Gå til innhold

Omskjæring av guttbarn - rett eller galt?


Omskjæring av små gutter.  

125 stemmer

  1. 1. Bør små guttebarn få lov til å bli omskjært ?

    • Nei
      101
    • Ja
      24


Anbefalte innlegg

*Snip*

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og ikke relevant for meg.

 

Og begrunnelsen var egentlig? At du ikke hadde noen gode motargumenter?

 

Paragrafen om kjønnslemlestelse av kvinner ble heller ikke bygget på religion, men det var derimot en av grunnene for slik lemlestelse.

 

Så du mener altså at det er greit å lemleste kvinner også, siden lovforslaget er bygget på som du sier "ikke-religiøs, humanistisk tenkning".

 

Uansett har vel historien gang på gang vist hvor farlig og latterlig religiøs tenking faktisk kan være.

 

Eventuelle fremtidige komplikasjoner er dessverre ikke en medisinsk grunn, hvis det foreligger en komplikasjon så er det da først en medisinsk grunn til å omskjære.

 

Kvinner har vel ingen fordeler av å bli lemlestet? Har du forresten noen innvendinger mot det niklnikm (eller hva han heter) sier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omskjæring av jenter er IKKE en muslimsk skikk, det er en ukultur i noen afrikanske miljøer som ALLE muslimer tar sterk avstand fra, også de som har forlatt disse miljøene!

 

Nå er det vel slik at det faktisk gis ofte en religiøs begrunnelse på hvorfor kvinner skal omskjæres, sammen med kulturelle og sosiale begrunnelser som jeg også nevnte.

 

 

Omskjæring av gutter baserer seg også på de samme begrunnelsene som oftest.

 

For å sitere likestillingsdepartementet:

 

Begrunnelser for praksisen

Det finnes et utall begrunnelser for kjønnslemlestelse i ulike samfunn, og det finnes mange tolkninger med hensyn til skikkens egentlige opphav. Forklaringene er innvevd i lokale kulturelle sammenhenger og er fundamentert i sterke sosiale normer, noe som gjør at inngrepene framstår som viktige og nødvendige.

 

Noen eksempler

Begrunnelsene kan være forankret i folkelige religiøse forestillinger. Selv om inngrepene av og til gis en religiøs begrunnelse er det viktig å poengtere at de ikke er påbudt i noen religiøse skrifter, verken i kristendommen, islam eller i andre religioner.

 

Kilde: http://www.ldo.no/no/Vold-og-Trakassering/Kjonnslemlestelse/

 

Så hvor din kilde på at alle muslimer i hele verden tar avstand fra omskjæring av kvinner, vil jeg gjerne se da

Skikken praktiseres i om lag tretti land i Afrika, blant enkelte kurdiske grupper i Irak og Iran, enkelte muslimske grupper i Midtøsten, India, Malaysia og Sri Lanka, og blant immigranter i Europa.

 

Selv om du ikke har lidd noen overlast, så er det fortsatt lemlestelse av gutter på lik linje som man lemlester jenter. Bare at inngrepet er mindre komplisert. Barnet har fortsatt smerter, og det kan heller ikke bestemme selv om det vil bli lemlestet eller ikke.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om. Tviler på at noen har hørt om slikt utenfor afrika, og nei, jeg er ikke et heldig utfall av et enkelttilfelle. Min far og min farsfar og min farsfarsfar, min onkel, min onkels onkel, min fetters fetters, min venn og mine venners venner har som nevn ALDRI hatt problemer med å være omskjærte. Vi runker like ofte som andre og har sex like ofte som andre og vi elsker og nyter det like mye som alle andre. Jeg og mine prater om ERFARING. Å være omskjært er herlig!

Lenke til kommentar
Hva med folks rett til å bestemme over egen kropp forresten, kakestykke?

 

edit: KVTL tok det opp før jeg rakk å trrkke på "svar" gitt

 

Det handler om barnets beste! Skal vi la være å gi barnet stivkrampesprøyte også fordi barnet skal velge dette selv senere i livet?

Stivkrampesprøyte påfører ikke kroppen permanente ødeleggelser.

Lenke til kommentar
Lemlesting, amptering, skamfering etc. av et annet menneske er fullstendig forkastelig. Personen må være såpass gammel at han/hun kan avgjøre selv om de ønsker å påføre seg permanente ødeleggelser av kroppen.

 

 

Det er ikke ødeleggelse av kroppen! Ser du ikke hva niklnikm sier?

Selvfølgelig er avkutting av kroppsdeler ødeleggelse!?!

Lenke til kommentar
Hva med folks rett til å bestemme over egen kropp forresten, kakestykke?

 

edit: KVTL tok det opp før jeg rakk å trrkke på "svar" gitt

 

Det handler om barnets beste! Skal vi la være å gi barnet stivkrampesprøyte også fordi barnet skal velge dette selv senere i livet?

Stivkrampesprøyte påfører ikke kroppen permanente ødeleggelser.

vil du påstå at kroppen min + 1-2 MILLIARDER andre er ødelagt pga omskjæring? har du noen gang SETT en omskjært penis IRL? vi er ikke fortapte lemlestede skapninger, men NORMALE, VELFUNGERENDE mennesker UTEN problemer. Vi NYTER vår "lemlestelse" fullt ut, og synes SYND på DERE som ikke får oppleve den GLEDEN.

Lenke til kommentar
Lemlesting, amptering, skamfering etc. av et annet menneske er fullstendig forkastelig. Personen må være såpass gammel at han/hun kan avgjøre selv om de ønsker å påføre seg permanente ødeleggelser av kroppen.

 

 

Det er ikke ødeleggelse av kroppen! Ser du ikke hva niklnikm sier?

Selvfølgelig er avkutting av kroppsdeler ødeleggelse!?!

 

Så da er trekking av visdomstenner og fjerning av blindtarm også ødeleggelse? Visse kroppsdeler trenger man ikke.

Lenke til kommentar
vil du påstå at kroppen min + 1-2 MILLIARDER andre er ødelagt pga omskjæring? har du noen gang SETT en omskjært penis IRL? vi er ikke fortapte lemlestede skapninger, men NORMALE, VELFUNGERENDE mennesker UTEN problemer. Vi NYTER vår "lemlestelse" fullt ut, og synes SYND på DERE som ikke får oppleve den GLEDEN.

Man kan gjerne ødelegge deler av kroppen, uten at det får noen praktiske følger. Men ødeleggelse er det likefullt og etthvert menneske må selv få bestemme om deler av kroppen deres skal ødelegges. Ingen skal bestemme over andres kropp når det gjelder skamfering av den.

 

Så da er trekking av visdomstenner og fjerning av blindtarm også ødeleggelse? Visse kroppsdeler trenger man ikke.

Er trekking av visdomstenner og fjerning av blindtarm noe som gjøres på babyer? :roll:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Min kropp er på INGEN måter ødelagt. Som sagt er jeg GLAD for at foreldrene mine bestemte seg for å la meg bli omskjært. Jeg har det helt HERLIG, og kroppen min er IKKE ødelagt!

 

SÅ: skal vi debattere om hvorvidt jeg lider fordi jeg ble omskjært, eller skal vi innrømme at jo, det er nok ganske greit å være omskjært? jeg er vel den ENESTE her som snakker om ERFARING. PRAT med ANDRE som er blitt omskjært. Lider de? er kroppen deres ødelagt? ABSOLUTT IKKE. Det kan jeg GARANTERE ALLE PÅ DETTE FORUMET.

Endret av niklnikm
Lenke til kommentar
Min kropp er på INGEN måter ødelagt. Som sagt er jeg GLAD for at foreldrene mine bestemte seg for å la meg bli omskjært. Jeg har det helt HERLIG, og kroppen min er IKKE ødelagt!

 

SÅ: skal vi debattere om hvorvidt jeg lider fordi jeg ble omskjært, eller skal vi innrømme at jo, det er nok ganske greit å være omskjært? jeg er vel den ENESTE her som snakker om ERFARING. PRAT med ANDRE som er blitt omskjært. Lider de? er kroppen deres ødelagt? ABSOLUTT IKKE. Det kan jeg GARANTERE ALLE PÅ DETTE FORUMET.

Hva med dem som har fått komplikasjoner pga. dette. De er nok kjempeglade for at noen har bestemt på deres vegne at kroppen deres skulle ødelegges. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om.

 

Fortsatt ingen holdepunkter eller kilder for dine tidligere uttalelser.

 

Poenget er at omskjæring av gutter ikke er medisinsk begrunnet. Det er også som sagt i strid mot legeetiske retningslinjer å omskjære baby gutter.

 

Kilde: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=419642

 

Det å skjære av en del av penis pga. begrunnet ut i fra religiøsitet er noe helt annet enn å vaksinere barn for å forhindre spredning av smitte og epidemier. Sistnevnte er også medisinsk begrunnet.

 

Visdomstenner trekkes ikke på babyer, med mindre man faktisk er villig til å definere personer i alderen 16- 24 år som babyer.

Lenke til kommentar
Min kropp er på INGEN måter ødelagt. Som sagt er jeg GLAD for at foreldrene mine bestemte seg for å la meg bli omskjært. Jeg har det helt HERLIG, og kroppen min er IKKE ødelagt!

 

SÅ: skal vi debattere om hvorvidt jeg lider fordi jeg ble omskjært, eller skal vi innrømme at jo, det er nok ganske greit å være omskjært? jeg er vel den ENESTE her som snakker om ERFARING. PRAT med ANDRE som er blitt omskjært. Lider de? er kroppen deres ødelagt? ABSOLUTT IKKE. Det kan jeg GARANTERE ALLE PÅ DETTE FORUMET.

Hva med dem som har fått komplikasjoner pga. dette. De er nok kjempeglade for at noen har bestemt på deres vegne at kroppen deres skulle ødelegges. :thumbdown:

omskjæring er ett av verdens ENKLESTE kirurgiske inngrep. det er VELDIG beklagelig at det av og til skjer uhell, men da trenger jeg EKSEMPLER. For jeg har ikke hørt om et eneste ett.

Lenke til kommentar
Ingen skal bestemme over andres kropp når det gjelder skamfering av den.

 

Ingen har rettigheter på egen kropp som er i direkte konflikt med Guds rett.

Men du mener at man derimot har rettigheter på andres kropp! Dette blir bare tåpelig. :thumbdown:

 

Jeg sier at Guds rettigheter er viktigst.

 

Og hør her dere som sier omskjæring er grusom praksis: Mener dere at å sette en stor sprøyte inn i et babylår er grusom praksis, eller? *venter spent på svar*

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om. Tviler på at noen har hørt om slikt utenfor afrika

 

Himmel og hav, hvor store skylapper kan man egentlig ha?

 

Om lag titusen kvinner i Norge er omskåret. På grunn av nye migrasjonsmønstre står stadig flere jenter her i landet i fare for å bli lemlestet. Hvert år fødes mellom to hundre og tre hundre jenter i Norge av mødre fra de mest aktuelle landene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...