Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært for at jeg holder meg til windows maskiner så skulle jeg gjerne vært i din situasjon. Gratulerer med nyervervelse. Regner med den vil bli behørig avbildet ved ankomst.

 

iMac er da like fullt en windows maskin som noe annen? Jeg kjører Windows 7 på min 27" iMac og det fungerer helt strålende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon Capture NX II vs Photoshop Elements 8.0 til RAW kovertering. Kort sagt er NX 2 bedre og forhåpentligvis kjappere til å ta konvertere mange filer i slengen? noen som vet :thumbup:

Det er blitt sagt mye positivt om NX2. Men kjappere er ikke et ord som nevnes ofte. Snarer treg og minneslukende. Men nå er ikke Elements 8 akkurat noen racer heller ...

Lenke til kommentar

Nikon Capture NX II vs Photoshop Elements 8.0 til RAW kovertering. Kort sagt er NX 2 bedre og forhåpentligvis kjappere til å ta konvertere mange filer i slengen? noen som vet :thumbup:

Det er blitt sagt mye positivt om NX2. Men kjappere er ikke et ord som nevnes ofte. Snarer treg og minneslukende. Men nå er ikke Elements 8 akkurat noen racer heller ...

Takker for svar. Jeg kjører på i7 og 6GB ram, tror på at det skal hjelpe meg litt. Jeg savner å effektivt kunne ta mange filer i en bacthoperasjon...
Lenke til kommentar

 

Lurte litt på å leke med film og da bruke kameraet med objektivene. Men forstår ikke helt hvordan en slik adapter med focus confirm, kan vite når du har fått det du vil i fokus... Og hva er "diaphragm control"?

 

 

Når det gjelder fokusbekreftelse,er jobben til chipsen og gi kameraet beskjed om at det er et objektiv montert.Det man gjør er og bruke kameraet manuelt og justere blender,når man fokuserer manuelt får man lys/lyd bekreftelse.

 

Takk for en grei forklaring. :)

 

Olympus gjør seg klar til PhotoKina... (bildetråd)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Men med 20cl per flaske, så er det nok til at 3-5 personer kan være med på å smake.

Så skal du prøve Refsvindinge Skibsøl (les brukeranmeldelsene!) - det er alkoholsvakt øl brygget på røkt malt - blir som en vørterøl som smaker tjære, torv og Islay-whisky!

 

De fleste kommenterer "Hmm - den var interessant. Har du noe annet?". En flaske holder til 10-15 stykker. :D

 

Refsvindinge Bryggeri er fine saker - spesielt "AZ Ale no. 16", "Mors Stout" og "Påskebryg".

Lenke til kommentar

Så skal du prøve Refsvindinge Skibsøl (les brukeranmeldelsene!) - det er alkoholsvakt øl brygget på røkt malt - blir som en vørterøl som smaker tjære, torv og Islay-whisky!

De fleste kommenterer "Hmm - den var interessant. Har du noe annet?". En flaske holder til 10-15 stykker. :D

Rauchbier er da digg; bare det er gjort riktig. Tviler på at en flaske hatt holdt til de folka jeg kjenner. Må være fordi det er alkoholsvakt da :ohmy:

 

Refsvindinge Bryggeri er fine saker - spesielt "AZ Ale no. 16", "Mors Stout" og "Påskebryg".

Og det sier du nå, som jeg har kommet tilbake fra Køben. Hvilke lett tilgengelige butikker i København sentrum har den? Butikken må være åpen til 6-7 på lørdagskveld ...

Lenke til kommentar

Og det sier du nå, som jeg har kommet tilbake fra Køben. Hvilke lett tilgengelige butikker i København sentrum har den? Butikken må være åpen til 6-7 på lørdagskveld ...

Duh - var det noe nytt at de har god øl i Danmark? ;)

 

Gammel Strand Øl og Vin er god - ikke langt fra Strøget. Er ikke oppe sent, da: man-tor 9:00-17:30, fre 8:00-18:00, lør 9:00-16:00. Men - det er en superb, liten ølbutikk.

 

Butikker som holder åpent sent på lørdag kveld? Ikke mange av dem - butikker lukker tidlig i Danmark. Litt utenfor sentrum er det ikke uvanlig å lukke i halv to-tiden på en lørdag.

Men - vil anbefale dagligvarebutikkene i kjellerne på Illum og Magasin - de holder oppe sent og har som regel godt utvalg.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Butikker som holder åpent sent på lørdag kveld? Ikke mange av dem - butikker lukker tidlig i Danmark. Litt utenfor sentrum er det ikke uvanlig å lukke i halv to-tiden på en lørdag.

Men - vil anbefale dagligvarebutikkene i kjellerne på Illum og Magasin - de holder oppe sent og har som regel godt utvalg.

16:00 rekker vi nok neppe (er på vei hjem fra Tyskland på en lørdag). Og Illum/Magasin er nok litt langt unna ...

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ble fortalt at det er i denne tråden jeg får raskest mulig svar her på akam så jeg tenkte jeg skulle spør om litt hjelp her.

 

Jeg har valget mellom

 

Kamerahus, Nikon D90

Nikon objektiv 18 -55

Blits SB 400

Kameraveske Nikon

Fjernutløser

Minnekort 8 GB

35mm 1.8

 

eller

 

Canon 50d

sigma 18-50mm f2.8 + uv filter

canon 50mm f1.8

4GB sandisc minnebrikke

 

Hvilke pakke er det beste kjøpet? Prisen er ca den samme for begge "pakkene" (ca 6500)

Lenke til kommentar
Kamerahus, Nikon D90

Nikon objektiv 18 -55

Blits SB 400

Kameraveske Nikon

Fjernutløser

Minnekort 8 GB

35mm 1.8

 

Kall meg Nikon-sjåvinist, men jeg ville gått for denne. Blits - skjønt ikke verdens kraftigste og mest fleksible - trekker opp. Og mange med kamerahus som disse ville valgt en 35mm foran 50.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ble fortalt at det er i denne tråden jeg får raskest mulig svar her på akam så jeg tenkte jeg skulle spør om litt hjelp her.

 

Jeg har valget mellom

 

Kamerahus, Nikon D90

Nikon objektiv 18 -55

Blits SB 400

Kameraveske Nikon

Fjernutløser

Minnekort 8 GB

35mm 1.8

 

eller

 

Canon 50d

sigma 18-50mm f2.8 + uv filter

canon 50mm f1.8

4GB sandisc minnebrikke

 

Hvilke pakke er det beste kjøpet? Prisen er ca den samme for begge "pakkene" (ca 6500)

 

jeg ville valgt Nikon-pakken, men har lite erfaring med 50D. har selv brukt 35mm f1.8 sammen med både D60 og D300s i langt over et år, så ikke no galt med den. SB-400 er som en pop-up flash som kan vinkles oppover, og er liten og lett. My two cents hvertfall

Lenke til kommentar

På hva som gir mest for pengene vil jeg si de ligger rimelig jevnt. Hva som er den beste pakken kommer litt an på hva du er interessert i.

 

Du sier ikke hvilket Nikon 18-55-objektiv det er snakk om. Versjonen med bildestabilisering (VR) er noe bedre i bruk enn den gamle versjonen, og bildestabiliseringen kan til en viss grad kompensere for at objektivet er mindre lyssterkt. Men 18-50 f/2,8 vil la deg kunne jobbe med kortere lukkertider enn 18-55 f/3,5-5,6, det er det ikke til å komme ut av. Men jeg vil si 35mm f/1,8 er et mer nyttig fastobjektiv enn 50mm f/1,8. 35mm er en grei normal på DX-format, og gir en bildevinkel som mange er komfortable med å jobbe med til allround-bruk. 50mm blir litt trangt, det blir mer som en kort tele.

 

SB-400 er for så vidt en grei blits, men jeg liker den ikke så godt personlig. Du kan bare vinkle den i en retning, så det går ikke å sprette lyset i taket hvis du holder kameraet i portrettorientering.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...