Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, el-bil har vært oppe til vurdering, men det stenges nok for bruk av kollektivfelt der også snart. Fjorårets mest solgte bil her ute var jo en el-bil ;) Spørs om det ikke bare blir å bite i det sure eplet og ta toget. Evt: ta sykkellappen til våren, så går det litt fortere på sommerhalvåret :)

Jeg tror også at El-bilene kastes ut av kollektivfeltet snart. Så sykkellappen er nok et bedre alternativ.

 

@Nautica - børstraktorene hadde aldri tilgang til kollektivfeltet, kun minibusser. Det er det en slutt på nå.

Lenke til kommentar

 

@Nautica - børstraktorene hadde aldri tilgang til kollektivfeltet, kun minibusser. Det er det en slutt på nå.

 

Husker jeg ikke helt feil så kom de med klappseter bak og mulighet til 9 eller 11 personer, dermed kunne man registrere de som minibusser, var vel det som var grunnen til at de ble så populære på 80tallet.

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke helt feil så kom de med klappseter bak og mulighet til 9 eller 11 personer, dermed kunne man registrere de som minibusser, var vel det som var grunnen til at de ble så populære på 80tallet.

Det har du jo rett i - den originale børstraktoren var gjerne minibusser. Det hadde jeg glemt.

Lenke til kommentar

Noe helt annet! Min Dell XPS 1530M synger på siste verset. Åpner jeg LR3 så kan jeg ikke ha noe annet oppe samtidig uten at maskinen blir en gedigen suppe med varme, treghet og viftelyder. Derfor har jeg begynt å se etter en ny maskin. Kravene mine er ikke så veldig gigantiske.

  • Minst 15" skjerm (som også bør være OK til bilderedigering)
  • Helst ikke så dyr
  • Takle Lightroom 3/Photoshop uten problemer

 

Eneste krava jeg har av operativsystem/produsent er at det er enten Windows eller MacOS. Ganske enkel der, altså. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Spørs hva du mener er for dyrt, men jeg ville kjøpt Macbook Pro 15" - og har gjort det de siste tre gangene. :)

Har man moderate ytelseskrav og begrenset betalingsvilje for det kvalitative er 15" MBP en av de Apple-maskinene som kommer dårligst ut sammenlignet med alternativene. Cluet er å finne ut hvilken Windows-maskin man selv føler er et fornuftig sammenligningsgrunnlag; er det en eller annen standard Asus-maskin blir Macen uforholdsmessig dyr, er det ThinPad T-serie kan den være relativt billig (min 14" ThinkPad kostet mange tusen mer enn sammenlignbar MBP 15").

Lenke til kommentar

Stort sett hva som helst med en Intel i5 og 4GB bør jo duge. De ligger vel på rundt 5 lapper idag med Windows 7 og en Nviida grafikkchip. Jeg har en Asus boks jeg errimelig fornøyd med. Kast ut de 2x2GB brikkene og sett inn 2x4GB istedet.

Ja, det er det jeg også tenker. Vurderer 8GB riktignok, bare for å være sikra.

 

 

Spørs hva du mener er for dyrt, men jeg ville kjøpt Macbook Pro 15" - og har gjort det de siste tre gangene. :)

Jeg sikler på en MB Pro, men den priser seg dessverre ut. Den starter på 14.995,- via apple.no, og det blir rett og slett altfor dyrt. Prisen må være studentvennlig.

 

 

Har du optimalisert LR3 noen ganger, for å forberede ytelsene ?

 

File>optimize catalog.

Ja, det er ikke katalogen som er problemet, det er maskinen. Dessverre. Dessuten så er det en råtten skjerm og batteriet har tatt kvelden. LR3 er bare ett av mange problem. :\

 

Spørs hva du mener er for dyrt, men jeg ville kjøpt Macbook Pro 15" - og har gjort det de siste tre gangene. :)

Har man moderate ytelseskrav og begrenset betalingsvilje for det kvalitative er 15" MBP en av de Apple-maskinene som kommer dårligst ut sammenlignet med alternativene. Cluet er å finne ut hvilken Windows-maskin man selv føler er et fornuftig sammenligningsgrunnlag; er det en eller annen standard Asus-maskin blir Macen uforholdsmessig dyr, er det ThinPad T-serie kan den være relativt billig (min 14" ThinkPad kostet mange tusen mer enn sammenlignbar MBP 15").

Det er dette jeg også prøver på. Jeg liker ThinkPad-serien, men jeg tror de også priser seg litt ut.

Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=437512

Noen grunner til ikke å kjøpe dette?

Har et gavekort på 500 liggende så jeg får det for rett under en bærumstier.

 

edit: Og kom gjerne med erfaringer med dette objektivet om noen har.

 

Veldig fint objektiv. Autofokus er ikke veldig rask, men fungerer fint til normal bruk og er stille. Bokehn sies å ikke være VELDIG god, jeg synes dog den var helt average, verken eyegasm eller kjip å se på. :)

 

Kjøp det! Alle Nikon-DX eiere burde ha det. :):thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med denne? Virker som om den gir mye for penga.

Jeg for min del er ute etter en så rimelig som mulig laptop som jeg kan kjøre linux på; men er kraftigere enn Fusion E-450.

 

Har titta på den og den ligger høyt i vurderingsbunken. Den har noen feil riktignok. 5400 rpm disk f.eks. Skulle gjerne hatt 1920x1080 også, men da tror jeg fort at det blir veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Har titta på den og den ligger høyt i vurderingsbunken. Den har noen feil riktignok. 5400 rpm disk f.eks. Skulle gjerne hatt 1920x1080 også, men da tror jeg fort at det blir veldig dyrt.

Rask disk og 1920x1080 koster flesk på laptopper. Sannsynligsvis billigere å bytte ut disken med noe raskere og bruke ekstern skjerm.

 

Jeg vurderer også en bærbar, og har egentelig bestemt meg for vostro 3750 eller 3550, dustin har ok priser på disse for tiden, foreksempel denne og legge med 4gb minne.

 

Det står 2x2GB i den så du må kaste ut de og sette inn 2x4GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...