Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg er på ACR 4.5 med CS3 nå tror jeg.

Om jeg bruker DNG converteren vil det skje det samme som om jeg åpner en TIF fil i RAW konvertern? (Hvor alle settinger er på 0 og jeg må gjette meg til hvordan setting jeg hadde når jeg tok bilde? (eller sjekke EXIF for alle seff.)

Det blir ikke som om når du åpner en TIFF eller JPEG i Raw-converteren. En DNG-konvertert Raw-fil blir akkurat som om du åpner en Raw-fil som støttes av ACR - når den er konvertert til DNG, så er den nemlig støttet av ACR.

 

Har selv 5DmkII (som er støttet av min CS3) og en NEX-5 (som ikke er). Når jeg kjører NEX-filene gjennom DNG-converteren og velger CS3-kompatibel DNG-fil, så kan jeg åpne de konverterte DNG-filene og behandle dem akkurat som jeg behandler 5DmkII-Rawfilene mine. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på ACR 4.5 med CS3 nå tror jeg.

Om jeg bruker DNG converteren vil det skje det samme som om jeg åpner en TIF fil i RAW konvertern? (Hvor alle settinger er på 0 og jeg må gjette meg til hvordan setting jeg hadde når jeg tok bilde? (eller sjekke EXIF for alle seff.)

Det blir ikke som om når du åpner en TIFF eller JPEG i Raw-converteren. En DNG-konvertert Raw-fil blir akkurat som om du åpner en Raw-fil som støttes av ACR - når den er konvertert til DNG, så er den nemlig støttet av ACR.

 

Har selv 5DmkII (som er støttet av min CS3) og en NEX-5 (som ikke er). Når jeg kjører NEX-filene gjennom DNG-converteren og velger CS3-kompatibel DNG-fil, så kan jeg åpne de konverterte DNG-filene og behandle dem akkurat som jeg behandler 5DmkII-Rawfilene mine. :)

Sweeeet.

Lenke til kommentar

Okei. Jeg har en Canon 580 EX II, en Canon 430 EX og en Canon 7D. Hvordan får jeg enkelt begge blitsene til å jobbe sammen med 7D-en trådløst. Noen som har noen tips og triks?

 

Først må du gå inn i menyene på kameraet og sette kameraet til master*, og blitsene til slave, påse at de står på samme kanal/gruppe, juster styrken fra kameraet eller direkte på blitsene, og så må du la det interne blitsen stå på/oppe.

 

* jeg lar kameraet stå som master hele tiden, det funker uansett hvordan du konfigurere blitsbruken.

 

Var en tråd her en tid tilbake som dette ble forklart på en grei måte, finner den dessverre ikke igjen.

Lenke til kommentar

Hva tror dere? Jeg har skaffet meg et 50x70 cm stort letteret/trykk med eget bilde for 20 pund via groupon, så må jeg bare bestemme meg for hvilket.

Står mellom disse:

5713539796_98f829c451_m.jpg 6318151954_3d2420e8ae_m.jpg5839077642_6b43b15815_m.jpg5704541226_28e5a62b6b_m.jpg

 

 

on Flickr bwfoss by Langfeldt89, on FlickrTres amigos by Langfeldt89 Cathedral of Madrid by Langfeldt89, on FlickrParis from Notre Dame by Langfeldt89, on Flickr

 

1, 2 ,3 eller 4 i svært format på veggen?

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Først må du gå inn i menyene på kameraet og sette kameraet til master*, og blitsene til slave, påse at de står på samme kanal/gruppe, juster styrken fra kameraet eller direkte på blitsene, og så må du la det interne blitsen stå på/oppe.

 

* jeg lar kameraet stå som master hele tiden, det funker uansett hvordan du konfigurere blitsbruken.

 

Var en tråd her en tid tilbake som dette ble forklart på en grei måte, finner den dessverre ikke igjen.

 

Ja, jeg har styrt en blits med kameraet, men trodde det (i min villfarelse) at det skulle være vanskeligere med fler. Takker, da tror jeg faktisk at jeg skal få det til selv. :p

Lenke til kommentar

1, 2 ,3 eller 4 i svært format på veggen?

 

For og være ærlig så kommer det an på veggen :)

 

Bilde 1 passer i en lys stue, bilde 4 er jeg ikke helt sikker på "spisestue/venterom?", 2 og 3 tror jeg ikke vil gjøre seg i kjempeformat siden de blir for ordinære uten noen åpenbart og hvile øynene på.

 

edit: omformulerte litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg sitter fremdeles med PS CS3 som jeg bruker til raw redigering, om jeg oppgraderer til Nikon D4 vil Adobe gi meg oppgraderinger for å kunne utføre RAW redigering?

 

Har per dags dato ingen planer om å kjøpe CS5 eller CS6 da full prisen er noe sick (er ikke student lengre)

 

Nei, dessverre - neste versjon av ACR, som sannsynligvis vil ha støtte for D4 vil ikke støtte eldre versjoner av photoshop.

 

Men dersom du ikke skal prosessere store mengder bilder (noe jeg antar du ikke gjør ettersom du ikke bruker Lightroom) kan du bruke ViewNX (som er gratis) og eksportere til 16-bits TIFF før videre redigering i CS3. Det vil mest sannsynlig også gi bedre bildekvalitet, i hvertfall dersom neste versjon av ACR vil støtte D4-filene like dårlig som dagens versjon støtter D3-filene :)

 

Jeg gjør begge deler, har ikke sjekka ut Lightroom siden den var i Beta, men antar det ikke støtter typen retusj jeg liker å gjøre innimellom.

 

Batch redigering av raw er bare å åpne flere bilder samtidig. (antar det er dette du mener.)

 

 

Alternativet er å laste ned DNG Converter (som er gratis), og konvertere filene til ein DNG-versjon som er støtta av ACR 4.x. (Er vel 4.x som er med CS3, er det ikkje?)

Jeg er på ACR 4.5 med CS3 nå tror jeg.

Om jeg bruker DNG converteren vil det skje det samme som om jeg åpner en TIF fil i RAW konvertern? (Hvor alle settinger er på 0 og jeg må gjette meg til hvordan setting jeg hadde når jeg tok bilde? (eller sjekke EXIF for alle seff.)

 

 

Har vurdert CaptureOne for lenge siden får vell kanskje revurdere det.

 

 

Edit:

 

Det bruker man selvsagt andre sider til, eller ennå bedre man stikker å tar noen bilder selv !

Er vell ikke vits å svare slik, tutorials og profiler av fotografer osv hadde vært kult det.

 

Jo men så lenge de ikke finnes så går man andre steder selvsagt ! Er faktisk så enkelt, Jared Polin aka froknowsphoto.com har feks lagt ut over 500 ! videoer, har utrolig bra dialog med de som følger han, bildekritikk m.m.

Lenke til kommentar

Jared Polin er faktisk en artig kar etter hva jeg kan bedømme fra de videoene jeg har sett. Verdt å ta en titt på dem, hvis du ikke har noe imot at han er Nikon mann og liker å fortelle det. Forøvrig eneste fotografen jeg har sett som snakker om viktigheten av å ha med seg noen små kammer i tilfelle håret må fikses på (med en humoristisk undertone såklart).

Lenke til kommentar

1, 2 ,3 eller 4 i svært format på veggen?

 

For og være ærlig så kommer det an på veggen :)

 

Bilde 1 passer i en lys stue, bilde 4 er jeg ikke helt sikker på "spisestue/venterom?", 2 og 3 tror jeg ikke vil gjøre seg i kjempeformat siden de blir for ordinære uten noen åpenbart og hvile øynene på.

 

edit: omformulerte litt.

Den er fin:) Blir ekstremt lite objektiv etter at man har sett på egne bilder en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...