Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har brukt Dell på jobb i mange år (i x antall modeller), og byggekvaliteten til Dell er skuffende.

 

Har egentelig motsatt erfaring. vi har 3 stk på jobben "latitude?" som vi bruker som diagnoseverktøy, den første har vi vel hatt er 5/6 års tid og de 2 andre er 3 år gamle, blir brukt hyppig rundomkring på båter. Kan nok trygt si at vi ikke har behandlet de med silkehansker, falt i gulvet et par ganger, stått i fuktig miljø, blitt sølt over "beskyttet tastatur", men funker fortsatt, det som overrasker meg med angående disse er at pekeflaten fungerer ennå, noe som jeg har erfart ikke virker lenge på div. andre fabrikater "relativ billige bærbare", så byggekvaliteten er grei den i mine øyner.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter bærbar PC for bildebehandling og sliter med å finne ut hvilke bærbare PCer som har god fargekvalitet på skjermen. De fleste opplyser bare om størrelse og oppløsning og til nød dynamisk kontrast og responstid. Det sier meg lite om hvor god skjermen er til bildebehandling. Har dere noen tips?

 

PS. Apple er uaktuelt.

 

I Digitalfoto 18/2011 testet de 6 bærbare.

Testvinneren ble Samsung NP-RF712, de fremhevet at den hadde en lys skjerm med presise farger.

På andre plass kom Dell XPS 17 P09E.

Endret av Døgnvill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Der var det mye tullprat gitt.

 

At fotografen har for lite å gjøre (fire måneders bryllups sesong) er da ikke kundene sitt problem. Hva hindrer fyren i å bruke resten av tida til noe annet produktivt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Der var det mye tullprat gitt.

 

At fotografen har for lite å gjøre (fire måneders bryllups sesong) er da ikke kundene sitt problem. Hva hindrer fyren i å bruke resten av tida til noe annet produktivt?

 

Imponerende lesing, skulle gitt mye for å visst hva vedkommende gjør de resterende 8 månedene...

Lenke til kommentar

Imponerende lesing, skulle gitt mye for å visst hva vedkommende gjør de resterende 8 månedene...

Tror hun nevner det i en bisetning. Problemstillingen var vel at det er diverse fotojobber som ikke drar inn mye cash. Kun nok til å komme i break-even.

 

Men det blir jo helt i ammetåka å justere prisen etter hvor få eller mange oppdrag en fotograf har.

 

Omtrent som hvis du setter bilen på verkstedet det Tom, også er du eneste kunden dette året og må betale for alle de potensielle servicene som kunne vært innom...

Lenke til kommentar

Hva tenker du er et godt alternativ, da? At prisene senkes og fotografene ikke får ting til å gå rundt?

 

Nå sier jeg ikke at jeg er enig i det som skrives i artikkelen, men jeg tror gjerne arbeidstakere ikke helt skjønner hvor mye det koster å være selvstendig næringsdrivende. Det er ikke sånn at 10.000kr fakturert for 5 timers knipsing er en timelønn på 2000kr.

Lenke til kommentar

Men det blir jo helt i ammetåka å justere prisen etter hvor få eller mange oppdrag en fotograf har.

 

Omtrent som hvis du setter bilen på verkstedet det Tom, også er du eneste kunden dette året og må betale for alle de potensielle servicene som kunne vært innom...

Jeg protester ikke på det. Jeg bare siterer bare en påstand jeg mener å ha lest ...

Lenke til kommentar

Imponerende lesing, skulle gitt mye for å visst hva vedkommende gjør de resterende 8 månedene...

Tror hun nevner det i en bisetning. Problemstillingen var vel at det er diverse fotojobber som ikke drar inn mye cash. Kun nok til å komme i break-even.

 

Men det blir jo helt i ammetåka å justere prisen etter hvor få eller mange oppdrag en fotograf har.

 

Omtrent som hvis du setter bilen på verkstedet det Tom, også er du eneste kunden dette året og må betale for alle de potensielle servicene som kunne vært innom...

ER vel en velkjent markedsmekanisme at etterspørsel ofte regulerer prisnivå! Også velkjent mekanisme at lave priser ofte øker etterspørsel. Balansegangen er en kunst, og de som er flinkest til å knekke koden og tilpasse seg kundegruppene er vinnere..... ! Det samme kan vel sies om de som har is nok i magen tiil å fullføre en tidkrevende strategi for å skape et marked! Psykologi kommer også inn i bildet, både for selger og kjøper! Et interessant felt for den som liker denslags utfordringer! :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Skeptisk ! Har ingenting med markedet å gjøre hvis en fotograf KUN tar bryllupsbilder 4 mnd i året og syter over tapt inntekt resten.

 

Da får man enten klippe seg og få seg en skikkelig jobb, ellers så får man utvide tilbudet til feks gjelde mer enn bare bryllup. Er det ingen av de i nabolaget til fotografen som har barn, dyr, nyfødte, familie, konfirmanter (graduats) eller aviser eller whatever så ser jeg fortsatt ikke problemet...

Lenke til kommentar

Hva tenker du er et godt alternativ, da? At prisene senkes og fotografene ikke får ting til å gå rundt?

 

Nå sier jeg ikke at jeg er enig i det som skrives i artikkelen, men jeg tror gjerne arbeidstakere ikke helt skjønner hvor mye det koster å være selvstendig næringsdrivende. Det er ikke sånn at 10.000kr fakturert for 5 timers knipsing er en timelønn på 2000kr.

 

At vedkommende tar andre betalte jobber enn 4 mnd med bryllup må vel være løsningen ?

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Skeptisk ! Har ingenting med markedet å gjøre hvis en fotograf KUN tar bryllupsbilder 4 mnd i året og syter over tapt inntekt resten.

 

Da får man enten klippe seg og få seg en skikkelig jobb, ellers så får man utvide tilbudet til feks gjelde mer enn bare bryllup. Er det ingen av de i nabolaget til fotografen som har barn, dyr, nyfødte, familie, konfirmanter (graduats) eller aviser eller whatever så ser jeg fortsatt ikke problemet...

Enig mht. akkurat dette "microtilfellet", jeg tenkte nok ikke spesielt på den navlebeskuende og initiativløse tilstanden vedkommende tydeligvis er i.

 

Synes dog problemstillingen er interessant på et helt annet nivå og uavhengig av den/de hjelpesløses situasjon!

Apropos klipping, så vil det helt sikkert hjelpe, iallefall på humøret! :cool:

Lenke til kommentar

Nevnte fotograf sier bla. at bryllup er veldig sesongbetont ca 4 måneder i året, ikke at hun jobber i fire måneder.

 

Så generelt er det tilgang/etterspørsel som regulerer et marked, og er kundene villig å betale for fotografens "luksusliv" er det helt greit for meg, er ikke akkurat monopolsituasjon å være fotograf så det er vel heller latskapen til kundene som trår inn her :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

hrmf, hadde egentlig tenkt å gå over til Chrome som nettleser, men får jo ikke ha mer en 1 linje med tabs :S og overhodet ingen mulighet for extension som endrer på det:/

(har nå firefox og er drittlei memeory-hog deluxe)

 

edit: synd det ikke er gjennomførbart med multi-line :( dealbreaker :/

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Så er det temadag "bevegelse" på bildekritikken, eller digit.no som det også heter.

Det stemmer; jeg liker temadagene på digit. Da kan man velge om man vil grave i gamle bilder eller ta et nytt et. Anbefaler folket å bli med - sett evalueringsnivå til visning og slå av karakterer. Så er det bare å se på bildene og se hva deltagerene finner på. Si noe pent om de bildene du liker og ignorer de du ikke liker.

 

Temadager er ikke bildekritikk. Det er bildekos for alle som liker å ta bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...