Gå til innhold

Omskjæring av guttbarn - rett eller galt?


Omskjæring av små gutter.  

125 stemmer

  1. 1. Bør små guttebarn få lov til å bli omskjært ?

    • Nei
      101
    • Ja
      24


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt enig.

 

Men, trådstarter, Lager du alle disse trådene bare for å provosere folk eller?

 

Nei, jeg har hørt muslimer si at omskjæring er helt ok fordi det er hygienisk. Jeg har ingen innvendinger selv om magefølelsen min sier at de tar feil. Så jeg ville høre om det faktisk finnes motargumenter...

Lenke til kommentar

I dagens samfunn finnes vann og såpe, så mer hygenisk er det ikke om du dusjer og vasker deg normalt. Hvorfor tukle med noe som fungerer, bare fordi en lur en for lenge sia tolka det som at gud ville det. Greit om man har problemer med trang forhud og må fjerne den av medisinske grunner da

Lenke til kommentar

Omskjæring av gutter i forbindelse med religiøse og sosiale ritualer er like mye kjønnslemlestelse som det er å omskjære en kvinne. Selv om inngrepet ikke er like omfattende som på kvinner så er det like mye en uopprettlig handling som også nedsetter følsomheten i penis.

 

Som legeforeningen skriver i tidsskriftet sitt så strider også denne praksisen klart i mot deres etiske retningslinjer, et annet poeng er at barnet selv ikke får noen valgmulighet.

 

Det er ironisk at noen av de samme kulturelle, sosiale og religiøse argumentene som benyttes til å praktisere omskjæring på gutter også brukes ved omskjæring på jenter.

 

Så lenge det ikke er noe medisinsk grunnlag, så skulle omskjæring vært totalt forbudt etter min mening og straffet like hardt som når man omskjærer en kvinne.

 

Kanskje også et tankekors at omskjæring på gutter i forbindelse med fødsel sponses av staten, det er etter min mening dobbeltmoral når man skal beskjære omskjæring av jenter fordi eneste forskjellen er kjønnet. Selv om inngrepet på gutten ikke er så omfattende, så er det fremdeles en lemlestelse av kroppen.

Lenke til kommentar
Omskjæring av gutter i forbindelse med religiøse og sosiale ritualer er like mye kjønnslemlestelse som det er å omskjære en kvinne. Selv om inngrepet ikke er like omfattende som på kvinner så er det like mye en uopprettlig handling som også nedsetter følsomheten i penis.

 

Som legeforeningen skriver i tidsskriftet sitt så strider også denne praksisen klart i mot deres etiske retningslinjer, et annet poeng er at barnet selv ikke får noen valgmulighet.

 

Det er ironisk at noen av de samme kulturelle, sosiale og religiøse argumentene som benyttes til å praktisere omskjæring på gutter også brukes ved omskjæring på jenter.

 

Så lenge det ikke er noe medisinsk grunnlag, så skulle omskjæring vært totalt forbudt etter min mening og straffet like hardt som når man omskjærer en kvinne.

 

Kanskje også et tankekors at omskjæring på gutter i forbindelse med fødsel sponses av staten, det er etter min mening dobbeltmoral når man skal beskjære omskjæring av jenter fordi eneste forskjellen er kjønnet. Selv om inngrepet på gutten ikke er så omfattende, så er det fremdeles en lemlestelse av kroppen.

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og ikke relevant for meg.

Lenke til kommentar
Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og ikke relevant for meg.

Du ber om folks mening og når de sier den så svarer du bare at det ikke er relevant?

 

Du er ikke interresert i debatt du! Du vil bare få frem ditt eget synspunkt... Ellers ville du tillat slike synspunkter.

Lenke til kommentar

Jeg er selv omskjært, kjenner mange som er omskjært og er en del av det hatteløse miljøet. KUKOST har ALDRI vært et problem, ifølge forskere vil heller ikke KJØNNSSYKDOMMER være et like stort problem og sex + onani vil DEFINITIVT IKKE være noe problem. Jeg som skallet har INGEN problemer SOSIALT, HYGIENISK eller FYSISK, og jeg er glad i mine FORELDRE for at de har latt meg bli omskjært, og jeg har heller ingen innvendinger mot LEGEN som opererte meg. Dette er situasjonen til SAMTLIGE omskjærte gutter, det være TEISTER eller ATEISTER.

 

Jeg veit at de ikke har råd til å utføre inngrepet skikkelig noen steder, eller at de lar være å utføre det skikkelig, og dette er virkelig synd og definitivt ikke noe jeg vil kalle for samme type omskjæring som den man har i europa og midtøsten med skikkelige leger og midler til stede.

 

Omskjæring av jenter er IKKE en muslimsk skikk, det er en ukultur i noen afrikanske miljøer som ALLE muslimer tar sterk avstand fra, også de som har forlatt disse miljøene!

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og relevant for ALLE.

Endret av niklnikm
Lenke til kommentar
Jeg er selv omskjært, kjenner mange som er omskjært og er en del av det hatteløse miljøet. KUKOST har ALDRI vært et problem, ifølge forskere vil heller ikke KJØNNSSYKDOMMER være et like stort problem og sex + onani vil DEFINITIVT IKKE være noe problem. Jeg som skallet har INGEN problemer SOSIALT, HYGIENISK eller FYSISK, og jeg er glad i mine FORELDRE for at de har latt meg bli omskjært, og jeg har heller ingen innvendinger mot LEGEN som opererte meg. Dette er situasjonen til SAMTLIGE omskjærte gutter, det være TEISTER eller ATEISTER.

 

Jeg veit at de ikke har råd til å utføre inngrepet skikkelig noen steder, eller at de lar være å utføre det skikkelig, og dette er virkelig synd og definitivt ikke noe jeg vil kalle for samme type omskjæring som den man har i europa og midtøsten med skikkelige leger og midler til stede.

 

Omskjæring av jenter er IKKE en muslimsk skikk, det er en ukultur i noen afrikanske miljøer som ALLE muslimer tar sterk avstand fra, også de som har forlatt disse miljøene!

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og relevant for ALLE.

 

Se der, ja! Omskjæring er BRA :thumbup:

Lenke til kommentar
*Snip*

 

Dette er basert på ikke-religiøs, humanistisk tenkning og ikke relevant for meg.

 

Og begrunnelsen var egentlig? At du ikke hadde noen gode motargumenter?

 

Paragrafen om kjønnslemlestelse av kvinner ble heller ikke bygget på religion, men det var derimot en av grunnene for slik lemlestelse.

 

Så du mener altså at det er greit å lemleste kvinner også, siden lovforslaget er bygget på som du sier "ikke-religiøs, humanistisk tenkning".

 

Uansett har vel historien gang på gang vist hvor farlig og latterlig religiøs tenking faktisk kan være.

 

Eventuelle fremtidige komplikasjoner er dessverre ikke en medisinsk grunn, hvis det foreligger en komplikasjon så er det da først en medisinsk grunn til å omskjære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...