Gå til innhold

Kan sort enke overleve i Norden?


Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen og begynte å tenke litt. Hva om dem spres i byen? Hva om noe tilsvarende skjer i Norge og rasen får fotfeste her?

 

I Oslo og Stavanger er klimaet av en mild type. Spesielt i Stavanger og resten av Sør-Vestlandet. Tegenaria atrica (stor husedderkopp) er et vanlig syn i sentrale bystrøk i Stavanger og Oslo. Denne edderkoppen stammer fra Syd-Europa, men lever godt i Norge. Kjennetegnes ved at man finner den i hjørner, og gjerne på vandring ute på bakken vinterstid for å finne et hus å overvintre i (den takler ikke vinterkulden).

 

post-141606-1201698325_thumb.jpg

Bilde av Stor Husedderkopp, som kan være skremmende å møte på under dyna

 

Nå er Sort Enke påstått å være ekstremt giftig, noe som ikke er tilfelle. Med mindre man er allergisk, vil et bitt ikke være stort farligere enn et vepsestikk. Allikevel: Vil denne edderkoppen kunne overleve i norske bystrøk slik husedderkoppen gjør, og vil vi stå maktesløse dersom den setter rot her i landet?

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, de overlever ikke.

 

"Det finnes ikke enker i Norge, men høsten 2004 ble en ekte sort enke oppdaget i en importert bil fra USA. Denne edderkoppen hadde overlevd turen fra USA, men ble fanget før den fikk startet ferien i Norge. Lignende blindpassasjerer er også blitt rapportert fra Sverige og Danmark, og vi må anta at dette også skjer uten at vi oppdager det. Heldigvis er klimaet i Norge slik at en enke ikke vil kunne overleve over tid og spre seg, og det er derfor ingen fare for at vi vil få sorte enker i vår fauna med det første. "

 

edit: det finnes ca 37 000 arter, 20 av artene er farlige for mennesker

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Akkla: Dem er ikke særlig farlige for friske mennesker. Få om ingen edderkopper er faktisk det.

Men når vi ser på våre naturlige (og innvandrede arter), hva er det som tilsier at disse kan overleve, men at Sort enke ikke kan? Alt edderkoppen trenger er et skjul om vinteren, noe den får i kjellere og skur.

 

edit: det finnes ca 37 000 arter, 20 av artene er farlige for mennesker

37 000 arter gjelder alle edderkopper. Vet ikke om det kom godt nok frem i innlegget ditt.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Tilfellet Tegenaria atrica, som heller ikke hører til i Norge og er vant med varmere strøk, klarte å tilpasse seg. Jeg ser det derfor ikke som umulig at også andre mer eksotiske arter skal kunne klare det samme. Evolusjonen har ikke stoppet, og hvis man importerer biler i tusen år fremover, hvor det til stadighet kommer sorte enker til landet, vil noen av dem før eller siden klare å tilpasse seg. Sett i forhold til evolusjonsteorier, naturlig utvikling og tilpasning til miljø, statistisk sett og ikke minst basert på sammenligninger av andre arters tilpasningsmønster.

Så igjen ser jeg ikke hva som skal kunne stoppe den, med mindre den er mye mer skjør for kulde enn andre arter som har innvandret.

Lenke til kommentar

det er mer enn bare kulde.

de krever også riktig luft-fuktighet, i norge er denne veldig lav om vinteren, dette liker ikke de fleste eksotiske reptiler.

tror den ville ha problemer med å overleve i lengre tid om sommeren også.

og det er ikke så mange sorte enker, så at disse begynner å forplante seg er lite trolig, da de fleste dør en ensom død.

Lenke til kommentar
Sort enke har antagelig ingen naturlige instinkter som innebærer at den skal passe seg for vinterkulde. Den vil derfor ikke søke inn i skjul om høsten, men istedet fryse i hjel.

 

Nå er det vell ikke slik at vinteren slår til over natten. Jeg vil nok tru enken søker ly når den blir for kald.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

håper vi aldri får noe sånt hit. jeg har alvorlig arachnafobia..

(sånn att jeg ikke klarer å se på bildene over uten å stivne av skrekk og se bort.. :) hater hus edderkoppene vi har allerede. drar faktisk ikke til enkelte land for jeg vet om hvilke edderkopper som er dær.

nekter å gå inn på alle dyrebutikker..

Problemet med fremmede arter som ikke hører hjemme i norsk fauna, er vel att de ikke har noen naturlige fiender hær forutenom klimaet.

Lenke til kommentar

Samme her, hater edderkopper, for meg kunne alle 37 000 artene blitt utrydda. Sånn sett er Norge eit greit land å bu i. Ein og hanna husedderkopp skal eg takle så sant dei ikkje kryper på meg. Ser eg ein så kan du være sikker på at den skal DØ!

 

Sort enke har eit dårleg rykte på seg, den er ikkje så farleg som mange har inntrykk av. Blir du bitt av feil edderkopp, noko du neppe risikerer her i landet, kan det bli ganske dramatisk, men statistisk sett er nok frykten for edderkopper større enn risikoen.

Lenke til kommentar
for meg kunne alle 37 000 artene blitt utrydda.

De er ansvarlig for å spise opp noen tonn med insekter hvert år, er ikke sikkert at vi setter pris på en slik økning i antall insekter ;)

 

Edderkopper jeg kommer over lar jeg enten være i fred, eller jeg fanger de i ett glass og kaster de ut. Men en edderkopp som krøp oppover armen min når jeg sov, som jeg da våknet av, ble det gjordt kort prosess på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...