Gå til innhold

Slik blir fremtidsmobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men speilrefleks kommer til å bli en hobby/stil gjenstand...

Ja, de som vil ta bedre bilder enn det mobilen kan prestere vil gå utelukkende for speilrefleks. Kompaktkameraene kommer til å dø akkurat som de gamle filmbaserte fotokameraene.

 

dem kan ta bedre bilder ja, men om ikke bruker vet hva en driver på med...

 

har pr i dag en mistanke om at mange vifter rundt speilrefleks, ikke for å ta bedre bilder men for å "bli sett" så å si...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Finnes allerede...

 

Ah, vis meg gjerne.

Så som f.eks. min S710 har jeg jo både T9, og qwerty.

Men, hadde jeg kunne slide den begge veier, og brukt samme tastene til t9 som jeg brukte til qwerty, kunne man få telefonen veldig tynn også.

 

Kan dessverre ikke vise deg siden jeg bare datt inn på en utenlansk side som solgte mobiler som hadde den. Det var et merke som jeg ikke hadde hørt om før og den hadde 2 tastatur og var ikke spesielt slank :p

 

Edit: Med 2 tastatur mener jeg 2 egne og ikke kombinert slik du kunne tenkt deg dessverre.

 

Edit 2: La nettopp merke til en artikkel på amobil:

http://www.amobil.no/artikler/asus_avduker...onkurrent/47519

 

Ikke den jeg mente, men den er nok et bedre alternativ uansett.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

jeg trodde at man ønsket store skjermer for å se på tv og ikke de små

kanskje skjerme på mobilen blir fysisk større mens selve telefonen blir mindre. det var vis noen som eksperimenterer med en telefon som bestod av flere deler ( for å lese tekst meldinger eller epost så tok man kun opp skjerm delen, og skulle men skrive så tok man opp tastaturer eller det ble tegnet ut i luften )

 

skjerm kunne for bli et slags lerret men drog frem

Lenke til kommentar
eller så har en http://myvu.com/ ;)

 

pokker og, slik jeg har forstått det så gir ungdommen pokker i tven og går til youtube og lignende for underholdningen sin mer og mer.

 

HD is dead, long live the net ;)

Enig. Tror TV på mobilen kommer til å ta av den dagen det blir gratis/veldig billig. Som TVen hjemme og nett-tv. Det kan nok ta noen år før den dagen kommer, men at den kommer er det ingen tvil om :)

 

Og jeg tror så absolutt at mobilen kommer til å bli en PC og ta over for alt mulig av håndholdt teknologi i hjemmet.

Om 10-15 år vil PCen ha drept videoavspilleren (PCen er koblet trådløst til TVen) og stereoen. Mobilen kommer til å drepe mp3 spilleren og digitale kameraer, både video og stillbilder. Men ikke speilrefleks.

Lenke til kommentar
htc touch dual er vel en slider hvor en kan få både nummertaster og fullt tastatur?

 

altså, "ned" for nummertaster, "sidelengs" for tastatur...

 

Nei, har ikke qwerty på touch dual. Den har kun T9.

 

S710, som jeg har, har begge deler, men ikke sliding av T9-tastene, og blir derfor undøvendig stor.

 

Får vel drømme videre.. :)

Lenke til kommentar
htc touch dual er vel en slider hvor en kan få både nummertaster og fullt tastatur?

 

altså, "ned" for nummertaster, "sidelengs" for tastatur...

 

Nei, har ikke qwerty på touch dual. Den har kun T9.

 

S710, som jeg har, har begge deler, men ikke sliding av T9-tastene, og blir derfor undøvendig stor.

 

Får vel drømme videre.. :)

 

hmm, my bad. lurer på hvor jeg plukket opp den misinformasjonen...

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette blir litt silly. Dette er ikke "fremtidsmobilen", det er egenskaper fremtidstelefoner trolig vil ha og de vil variere i størrelse og tyngde på samme måte som i dag. Prosjektoren finner du f.eks ikke i mobilen med tykkelse på et par millimeter, den finner du i mursteinen med 4"+ skjerm, qwerty og et skikkelig OS.

 

Når det kommer til batteritid har hvertfall min murstein plenty av det.

Lenke til kommentar

Tja... i denne artikkelen var det mye rart. Mest luftige spådommer med lite fakta. Det jeg var mest uenig i er postulatet om at vi ønsker mobilene så små som mulig. Lang ifra! Jeg vil ha mobilskjermen på størrelse med en PDA-skjerm, så det går an å bruke den til nettlesing f.eks. Batteritiden blir da også bedre når batteriet blir større. Videre er det fysisk umulig å få plass til skikkelig kameraoptikk uten å gå opp i størrelsen. Det betyr enten at vi aldri vil få bra kameramobiler hvis vi skal krympe selve mobilen, eller så må optikken revolusjoneres. Det siste tviler jeg på vil skje.

 

Det er ikke naturlig å dytte mer funksjoner inn, samtidig som størrelsen blir mindre. Det er en selvmotsigelse. Ta f.eks. dette med batteripåstanden i artikkelen; om at man bare trenger å lade noen få ganger i året. Det nærmeste vi kommer i dag er en prototype på en brenselcelle som det blir påstått varer i fem dager. Teknologien for å tidoble kapasiteten på denne prototypen finnes ikke. Og hvis man i tillegg skal krympe mobilen ytterligere, kan man se langt etter å få denne teknologien på plass de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Tja... i denne artikkelen var det mye rart. Mest luftige spådommer med lite fakta. Det jeg var mest uenig i er postulatet om at vi ønsker mobilene så små som mulig. Lang ifra! Jeg vil ha mobilskjermen på størrelse med en PDA-skjerm, så det går an å bruke den til nettlesing f.eks. Batteritiden blir da også bedre når batteriet blir større.

 

Enten må størrelsen på mobilen være så liten at den ikke merkes. Eller så må hver enkel mobil være brukertilpasset i størrelse. Spør du meg, burde begge deler fulgt med i pakka når man kjøper ny mobil. En umerkbar, og en merkbar. Om jeg skal ut på joggetur ønsker jeg ikke ta med meg en klump på 100gram. Selv om den er liten, så er den likevel for stor til mange formål. En klump på 100g hindrer min mobilitet på joggetur, mens en pda ikke føre til noen mobilitetsproblemer under fx en kollektivreise.

 

Dette burde jo også være gunstig i forhold til batteritiden, siden små løsninger krever mindre strøm, og en joggetur ikke varer evig.

Lenke til kommentar

En måte produsentene kan løse det på er å lage det modulært, slik at MP-3-spilleren er en liten flis på 10 gram som du kan ta av og ha med deg på joggeturen. Så smetter du den tilbake på plass i mobilen når du kommer hjem igjen.

 

Ellers tror jeg ikke jeg ville merket "en klump" på 100g heller. I militæret drasset vi jo rundt på en oppakning på 15 kilo...? så vidt jeg husker, og det eneste ubehaget jeg husker av det var at meiene på ryggsekken skar seg inn i korsryggen. Men tungt syntes jeg ikke det var.

Lenke til kommentar
Ellers tror jeg ikke jeg ville merket "en klump" på 100g heller. I militæret drasset vi jo rundt på en oppakning på 15 kilo...? så vidt jeg husker, og det eneste ubehaget jeg husker av det var at meiene på ryggsekken skar seg inn i korsryggen. Men tungt syntes jeg ikke det var.

 

Det har mer med irritasjonsmomentet enn tyngden å gjøre. Men om tyngden ville vært borte ville også irritasjonsmomentet være borte. Den kompakte klumpen hopper og dunker på kroppen for hvert skritt man tar. Går du med en sekk, så er ikke det så farlig siden man da beveger seg saktere. Men når sekken begynner å fokusere vekten på ett eller to punkter på ryggen, så gnager det. Og da blir også en sekk på 15 kg(...?) på samme måten et irritasjonsmoment.

 

Hadde vekten vært spredd utover og ikke fokusert punktvis, ville ikke momentet vært der.

Lenke til kommentar
En måte produsentene kan løse det på er å lage det modulært, slik at MP-3-spilleren er en liten flis på 10 gram som du kan ta av og ha med deg på joggeturen. Så smetter du den tilbake på plass i mobilen når du kommer hjem igjen.

 

Ellers tror jeg ikke jeg ville merket "en klump" på 100g heller. I militæret drasset vi jo rundt på en oppakning på 15 kilo...? så vidt jeg husker, og det eneste ubehaget jeg husker av det var at meiene på ryggsekken skar seg inn i korsryggen. Men tungt syntes jeg ikke det var.

 

hvis hver del(modul) komuniser trådløst med hverandre så blir det mage baterier.

da blir spørsmålet hvordan man ladder alle disse bateriene på en enkel måte uten at det forstyrer resten av systemet. kansje automatisk ladning utan at noen av baterien trenger å fysisk plaseres i noen spor ( det eksprimiteres jo på det nå)

Lenke til kommentar
hvis hver del(modul) komuniser trådløst med hverandre så blir det mage baterier.

da blir spørsmålet hvordan man ladder alle disse bateriene på en enkel måte uten at det forstyrer resten av systemet. kansje automatisk ladning utan at noen av baterien trenger å fysisk plaseres i noen spor ( det eksprimiteres jo på det nå)

 

Jeg så mer for meg noe som ikke merkes. Å dele det opp i mange moduler vil fort problemfylt. Flere moduler som må kunne fungere sammen blir noe ala "jo flere kokker jo mer søl". Men noe som er mindre merkbart, som et klesplagg man trer på seg og ikke tenker mer over. Det minst merkbare plagget jeg kan komme på for øyeblikket er en sånn pass-/seddellomme man har rundt halsen på ferie. Den sitter også helt inntil kroppen og kan sende signaler uten å ha noen inflytelse på situasjon.

 

Men dette ser jeg på som en side-modul til en vanlig normal mobiltelefon, som kan benyttes i situasjoner hvor den "normale" mobiltelefonen hemmer brukerens mobilitet.

 

Batteriene utvikles, tynnere skjermer utvikles, touch skjermer utvikles, alt utvikles egentlig. Så det er vel ikke noe direkte problem at det ikke er tilgjengelig nå. Men retningen for utviklingen må settes i dag.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...