Gå til innhold

CryEngine til konsoll


Anbefalte innlegg

Som "kilik" sier, en konsoll har ett sett med hardware som er nøyaktig det samme på alle konsollene. En "pc" derimot har flere tusenvis mulige kombiasjoner av hardware. Dermed vil man kunne optimalisere så utrolig mye mer når man kun har ett fast sett med hardware å tenke på. PC-versjoner av spill er kombitable med så og si alle hardware ute på markedet, og med tanke på hvor mye som finnes, så sier det seg selv at man ikke kan optimalisere på en så spesifikk måte som når man lager et spill til en konsoll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som "kilik" sier, en konsoll har ett sett med hardware som er nøyaktig det samme på alle konsollene. En "pc" derimot har flere tusenvis mulige kombiasjoner av hardware. Dermed vil man kunne optimalisere så utrolig mye mer når man kun har ett fast sett med hardware å tenke på. PC-versjoner av spill er kombitable med så og si alle hardware ute på markedet, og med tanke på hvor mye som finnes, så sier det seg selv at man ikke kan optimalisere på en så spesifikk måte som når man lager et spill til en konsoll.

 

Det vet vi alle. Men jeg tror ikke Crysis kan optimaliseres så til de grader at grafikken du får ved å kjøre Crysis med DirectX10 og maksiamle innstillinger på en Xbox360.

Grafikken må justeres litt ned :)

 

http://itavisen.no/sak/506601/Dette_spille...mer_enn_Crysis/

 

Men dette gikk da bra på xbox360 hvis jeg ikke husker feil=)

 

 

Her snakker vi jo en elendig porterings jobb av UbiSoft, og ingenting annet.

Er akkurat som de spillene som yter elendig på PlayStation3 og dårlig på Xbox360.

Rett og slett bare en hurtig og dårlig jobb.

 

Som jeg skrev på itavisen:

Noen grunner til at PC-spill krever mer enn konsoll er:

 

1#:

Hovedgrunnen (hvert fall i dette tilfelle) er nok at spillet er dårlig optimalisert for PC. Dette virker som en heller dårlig jobb av UbiSoft som har "stresset" en port fra Xbox360 over til PC.

Alle som har en PlayStation3 vet jo hva en dårlig port resulterer i.

 

Dessuten som noen nevner, så er det vanskeligere å optimalisere ett spill for PC, da det finnes utallige forskjellige maskinvare kombinasjoner folk kan inneha. Når du optimaliserer et konsoll spill, så optimaliserer du mot én spesifikt maskinvare.

 

 

#2:

En PC-utgave kan fort komme i en slags "forbedret" utgave, hvor de grafiske detaljene osv kan være litt pusset på og forbedret. Dette resulterer selvfølgelig i høyere maskinvarekrav. En PC kan som kjent inneha mye mer maskinvarekraft enn hva enn Xbox360 innehar, derfor er det større muligheter for utvikleren, og de kan bli fristet til å justere litt i spillet.

 

 

3#:

Nesten alle spiller på høyere oppløsning på en PC, enn de gjør på en konsoll.

Jeg for min del kjører alltid i 1600x1200@100Hz, som tilsvarer nesten det samme som 1080p (1920x1080@60Hz)

Mens de fleste av dere nok bare har en HD-Ready (720p / 1280x720@60Hz) som faktisk er lavere oppløsning enn hva nesten noen PC-skjerm kjører på. Det er ikke på langt nær alle konsoll spill som faktisk kjører i 1080p heller.

Høyere oppløsning krever en god del mer ressurser, for ikke å snakke om at på PC kan du begynne å aktivere Anti-aliasing og anisotropic filtering som krever sitt.

 

Og når du spiller ett PC-spill så forventer de fleste minst en ytelse på 40FPS+, helst 60FPS+ før de er fornøyde.

Det er faktisk flere av konsollspillene som kjører på gjennomsnittlig under 40FPS.

Det merkes riktignok ikke så alt for godt, da du sitter såpass langt unna TV-skjermen. Men ytelsen på en konsoll er i mange tilfeller noe de fleste av oss ville sett på som "dårlig" på en PC.

 

 

4#:

Hele denne PC vs konsollkrangelen vil aldri ta slutt. Vi har alle forskjellig smak.

Og jeg for min del kan knapt overleve uten mus og tastatur i nesten noen spill uten om "plattform spill, og bilspill".

Dessuten føler jeg mer "med" i spillet når jeg sitter "klisteret" opptil enn PC-skjerm, enn når jeg må okkupere hele stua.

For ikke å nevne de overlegne mulighetene for tweaking og modifikasjoner du har på en PC. Ett spill kan jo vare i flere år på grunn av gode mods. Selv et spill som var relativt dårlig, kan bli faktisk veldig bra med en god mod. Slike muligheter mangler jo på en konsoll. Og trenden er jo også at PC-spill koster mindre enn konsollspill.

 

Når det gjelder maskinvarekraft, så innehar nok flere av oss en PC med bedre potensiell maskinvare enn en Xbox360 og PlayStation3.

 

Folk nevner Xbox360 sin 3kjerners prosessor på 3.2GHz.

Alle som er litt kompetent innen datafaget i dag, vet jo at frekvensen på prosessoren ikke har så mye å si disse dager, det er arkitekturen. Og som vi alle vet er det jo ikke i prosessoren begrensningene ligger i dag, men i skjermkortet. Jeg tviler også strekt på at prosessoren i en Xbox360 som er såpass gammal (ja, over 1år er MYE i dataverdenen) er faktisk noe kraftigere enn en Intel Core 2 Duo E6xxx prosessor. Og hvert fall ikke noe bedre enn en Core 2 Quad prosessor som innehar fire kjerner.

 

Noen nevner også skjermkort med 512MB RAM?

Nå har ikke mengden med minne på ett skjermkort nesten noe å si, det er jo GPU (grafikkprosessoren) som er viktig, og arkitekturen på skjermkortet. Frekvensen på minne har også høyere betydning enn mengden. Og her kommer vi tilbake til det at Xbox360 innehar et relativt gammelt AMD / ATI skjermkort, som nok ikke yter noe spesielt bedre enn et Radeon HD 3850.

Og det er ikke spesielt godt.

De av oss som sitter med GeForce 8800GTX kort har nok en kraftigere skjermkortløsning enn både en Xbox360 og en PlayStation3.

 

PlayStation3 er vell den eneste konsollen som kan skryte litt av sin avanserte og veldig kraftige Cell prosessor. Men den beviser jo nok engang at prosessoren ikke er flaskehalsen, men skjermkortet.

Dog kan mye av skjermkortets oppgaver emuleres i PlayStation3 sin Cell prosessor etterhvert som utviklerne gidder å optimalisere slik at det virker.

 

Så uansett hvordan folk snur og vender på det er flere av dagens PC-er kraftigere enn konsollene. Dog har konsollene fordel av bedre optimaliserte spill.

 

Hva du foretrekker av konsoll eller PC får da være helt opp til hver og enkelt av oss.

Hva prisen på en PC angår, så må mann jo huske at når du kjøper en PC så får du ikke bare en "spillmaskin", men også en datamaskin. Som du kan gjøre utallige ting på. Jeg har ikke en PC bare på grunn av gaming for å si det sånn. PC-ens muligheter er jo nesten ubegrensede.

 

 

En siste ting som burde nevnes med Assassins Creed. Som jeg syntes godeste Trond Bie burde ha fått klare frem i artikkelen, er jo det faktum at det bare er minimumskravene til spillet som er litt "stivere" enn Crysis sine. Men at det faktisk kreve LANGT mindre å kjøre spillet med maksimale innstillinger. Det jo som oftest det sistnevnte som er vesentlig.

Uansett hva slags PC du måtte inneha, så klarer ingen systemer å kjører Crysis med DiretcX10 og alle innstillinger på maks med over 40FPS. Mens det er jo mange som kommer til å kunne dra dette spillet mer enn tilfredstillende med maksimale innstillinger.

Lenke til kommentar
Forøvrig så stiller jeg meg kritisk til påstander om at konsollene bare bruker så-så mange prosent av sin totale kapasitet. Hvordan måler man egentlig slikt?

 

Det lurer jeg også på.

Og hvorfor i allverden kan mann merke til tider "lagg / hakking" i spill som Mass Effect da,

om det er så lett for maskinen å kjøre.

 

Virker som helt tomme "fanboy" påstander.

Slike påstander krever kilder for at jeg skal tro på dem

 

Optimalisering går jo nettopp ut på å blant annet fordele belastningen og minimere flaskehalser. Dette er mye lettere med fastlåst hardware-spesifikasjoner.

 

Du skriver jo selv at din PC ikke går i taket på alle ressursene, til tross for at man kan få lav fps.

 

Fanboys finnes i begge leire, og du kaster et par småstein selv virker det som.

Lenke til kommentar

Trur folk undervurderer software kraftig her. Alt ligg faktisk ikkje i om hardwaren er god nok, men mykje ligg også i om softwaren er optimalisert til hardwaren.

Eg trur ikkje det er umogeleg for crysis å komme med like god kvalitet på Xbox 360 som på pc. Alt kjem vel ann på kor god jobb folka i Crytec gjer, om dei i det heile tatt skal komme med ein konsollversjon av Crysis då...

Lenke til kommentar
Trur folk undervurderer software kraftig her. Alt ligg faktisk ikkje i om hardwaren er god nok, men mykje ligg også i om softwaren er optimalisert til hardwaren.

Eg trur ikkje det er umogeleg for crysis å komme med like god kvalitet på Xbox 360 som på pc. Alt kjem vel ann på kor god jobb folka i Crytec gjer, om dei i det heile tatt skal komme med ein konsollversjon av Crysis då...

 

Er enig i at god optimalisering betyr svært mye for ytelsen, men det endrer ikke det faktum at en konsollutvikler kun har 512mb minne å rutte med. (Minus 35mb for system på X360 og enda litt mer på PS3)

 

Det er derfor en grense for hvor gode teksturer, hvor store og detaljerte verdener og hvor avanserte og tunge shadere du kan bruke på en konsoll. Det finnes et tak her som ikke kan overgås uansett hvor effektiv koden din er.

 

Trur det heller handler om å bruke de ressursene du har så effektivt som mulig, og heller "fake" de tyngre effektene for å spare ressurser. Crysis baser seg svært på det rent tekniske når det gjelder den visuelle kvaliteten, dette tror jeg ikke takler overføringen til konsoll så bra...

 

EDIT: Leif was here.

Endret av Waaghals
Lenke til kommentar

Merkeligt folk sier at oppløsninger på HDTV er lave

Hva med jeg som har en pc til 7500kr med skjerm og kan spille Crysis på low med 15fps, noe som er helt forferdeligt!

 

Da skal den pcen "liksom" være bedre en PS3/360... siden den er mye dyrere en selve konsollen!

 

Men blir jo flott viss Crysis kommer til konsoll!

eller "konsoller kan ikke takle Crysis på low/mid som pcbrukerne sier"

Lenke til kommentar
Farcry gikk meget fint på konsoll (altså vanlig xbox), og du hadde mange av superkreftene man har i crysis. Det ble faktisk sett på som bedre enn pc-versjonen av noen (f. eks gamespot). Men vi får se hvordan dette går.

FarCry kom aldri ut til Xbox, men det kom ut en variant av spillet. Det kan godt tenkes at en variant av Crysis kommer ut til konsollene, jeg har lite tro på en konsoll utgave av PC spillet.

 

En Xbox360 er jo utrolig lik en PC på maskinvare og oppbygning, så mange av argumentene dine stemmer rett og slett ikke.

Hvordan får du en tri-core in-order PPC CPU og en custom GPU med ROP'ene plassert i en eDRAM pool som selv ikke ligner så mye på R6xx til å være utrolig lik en PC?

 

Om det er GPU eller CPU som er flaskehalsen kommer jo helt ann på utviklerene. Dem vil benytte det som er tilgjenglig for dem og det er mye lettere med en fixed hardware plattform. En konsoll har også gjerne en mye mer streamlinet OS og API med mer direkte tilgang til hardwaren, så det er ikke bare snakk om hvor prioritert spillet er.

At video minne nesten ikke har noe å si blir veldig feil, det er ganske kritisk at dette er tilstrekkelig. Det er nok nettopp begrenset minne som er det største hinderet med å få Crysis over på konsollene.

Lenke til kommentar

Ja, ingen problemer å utnytte prosessoren for grafikk, særlig SPE-ene til PS3 som har meget bra flyttallsytelse.

 

Men la oss alle være enige at en moderne spill-PC er generelt langt kraftigere enn konsollene. Greia er at man utnytter hardwaren så enormt mye bedre på konsoll, så forskjellen blir ikke så stor i praksis.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Merkeligt folk sier at oppløsninger på HDTV er lave

Hva med jeg som har en pc til 7500kr med skjerm og kan spille Crysis på low med 15fps, noe som er helt forferdeligt!

 

Da skal den pcen "liksom" være bedre en PS3/360... siden den er mye dyrere en selve konsollen!

 

Men blir jo flott viss Crysis kommer til konsoll!

eller "konsoller kan ikke takle Crysis på low/mid som pcbrukerne sier"

 

Hvorfor skal din PC være bedre? Hvis det er den som står i profilen, er det en svært dårlig PC som jeg aldri i livet hadde betalt 7500 spenn for. Så enten er det lenge siden du kjøpte den, eller så har du gjort et dårlig valg. For 7500 kroner i dag kan du abselutt få en PC som klarer Crysis greit, og det er dagens priser vi må sammenligne med, ikke den prisen du betalte når du kjøpte PCen for x antall år siden.

Lenke til kommentar
Trur folk undervurderer software kraftig her. Alt ligg faktisk ikkje i om hardwaren er god nok, men mykje ligg også i om softwaren er optimalisert til hardwaren.

Eg trur ikkje det er umogeleg for crysis å komme med like god kvalitet på Xbox 360 som på pc. Alt kjem vel ann på kor god jobb folka i Crytec gjer, om dei i det heile tatt skal komme med ein konsollversjon av Crysis då...

 

Det er ikke sjangs i havet for at en 360 klarer å yte like bra som dagens beste PCer, det er snakk mangedobbelt kraftigere skjermkort-ytelse. Man kan få ting til å se greit ut ved å optimalisere for et oppsett, og ha lav oppløsning, lite AA og slike ting som er vanlig på konsoll. Men det går jo åpenbart på bekostning av kvaliteten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Trur folk undervurderer software kraftig her. Alt ligg faktisk ikkje i om hardwaren er god nok, men mykje ligg også i om softwaren er optimalisert til hardwaren.

Eg trur ikkje det er umogeleg for crysis å komme med like god kvalitet på Xbox 360 som på pc. Alt kjem vel ann på kor god jobb folka i Crytec gjer, om dei i det heile tatt skal komme med ein konsollversjon av Crysis då...

 

Det er ikke sjangs i havet for at en 360 klarer å yte like bra som dagens beste PCer, det er snakk mangedobbelt kraftigere skjermkort-ytelse. Man kan få ting til å se greit ut ved å optimalisere for et oppsett, og ha lav oppløsning, lite AA og slike ting som er vanlig på konsoll. Men det går jo åpenbart på bekostning av kvaliteten.

 

AtW

 

Endelig en som støtter meg.

I steden for alle her som tydeligvis skal stemple meg som en idiot og "flame" meg som en skrytepave fordi jeg prøver å få fram mine personlige meninger og argumenter for at jeg ikke tror at en Xbox360 klarer å kjøre Crysis.

 

Har ikke folk lov til å ytre sine meninger her lengre?

Uten å få navnet sitt stemplet til de grader som en idiot av enkelte her (uten å nevne navn)

Lenke til kommentar
Merkeligt folk sier at oppløsninger på HDTV er lave

Hva med jeg som har en pc til 7500kr med skjerm og kan spille Crysis på low med 15fps, noe som er helt forferdeligt!

 

Da skal den pcen "liksom" være bedre en PS3/360... siden den er mye dyrere en selve konsollen!

 

Men blir jo flott viss Crysis kommer til konsoll!

eller "konsoller kan ikke takle Crysis på low/mid som pcbrukerne sier"

 

Hvorfor skal din PC være bedre? Hvis det er den som står i profilen, er det en svært dårlig PC som jeg aldri i livet hadde betalt 7500 spenn for. Så enten er det lenge siden du kjøpte den, eller så har du gjort et dårlig valg. For 7500 kroner i dag kan du abselutt få en PC som klarer Crysis greit, og det er dagens priser vi må sammenligne med, ikke den prisen du betalte når du kjøpte PCen for x antall år siden.

 

Pcen ble kjøpt 2007 juli..

Så det vil si viss jeg kjøper ny pc til 7500kr så kan jeg spille det bra nok, det stemmer ikke etter det jeg har erfart nei og opplevd! For 7500kr får du sikkert ett bra skjermkort og cpu som er helt ok!

Heldigvis så er det ikke jeg som har kjøpt den pcen ;), hadde aldri gjort det siden det finnes mer spill til konsoller som frister meg :p

Lenke til kommentar

RamGuy:

 

Det spørs jo til de grader om du mente at crysis ikke kunne bli direkte portet og kjøre like godt på "high", enn om du mente om spillet kunne komme til konsoll med tweaka engine og endrede omgivelser, eller om du mente at spillet kunne kjøre på medium med null AA.

Jeg er enig i at de ikke kan få klare å presse crysis slik det er i dag til å kjøre like bra på konsoll som det gjør på pc. Men med ny teknologi kan alt endre seg (selv om ting ser likt ut).

 

Som mange sier så kan ps2 teoretisk sett ikke kjøre god of war 2. Slike detaljerte teksturer som spillet har SKAL ikke være mulig etter videominnet og RAMen den har. Men det er utrolig hva utviklere kan få til på en bestemt hardware hvis du gir dem tid.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
RamGuy:

 

Det spørs jo til de grader om du mente at crysis ikke kunne bli direkte portet og kjøre like godt på "high", enn om du mente om spillet kunne komme til konsoll med tweaka engine og endrede omgivelser, eller om du mente at spillet kunne kjøre på medium med null AA.

Jeg er enig i at de ikke kan få klare å presse crysis slik det er i dag til å kjøre like bra på konsoll som det gjør på pc. Men med ny teknologi kan alt endre seg (selv om ting ser likt ut).

 

Som mange sier så kan ps2 teoretisk sett ikke kjøre god of war 2. Men det er utrolig hva utviklere kan få til på en bestemt hardware hvis du gir dem tid.

 

Om det ikke har kommet tydelig frem. Så mente jeg at Xbox360 ikke har kjangs til å kjøre Crysis på noe som tilsvarer Very High osv på en PC.

Kommer det en konsoll versjon vil den helt klart ha redusert grafikk. Noe som kanskje tilsvarer Medium / High på PC-utgaven.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Merkeligt folk sier at oppløsninger på HDTV er lave

Hva med jeg som har en pc til 7500kr med skjerm og kan spille Crysis på low med 15fps, noe som er helt forferdeligt!

 

Da skal den pcen "liksom" være bedre en PS3/360... siden den er mye dyrere en selve konsollen!

 

Men blir jo flott viss Crysis kommer til konsoll!

eller "konsoller kan ikke takle Crysis på low/mid som pcbrukerne sier"

 

Hvorfor skal din PC være bedre? Hvis det er den som står i profilen, er det en svært dårlig PC som jeg aldri i livet hadde betalt 7500 spenn for. Så enten er det lenge siden du kjøpte den, eller så har du gjort et dårlig valg. For 7500 kroner i dag kan du abselutt få en PC som klarer Crysis greit, og det er dagens priser vi må sammenligne med, ikke den prisen du betalte når du kjøpte PCen for x antall år siden.

 

Pcen ble kjøpt 2007 juli..

Så det vil si viss jeg kjøper ny pc til 7500kr så kan jeg spille det bra nok, det stemmer ikke etter det jeg har erfart nei og opplevd! For 7500kr får du sikkert ett bra skjermkort og cpu som er helt ok!

Heldigvis så er det ikke jeg som har kjøpt den pcen ;), hadde aldri gjort det siden det finnes mer spill til konsoller som frister meg :p

 

Vel, nå akkurat nå kan du ihvertfall få en bra PC veldig billig. Men skjønner godt at du er en såpass stor konsoll fanboy, fordi du kommer aldri til å oppleve "ekte" pcgaming på den marskinen der.. :p

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Synst denne diskusjonen går litt i surr her. Som eg sa tidlegare så trur eg at med ordentlig software kan ein Xbox 360 kjøyre Crysis like bra, eller tilnærma lik, ein PC. Men her er tingen, om ein Xbox 360 ikkje klarer å drive ein direkte import av Crysis frå PC, noko eg trur den aldri vil klare, så trur eg at ein Xbox 360 kan drive ein konsollversjon som er optimalisert. Denne konsollversjonen trur eg vil kunne vere ganske lik PC versjonen med tanke på grafikken, om då Crytec legg nok arbeid i det. Det er fantastisk kva software kan gjere med ytelsen, men noko trur eg vil gå tapt i overføringa frå PC til konsoll.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...