Gå til innhold

Omskjæring av guttbarn - rett eller galt?


Omskjæring av små gutter.  

125 stemmer

  1. 1. Bør små guttebarn få lov til å bli omskjært ?

    • Nei
      101
    • Ja
      24


Anbefalte innlegg

Men atter en gang: Til dere møkkasabber som mener at at man må omskjæres for å kunne opprettholde "hygiene": Har dere hørt om såpe & vann? Har dere hørt om å vaske seg daglig? Helt hårreisende at folk i vestlige samfunn bruker slike fullstendig utdaterte argumenter som påskudd til å kunne lemleste små uskyldige babyer.

Er det helt greit også å trekke ut neglene og fjerne dem med røttene på små babyer? Tenk på den hygieniske fordelen dette innebærer? Negler har man jo ikke bruk for likevel idag. :roll:

 

Det er helt greit at folk kutter av seg baller, snadden sin, eller deler av snadden, det støtter jeg fullt ut,(enten om det er fordi de ikke klarer å vaske seg eller om det er av andre grunner) men da skal de få muligheten til å velge selv. Andre skal ikke bestemme for dem at kroppen deres skal lemlestes.

 

Les tråden igjen. Negler er dessuten til for å beskytte fingertuppene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men atter en gang: Til dere møkkasabber som mener at at man må omskjæres for å kunne opprettholde "hygiene": Har dere hørt om såpe & vann? Har dere hørt om å vaske seg daglig? Helt hårreisende at folk i vestlige samfunn bruker slike fullstendig utdaterte argumenter som påskudd til å kunne lemleste små uskyldige babyer.

Er det helt greit også å trekke ut neglene og fjerne dem med røttene på små babyer? Tenk på den hygieniske fordelen dette innebærer? Negler har man jo ikke bruk for likevel idag. :roll:

 

Det er helt greit at folk kutter av seg baller, snadden sin, eller deler av snadden, det støtter jeg fullt ut,(enten om det er fordi de ikke klarer å vaske seg eller om det er av andre grunner) men da skal de få muligheten til å velge selv. Andre skal ikke bestemme for dem at kroppen deres skal lemlestes.

 

Les tråden igjen. Negler er dessuten til for å beskytte fingertuppene.

Jepp har lest tråden. Derfor lurer jeg på hvilken ekstrem møkkasabb man må være for å måtte faktisk inngå et "kirurgisk inngrep" for å kunnne opprettholde normal hygiene. Og hva slags "beskyttelse" er det du egentlig mener neglene har som funksjon? :no:

 

Du snakker jo selv som om du har hatt store problemer med hygiene. Jeg vil tro jeg selv har et nogenlunde normalt forhold, med daglig vask av hele kroppen, og jeg har aldri opplevd noen komplikasjoner som følge av dårlig hygiene. Kan du fortelle oss hvor lenge man må la være å vaske seg før det blir et problem?

 

Er omskjæring et påskudd for dårlige foreldre slik at de kan slippe å lære barna sine å vaske seg? :lol:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Angående kvinner finnes det ingen unnskyldning for å foreta kjønnslemlestelse, dette er rett og slett avskyelig og bør ikke godtas stilltiende, men aktivt motarbeides.

 

Slik jeg ser det er det to separate arenaer en kan argumentere for/mot omskjæring av menn.

Den ene er de helsemessige fordelene dette eventuelt kan ha, her er proponentene for omskjæring en smule for ivrige, kildekritikken er høyst diskutabel. Det er f.eks. onani, ikke omskjæring, som har en innvirkning på sjansen for å utvikle kreft.

Angåene HIV/AIDS er det absolutt noe som tyder på at det har noe for seg, men det beskytter ikke mot andre kjønnssykdommer, debatten om det har noe for seg i vestlige land der HIV/AIDS - problemet er heller lite blir derfor et spørsmål om å se hva videre forskning vil si oss. I utviklingsland, i de delene av samfunnet en fortsatt ikke har fått innført bruk av kondom derimot, er det høyst sannsynlig en effekt i det at en omskjærer guttebarna. Spørsmålet er om dette gjøres på en hygienisk forsvarlig måte av kyndig personell.

I jødisk ortodoks tradisjon skal forhuden fjernes og såret suges rent av mohelen som utfører ritet, nyere instruksjoner fra religiøse ledere anbefaler imidlertid en kjapp sup av 75%+ alkohol før såret suges rent. Dette er i følge det jeg har lest om emnet ikke for å beskytte barnet, men mohelen i tilfelle moren, og dermed barnet, har AIDS. Det viser litt av tankegangen som som ligger bak denne avgjørelsen. Poenget er uansett motiv at en får en mer steril gjennomførelse av ritet, noe alle deltagere, frivillige eller ei, nyter godt av i form av minsking av sjanse for komplikasjoner.

 

Del to av argumentasjonen er slik jeg ser det selve idèen om å fjerne forhuden, at barn blir frarøvet sjansen til å bestemme over egen kropp. Det er en helt annen diskusjon som heller mer mot filosofi enn den praktisk helsemessige delen.

 

Jeg ser fordelen med omskjæring i fattige land, men ikke i utviklede land, angående basale ting som smegma (kukost) og dårlig odør så er det noe som hver enkelt bør ta seg av. Personlig hygiene kan jo ultimat set vise seg å være en del av seksuelt utvsalg, hehe :p

Jeg mener at en derfor bør la barnet vokse opp og selv foreta en avgjørelse vedrørende dette i slik tilfeller.

Jeg er imot at omskjæring utføres på spebarn, så fremt det ikke skjer for å minske sjansen for HIV/AIDS i voksen alder eller for å trigge andre påviste helsemessige efekter, og utføres av kyndig personell under egnede forhold.

Logikken er enkel; faren for død ved infeksjon om dette ikke utføres riktig er meget stor.

Om barnet vokser opp kan en fortsatt uføre omskjæring for å oppnå samme preventive effekt - helt frem til kjønnsmoden alder i tilfellet HIV/AIDS, dette er dog et spørsmål om opplysning og kulturelle/religiøse tradisjoner som er dypt rotfestet.

 

Så en kan si jeg er både for og mot med forbehold i retning av barnets helse og selvbestemmelsesrett.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Men atter en gang: Til dere møkkasabber som mener at at man må omskjæres for å kunne opprettholde "hygiene": Har dere hørt om såpe & vann? Har dere hørt om å vaske seg daglig? Helt hårreisende at folk i vestlige samfunn bruker slike fullstendig utdaterte argumenter som påskudd til å kunne lemleste små uskyldige babyer.

Er det helt greit også å trekke ut neglene og fjerne dem med røttene på små babyer? Tenk på den hygieniske fordelen dette innebærer? Negler har man jo ikke bruk for likevel idag. :roll:

 

Det er helt greit at folk kutter av seg baller, snadden sin, eller deler av snadden, det støtter jeg fullt ut,(enten om det er fordi de ikke klarer å vaske seg eller om det er av andre grunner) men da skal de få muligheten til å velge selv. Andre skal ikke bestemme for dem at kroppen deres skal lemlestes.

 

Les tråden igjen. Negler er dessuten til for å beskytte fingertuppene.

Jepp har lest tråden. Derfor lurer jeg på hvilken ekstrem møkkasabb man må være for å måtte faktisk inngå et "kirurgisk inngrep" for å kunnne opprettholde normal hygiene. Og hva slags "beskyttelse" er det du egentlig mener neglene har som funksjon? :no:

 

Du snakker jo selv som om du har hatt store problemer med hygiene. Jeg vil tro jeg selv har et nogenlunde normalt forhold, med daglig vask av hele kroppen, og jeg har aldri opplevd noen komplikasjoner som følge av dårlig hygiene. Kan du fortelle oss hvor lenge man må la være å vaske seg før det blir et problem?

 

Hadde du lest tråden ville du ha fått med deg argumentene for omskjæring.

Lenke til kommentar
Hadde du lest tråden ville du ha fått med deg argumentene for omskjæring.

Jepp, og et av argumentene var nettopp???Jo hygiene. Kan du nå derfor svare på spørmålene mine rundt dette?

Edit: Andre med hygieneproblemer må også gjerne svare.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det er absolutt inget must å omskjære seg. Men omskjæring medfører fordeler blant annet ved hygiene. uten forhud har man ikke det samme grunnlaget for bakteriedannelse, slik at kjønnssykdommer ikke kan fås like lett. Det vil heller ikke utvikle noen form for vond lukt, svette ol. Det er ubenektelig en fordel å vite at man alltid har ren penis ved feks impulsivt samleie, for å nevne ett eksempel.
Dere etterlyste helsemessig effekt og du fikk helsemessig effekt. Likevel er dere ikke fornøyd? Nei, HIV smitte, det er noe som skjer med folk i Afrika det, her i Europa plages vi jo ikke med sånt (ironi!). Det kan i tillegg nevnes at det er mindre risiko for livmorhalskreft når en kvinne lever med en omskåret mann.
Grunnen til at JEG er for omskjæring, er av medisinske årsaker. Det har blitt referert til studier som viser flere ulike helsemessige fordeler. Det er jo dere som nekter å kalle en spade for en spade fordi dere er overbevist om at det er en øks.
Selv om diskusjonen er avgjort, setter jeg opp en poll. Motstanderne av omskjæring har gjennom tråden vist hvor hjernevasket de er, med sin evige vedtatte sannheter om at "Omskjæring er ødeleggelse av kroppen" og "Omskjæring har ingen helsemessige gevinster". Sorry, propagandaen er tilbakevist.

Vet du egentlig hvor useriøst det er å kalle noen for hjernevasket i en diskusjon, det sier mer om deg selv enn de du diskuterer med.

 

Men en ting er klart, litt rett det har du. Det fører faktisk med noen fordeler med omskjæring av gutter med hensyn på sykdommer og infeksjoner.

 

Disse fordelene utlignes likevel ved normal hygiene, nemlig såpe og vann ett par ganger daglig. Med andre ord skal det dårlig personlig hygiene til for at omskjæring skal få en merkbar effekt.

 

Noen påstår at sekslivet blir bedre uten forhud mens andre sier det blir dårligere, så dette varierer fra person til person.

 

Noen menn har faktisk fått så mye ubehag på grunn av stadig friksjon mot penishodet fra klær/truse at de har prøvd å gjenskape forhuden ved å dra den frem og i noen tilfeller surre den men en tråd foran penishodet. Dette skal være meget ubehagelig og smertefult for enkelte men likevel velger de å prøve for senere å kunne leve med delvis forhud. Så kan vi jo begynne å diskutere hva dette gjør med sekslivet. Har også hørt at det finnes egne spesielle produkt som skal beskytte penishodet for friksjon mot klær.

 

Som du sier er det ikke bare fordeler med omskjæring, selvsagt skjer dette kun med noen av de som omskjæres men bør vi ikke få lov å ta det valget selv?

Lenke til kommentar
Les hele tråde, og innse tapet. Det kan ikke sammenlignes med omskjæring av jenter. Ser ikke at du kommer med noen argumenter for hvorfor omskjæring ikke skal finne sted. Øre og tungen...Du er så patetisk useriøst at jeg ber deg stikke til en annen tråd.

... patetisk du.... hahah... genialt...

 

Viss du seriøst mener at man bør kutte av ting på et menneske, så mener jeg det er det samme med andre kroppsdeler.. Kanskje jeg har en annen fetisj en deg :p

 

At ikke du ser logikken i at det er idiotisk å kutte ting vekk på et menneske som ikke det er noe feil med så vil jeg våge å påstå at du har større problemer en meg...

 

Greit nok at det er noen bevislige fordeler med å bli omskjært, men det er fortsatt slik vi er formet og da anser jeg det som ideologisk vås å påpeke noe annet..

 

Setningen er egentlig ganske meningsløs, men jeg går ut fra at du MENER at du synes det er ideologisk vås å mene at omskjæring kan være et gode siden vi er formet med hel forhud?

 

Jeg har fått med meg at dere skriver om diverse fordeler, og jeg skal ikke bestride disse i det hele tatt.

Jeg bare konstantere at vi er født sånn eller sånn, og derfor er det meningsløst å endre på dette.

 

Ikke verre en det... jeg har ikke sakt at det er en fordel å ha den, men at vi blir født med den...

 

Hadde du lest tråden ville du ha fått med deg argumentene for omskjæring.

Du glemmer, som resten av dere hatteløse selve poenget.

Vi blir født sånn!! Som til eksempel viss vi blir født ute i skauen så står det ingen lege klar med saksen sin!

 

Bare for at dere synes det er så flott å skjære i barna deres, så er det virkelig ikke det samme som at andre gjør det, tenk å kutte i barna deres uten at de får muligheten til å bestemme det selv, skam dere...

 

Viss det var meningen at vi skulle være sånn, så hadde vi blitt født sånn.

Dette er et religiøst spørsmål, som forsvares med hygieniske aspekter...

Lenke til kommentar
Det er absolutt inget must å omskjære seg. Men omskjæring medfører fordeler blant annet ved hygiene. uten forhud har man ikke det samme grunnlaget for bakteriedannelse, slik at kjønnssykdommer ikke kan fås like lett. Det vil heller ikke utvikle noen form for vond lukt, svette ol. Det er ubenektelig en fordel å vite at man alltid har ren penis ved feks impulsivt samleie, for å nevne ett eksempel.
Dere etterlyste helsemessig effekt og du fikk helsemessig effekt. Likevel er dere ikke fornøyd? Nei, HIV smitte, det er noe som skjer med folk i Afrika det, her i Europa plages vi jo ikke med sånt (ironi!). Det kan i tillegg nevnes at det er mindre risiko for livmorhalskreft når en kvinne lever med en omskåret mann.
Grunnen til at JEG er for omskjæring, er av medisinske årsaker. Det har blitt referert til studier som viser flere ulike helsemessige fordeler. Det er jo dere som nekter å kalle en spade for en spade fordi dere er overbevist om at det er en øks.
Selv om diskusjonen er avgjort, setter jeg opp en poll. Motstanderne av omskjæring har gjennom tråden vist hvor hjernevasket de er, med sin evige vedtatte sannheter om at "Omskjæring er ødeleggelse av kroppen" og "Omskjæring har ingen helsemessige gevinster". Sorry, propagandaen er tilbakevist.

Vet du egentlig hvor useriøst det er å kalle noen for hjernevasket i en diskusjon, det sier mer om deg selv enn de du diskuterer med.

 

Men en ting er klart, litt rett det har du. Det fører faktisk med noen fordeler med omskjæring av gutter med hensyn på sykdommer og infeksjoner.

 

Disse fordelene utlignes likevel ved normal hygiene, nemlig såpe og vann ett par ganger daglig. Med andre ord skal det dårlig personlig hygiene til for at omskjæring skal få en merkbar effekt.

 

Noen påstår at sekslivet blir bedre uten forhud mens andre sier det blir dårligere, så dette varierer fra person til person.

 

Noen menn har faktisk fått så mye ubehag på grunn av stadig friksjon mot penishodet fra klær/truse at de har prøvd å gjenskape forhuden ved å dra den frem og i noen tilfeller surre den men en tråd foran penishodet. Dette skal være meget ubehagelig og smertefult for enkelte men likevel velger de å prøve for senere å kunne leve med delvis forhud. Så kan vi jo begynne å diskutere hva dette gjør med sekslivet. Har også hørt at det finnes egne spesielle produkt som skal beskytte penishodet for friksjon mot klær.

 

Som du sier er det ikke bare fordeler med omskjæring, selvsagt skjer dette kun med noen av de som omskjæres men bør vi ikke få lov å ta det valget selv?

 

Og hvem gidder å vaske kuken to ganger daglig med såpe og vann?

Lenke til kommentar
... patetisk du.... hahah... genialt...

 

Viss du seriøst mener at man bør kutte av ting på et menneske, så mener jeg det er det samme med andre kroppsdeler.. Kanskje jeg har en annen fetisj en deg :p

 

At ikke du ser logikken i at det er idiotisk å kutte ting vekk på et menneske som ikke det er noe feil med så vil jeg våge å påstå at du har større problemer en meg...

 

 

Jeg bare konstantere at vi er født sånn eller sånn, og derfor er det meningsløst å endre på dette.

 

Ikke verre en det... jeg har ikke sakt at det er en fordel å ha den, men at vi blir født med den...

 

Vi blir født sånn!! Som til eksempel viss vi blir født ute i skauen så står det ingen lege klar med saksen sin!

 

Bare for at dere synes det er så flott å skjære i barna deres, så er det virkelig ikke det samme som at andre gjør det, tenk å kutte i barna deres uten at de får muligheten til å bestemme det selv, skam dere...

 

Viss det var meningen at vi skulle være sånn, så hadde vi blitt født sånn.

Dette er et religiøst spørsmål, som forsvares med hygieniske aspekter...

Ser du ikke forskjellen mellom å skjære ut øyet elleer kutte av øret og å fjerne penishodet?

 

Jeg driter i om du mener jeg har større problemer enn deg, fordi jeg vet at jeg ikke har det. Jeg er så moden at jeg tør å gå mot strømmen av likestillingsdepartementer og besserwissere. Omskjæring har helsemessige effekter, og bør gjøres tidligst mulig (med bedøvelse så klart). Da leges såret raskere.

 

Vi skal gå rundt slik vi er født og ikke prøve å forbedre oss?

 

Det er ikke snakk om å skjære i barn. Du får det til å høres fært ut med vilje. Taleknep. Det man gjør er å sikre dem god hygiene og nedsatt mulighet for sykdomsoverføring.

 

Og hvem gidder å vaske kuken to ganger daglig med såpe og vann?

Jeg og de fleste andre.

 

Men du, hvorfor kommenterer du ikke de andre ulempene?

 

Tenk så deilig å slippe det!

 

Dusjer du to ganger daglig?

Lenke til kommentar
Og hvem gidder å vaske kuken to ganger daglig med såpe og vann?

Jeg og de fleste andre.

Men du, hvorfor kommenterer du ikke de andre ulempene?

 

Tenk så deilig å slippe det!

 

Dusjer du to ganger daglig?

 

Skal du ha sex med en potensiellt smittet person hver dag?

 

Hvorfor må du opereres for å minske smittefare, har du hørt om kondomer?

 

Tilfeldige sexpartnere er uansett farlig, dette er et skummelt spill...

Lenke til kommentar
Tenk så deilig å slippe det!

 

Dusjer du to ganger daglig?

Nei, jeg dusjer om morgenen og vasker meg om kvelden...

Men igjen, hvorfor kommentrer du ikke de andre ulempene?

 

Det er ingen ulemper ved omskjæring.

 

Og hvem gidder å vaske kuken to ganger daglig med såpe og vann?

Jeg og de fleste andre.

Men du, hvorfor kommenterer du ikke de andre ulempene?

 

Tenk så deilig å slippe det!

 

Dusjer du to ganger daglig?

 

Skal du ha sex med en potensiellt smittet person hver dag?

 

Hvorfor må du opereres for å minske smittefare, har du hørt om kondomer?

 

Tilfeldige sexpartnere er uansett farlig, dette er et skummelt spill...

 

De fleste normale menn har tilfeldig ubeskyttet sex nå og da. Kondomer er dessuten ikke helt sikkert.

Lenke til kommentar
Det er ingen ulemper ved omskjæring.

Så utslett og irritert hud på penishodet og nedsatt sexlyst er ikke en ulempe?

 

Noen påstår at sekslivet blir bedre uten forhud mens andre sier det blir dårligere, så dette varierer fra person til person.

 

Noen menn har faktisk fått så mye ubehag på grunn av stadig friksjon mot penishodet fra klær/truse at de har prøvd å gjenskape forhuden ved å dra den frem og i noen tilfeller surre den men en tråd foran penishodet. Dette skal være meget ubehagelig og smertefult for enkelte men likevel velger de å prøve for senere å kunne leve med delvis forhud. Så kan vi jo begynne å diskutere hva dette gjør med sekslivet. Har også hørt at det finnes egne spesielle produkt som skal beskytte penishodet for friksjon mot klær.

 

Edit:

Nå er denne diskusjonen slutt for min del, Kakastykke viser seg for umoden til å diskutere på folkelig vis!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
De fleste normale menn har tilfeldig ubeskyttet sex nå og da. Kondomer er dessuten ikke helt sikkert.
Men som du selv sier: Hva med å forbedre oss?

 

Selv så bruker jeg BESTANDIG kondom ved tilfeldig sex. Og det oppfordrer jeg alle andre til også.

 

Da er du flink, men ikke alle er som deg. Jeg vil tro de fleste har vært dum minst én gang. Det er naïvt å tro at sønnen sin ikke vil ha tilfeldig sex, og det er en av grunnene til at omskjæring er en bra ting.

 

Dessuten: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/12/523642.html

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
De fleste normale menn har tilfeldig ubeskyttet sex nå og da. Kondomer er dessuten ikke helt sikkert.

 

Fantastisk, der satt den.... vi skal altså skjære i barna våre fordi de kan pule fremmede helt uten mål og mening, og ha mindre risiko for å bli smittet på bakgrunn av sin livs stil...

 

Eller som du selv sa det, slippe å vaske deg så ofte og alltid være klar for en omgang på nærmeste toalett.

 

Så på grunn av dette, så setter du 100.000 år med evolusjon til side og sier at dette er sånn det skal være..

 

Whooohooooo, fantastisk opplegg altså..

Lenke til kommentar

Hmm. Førstg begrunnet dere omskjæring med at det var Guds rett. Når dere ikke klarte å backe denne teorien opp med noe annet enn svada, så begynner dere å drasse på med hygiene? Det blir altfor tåplig synes nå jeg.

 

Som nevnt så er det også juridisk betenklig at man har denne praksisen i Norge, jeg vil også minne om Barnekonvensjonen art. 24 nr. 3 som faktisk inneholder en bestemmelse om at man skal avskaffe tradisjonsbunden praksis som er skadelig for barns helse.

 

Det er også blitt argumentert i tråden med at inngrepet skjer på sykehus under full narkose osv. Da er det her viktig å påpeke at i Norge så finnes det ingen reguleringer på omskjæring av gutter. Det betyr at det ikke er noe krav om smertestillende, ingen krav om narkose og heller ingen krav om at vedkommende som utfører inngrepet har noen som helst kompetanse på området. Det er med andre ord ingen krav om at det skal utføres av helsepersonell eller personer som har dokumentert kompetanse.

 

For igjen å sitere tidsskriftet til legene:

 

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v...S_ID=468622#fn1

 

De vanligste komplikasjoner er blødninger, infeksjoner og sammenvoksninger mellom preputiet og glans penis. Total penisnekrose og dødsfall pga. sepsis er også rapportert (7, 8).

 

Igjen så etterspørr jeg dokumentasjon fra de som mener at ingen i verden har tatt skade av omskjæring.

 

Det er vel også et tankekors at det er bare HAdrian, Stalin og Hitler som har innført forbud mot en slik lemlestelse av gutter. Norge burde kanskje her gått fram for å vise et viktig standpunkt at vi er i mot slike ting.

 

Det er vel også et tankekors at man i 1974 fikk et forbud mot merking av hund, og i 1995 for kvinner. I 2008 så har vi fremdeles ingen forbud for å omskjære gutter.

 

Videre så er det også flere punkter for at omskjæring ikke er bra for gutter:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS...._SEKS_ID=472266

erske undersøkelser har vist at nyfødte reagerer på lave smertestimuli med økt hjerterytme, økt respirasjonsfrekvens og økt forbruk av oksygen (lavere oksygenmetning). Noen barn opplever langvarige negative effekter av lav smertepåvirkning, med forlenget forandring i stresshormonnivå, immunologiske reaksjoner og stress. Det er vist at omskjæring uten smertelindring kan ha langvarige negative effekter, med hypersensitivitet overfor smerter senere, og det kan til og med påvirke mor-barn-relasjonen

 

Til de som også mener at det er en helsegevinst å omskjære gutter, så kan dere vel egentlig også kaste vekk den tanken med en gang.

 

Allerede i 1999 kom det en rapport fra den amerikanske legeforeningen som klart slo fast at:

 

The American Academy of Pediatrics (den amerikanske barnelegeforening) publiserte i 1999 et dokument som bygger på forskningsbasert kunnskap om omskjæring (11). Det konkluderer med at det ikke er dokumentert nytteverdi med hensyn til bedre penishygiene, reduksjon av peniskreft eller redusert risiko for HIV-overføring. Det poengteres at endret livsførsel har betydelig større betydning enn masseomskjæring når det gjelder å begrense HIV-epidemien. Som konklusjon konstaterer the American Academy of Pediatrics at selv om det finnes vitenskapelige resultater som medisinsk sett kan tale for neonatal omskjæring, så er ikke disse grunnene sterke nok til å kunne anbefale det.

 

Det kan også være verdt å nevne at koranen tydeligvis ikke inneholder noe om omskjæring av kvinner eller menn. Så det blir mer en kulturell handling enn en religiøs begrunnet handling.

 

Etter min mening så skulle denne praksisen vært forbudt for lenge siden, og hvis foreldrene gjorde det allikevel så skulle de ha blitt straffet for dette. Kanskje også blandet inn barnevernet osv. som man gjør hvis foreldrene omskjærer en jente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...