Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

hvordan lagger man comps????

 

 

(Jøss, autokorrektur på h i spørreord =)

 

Svært enkelt. Du må åpne Layer Comps fra Windows, så du har den tilgjengelig. I CS3 er det den nederste hurtigknappen i den nye Dockmenyen. Når du da har en kombinasjon som du vil ha enkelte tilgjengelig (en komposisjon), så velger du bare New Layer Comp, og gir den et navn, krysser av for hva som skal lagres av Layer states og du er ferdig.

 

Det er ellers greit forklart i hjelpefilen.

 

Jeg bruker nok ikke alle mulighetene, mest bare for enkel organisering av oppsett med 50 - 70 ulike lag/laggrupper.

 

Man kan f.eks lagre/eksportere bare bestemte comps. Noe jeg faktisk ikke har brukt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, det må jeg begynne å bruke. :)

 

  • utarbeide eit web-område for ei reiselivsbedrift og optimalisere denne for søkjemotorar

Er det bare meg, eller er dette det teiteste læreplanmålet noen sinne? En lærer fra den linja har spurt meg om hjelp, fordi hun var veldig usikker på hva man skulle gjøre i praksis. Har kommet fram til at jeg kanskje kan sette opp en side på Wordpress.com, også kan elevene fylle den ut med informasjon og "drifte" den. Det er jo ikke reiselivsfolk sin oppgave å lage en webside? Enda mindre å bry seg særlig om SEO? Den relevante oppgaven måtte være å stå for daglig drift/oppdateringer.
Lenke til kommentar
  • utarbeide eit web-område for ei reiselivsbedrift og optimalisere denne for søkjemotorar

Er det bare meg, eller er dette det teiteste læreplanmålet noen sinne? En lærer fra den linja har spurt meg om hjelp, fordi hun var veldig usikker på hva man skulle gjøre i praksis. Har kommet fram til at jeg kanskje kan sette opp en side på Wordpress.com, også kan elevene fylle den ut med informasjon og "drifte" den. Det er jo ikke reiselivsfolk sin oppgave å lage en webside? Enda mindre å bry seg særlig om SEO? Den relevante oppgaven måtte være å stå for daglig drift/oppdateringer.

 

Upresist, men ikke dermed nødvendigvis teit. Problemet er at det lett blir å oppfatte teknisk, dvs CMS, koding av HTML.

 

De fleste legger alt for liten vekt på opplevelsen av et nettsted for bruker, noe som etter min mening avhenger av kombinasjonen design, struktur og rett presentasjon av innhold. Et glimrende design kan drepes fullstendig av dårlig struktur. Struktur og rett presentasjon av innhold er også SEO-fremmende.

 

Og det er opplagt at disse kan risikere å være i rollen som kjøper, og i tillegg til vedlikehold skal utarbeide kravspec.

 

Personlig bruker jeg et konsept omtrent som følger (forenklet):

Første fase: Utvikle identitet og "brand".

* Finne bedriftens/organisasjonens identitet og "brand".

* Gjennomgå konkurrentenes tilstedeværelse på web.

* Utvikle bedriftens/organisasjonens kommunikasjonsstrategi for nettet.

 

Andre fase: Nettstedets struktur.

* Hvem er målgruppene for nettstedet og hva er deres behov.

* Lage en arkitektur for webstedet (struktur). Hvilken funksjonalitet skal være tilstede (ehandel, interaktivitet, underholdning). Hvordan skal innholdet sorteres/tematiseres.

* Hvordan struktur og innhold skal vedlikeholdes og utvikles.

 

Tredje fase: Design, brukergrensesnitt og løsningsvalg.

* Etablere skisse til design som ivaretar bedriftens/organisasjonens identitet.

* Etablere skisse til brukergrensesnitt og navigasjonssystem.

* Velge teknologisk løsning. Teknologi som ivaretar kravene til funksjonalitet, struktur, design og brukergrensesnitt.

 

Fjerde fase: Sette sammen og teste.

* Installere teknologisk løsning og få på plass design, funksjonalitet, brukergrensesnitt og struktur i denne.

* Få på plass "statisk" innhold

* Teste løsningen. Både intern testing av publiseringsdelen og test mot brukere.

* Justere/rette løsning på bakgrunn av testresultater.

 

Femte fase: Innhold og lansering.

* Få på plass alt nødvendig innhold.

* Lansere nettstedet

 

Sjette fase: Oppdatering og vedlikehold.

* Etablere rutiner og ansvar for vedlikehold av innhold og struktur

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Jøss, det var et vanvittig godt svar! Det åpnet øynene litt for for flere muligheter. :)

 

Takk skal du ha! Jeg skal sette meg litt mer inn i materien og formidle videre.

 

Hyggelig å bli satt pris på. Bare PM om du skulle ønske litt mer. Har sikkert noe mer grundig beskrivelse liggende.

Lenke til kommentar

Nettopp - og for å få den kunnskapen må dei ha typisk reiselivsutdanning (kultur, kanskje språk, what-do-i-know?).

 

La webutviklarar/webdesignarar utforme web-områder, så kan heller reiselivsfolka putte innhaldet der. DERFOR meiner eg det er galt å ha det å utdarbeide eit web-område som del av pensum i reiseliv.

Lenke til kommentar

Er det å utarbeide et webområde bare et spørsmål om teknisk løsning, koding med mer. Etter min mening er den tekniske delen "rutinearbeidet" og egentlig kurant. Og helt rett Arve, det er i stor grad irrelevant kunnskap for en reiselivsutdanning.

 

Men den strategiske delen som går på brand, kommunikasjon, struktur, opplevelse og innhold er til de grader relevant og i stor grad uavhengig av tekniske løsninger. Og etter min mening er dette viktig kunnskap, alt for mange nettsider blir dårlige fordi kunden ikke forstår de strategiske sider av web som kommunikasjonskanal og således ikke mestrer en god kommunikasjon med designer/utvikler. Det å lære hvordan ulike kommunikasjonskanaler virker er således langt fra irrelevant.

 

Man kan heller ikke forutsette at designer/utvikler forstår en nærings særpreg, kunderelasjoner og andre faktorer som har betydning for et vellykket nettsted.

 

Men webdesignere/utviklere har lett for å se den "tekniske" sida først og fremst - naturlig nok.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Trenger fortsatt ikke å være snakk om teknisk. Som tidligere nevnt er en veldig viktig del av SEO nettopp innholdet og organiseringen av dette.

 

Å utarbeide et nettsted er veldig mye mer enn bare den tekniske implementasjonen, det kan hende at de skal lære om prosessen i forkant og det å formidle et budskap.

Lenke til kommentar

Helt enig Hein.

 

Nå oppfattet jeg faktisk ikke læremålet og Mikael sin post slik at de skulle gjøre alt. Men jeg synes uansett formuleringen i læremålet er upresis, fordi den danner grunnlag for tolkningen som flere her har. Men trolig finnes det noe mer utdyping i læremålsplanen.

Lenke til kommentar

Den opprinnelige tanken fra læreren var at elevene skulle bruke et "generatorverktøy" til å lage et webdesign, og så fylle ut dette med et ferdig innhold.

 

Min innvending var at dette var meningsløst av flere grunner. For det første blir kunnskapen spesifikk for akkurat dette utviklingsverktøyet. Om vi bruker Wordpress, så er det Wordpress elevene lærer, og står så på bar bakke hvis de skal bruke et annet CMS. For det andre vil utseendet aldri bli deres arbeidsoppgave, da det selvfølgelig utføres av en webdesigner.

 

Bolson sine 6 steg er verken verktøyspesifikke eller nødvendigvis webdesignerens oppgave. :)

 

Såvidt jeg har forstått det finnes det lite utdyping av læremålet.

 

Dere har jo et poeng med at SEO kan ha med struktur og hierarki å gjøre, men SEO er ikke akkurat det mest grunnleggende innen webdesign. Det aller meste av SEO vil jo være gitt av CMS-et og koden, ting som er langt utenfor elevenes rekkevidde. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal brukes tid på SEO spesielt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
He-he-he. Det er jo det vi snakker om Arve. En vel så stor del av det å utforme et nettsted går på budskap, struktur, fokus etc.

 

Det er rett, men å utarbeide eit web-område er å kunne alt det tekniske i tillegg. Det er der eg stussar litt. Innhald, budskap og struktur er greit, men å utarbeide eit webområde er umulig uten innsikt i korleis det må/kan gjerast reint teknisk på eit eller anna plan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...