Gå til innhold

Fototur i Norge. Forslag?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er på utkikk etter forslag til fabelaktige fjellturer der det skal tas mye bilder, på 4-5 dager i Norge. Ikke stort lenger enn 5 timer kjøring fra Oslo, helst.

 

Har tenkt på noen gåturer i Jotunheimen eller Rondane, men har ikke akkurat noen stor peiling på alle traseer i det området, og trenger derfor tips.

 

Krav:

Er fint om terrenget ikke er EKSTREMT tungt å gå i, med tanke på at det må være med en oppakningen av både turutstyr og kamerautstyr.

 

Etapper på 5-6 timer gange inkl lunsj(må ha korte nok etapper til at jeg kan legge på litt fototimer).

 

Vakker natur naturligvis!

 

 

Tenker at det er praktisk å kjøre til/i nærheten av en DNT hytte en dag og starte derifra å gå en rundtur for å på en eller annen måte ende opp ved kjerra igjen.

 

Takk for tips!

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg en kjøretur over Strynefjellet og ta til høyre mot Dalsnibba før den første tunnelen. Derfra ligger motivene som perler på en snor. Du har som sagt Dalsnibba som du kommer til først, så veien ned til Geiranger/Geirangerfjorden og den utsikten det gir. Etter dette kjører du videre og tar med deg Gudbrandsjuvet og Trollstigen før du ender opp nede i Romsdalen.

 

Jeg tok dette bildet for noen dager siden fra Dalsnibba:

post-30214-0-79457100-1374966693_thumb.jpg

 

Ellers så kan jeg anbefale degen kjøretur til Halne Fjellstuer på Hardangervidda. Der har du enorme turområder og boltre deg på. Her er ett bilde tatt like ved Halne Fjellstue:

post-30214-0-59680500-1374967005_thumb.jpg

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Eg vil jo tilråda vestlandet.

Enig, vestlandet har mye flott, men maks fem timer fra Oslo begrenser en del. Det hadde vært litt enklere å kommentere hvis trådstarter hadde noen ønsker, f. eks skog, fjell, elv/vann, dyr, fugler, mygg osv. Det er ikke så lett å finne alt på et sted. Hva med Femundsmarka?

Lenke til kommentar

Det er ca. 40 mil fra Oslo til Dalsnibba og det klarer man å kjøre på rundt fem timer. Er fine veier oppover hele. Ta med deg et telt (feks. en lavvo) for overnatting. Det er noe eget med å sove i telt på Hardangervidda!

 

Å stå opp tidlig om morgenen og titte ut av teltet og se tåken som ligger lavt og dugget i lyngen er jo et motiv i seg selv. Da med deg en Primus som går på gass (sommerstid) og litt tørket "primusmat" som du får kjøpt på XXL etc. Alternativ kan du fiske maten din selv (Hvis det er lov...).

Lenke til kommentar

Ser jeg at glemte type landskap. Tenkte mest fjell og jeg har landet på en tur som starter på Halne på hardangervidda, som jeg tilfeldigvis så nå etter jeg bestemte meg at BjerkneZ anbefalte. Videre går turen i båt over vannet og gange til Rauhelleren.

 

Halne >Rauhelleren > hytte jeg ikke husker navn på > Halne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...