Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ikke der jeg vanligvis handler ei heller i butikkene rundt her.

Såvidt meg bekjent, så selges mesteparten av de 20000 tonnene med klementiner som importeres hvert år i juletiden. Men det er mulig at de er å oppdrive i de store byene hele året. De produseres nemlig året rundt.

 

 

Spiste i allefall klementin på bussen hjem i fra akamtreff i sommer, hvor jeg fikk den fra er jeg noe usikker på. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et enkelt googel søk ga et litt konkret svar om en slags normal.

 

Klementiner importeres til Norge året rundt, men aller mest i hovedsesongen, tre-fire måneder rundt juletider.

 

- Folk fråtser i klementiner disse dager. Det er vel knapt noen hjem som ikke har klementiner hjemme nå, sier Toril Gulbrandsen, matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

 

Sesongen her hjemme har utvidet seg med årene, på grunn av bedre fraktemuligheter og flere typer klementiner. Gulbrandsen tror klementiner er så populære i Norge fordi de er lettskrelte, friske saftige og søte.

http://journalen.hioa.no/journalen/Innenriks/article61572.ece

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Leser i VG at en amerikansk helt skal dyrkes..

Under sine fire opphold i Irak hevder han å ha drept 255 personer - hvorav 160 offisielt er bekreftet av Pentagon - og betegnes som den «dødeligste skarpskytteren i amerikansk historie».

--

«Kyle ble kalt 'djevelen' av fiendene han jaktet på, og 'legenden' av sine brødre i Navy SEALs»

--

Det mest kjente skuddet falt i Sadr by da han oppdaget en opprører som var utstyrt med en rakettkaster.

 

Mannen sto i overkant av 1900 meter unna. Kyle avfyrte ett eneste skudd - med sin .338 Lapua Magnum-rifle - og mannen falt død om.

 

Sikkert en flink fyr, men han når ikke engang opp til knærne til Simo Häyhä..

nicknamed "White Death" (Russian: Белая смерть, Belaya Smert; Finnish: valkoinen kuolema; Swedish: den vita döden) by the Red Army

..

It was during the Winter War (1939–1940), between Finland and the Soviet Union, that he began his duty as a sniper and fought for the Finnish Army against the Red Army. In temperatures between −40 and −20 degrees Celsius, dressed completely in white camouflage, Häyhä was credited with 505 confirmed kills of Soviet soldiers.[3][5] A daily account of the kills at Kollaa was conducted for the Finnish snipers. Besides his sniper kills, Häyhä was also credited with over 200 kills with a Suomi KP/-31 submachine gun.[5] Remarkably, all of Häyhä's kills were accomplished in fewer than 100 days at a time of year with very short hours of daylight.

---

 

:mad:

Lenke til kommentar

I såfall gratulerer. Dobbel så lang reisevei er en ting, men betyr det en dobling av reisetid? Hvor ligger nåværende og ny arbeisplass?

Det kommer helt ann på når jeg reiser.

Jeg bor i Heggedal og arbeider på Billingstad. Min nye arbeidsplass er på Marienlyst. Samtidig har jeg funnet ut at hvis jeg tar tog og buss - så vil jeg bruke 10 min. lenger enn til Billingstad med bil - hvis det er kø.

Så rutinen må endres og man må tidligere opp om morningen.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på når jeg reiser.

Jeg bor i Heggedal og arbeider på Billingstad. Min nye arbeidsplass er på Marienlyst. Samtidig har jeg funnet ut at hvis jeg tar tog og buss - så vil jeg bruke 10 min. lenger enn til Billingstad med bil - hvis det er kø.

Så rutinen må endres og man må tidligere opp om morningen.

Heggedal-Marienlyst er en av de verste rutene som finnes. Du har ikke vurdert å begynne å reise kollektivt da?

Lenke til kommentar

Heggedal-Marienlyst er en av de verste rutene som finnes. Du har ikke vurdert å begynne å reise kollektivt da?

Jo - det blir nok kollektivt. Jeg kommer nok ikke til å orke 2 timers kø til byen hver dag :) Kollektivt tar røflig 45 min. Dvs: hvis jeg er virkelig tidlig ute en dag, så tar jeg nok bilen hvis jeg ser behovet. Men da må jeg reise hjemmefra før kl. 7.

Lenke til kommentar

Har en del kollegaer fra Asker. du må reise hjemmenfra før kl. 6. Så ille er det.

Det spørs når du skal være fremme :) Men ja, man må være skremmende tidlig ute. Så det blir kollektivt - for første gang på, tja, 10 år? :)

 

Hva med en el-bil :)

 

Edit: børstraktorene får vel ikke lov til og bruke kollektivfeltene lengere ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva med en el-bil :)

 

Edit: børstraktorene får vel ikke lov til og bruke kollektivfeltene lengere ?

Stemmer nok.

Tja, el-bil har vært oppe til vurdering, men det stenges nok for bruk av kollektivfelt der også snart. Fjorårets mest solgte bil her ute var jo en el-bil ;) Spørs om det ikke bare blir å bite i det sure eplet og ta toget. Evt: ta sykkellappen til våren, så går det litt fortere på sommerhalvåret :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så ille å ta toget når alternativet er fryktelig dårlig?

Ille er det kanskje ikke, en liten overdrivelse.

 

Med bil kan jeg sette meg i bilen til jeg er fremme. Med kollektiv må jeg stå ute å vente, bytte til buss med litt mer venting ute før jeg fremme.

Å bruke bil er luksus, og når du først er vant til det er det vanskelig å snu ;)

Lenke til kommentar

Har en del kollegaer fra Asker. du må reise hjemmenfra før kl. 6. Så ille er det.

Det spørs når du skal være fremme :) Men ja, man må være skremmende tidlig ute. Så det blir kollektivt - for første gang på, tja, 10 år? :)

 

Hva med en el-bil :)

 

Edit: børstraktorene får vel ikke lov til og bruke kollektivfeltene lengere ?

E det det vi kaller semiaksjer.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...