Gå til innhold

Omskjæring av guttbarn - rett eller galt?


Omskjæring av små gutter.  

125 stemmer

  1. 1. Bør små guttebarn få lov til å bli omskjært ?

    • Nei
      101
    • Ja
      24


Anbefalte innlegg

Ingen skal bestemme over andres kropp når det gjelder skamfering av den.

 

Ingen har rettigheter på egen kropp som er i direkte konflikt med Guds rett.

Men du mener at man derimot har rettigheter på andres kropp! Dette blir bare tåpelig. :thumbdown:

 

Jeg sier at Guds rettigheter er viktigst.

 

Og hør her dere som sier omskjæring er grusom praksis: Mener dere at å sette en stor sprøyte inn i et babylår er grusom praksis, eller? *venter spent på svar*

 

Guds rettigheter?

 

Tanken på at om "Gud mente menn behøvdes omskjæres, hvorfor har han da skapt mannen med forhud" har liksom aldri streifet deg?

 

Dèt klarer ikke jeg forstå..

 

Som jeg ser det er menneskene her ikke fornøyd med Guds skaperverk, og tar kniven iegne hender og modifiserer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om.

Fortsatt ingen holdepunkter eller kilder for dine tidligere uttalelser.

 

Poenget er at omskjæring av gutter ikke er medisinsk begrunnet. Det er også som sagt i strid mot legeetiske retningslinjer å omskjære baby gutter.

 

Kilde: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=419642

 

Det å skjære av en del av penis pga. begrunnet ut i fra religiøsitet er noe helt annet enn å vaksinere barn for å forhindre spredning av smitte og epidemier. Sistnevnte er også medisinsk begrunnet.

 

Visdomstenner trekkes ikke på babyer, med mindre man faktisk er villig til å definere personer i alderen 16- 24 år som babyer.

Det finnes ikke EN KIRURG i den vide VERDEN som ville nektet å omskjære en gutt fordi "det er å ødelegge penis". Hvordan veit jeg dette? Jo, faren min er praktiserende overlege, og kjenner miljøet i flere sykehus samt at han leser legetidsskrifter og jevnlig drar på kogresser og div for å oppdatere kunnskaper og møte andre leger.

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om.

 

Fortsatt ingen holdepunkter eller kilder for dine tidligere uttalelser.

 

Poenget er at omskjæring av gutter ikke er medisinsk begrunnet. Det er også som sagt i strid mot legeetiske retningslinjer å omskjære baby gutter.

 

Kilde: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=419642

 

Det å skjære av en del av penis pga. begrunnet ut i fra religiøsitet er noe helt annet enn å vaksinere barn for å forhindre spredning av smitte og epidemier. Sistnevnte er også medisinsk begrunnet.

 

Visdomstenner trekkes ikke på babyer, med mindre man faktisk er villig til å definere personer i alderen 16- 24 år som babyer.

dette vedtaket du fant omhandler rituell "omskjæring", noe jeg tidligere har tatt avstand fra og som ikke er relevant i denne diskusjonen

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om. Tviler på at noen har hørt om slikt utenfor afrika

 

Himmel og hav, hvor store skylapper kan man egentlig ha?

 

Om lag titusen kvinner i Norge er omskåret. På grunn av nye migrasjonsmønstre står stadig flere jenter her i landet i fare for å bli lemlestet. Hvert år fødes mellom to hundre og tre hundre jenter i Norge av mødre fra de mest aktuelle landene.

tallene som er presentert er feil, noe det somaliske miljøet i norge har sagt klart ifra.

somalisk studentforening

islams syn på omskjæring

Lenke til kommentar

Fortsatt så kommer du dessverre ikke med noen konkrete kilder på at ingen leger ville nekte å omskjære.

 

For å sitere Solbakk i dagens medisin:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2000/1...j-rin/index.xml

 

Dersom vi ser bort fra de få tilfeller hvor omskjæring av guttebarn utføres på grunn av en medisinsk lidelse, er det altså her ikke snakk om en medisinsk form for livredning, men om hvorvidt foreldre med medisinens hjelp skal ha rett til å påføre sine guttebarn et religiøst begrunnet inngrep av mutilerende karakter. Det norske samfunn har i kvasitoleransens navn til nå ikke bare akseptert denne form for overgrep mot guttebarn, men har i tillegg lagt forholdene medisinsk og økonomisk til rette for at slikt kan finne sted. Nå er tiden overmoden for å kalle en spade for en spade og forby enhver form for religiøst begrunnet mutilering av barn, det være seg av muslimske jenter av somalisk avstamming, koptiske jenter av etiopisk avstamming eller jødiske og pakistanske guttebarn. Vi lever tross alt ikke lenger i middelalderen.

 

Jeg sier at Guds rettigheter er viktigst.

 

Det tåpligste argumentet jeg har lest så langt. Gud har ingen rett på noen, det finnes heller ingen konkrete beviser på noen gud. Man må skille mellom tro/ fantasi og fakta.

 

På den annen side vil jeg gjerne påpeke at omskjæring strider med menneskeretttighetene på punktet om blant annet personlig integritet og høyest mulig grad av fysisk og mental helse. Og for ikke glemme retten til selv kunne velge sin egen religion.

 

Jeg velger nå å mene at menneskerettighetene er mye mer konkret enn en fantasiperson.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Interessant at dere anti-omskjæringsfolk fortsatt ignorerer niklnikm sine innlegg og påstår at omskjæring er farlig.

 

Hvorfor bør man omskjæres?

 

Det minsker faren for komplikasjoner.

 

Hvilke komplikasjoner snakker vi om?

 

Som er relevante i Norge anno 2008??

 

Det bør jo være meeeget alvorlige komplikasjoner når man tukler slik med Guds skaperverk??

Rart Gud ikke har skapt oss uten forhud da?

Omskjæring er jo ett religiøst påfunn, er Gud virkelig så elendig i disse religiøse øyne at mennesket må tukle med hans skaperverk, da han tydeligvis ikke har gjort jobben godt nok når han har skapt menn med forhud??

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe annet enn syke små samfunn som ingen har hørt om. Tviler på at noen har hørt om slikt utenfor afrika

 

Himmel og hav, hvor store skylapper kan man egentlig ha?

 

Om lag titusen kvinner i Norge er omskåret. På grunn av nye migrasjonsmønstre står stadig flere jenter her i landet i fare for å bli lemlestet. Hvert år fødes mellom to hundre og tre hundre jenter i Norge av mødre fra de mest aktuelle landene.

tallene som er presentert er feil, noe det somaliske miljøet i norge har sagt klart ifra.

somalisk studentforening

islams syn på omskjæring

 

 

Haha, dagens!!!

 

Seff, vi stoler mer på disse religiøse gruppene enn seriøse undersøkelser av fagfolk.

 

Jeg kan garantere deg at mørketallene her er store!!

 

Men uansett, 1 er 1 for mye!!

 

Du ønsker bagatellisere dette ved å fortelle at det ikke er såå mange som er utsatte for dette?

 

Hvorfor??

 

Ett ødelagt jentebarn er ett for mye!!

Lenke til kommentar
Jeg er selv omskjært, kjenner mange som er omskjært og er en del av det hatteløse miljøet. KUKOST har ALDRI vært et problem, ifølge forskere vil heller ikke KJØNNSSYKDOMMER være et like stort problem og sex + onani vil DEFINITIVT IKKE være noe problem. Jeg som skallet har INGEN problemer SOSIALT, HYGIENISK eller FYSISK, og jeg er glad i mine FORELDRE for at de har latt meg bli omskjært, og jeg har heller ingen innvendinger mot LEGEN som opererte meg. Dette er situasjonen til SAMTLIGE omskjærte gutter, det være TEISTER eller ATEISTER.

 

Jeg veit at de ikke har råd til å utføre inngrepet skikkelig noen steder, eller at de lar være å utføre det skikkelig, og dette er virkelig synd og definitivt ikke noe jeg vil kalle for samme type omskjæring som den man har i europa og midtøsten med skikkelige leger og midler til stede.

 

Omskjæring av jenter er IKKE en muslimsk skikk, det er en ukultur i noen afrikanske miljøer som ALLE muslimer tar sterk avstand fra, også de som har forlatt disse miljøene!

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og relevant for ALLE.

 

Se der, ja! Omskjæring er BRA :thumbup:

 

Omskjæring av menn er som niklnikm er inne på trolig et inngrep som ble innført på for flere tusen år siden for å øke underlivshygienen og forbedre fruktbarheten hos menn. (som er et sentralt tema hos abrahamittiske og nærliggende unioner.)

Man skal heller ikke se bort i fra at oldtidens Egyptere slet med sand i forhuden...

 

svEGYPT_wideweb__470x329,0.jpg

 

Æsj, jeg får den ikke ren. -Kapp den av!

Vi lever nå i 2008 og de fleste har vell hørt om såpe?

 

Omskjæring av jenter har vell mere den oppgave å forhindre at de driver "hor", da de fratar de muligheten for sexuell nytelse.

Lenke til kommentar

Hva slags omskjæring er ok da?

 

svar: Standard omskjæring som praktiseres i feks norske sykehus, med bedøvelse, sterile redskap, og skånsom gjennomføring

 

Hvorfor bør man omskjæres?

 

Det er absolutt inget must å omskjære seg. Men omskjæring medfører fordeler blant annet ved hygiene. uten forhud har man ikke det samme grunnlaget for bakteriedannelse, slik at kjønnssykdommer ikke kan fås like lett. Det vil heller ikke utvikle noen form for vond lukt, svette ol. Det er ubenektelig en fordel å vite at man alltid har ren penis ved feks impulsivt samleie, for å nevne ett eksempel.

Lenke til kommentar
Det tåpligste argumentet jeg har lest så langt. Gud har ingen rett på noen, det finnes heller ingen konkrete beviser på noen gud. Man må skille mellom tro/ fantasi og fakta.

 

På den annen side vil jeg gjerne påpeke at omskjæring strider med menneskeretttighetene på punktet om blant annet personlig integritet og høyest mulig grad av fysisk og mental helse. Og for ikke glemme retten til selv kunne velge sin egen religion.

 

Jeg velger nå å mene at menneskerettighetene er mye mer konkret enn en fantasiperson.

 

Folk som tror Gud ønsker vi skal omskjære guttebarn, må få lov til det. For disse er Guds rettigheter større enn enkeltpersonens rettigheter. Det må vi bare akseptere. Tror du ikke på Gud, har du lov til det.

Lenke til kommentar
Hva slags omskjæring er ok da?

 

svar: Standard omskjæring som praktiseres i feks norske sykehus, med bedøvelse, sterile redskap, og skånsom gjennomføring

 

Hvorfor bør man omskjæres?

 

Det er absolutt inget must å omskjære seg. Men omskjæring medfører fordeler blant annet ved hygiene. uten forhud har man ikke det samme grunnlaget for bakteriedannelse, slik at kjønnssykdommer ikke kan fås like lett. Det vil heller ikke utvikle noen form for vond lukt, svette ol. Det er ubenektelig en fordel å vite at man alltid har ren penis ved feks impulsivt samleie, for å nevne ett eksempel.

 

:thumbup:

 

Hvor står det at gud vil at vi skal skamfære våre barn?

 

Har ikke lest Koranen.

Lenke til kommentar
Det tåpligste argumentet jeg har lest så langt. Gud har ingen rett på noen, det finnes heller ingen konkrete beviser på noen gud. Man må skille mellom tro/ fantasi og fakta.

 

På den annen side vil jeg gjerne påpeke at omskjæring strider med menneskeretttighetene på punktet om blant annet personlig integritet og høyest mulig grad av fysisk og mental helse. Og for ikke glemme retten til selv kunne velge sin egen religion.

 

Jeg velger nå å mene at menneskerettighetene er mye mer konkret enn en fantasiperson.

 

Folk som tror Gud ønsker vi skal omskjære guttebarn, må få lov til det. For disse er Guds rettigheter større enn enkeltpersonens rettigheter. Det må vi bare akseptere. Tror du ikke på Gud, har du lov til det.

 

 

Du besvarer ikke mine spørsmål.

 

Hvorfor synes du Gud gjør en så dårlig jobb at du må inn å modifisere?

 

Henger jo ikke helt på greip?

 

Er jo han som har skapt oss med forhud? Why?

 

Det er en utrolig farlig tankegang når man mener at Guds rettigheter er større enn enkeltindividets.

En slik tankegang hører ikke hjemme i ett demokrati, og bør bekjempes med alle midler!!

 

Hadde din gud ikke ønsket at vi menn hadde forhud hadde han vel bare fjernet forhuden?

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Jeg er selv omskjært, kjenner mange som er omskjært og er en del av det hatteløse miljøet. KUKOST har ALDRI vært et problem, ifølge forskere vil heller ikke KJØNNSSYKDOMMER være et like stort problem og sex + onani vil DEFINITIVT IKKE være noe problem. Jeg som skallet har INGEN problemer SOSIALT, HYGIENISK eller FYSISK, og jeg er glad i mine FORELDRE for at de har latt meg bli omskjært, og jeg har heller ingen innvendinger mot LEGEN som opererte meg. Dette er situasjonen til SAMTLIGE omskjærte gutter, det være TEISTER eller ATEISTER.

 

Jeg veit at de ikke har råd til å utføre inngrepet skikkelig noen steder, eller at de lar være å utføre det skikkelig, og dette er virkelig synd og definitivt ikke noe jeg vil kalle for samme type omskjæring som den man har i europa og midtøsten med skikkelige leger og midler til stede.

 

Omskjæring av jenter er IKKE en muslimsk skikk, det er en ukultur i noen afrikanske miljøer som ALLE muslimer tar sterk avstand fra, også de som har forlatt disse miljøene!

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og relevant for ALLE.

 

Se der, ja! Omskjæring er BRA :thumbup:

 

Omskjæring av menn er som niklnikm er inne på trolig et inngrep som ble innført på for flere tusen år siden for å øke underlivshygienen og forbedre fruktbarheten hos menn. (som er et sentralt tema hos abrahamittiske og nærliggende unioner.)

Man skal heller ikke se bort i fra at oldtidens Egyptere slet med sand i forhuden...

 

svEGYPT_wideweb__470x329,0.jpg

 

Æsj, jeg får den ikke ren. -Kapp den av!

Vi lever nå i 2008 og de fleste har vell hørt om såpe?

 

Omskjæring av jenter har vell mere den oppgave å forhindre at de driver "hor", da de fratar de muligheten for sexuell nytelse.

 

By the way, det er også en doktor i fra Australia som hevder denne "prosedyren" reduserer risikoen for HIV.

 

■The practice is also believed to have arisen as a hygiene measure in hot and dusty climates.

■The ritual took hold in English-speaking countries in Victorian times as a putative cure for masturbation.

■Some historians suggest that the ritual is an ancient form of social control. They conceive that the slitting of a man's penis to cause bleeding and pain is to remind him of the power of the church. Others believe that circumcision arose as a mark of defilement or slavery.

■Brief descriptions of adult circumcision for phimosis (a condition in which the foreskin does not retract) started to appear in early 19th century textbooks.

■By the middle of the 19th century, anaesthesia and antisepsis were rapidly changing surgical practice.

■Circumcisions were first performed in Australia in the 1890s.

■During the world wars it was advocated for personal hygiene and the prevention of sexually transmitted diseases.

■By the 1930s most Australian boys underwent the procedure, and during the 1950s and 1960s about 90 per cent of boys were being cut.

■Circumcision rates in Australia fell in the early 1980s and dropped dramatically in the '90s

■Currently about 10-20 per cent of Australian infant boys are circumcised.

 

http://www.theage.com.au/news/national/hea...8899169215.html

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...