Gå til innhold

Omskjæring av guttbarn - rett eller galt?


Omskjæring av små gutter.  

125 stemmer

  1. 1. Bør små guttebarn få lov til å bli omskjært ?

    • Nei
      101
    • Ja
      24


Anbefalte innlegg

Ang. Hid/aids så er det ikke påvisst noen nytteverdi å omskjære seg i følge KVTL på forrige side. Han har dog ikke linket til kilden som dermed blir vanskelig å kontrollere

 

edit: Blei ny side dette. To sider sider må vi tilbake nå for å finne det innlegget til KVTL som jeg refererte til

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forhud og har hatt det, tro det eller ei, i førti år uten at det har plaget meg en eneste gang! Sexlivet er perfekt, jeg har normal hygiene og har aldri hatt noen som helst form for komplikasjoner. Alt fungerer helt perfekt! Så hvorfor skulle jeg kjønns lemlestes for 40 år siden? Jeg virker helt perfekt! Vi er faktisk født sånn! Hadde dette hatt noe som helst for seg hadde vi vel vært født sånn, hadde vi ikke? Oppstår det komplikasjoner stiller det seg såklart anderledes, men å gjøre dette mot et lite barn som ikke selv kan bestemme over sin egen kropp ER og BLIR kjønns lemlestelse! Hva med hull i øret til ungen? Eller en tatovering på det lille søte gutte barnet. Ikke noe fancy og synbart, men kanskje navnet hans på den ene skinken? Ellers kan vi jo fjerne lille fingeren eller lille tåen av samme årsaker, de er jo alltid i veien allikevel så vekk med dem. Jeg har tre gutter selv og blir helt kvalm ved tanken på at jeg på noen måte skulle ha skadet/kappet/ødelagt kroppen deres for noen som helst grunn annet en ved komplikasjoner! En helt absurd tanke!!

Forresten veldig merkelig hvor få voksne menn som går og omskjærer seg....

 

Til Kakestykke og andre religiøse:

 

Setter du din guds lov høyere enn norsk lov? I såfall, syntes du det er helt ok at muslimer setter muslimsk lov over norsk lov også da? Hvis denne guden din gjør alt så perfekt ville vi vel vært født omskjært da? Eller? Henger ikke på greip noe av det du mener jo. Så var det hvis gud mener det og så var det hygiene som slo det ihjel. Vel, har aldri hatt problemer med hygiene jeg, men det kan jo komme av at jeg vasker meg da...

 

Til en eller annen muslim: Er det sant at dere vasker dere kun etter at dere har hatt sex? I såfall skjønner jeg at hygiene er en sterk årsak.... :p

 

Faktum er at vi er alt for unnvikende når det kommer til ting og meninger der tro er med i bildet, da velger alle å se en annen vei og bare la det skure og gå.... Kvalmt!

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål...

 

Dere kristne som mener det er en nødvendighet å kjønnslemleste barna deres, hvorfor skapte ikke gud oss uten forhud?

 

Er det ikke litt pussig at dere skal sette dere over skaperverket og endre på det med en gang?

 

Du kan så si. Men gud har sagt det skjønner du. Er en slik versjon 1.1 endring, dvs alle med forhud er V1.0 mens de uten er V1.1.... Og hvorfor stoppe der? Har alltid irritert meg over lille tåen som jeg tror er der bare for å finne stol ben i mørket. Kan ikke jeg mingle dette inn i en eller annen religion og vips, alle mine barn er uten lilletå! "Min" Gud har sagt det og da er det loven! Min gud sa også at naboen min skal gi meg huset , bilen og den strøkne kjærringa si! Det står i bibelen jeg har foran meg! (Skal bare printe den ut først!)

 

:p

 

Idioti heter det på alle andre språk enn religionsk!

 

:dribble:

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Hygiene er, i vår del av verden, en relativt enkel sak å ha med å gjøre. Man kan ta seg en dusj, tra tilbake forhuden og spyle litt, og med en dæsj såpe ordner det seg. Behagelig er det også.

Litt usikker på hva som egentlig er problemstillingen i denne tråden (religiøs/medisinsk/all omskjæring), men siden du tilsynelatende avfeier hygiene som god grunn kan det være greit å følge opp akkurat det.

 

Trang forhud kan være en svært god grunn for omskjæring. I denne tilstanden kan det være vanskelig å vaske seg skikkelig slik at man unngår f.eks balanitt.

Lenke til kommentar

Kan jeg tatovere mine nyfødte i underlivet hvis jeg mener gud vil det, eller burde de selv få bestemme?

 

Uansett, mannen min er fra USA, er omskåret og skulle helst ønske han ikke var det.

 

Jeg husker ikke akkurat tallet men vist nok skal ganske mange guttebarn hvert år miste eller få penis ødelagt som følge av misslykede omskjæringer. David Reimer var en av dem

 

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

 

At omskjæring er preventivt mot kjønnsykdomer fører vistnok til at omskårene lar vær å bruke kondom. De er jo omskåret for søren.

Lenke til kommentar
Omskjæring er IKKE farlig for barnet i det hele tatt, så lenge det utføres SKIKKELIG (dvs full narkose, 0 tvang, topp hygiene og redskaper).

Hvordan kan det ikke være tvang inne i bildet når det er en baby som blir omskåret?

 

Det er åpenbart at omskjæring har store helsemessige fordeler, så hvorfor ikke gjøre det unna i spedbarnsalderen?

Av samme grunn som at man kutter ikke av hendene sine for å slippe å vaske dem.

Lenke til kommentar
Omskjæring er IKKE farlig for barnet i det hele tatt, så lenge det utføres SKIKKELIG (dvs full narkose, 0 tvang, topp hygiene og redskaper).

Hvordan kan det ikke være tvang inne i bildet når det er en baby som blir omskåret?

 

Det er åpenbart at omskjæring har store helsemessige fordeler, så hvorfor ikke gjøre det unna i spedbarnsalderen?

Av samme grunn som at man kutter ikke av hendene sine for å slippe å vaske dem.

 

Å, så seriøs du er!

Lenke til kommentar
Setter du din guds lov høyere enn norsk lov? I såfall, syntes du det er helt ok at muslimer setter muslimsk lov over norsk lov også da? Hvis denne guden din gjør alt så perfekt ville vi vel vært født omskjært da? Eller? Henger ikke på greip noe av det du mener jo. Så var det hvis gud mener det og så var det hygiene som slo det ihjel. Vel, har aldri hatt problemer med hygiene jeg, men det kan jo komme av at jeg vasker meg da...

 

Til en eller annen muslim: Er det sant at dere vasker dere kun etter at dere har hatt sex? I såfall skjønner jeg at hygiene er en sterk årsak.... :p

 

Faktum er at vi er alt for unnvikende når det kommer til ting og meninger der tro er med i bildet, da velger alle å se en annen vei og bare la det skure og gå.... Kvalmt!

 

Folk som setter seg selv høyere enn Gud...Ja, det sier vel det meste om dem. Jeg skjønner godt at muslimer setter Allah høyere enn norsk lov. Nettopp derfor vil jeg ikke ha muslimer i Norge. De kan holde seg i sin egen del av verden med sine egne lover. Det fungerer best slik. Det er helt sannt, uansett hvor politisk ukorrekt det høres ut.

Lenke til kommentar
Å, så seriøs du er!

Hva? Er da et gyldig argument det.

 

Det eneste argumentet dere har for omskjæring er at det er hygenisk, men i dagens samfunn vil jeg ikke si at det at man ikke gidder å vaske seg er et gyldig argument for kjønnslemlestelse.

 

I så fall bør jo alle snauklippe seg, så får vi en slutt på alt som er av problemer med hodelus og flåttbitt.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Å, så seriøs du er!

Hva? Er da et gyldig argument det.

 

Det eneste argumentet dere har for omskjæring er at det er hygenisk, men i dagens samfunn vil jeg ikke si at det at man ikke gidder å vaske seg er et gyldig argument for kjønnslemlestelse.

 

I så fall bør jo alle snauklippe seg, så får vi en slutt på alt som er av problemer med hodelus og flåttbitt.

 

- Religionsfrihet

- Bekjempelse av kjønnssykdommer

- Hygiene

Lenke til kommentar
- Religionsfrihet

- Bekjempelse av kjønnssykdommer

- Hygiene

 

Skarstads poeng var helt kurant. Hygiene er ikke noe argument for omskjæring. Bekjempelse av kjønnssykdommer gjøres ikke vha. omskjæring, uansett om det skulle være rett at det reduserer faren for HIV-smitte. Religionsfrihet må du lengre ut på landet med. Hvilken religion har et nyfødt barn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...