Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet å handle på polet, grunnet venn


veos

Anbefalte innlegg

*klipp*

 

Selv med edit og oppklaring må jeg bare poste noe som kom fra meg for vel over 1 månde siden.

 

Behold the law!

 

§ 8-8. Ulovlig kjøp.

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

 

Diskusjonen gjaldt ikke lovligheten av aa kjoepe alkohol til mindreaarige, men grunnlaget for aa nekte aa selge ved mistanke om slikt kjoep. Jeg regner med at du ser nyansen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå mista du meg litt her, loven sier jo at det er ulovelig å selge alkohol til personer man mistenker videreformidler dette til mindreårige.

 

Grunnlaget for diskusjonen i henhold til førsteposten var om hun i skranken hadde lov til det og svaret er åpenlyst, ja, hun har lov å nekte å selge i forhold til de kriteriene som er opplyst i førsteposten, med støtte i loven.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Nå mista du meg litt her, loven sier jo at det er ulovelig å selge alkohol til personer man mistenker videreformidler dette til mindreårige.

 

Nei, loven sier ikke det (i alle fall ikke paragraf 8-8 som du siterte). Den paragrafen sier at det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige, ikke at det er ulovlig å selge til en som er gammel nok, men som du mistenker kjøper på vegne av en mindreårig. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Nå mista du meg litt her, loven sier jo at det er ulovelig å selge alkohol til personer man mistenker videreformidler dette til mindreårige.

 

Grunnlaget for diskusjonen i henhold til førsteposten var om hun i skranken hadde lov til det og svaret er åpenlyst, ja, hun har lov å nekte å selge i forhold til de kriteriene som er opplyst i førsteposten, med støtte i loven.

 

 

Fint at du fant lovteksten som sier at det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige. Du forstår tydligvis ikke at det er forskjell på kjøp og salg du. Det er også ulovlig å selge alkohol til mindreårige forøvrig. (duh)

 

Det som er saken her er med hvilken lovhjemmel kan kassadamen nekte å selge alkohol til en som er gammel nok fordi han kjenner noen som er mindreårige? Det blir litt som at en far har med seg barna på handlerunde og skal innom polet en liten tur. Kommer i kassa og får beskjeden: "Nei, du får ikke handle her, det er ikke lov å handle alkohol til mindreårige". Barnene kan i denne sammenlikningen være 5-16 år.

Lenke til kommentar

Herregud. Norges dobbeltmoralisme rundt alkohol er kvalmende. Man er så hysterisk opptatt av å hindre alle under 18 år i å få tak i noen dråper alkohol, men så fort du er et minutt over 18 kan du være ravende full uten at noen løfter en finger. Dessuten er det bare uhensiktsmessig å forby rusmidler, de som ser behovet for å ruse seg ruser seg uansett om staten sier at det er greit eller ikke.

Lenke til kommentar

Problemstillingen her er hvorvidt kassadama skal nekte noen å kjøpe alkohol ut fra en mistanke.

 

Hva bør veie tyngst? kundens mulighet til å få kjøpt alkohol, eller kassadamas mulighet til å potensielt forhindre at mindreårige får tak i alkohol?

Lenke til kommentar

Det er likevel ikke opp til kassedama, er personen som kjøper og videreformidler som gjør noe ulovlig.

 

Skal ikke jeg få lov til å handle fiskekroker og kniv neste gang jeg er på friluftssjappa, kun fordi jeg ikke kommer i turklær og at de "mistenker at jeg skal drepe/mishandle en fyr i helga med greiene"?

 

Vi er da ikke så ansvarsfritatte at kassedamene må begynne å håndheve lover og regler for oss. Er ille nok at staten blander seg inn og aktivt forsøker å begrense "uønsket adferd".

Lenke til kommentar
Skal ikke jeg få lov til å handle fiskekroker og kniv neste gang jeg er på friluftssjappa, kun fordi jeg ikke kommer i turklær og at de "mistenker at jeg skal drepe/mishandle en fyr i helga med greiene"?

 

Forskjellen er jo at det enn så lenge ikke er ulovlig å selge fiskekroker og kniver til personer uten turklær. Det er derimot ulovlig å selge alkohol til personer under 18, eller sprit til personer under 21 i dette tilfellet.

 

Synes dog at det virka rimelig drøyt av denne vinmonopolpersonen å nekte. Jeg hadde krevd å få snakket med butikksjef.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal høre med vinmonopolet her etterpå i dag, skal innom alikevel.

 

Jeg hilste på søstera til kompisen min som jeg møtte på butikken en gang, og når jeg kom til kassa sa dama: "Du vet at det er ulovlig å kjøpe øl for mindreårige?" når jeg skulle kjøpe til meg selv. Og jeg hilste bare på hun. Men jeg fikk kjøpt etter litt mas.

Lenke til kommentar

Jeg sendte følgende epost til [email protected]

 

Jeg har et lite semi-hypotetisk spørsmål, og lurer på det juridiske

rundt dette.

 

En bekjent (21 år) av meg var på Vinmonopolet, sammen med sin bror (18

år). 21-åringen blei nektet å kjøpe varer med høyere alkoholstyrke en 22

vol% grunnet mistanke om videresalg til sin yngre bror. Er dette lovlig

og riktig?

 

Hvis en far (i 40-årene) tar med seg sin sønn på 18, blir han da nektet

å kjøpe brennevin? Hvis han har med sin 15 år gamle sønn så blir han

nektet å kjøpe vin? Hva hvis han har med seg sin 12 år gamle sønn, eller

sin 2 åring? Hva hvis min bekjente på 21 har med seg sin søster på 10

år, eller datter på 1? Er det noen magisk grense her, eller går det bare

på trynefaktor og på hvordan dagsformen til personen i kassa er?

 

 

Håper på oppklarende svar, siden det er greit å vite om man må late som

man ikke kjenner personer under 20 når man er på polet.

 

Dette fikk jeg til svar:

 

Problemstillingen du peker på er av de mest utfordrende vi har i forhold til sosial kontroll.

 

Vinmonopolet har en viktig samfunnsoppgave i forhold til å hindre salg i visse situasjoner. Den nektelsen du beskriver er et eksempel på hvordan vi i noen tilfeller håndhever alkoholloven i forhold til såkalt langing.

 

Utgangspunktet er at enhver person i Norge som er gammel nok til å kjøpe alkohol kan ha med seg hvem som helst inn i våre butikker for å kjøpe til seg selv. I noen situasjoner opplever vi at ungdomsgrupper hvor det er en miks av personer som er gamle nok og personer som ikke er gamle nok kommer inn sammen. Dette utgjør heller ikke noe problem dersom de som er gamle nok handler til seg selv. Problemet oppstår dersom vårt personale oppfatter situasjonen slik at de som er gamle nok kjøper alkohol på vegne av alle i gruppen. Slike situasjoner er imidlertid vanskelige og det hender selvsagt at vi vurderer situasjonen feil.

 

Hvis vi har vurdert dette feil i forhold til de du reiser spørsmålet på vegne av, beklager vi det.

Lenke til kommentar
Hjemler juridisk? jeg mener da vitterlig vi har vært innom dette flere ganger i denne tråden nå..

 

...Og fortsatt har ingen kommet med noe svar.

 

Nå mista du meg litt her, loven sier jo at det er ulovelig å selge alkohol til personer man mistenker videreformidler dette til mindreårige.

 

Nei, loven sier ikke det (i alle fall ikke paragraf 8-8 som du siterte). Den paragrafen sier at det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige, ikke at det er ulovlig å selge til en som er gammel nok, men som du mistenker kjøper på vegne av en mindreårig. Ser du forskjellen?

 

Om man forutsetter at vinmonopolet har kontraheringsplikt (som flere mente de hadde), har det ikke kommet frem noe som lar vinmonopolet nekte salg grunnet mistanke om at kjøperen skal videreselge.

Lenke til kommentar

Liten oppfølgingsepost:

 

Vinmonopolet hadde ikke drevet sosial kontroll dersom dette ikke var hjemlet i alkoholloven. Det er særlig 3 forhold som er omfattet av alkoholloven hvor vårt salgspersonale må opptre som "dommere". Det er følgende forhold:

 

Salg til personer som er for unge (alkohollovens § 1 - 5)

Salg til åpenbart berusede personer (alkohollovens § 8 - 11)

Salg til person som bedriver langing (alkohollovens § 8 - 8)

 

Vinmonopolet har som du sikkert skjønner kun mulighet til å håndheve langingsbestemmelsene inne i vårt salgslokale. De av våre kunder som faktisk driver langing og kjenner til vår kontrollvirksomhet sørger som regel for å bedrive aktiviteten uten at vi har mulighet til å avsløre den. I noen tilfeller driver også politiet aktiv kontroll av langing og det er ikke uvanlig at langere idømmes bøter på inntil kr. 5000,- for brudd på alkoholloven.

 

Dersom du nå har fått et inntrykk av at Vinmonopolet nekter salg basert på tilfeldige antagelser om hvorvidt en kunde skal videreselge en vare til en mindreårig person eller ikke så er det ikke slik vi utøver vår kontroll. Vi må ha berettiget mistanke om langing for å kunne anvende oss av regelverket.

 

Håper dette ga deg bedre forståelse for vår hjemmel til å utøve sosial kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg tolker "berettiget mistanke" som "god grunn til å tro", noe kassadama ikke hadde. Man kan ikke nekte en person som har lov til å kjøpe sprit å kjøpe sprit fordi personen har med seg en annen person under aldersgrensa til produktet.

 

Skal man det så må man nekte også foreldre som har med seg ungene (alle under 20) sine, fordi de kan kanskje muligens nesten kjøpe sprit til de.

Lenke til kommentar

Den ansatte i kassa vurdere hvert forhold..

 

Uten at jeg kjenner trådstarter eller antyder at det var slik det foregikk, kan jeg godt forstå kassadamens beslutning: To kompiser går rundt i butikken, den ene like over aldersgrensa og den andre like under. De rusler sammen rundt i butikken, velger seg ut drikkevarer og kanskje småsnakker litt om festing og helg. Hadde det vært meg bak disken hadde jeg nok i alle fall hatt "god grunn til å tro" at den eldste handlet for den yngste.. ;)

Lenke til kommentar
Diskusjonen gjaldt ikke lovligheten av aa kjoepe alkohol til mindreaarige, men grunnlaget for aa nekte aa selge ved mistanke om slikt kjoep. Jeg regner med at du ser nyansen.

 

Nå kan det hende vinmonopolet er fritatt for dette da det er offentlig og et monopol, men enhver butikk har rett til å velge sitt eget klientell. Din nærmeste Kiwibutikk kan nekte deg å handle der hvis de ønsker deg. Uansett om du kommer med øl eller brunost. Det vinmonopolet utfører er heller ingen plikt fra deres siden, men en tjeneste til kundene. Tjenester kan selvsagt inndras hvis det virker hensiktsmessig, i dette tilfellet for å hindre noe kassadamen ser på som ett potensielt lovbrudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...