Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Garnisonen i Sør-Varanger (GSV) i fra Juli 2013 :tease::w00t:

 

Kan bli mulighet for litt spennende landskapsbilder der oppe.

 

Gratulerer, du kan vente deg en helt unik opplevelse, som stadig færre får muligheten til å legge til livserfaringene sine.

 

Jeg tjenestegjorde selv på Grense Jakobselv grensestasjon i 2005-2006, og selv om det er litt slit og litt kaldt til tider, er det de gode minnene som sitter igjen. Gode venner, godt samhold, god stemning og god lærdom å ta med seg videre i livet. Fotointerressen hadde ikke tatt helt av enda da, og jeg hadde kun ett Canon S70 til å hjelpe meg med, men har delt noen av bildene fra den tida her.

 

Dagslyset under mørketida er helt magisk. En dag skal jeg ta meg en tur tilbake, i januar, og bare være ute i naturen og nyte og fotografere.

 

Dette bildet er tatt i Grense Jakobselv på formiddagen 13. januar, sett mot sør. Dette er omtrent så lyst det blir på denne tida.

867771057_DgGiG-600x600.jpg

 

Fra fjellene ved Grense Jakobselv ei uke senere, første gang jeg så sola etter mørketida.

867782313_SGfbV-600x600.jpg

 

ps. Speilreflekskamera som eneste kamera er ikke å anbefale. Selv S70'en, som er en anelse større enn etterkommerne S90/95/100/110 var i største laget til å få med seg overalt, og fikk også skjermen knust under en øvelse. Jeg ville definitivt hatt med ett godt kompaktkamera i tillegg til speilrefleks - type Canon S100 eller Panasonic LX7.

Lenke til kommentar

Sitter stadig og drømmer om en lyssterk tele, 300 2.8 og 400 2.8 er øverst på lista!

Men siden jeg tar mye motorsportbilder og panorerer håndholdt, så bør den være lett nok til det.

300 2.8 funker nok, men så har jeg sett litt på 200 f2 IS som Canon har. Begge veier ca 2.5kg.

 

Er det noen her som har testet denne med 1,4x og 2x teleconverter og har noe erfaring om AF-hastigheten blir kraftig redusert??

 

En slik kombo blir genial om AF-hastigheten ikke blir helt elendig.

Dette gir muligheter for 200mm f2, 280mm f2.8 og 400mm f4, alle håndholdte!

Og selv med 2x TC er 200mm f2L skarp! Spesielt på f5.6 og f8!! Jeg ble faktisk overasket!

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=458&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=4&LensComp=458&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig i Hønefoss?

 

Forrige uke var det en treningskamp mellom Lillestrøm og Hønefoss på AKA Arena i Hønefoss. Der fyrte noen av LSK-supporterne opp bluss og kastet såkalte "bangers" på et område mellom banen og tribunen. Dette resulterte i at vaktmannskaper fra HBK gikk inn og resten av historien kan man lese på lenka. Det er ikke det som er viktig.

 

Det jeg reagerer på er følgende:

En fotograf hadde tatt seg inn på den stengte tribunen på kortsiden der bortesupporterne normalt står, for å få bedre vinkel og utsikt til tribunen. Han ble kontaktet av HBKs vakter og fortalt at han ikke kunne benytte videokameraet, og fikk valget mellom å legge det i kiosken eller forlate stadion. I tillegg ble han bedt om å slette filmen fra opptrinnet, fordi HBKs vakter ikke ønsket at det skulle sirkulere skrytevideo av at sikkerhetsbestemmelsene ble brutt. Fotografen gjorde som han fikk beskjed om og la kameraet i kiosken, før han fikk det tilbake etter kampen.

 

Nå forteller ikke historien om dette er pressefotograf, supporterfotograf eller klubbfotograf, men for meg så virker dette som en hårreisende oppførsel fra HBK.

Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig i Hønefoss?

 

Forrige uke var det en treningskamp mellom Lillestrøm og Hønefoss på AKA Arena i Hønefoss. Der fyrte noen av LSK-supporterne opp bluss og kastet såkalte "bangers" på et område mellom banen og tribunen. Dette resulterte i at vaktmannskaper fra HBK gikk inn og resten av historien kan man lese på lenka. Det er ikke det som er viktig.

 

Det jeg reagerer på er følgende:

 

 

Nå forteller ikke historien om dette er pressefotograf, supporterfotograf eller klubbfotograf, men for meg så virker dette som en hårreisende oppførsel fra HBK.

 

Er ikke teknisk sett en fotballbane ett privat anlegg så de kan nekte vedkommende å ta bilder hvis ikke har en avtale av noe slag ?

Lenke til kommentar

Det står at det var "filming" ikke fotografering det var snakk om.

 

Jeg går ut fra at Hønefoss anlegg er underlagt de samme reglene som Ullevål. Her skrives det eksplisitt at det ikke er lov til å ta med videokamera inn på stadionen. Om dette dreier seg om en journalist stiller saken seg selvfølgelig helt annerledes.

 

Edit: Du er kjapp Smort1

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Jeg tolker det sånn at det er en fotograf med akkreditering til kamp som tar bildene/filmer. Da bortfaller argumentet om at "det er ikke lov å filme".

 

edit: Videre så har vel ikke idrettslagets vakter hjemmel til å kreve sletting av film/bilder?

Endret av ehauger
Lenke til kommentar

Jeg tolker det sånn at det er en fotograf med akkreditering til kamp som tar bildene/filmer. Da bortfaller argumentet om at "det er ikke lov å filme".

 

edit: Videre så har vel ikke idrettslagets vakter hjemmel til å kreve sletting av film/bilder?

 

Selv som akkreditert er det kun rettighetshaver som har tillatelse til å vise og/eller videreselge "levende bilder" fra arenaen. Jeg går ut fra at dette også gjelder trenigsnkamper der to topplag er involvert og da er det vel tv2 som har rettighetene.

I Premier League forvaltes slike regler enda strengere der du kan risikere å få konfiskert kamera utover kompakt om du tar bilder så lenge det er spillere på banen

 

https://www.fotball.no/Documents/PDF/medieservice/Mediehaandbok2012-HELE.pdf

Lenke til kommentar

TV 2 har ingen rettigheter til treningskamper (spesielt ikke nå som Cmore er rettighetshaver av direktesendte TV-bilder fra Tippeligaen). At det er to topplag har absolutt ingenting å si. Det er heller ikke snakk om levende bilder fra kampen, men fra tribunen. Problemet er ikke at man blir stoppet i å filme, problemet er at man blir bedt (av vaktene) om å slette filmen.

 

Jeg har forøvrig fast fotoakkreditering på Ullevaal stadion og Jordal amfi, så jeg er godt inneforstått med hvilket reglement som gjelder.

Endret av ehauger
Lenke til kommentar

Så på Finnmarksløpet sine sider at en av sponsorene kjører fotokonkurranse..

 

Nyskjerrig som jeg er så måtte jeg gå innom siden de linket til for å kikke. (jeg har ikke tatt noen bilder i år så tenkte ikke å delta uansett.)

 

Og der ser jeg at for premiepotten på "1500,-kr, en ryggsekk, en skinnlue og en sportsbag" så sikrer dem seg retten til å bruke alle bilder som kommer inn. Men det er vel mer vanlig enn uvanlig i konkurranser som dette, og folk blir jo godt opplyst. Heldigvis blir fotografene kreditert med fullt navn.

NB: Ishavskraft overtar alle rettigheter til å bruke bildene som kommer inn i egen markedsføring. Fotograf vil bli kreditert med fullt navn.
Lenke til kommentar

Kom over dette på en fotogruppe på facebook i dag : " Har i dag bitt fortalt at en viss "gravplass" skal ryddes vekk denne sommeren."

 

Jeg antar med stor sannsynlighet det er tøcksfors det er snakk om, noen som vet noe mer om dette. Er dette faktisk sant eller består bilkirkegården i tøcksfors?

Lenke til kommentar

Kom over dette på en fotogruppe på facebook i dag : " Har i dag bitt fortalt at en viss "gravplass" skal ryddes vekk denne sommeren."

 

Jeg antar med stor sannsynlighet det er tøcksfors det er snakk om, noen som vet noe mer om dette. Er dette faktisk sant eller består bilkirkegården i tøcksfors?

Det er ikke godt å si; det er ikke første ryktet jeg har hørt i det siste. Det betyr en vårtur, just in case, det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...