Gå til innhold

Annonserer SSD på 1,6 TB


Anbefalte innlegg

Jeg benytter div. 800GB LTO tapedrev hver eneste dag. Et Optisk drev benytter en laser for å lese og skrive data og er mekanisk kun for å drive platen rundt, mens det ikke er tilfelle for drev og harddisk, dermed skiller de seg litt.

 

Jeg var klar over at det kunne oppfattes som flisespikking, men tapebackup er tross alt ganske viktig databehandling selv i 2008 og noe man ikke kommer unna i bedrifter som flytter backup mellom forskjellige lokasjoner for økt datasikring, i tillegg til evt. online backup over linje som jeg ser som 4. ledd i en total backupstrategi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LTO3-4 har ganske høye overføringshastigheter og er ikke et problem slikt sett.

Vi benytter både backup til egne diskarrays og backup til tape, personlig synes jeg det fyller forskjellige ledd i bedriftssammenheng. Hjemme holder jeg meg kun til diskbackup, samt offsite-online backup.

 

Det er kun det viktigste operative data man tar ut på tape og putter i bankboks el. Slik at skulle det oppstå en brann el. så er ikke viktige produksjonsdata tapt og er lett tilgjengelig.

 

En bra disaster recovery plan inkluderer muligheten for å sette opp det kritiske/kjernedriften i produksjonsmiljøet på en annen lokasjon ved brann ol. som hindrer tilgang til lokasjonen.

 

Men dette var mye OT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
it avisen hadde faktisk litt mer info, kor relevant den er kan man jo spørre seg om..

 

men de sa at disken tåler 1500 G, mennske tåler max 9 G over tid, relativt mer ved en kolisjon osv..

 

lurer på hva som tilsvarer 1500 g i virkeligheten??? ikke svar eksplosjoner og ditt og datt... seriøse ting..

 

 

det tilsvarer å kjøre i ca 52 000 km/t og så stoppe til 0 km/t på 1 sekund.

ren og kjær fysikk.. 1500G vil si 1500 ganger tyngdeakselerasjonen som er 9,8 m/s^2

 

Ett sekund stopptid er veldig usannsynlig om disken faller fritt eller det ikke er deformasjon. Regn heller med f.eks. 0,01 sekund eller deromkring. Da tåler den 'bare' å kollidere i 520 km/t. Om den er montert i et karosseri som deformerer så kan stopptiden komme opp mot ett sekund, avhengig av parametrene i kollisjonen. Dvs at den er veldig hendig å ha som blackbox i fly, siden den da kan tåle svært høye hastigheter i kollisjoner.

Lenke til kommentar

52000 km/t = 14444 m/s. En gjenstand som beveger seg i den hastigheten i 0,01 sekund har beveget seg 144 meter. Du kan nok trygt regne med en kortere stopp-tid enn det.

 

______________

 

Med 1500G vil en gjenstand akselereres til v hastighet i løpet av 1 millisekund.

 

v = a * t = 1500 * 9,8 m/s^2 * 0,001 sekund = 14,7 m/s

 

og har beveget seg:

 

s = 1/2 * a * t^2 = 1/2 * 1500 * 9,8 m/s^2 * (0,001 sekund)^2 = 7,35 mm.

 

14,7 m/s er den samme hastigheten som en gjenstand får uten luftmotstand om den er i fritt fall (1G) så lenge:

t = v/a = 14,7 m/s / 9,8 m/s^2 = 1,5 sekund.

Dvs. falt så langt:

s = 1/2 * a * t^2 = 1/2 * 9,8 m/s^2 * (1,5 s)^2 = 11 meter

 

Med andre ord gir et fritt fall på 11 meter (= ca 4 etasjer) en hastighet som er høy nok til at gjenstanden opplever 1500G om den bremses opp over en strekning på bare 7,35 millimeter. Jeg kan tenke meg at en solid treplanke vil føye seg drøyt 7mm om den treffes av en SSD i fritt fall fra 4. etasje dersom SSD'en treffer med hjørnet og dermed borer seg litt inn i treverket.

 

Dersom SSD'en treffer flatt så vil den ikke trenge seg like mye inn i treverket og dermed stoppe raskere. Med andre ord oppleve større krefter enn 1500 G. Eller sagt på en annen måte: At den tåler et mindre fall på treverk dersom den treffer flatt.

Lenke til kommentar
52000 km/t = 14444 m/s. En gjenstand som beveger seg i den hastigheten i 0,01 sekund har beveget seg 144 meter. Du kan nok trygt regne med en kortere stopp-tid enn det.

 

______________

 

Med 1500G vil en gjenstand akselereres til v hastighet i løpet av 1 millisekund.

 

v = a * t = 1500 * 9,8 m/s^2 * 0,001 sekund = 14,7 m/s

 

og har beveget seg:

 

s = 1/2 * a * t^2 = 1/2 * 1500 * 9,8 m/s^2 * (0,001 sekund)^2 = 7,35 mm.

 

14,7 m/s er den samme hastigheten som en gjenstand får uten luftmotstand om den er i fritt fall (1G) så lenge:

t = v/a = 14,7 m/s / 9,8 m/s^2 = 1,5 sekund.

Dvs. falt så langt:

s = 1/2 * a * t^2 = 1/2 * 9,8 m/s^2 * (1,5 s)^2 = 11 meter

 

Med andre ord gir et fritt fall på 11 meter (= ca 4 etasjer) en hastighet som er høy nok til at gjenstanden opplever 1500G om den bremses opp over en strekning på bare 7,35 millimeter. Jeg kan tenke meg at en solid treplanke vil føye seg drøyt 7mm om den treffes av en SSD i fritt fall fra 4. etasje dersom SSD'en treffer med hjørnet og dermed borer seg litt inn i treverket.

 

72 meter faktisk, i og med at den faktisk stopper, og snittfarten blir 7200 m/s.

Ellers er jeg enig i det du sier.

Endret av Arthemax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...