenting anna enn krisemaksimering frå Dagbladet. Eg ser for meg at no blir det møter på skulen, med bekymra foreldre som er rasande på skulen fordi at skulen ikkje tar tryggleiken til ungane på alvor. Konsekvensane av dette kan vel då bli:

 

* Forbudt å klatre i tre

* Nedsaging av alle tre på skulen

* Påbudt med hjelm viss ein skal klatre i tre

* Avsperring av alle tre, slik at dei ikkje kan bli klatra i.

 

Kor langt skal dette gå? Skal det, som i enkelte skular USA, bli naudsynt med forbud mot å leike "politi og røver" eller "sisten", pluss alle andre leikar som innebærer kontakt (som sjølvsagt kan føre til at ungane skadar seg)?

 

Har andre synspunkt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere idag (samme artikkel) sto det også på forsiden at hun hadde pådratt seg alvorlige nakke- og hodeskader, men når man klikket seg inn viste det seg at "- Hun har lette-til moderate skader i hodet og i nakken." Kan det dreie seg om noe så alvorlig som en dråpe neseblod og en liten følelse av stivhet i nakkeområdet? Bare for å få ting til å virke alvorlig som = flere lesere.

Lenke til kommentar
Tidligere idag (samme artikkel) sto det også på forsiden at hun hadde pådratt seg alvorlige nakke- og hodeskader, men når man klikket seg inn viste det seg at "- Hun har lette-til moderate skader i hodet og i nakken." Kan det dreie seg om noe så alvorlig som en dråpe neseblod og en liten følelse av stivhet i nakkeområdet? Bare for å få ting til å virke alvorlig som = flere lesere.

 

Kvalmande, har ikkje anna å seie enn det.

Lenke til kommentar

Unger skal ikke leke. De skal sitte på bakken iført hjelm, albue og knesbeskyttere, reddningsvest med refleksvest over, sko med værnetupper og tjukke hansker/votter...og en regnvest over der igjen så de ikke blir forkjøla om det skulle regne.

 

Barn skal da for guds skyld ikke gjøre noe moro, tenkt om de får et skrubbsår!

Lenke til kommentar
De skal sitte på bakken iført hjelm, albue og knesbeskyttere, reddningsvest med refleksvest over, sko med værnetupper og tjukke hansker/votter...og en regnvest over der igjen så de ikke blir forkjøla om det skulle regne.

 

Har jo nesten blitt slik for voksne også, ser stadig fler i refleksvester, sykkelhjelm, og gå-staver :p

Lenke til kommentar

Hmm.. Ser jo det at (relative) nykomera i dagleglivet som bilar, syklar og sånt kan føre til at vi treng nokre nye ting til å beskytte oss med (redda sjølv livet takka vere ein sykkelhjelm som liten), men det er jo ikkje blitt farlegare å klatre i tre no enn for til dømes 200 år sida? Er vel blitt tryggare med tanke på hjelp som er tilgjengeleg?

 

Strengt tatt so burde vi vel oppfordre ungane til å klatre meir i tre no enn før?

Lenke til kommentar
Gåstaver er forøvrig ikke for å ikke falle

 

Sant nok. Men folk greide å gå søndagstur uten slike remedier tidligere, nå ser man folk utspjåket i refleksvester og gå-staver mens de langer ut. Har liksom skjedd en "uniformering" både av store & små.

Nå er gåstaver også mye for å trimme armene.

Lenke til kommentar

Før døde unger av andre åraker. Mange flere døde av sykdommer, ulykker som ikke kunne bli forhindret og mange andre aldergrupper døde mer hyppig enn i dag. Derfor brydde voksne seg lite om barna klatret i trær siden det var mye større farer å tenke på. Nå som andre farer har blitt redusert blir andre mindre farlige ting også redusert mot bekostning på personlig frihet. Mange voksne er så påpasselige at det faktisk skader barnet og det er synd.

 

Vi kommer nok til å se enda mer av denne tendensen i fremtiden. Kanskje skaffer foreldre seg et kamera som de plasserer på barnet sånn at de kan se og høre hva barnet driver på med til alle tider?

Lenke til kommentar

Virkelig glad jeg hadde en mor som var slik at vi skulle leke så mye vi ville og ikke fikk beskjeden "ikke skittne til klærene nå" osv osv.

 

Kunne alltid kunne gå ned i bekken og lage demning, har rullet ned en 7 meter skråning for så å falle 2 meter og smelle bakhovet i asfalten(synes jeg var ganske heldig der) alle slike ting inkl. å falle ned fra et tre er slikt vi som unger opplever. En slutter ikke å stå på stolen når enn er 3 før enn faller med hodet først. det gir seg ikke før enn er død tror jeg :p

 

Enn finner ikke ut når enn blir full før enn er kav dritings osv osv alt må læres og alltid "the hard way"

 

:new_woot:

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...