Gå til innhold

Årets første ATI-driver


Anbefalte innlegg

Vel, det interessante er jo hvorvidt det er blitt bedre å spille spill med disse nye driverne enn de gamle, spesielt på 38x0-kortene med CrossFire. Og spill spiller man i Windows. Derfor er Linux driveren revnende likegyldig for de fleste. Linux er for meg noe en putter på servere, og der trenger man ikke 3D-kort skulle jeg mene :)

 

Hadde jeg nå skulle kjørt linux på en pc med 3dkort og hatt ambisjoner om å få det til å virke, hadde jeg kjøpt Nvidia på flekken. Men nå er kanskje mitt inntrykk at de som "velger" linux som desktop OS også har et horn i siden til "de store kommersielle" og derfor velger "underdogs" som ATI og AMD fremfor Nvidia og Intel (som utrolig nok har bedre Linux-støtte)... Når det er sagt så mener jeg at valg av OS skal være på grunn av funksjonalitet og ikke relgion og politikk og sånn.

 

Men dette er egentlig en debatt man burde ta et annet sted. Jeg er i hvertfall ikke så veldig imponert over 8.1 drivern, Når det er sagt, så har jeg ikke prøvd ET:QW, som nå skal ha fått et stort ytelsesløft i denne drivern. Kommer tilbake med mer sysnsing senere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og spill spiller man i Windows. Derfor er Linux driveren revnende likegyldig for de fleste. Linux er for meg noe en putter på servere, og der trenger man ikke 3D-kort skulle jeg mene :)

Haha. Det er den snevreste påstanden jeg har lest på lenge. Bare for å klare opp et par ting:

- Det finnes mye mer her i verden enn Linux-servere og Windows-spillmaskiner. En stor andel av databrukerne hverken spiller 3D-spill eller bruker maskina som server.

- Det går fint an å spille med Linux, men utvalget spill er ganske begrenset og det er en ennå mindre andel spill som fungerer bra under Linux.

- Det er mye 3D som ikke er spill men som krever et godt skjermkort. Både seriøst arbeid i diverse 3D modelleringsverktøy og mindre seriøse ting for hjemmebrukere sånn som Compiz Fusion 3D desktop. (Se denne artikkelen om forgjengeren Beryl)

- Det er ikke ønskelig med et monopol på skjermkort til 3D-bruk i Linux. Folk bør få kjørt 3D på linux uansett produsent av skjermkort.

Lenke til kommentar
Og spill spiller man i Windows. Derfor er Linux driveren revnende likegyldig for de fleste. Linux er for meg noe en putter på servere, og der trenger man ikke 3D-kort skulle jeg mene :)

Haha. Det er den snevreste påstanden jeg har lest på lenge.

 

I second that. Man bør ha et videre syn enn dette. Trenger jo ikke gå lengre enn til LinuxMCE forumet for å se hva Linux-gjengen holder på med. Såklart det er viktig med ytelse og bildekvalitet i Linux også.

Lenke til kommentar
Så kan man jo nevne at spill som kan spilles native i både Windows og Linux, av og til yter best i Linux og ellers kan klare å henge med. Testen benyttet 8.42 for ATI-korten i Linux (distro-en var forøvrig Fedora 7) og 7.10 for Windows Vista.

Det der var en dårlig test. Kun 2 spill, hvor det ene er eldgammelt. De kunne også tatt med Windows XP synes jeg og, Vista er jo tregere til spillbruk.

Lenke til kommentar
HW.no har jo gjort en test mellom xp, vista og linux i spillet quake4, der slo linux både xp og vista. Vet ikke hvor gammetlt Quake4 er.

Oktober 2005. Uansett er både Q4 og ET:QW basert på Doom 3. Så man bør like ID-spill for å kjøre Linux som spill-OS.

Poenget står fortsatt. Spill i andre operativsystemer enn Windows er selv i dag å betrakte som en kuriositet, men ingen andre enn Microsoft har noe å tjene på at Windows har "spillmonopol" på PC.

 

id Software er også den eneste spillutvikleren som i det hele tatt gidder å gjøre enn innsats for å lage skikkelige Linux-klienter til spillene sine. Og selv om det finnes få (gode) kommersielle spill til GNU/Linux, så er det ikke noe teknisk hinder som er årsak til at Windows ruger på de fleste PC-Spillene. Det er i grunn trist at de fleste spillutviklere gjør porting vanskelig ved å bruke DirectX.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
id Software er også den eneste spillutvikleren som i det hele tatt gidder å gjøre enn innsats for å lage skikkelige Linux-klienter til spillene sine. Og selv om det finnes få (gode) kommersielle spill til GNU/Linux, så er det ikke noe teknisk hinder som er årsak til at Windows ruger på de fleste PC-Spillene. Det er i grunn trist at de fleste spillutviklere gjør porting vanskelig ved å bruke DirectX.

 

Frictional games lager også spill både til widows og linux. :thumbup:

Lenke til kommentar
id Software er også den eneste spillutvikleren som i det hele tatt gidder å gjøre enn innsats for å lage skikkelige Linux-klienter til spillene sine. Og selv om det finnes få (gode) kommersielle spill til GNU/Linux, så er det ikke noe teknisk hinder som er årsak til at Windows ruger på de fleste PC-Spillene. Det er i grunn trist at de fleste spillutviklere gjør porting vanskelig ved å bruke DirectX.

 

Frictional games lager også spill både til widows og linux. :thumbup:

Jeg har dessverre ikke fått muligheten til å prøve "Penumbra" ( ? ) eller i det hele tatt noen produkter fra denne utvikleren. Det jeg mener er at id Software er den "gamle traveren" som i mangfoldige år har tilbudt Linux-klienter for samtlige (?) av sine spill.

 

Nå er det ikke bare spillutviklerne som skal ha skylden for at Linux ikke alltid er egnet som spillplattform. Spillopplevelen blir aldri bedre enn Nvidia og AMD/ATi tillater. Det er å ergelig når råtne grafikkdrivere låser systemet. Og da blir pekefingeren rettet mot kjernen, og ikke grafikkmodulen!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Da har Linuxdriveren også kommet, men det er bare å smøre seg med tålmodighet.. Nå funker iallfall widescreen, men 60fps i glxgears er vel ikke akkurat noe å skryte av. I tillegg flimrer skjermen når gnome-screensaver kommer på. Hipphipp!

 

Begriper ikke at de tør å lansere drivere med så mange grove feil! 7.11 er den siste driveren som fungerer greit hos meg.

Lenke til kommentar

... og sirkuset fortsetter ja :no: Må ærligtalt si at dette minner mer om et PR-stunt enn akkurat noe seriøst forsøk på å gjøre noe. Klart, det har jo vært jul og nyttår, men for hver bidige drivere som er sluppet ut de siste månedene har man fikset et problem og dannet to nye :thumbdown:

Diagonal tearing may be noticed when playing a video file using a video player that utilizes the XVideo extension

Video playback may look blocky when playing a video file using a video player that utilizes the XVideo extension

Video Playback may display wrong colors and additional shadow images when cropping or expanding a video file using a video player that utilizes the XVideo extension

Er jo nesten ikke noe poeng å ta seg bryet med å prøve engang.

 

Jaja, fint med nVidia på den stasjonære iallfall, og jeg tror ærligtalt ikke det blir mer AMD/ATI skjermkort på meg i fremtiden heller. Dette blir nesten for dumt til at jeg ønsker å støtte det. Forrige drivere burde seriøst vært holdt igjen, og denne er det jaggu ikke mye kvalitet over heller :(

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Jaja, fint med nVidia på den stasjonære iallfall, og jeg tror ærligtalt ikke det blir mer AMD/ATI skjermkort på meg i fremtiden heller. Dette blir nesten for dumt til at jeg ønsker å støtte det. Forrige drivere burde seriøst vært holdt igjen, og denne er det jaggu ikke mye kvalitet over heller :(

 

Det ble jammen meg nVidia kort i den stasjonære på meg også og neste gang jeg kjøper laptop blir det nok med integrert Intel grafikk tenker jeg. Det å slippe en skjermkortdriver som ikke støtter widescreen blir bare for dumt! Selvfølgelig er skjermkortet i laptopen en generasjon for gammelt til at det blir støttet av RadeonHD :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...