Gå til innhold

Årets første ATI-driver


Anbefalte innlegg

Beholder ihvertfall nvidia kortet mitt til den frie amd driveren for linux blir god. Hvordan står det til med utiklinga der i gården?

Status: (nesten) ubrukelig.

 

Hvordan er det med linux-driveren da? Er vi fortsatt låst til maks 1280x1024? :mad:

 

Hadde *det* vært det eneste problemet. Linuxdriverne til AMD/ATI har ikke antydning til forbedring der det telles i et par siste versjoner. Fremdeles er det inkompatibilitet med VESAFB, fremdeles virker ikke suspend-to-ram, fremdeles virker ikke display switching. Og den siste versjonen har introdusert en spektakulær minnelekkasje ved bruke av 3D akselerasjonen.

 

Spesielt forventningsfull er jeg ikke.

Minnelekkasjen skal være fikset i Catalyst 7.12 (gjeldende versjon). Siden den stasjonære bruker en 1680*1050-skjerm, så er jeg låst til Catalyst 7.11, med minnelekkasjen.

 

VT-bytte fungerer på den bærbare, men ikke den stasjonære. Dette gjelder både 7.11 og 7.12. Det skal legges til at det å ikke bruke VESAFB ikke hjelper ...

 

Suspend to RAM (hvis ingen andre moduler ødelegger) fungerer kun hvis man har satt no_accel til "yes" i xorg.conf

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med linux-driveren da? Er vi fortsatt låst til maks 1280x1024? :mad:

 

Hadde *det* vært det eneste problemet. Linuxdriverne til AMD/ATI har ikke antydning til forbedring der det telles i et par siste versjoner. Fremdeles er det inkompatibilitet med VESAFB, fremdeles virker ikke suspend-to-ram, fremdeles virker ikke display switching. Og den siste versjonen har introdusert en spektakulær minnelekkasje ved bruke av 3D akselerasjonen.

 

Spesielt forventningsfull er jeg ikke.

Jeg er fullstendig klar over at driveren er pill råtten, men den fungerer til greit nok så lenge jeg ikke trenger 3D (noe jeg sjeldent gjør). En fordel med fglrx er at den tilsynelatende er mer snill med batteriet, og det er ikke akkurat noen ulempe.

Lenke til kommentar
nåja, jeg tror nok at når 3D specs blir publisert så vil vi se en solid aktivitet rundt den åpne driveren, og da vil slike problemer nok forsvinne ganske så kjapt.

Kanskje, men skal vi være realistiske og en smule pessimistiske så kan det ta flere (og mange) år før radeon-driverne kan håpe på å utfordre fglrx-driveren på 3d-ytelse, på grafikkort basert på nye grafikkbrikker.

 

Det er litt synd at ATi ikke har vært flinkere til å frigi dokumentasjon på nyere grafikkbriker og/eller at AMD kom på banen enda tidligere. Per i dag så er Nvidia det som gir deg mest ytelse for pengene, hvis man skal betrakte Linux som en 3D/Spillplattform.

 

I samme slengen kan jeg legge til en annen utrolig irriterende bug i Catalyst 7.11: Viften på grafikkortet går på full fres (7.11 og 7.12) og som mange, mange andre får jeg et stygt "vannmerke" i nederste høyre hjørne. Disse to feilene er tilstede på den stasjonære maskinen, med Radeon X1950 Pro. På den bærbare - med Radeon X1600, så ser ikke dette ut til å være et problem.

 

Jeg skjønner ikke hva slags kvalitetskontroll AMD/ATi har når "bugs" som viftestyringen, videooverlegg, ingen støtte for 1680*1050-oppløsning (i 7.12) og "vannmerke" slipper igjennom til sluttbruker. Og dette er feil jeg vil klassifisere som ekstremt alvorlige.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Å ta med Linux i diskusjon om drivere er like relevant som å ta med Windows.

 

Når det gjelder driverknot så er det generelt mindre "knot" i Linux med drivere til ulike komponenter, men det er noen unntak der selskaper lager dårlige drivere og/eller gir ut dårlig med spesifikasjoner. Kanskje du bør prøve litt mer Linux før du dømmer det?

Lenke til kommentar
Sliter med at hl2 motoren krasjer , jeg har funnet en løsning nemlig og måtte kjøre det i dx8 noe som jeg ikke er fornøyd med. Skjermkortet er et x1900xt, er det noen som opplever det samme ?

 

Er dette den der Directx9driver bla bla bla?? Antar du har en widescreen monitor. Jeg starter alle mine spill i 1024x768, så velger jeg 1680x1050 etterpå. Da funker det. Starter jeg i 1680x1050 tryner det solid. Har x1900xtx.

 

Noen her som ikke får installert WDm biten under Winxp64? Her vil den ikke innstallere om så helvete fryser til is.

Lenke til kommentar
Men; 8.1 gir ikke bedre score i 3Dmark06, ei heller spesielt bedre ytelse med CF i Crysis i hvertfall. Kjører Win XP pro.

 

Og jeg er lei av at tråden skal kuppes av en gjeng Linux-sytekopper, dere vet like godt som meg at Linux = driverknot.

 

Mer driverknot når man må restarte 2 ganger for å bytte driver. 0 restarter er mye bedre. Veit ikke hvor det er mest driverknot jeg ;)

 

I ubuntu er det ett par klikk med musa og i arch er det skrive en kort linje, passord og restarte x-server. Ville ikke kalt det mye knot.

Lenke til kommentar
Men; 8.1 gir ikke bedre score i 3Dmark06, ei heller spesielt bedre ytelse med CF i Crysis i hvertfall. Kjører Win XP pro.

 

Og jeg er lei av at tråden skal kuppes av en gjeng Linux-sytekopper, dere vet like godt som meg at Linux = driverknot.

Linux = driverknot? :lol: Vær så snill og si du ikke er seriøs eller rett og slett ikke har prøvd linux på en stund. Hvor mange drivere må installere totalt på mine 3 maskiner i Fedora? 3, hvorav en av maskinene ikke trenger en eneste driver utover standard installasjon (ja, alt fungerer). Hvor mange drivere måtte jeg teoretisk sett lagt inn hvis jeg hadde kjørt Windows på de samme 3 maskinene? ca 16 (sånn kjapt i hodet).

 

Et eller annet som sier meg at det hadde vært mer knot å installere 16 drivere, deriblant drivere for nettverkskort både trådløst og kablet. Tror du ikke det er mer knot med drivere når du ikke engang har nett?

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på i timesvis med 7.12 driveren på htpcen for å tweake dvd avspilling med zoomplayer/ffdshow uten at det gikk glatt. 100% cpu og glitches i lyd og bilde.

 

Har hardware som skal være god nok, har fulgt guiden på avsforum ang ffdshow, lastet ned reg-tweaken for HD2x00 kortene osv...

 

I dag slettet jeg 7.12 og la inn 8.1.

 

VIPS, så gikk cpu ned til mellom 65/80% og bildekvaliteten "tok helt av" i forhold til hva jeg er vant med!

 

NICE!

 

hardware:

XP3700+

1GB ddr333

HD2600pro (pci-e)

Vista Ultimate

Zoomplayer WMV Pro 5.0

ffdshow_beta4_rev1685_20071206_clsid.exe

ATI_HD2x00_Reg_Tweaks_0.11.vbs

fulgt AVSforums ffdshow howto.

 

DrE

Lenke til kommentar
Hvordan er det med linux-driveren da? Er vi fortsatt låst til maks 1280x1024? :mad:

 

Kjører da vitterlig 1920x1200 med sist linux driver (7.12) på x1400 skjermkort her jeg.

Da er du en av veldig få heldig :hmm: Uannsett, dette er en bug AMD/ATI var klar over allerede før de slapp driveren. Det står nemlig i release notes at det er en bug de er klar over :dontgetit:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

AMD har visstnok sluttet å lage 'offisielle' referanse-PCB for AGP. De selger dog fortsatt PCIe-AGP broen og kvalifiserer denne samt bidrar med 'design og utviklingshjelp' til sine partnere. Det er tross alt langt flere selskaper som selger kort enn det er selskaper som designer og produserer slike PCB (Sapphire og PowerColors moderselskap er vel de største på ATI-siden).

 

I praksis vil vel dette bety at AGP får en lavere prioritet med mindre en stor ODM lager litt bråk om det. De brukte tross alt nærmere et halvt år på å erkjenne og fikse problemene med AGP og DirectX. Hadde det ikke vært for partnere som kunne bli skadelidende ved at nye kort rett og slett ikke fungerte ville de kanskje latt 7.7 være den siste støttede driveren og ferdig med det (neppe mye mer å hente fra X1950 og eldre på driversiden). En annen forskjell vil være at 'småprodusentene' som ikke designer selv ikke kan kjøpe pakkeløsninger direkte fra ATI men må til en tredjepart hvis de vil tilby AGP-kort.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med linux-driveren da? Er vi fortsatt låst til maks 1280x1024? :mad:

 

Kjører da vitterlig 1920x1200 med sist linux driver (7.12) på x1400 skjermkort her jeg.

Da er du en av veldig få heldig :hmm: Uannsett, dette er en bug AMD/ATI var klar over allerede før de slapp driveren. Det står nemlig i release notes at det er en bug de er klar over :dontgetit:

 

Etter litt leting på nett fikk jeg også til 1680X1050

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...