Gå til innhold

Spillåret 2007 – våre favoritter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig liste ja, det er jo greit nok. Men Bioshock / Halo3 over cod4? :no:

Hvis du leser artikkelen vil du se at det har fått en 3. plass på min liste. Hvis det er noen trøst. ;)

 

En svakhet med felleslistene er at resultatene der lett blir preget av hvor mange som har spilt de ulike spillene. Følgelig kan de fort bli en "gyllen middelvei" og er de er selvsagt ingen fasit. Nettopp derfor synes jeg at personlige lister er mer interessante, siden man da får den "hele sannhet", sett fra flere sider.

 

Men hva synes dere er riktig/mest interessant i forhold til slike kåringer?

Lenke til kommentar

Nå ble jeg plutselig en smule grinete. Gi meg sporenstreks 50 starbits slik at jeg klarer å TRANSFOOORMEEEERE meg tilbake til glad-Lars.

 

Super Mario Galaxy er uten tvil årets beste spill. Nei, forresten - annullèr siste - TIDENES beste spill.

 

Det var min høyst subjektive utblåsning. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Må nok melde meg på i klubben som synes Bioshock ikke helt fortjente å komme på topp her. Lydsporet var fantastisk ja og spillet hadde stemning, men grafisk synes jeg ikke det var noe særlig og det ble altfor ensformig. For meg skurret det allerede helt i starten av spillet når man ser Rapture for første gang. Det så rett og slett ikke særlig pent ut grafisk, og særlig ikke den hvalen og de andre sjødyrene som svømmer rundt. Og når jeg tittet ut av vinduene underveis i spillet ble jeg skuffet hver gang. "Innmaten" i byen så bra ut, men makan til kjedelig utsikt!

 

Spillet ble også altfor ensformig (som flere andre har påpekt) hvor man bare løper igjennom ganger og vekselvis skyter og griller/fryser folk, hacker kameraer/våpen/låser/automater, og redder en og annen jente (eller hva man nå velger å gjøre med dem). Ser noen argumenter for at FPS skal være "ensformige", men det er altså mange spill som har klart å legge inn masse variasjon, feks Half-Life2 (masse(!) andre småting man også skal gjøre) og CoD4 (ELSKET oppdraget som AC-130-skytter).

 

Men ellers synes jeg artikkelen var kjempegod, og fikk da et par nye idéer til hva pengene jeg fikk til jul skal brukes til.

Lenke til kommentar

Jeg må også tillegge at jeg synes det var flott at Gamer.no tok seg tid til å begrunne, i dybden, hver enkelt beslutning. Dette viser kvalitet få andre gidder å ta seg tid til.

 

Bra Gamer.no :thumbup:, dere stiger stadig i kurs av deres dekninger og journalistene deres gir oss mange fine stunder.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med at WiC ble nevnt. Dette var et spill som for meg ble en skikkelig berg og dalbane opplevelse. Først ble det hypet så mye at jeg nesten ikke ante hva slags spill jeg ventet meg og når det ble gitt ut følte jeg en gedigen skuffelse fordi det var noe helt annet enn jeg hadde sett for meg. Men så snudde deg igjen, jeg spilte og spilte og forelsket meg stadig mer i dette vakre og artige realtime strategi spillet.

 

Mange har kritisert WiC fordi det er litt "american hero" og du er "bare tilskuer" og mange andre rare bemerkninger, men man må jo først forstå hva spillet er rent spillteknisk, fjerne evt. politiske komplekser man måtte ha og bare nyte spillet. Når man "ser det" er det et herlig og fantastisk spill som man nyter på alle plan.

 

 

EDIT:

Når man snakker om FPS, så synes jeg aldri noensinne at MGS har møtt sin likemann. Dette er spillserien som fikk meg til å like FPS perspektivet og som helt fra starten av hadde en atmosfære med seg som ingen andre FPS har klart å gjenskape.

 

"Lost Worlds" (het det så?) som kom ut i fjor syntes jeg prøvde seg på noe av det samme men falt langt unna stammen for min del.

 

TF2 var et spill jeg først elsket for grafikken, gamplayet og den solide gjennomførte stabiliteten, men så hatet fordi jeg ikke var FPS sprek nok og så elsket igjen når man fikk rytmen. Et herlig spill fra Valve som virkelig er morsomt å spille. Unik stemning og perfekt team balansert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fin kåring dette, men det var da ekstremt så forsiktig dere var i artikkelen med å ikke komme til å starte noe krangling anngående kåringen.

 

"Spill A var fantastisk, men det var jo også Spill B, og la oss ikke glemme Spill C. Alle spill er like fantastiske, men det er jo bare vår personlige mening."

Det må jo være lov å si at Spill B var uten tvil bedre enn Spill A, og at Spill C var en episk skuffelse.

 

Men hey, dette er jo bare min mening da. ;)

Lenke til kommentar
Forsto meg heller aldri på hypen til Bioshock. Det er det eneste spillet jeg kjøpte i fjor som jeg ikke klarte å spille igjennom. Det var bare så sinnsykt repetivt. Jeg satt med forhåpninger om et skikkelig action-rpg, men fikk heller et linært spill jeg ikke klarte å føle noe spesielt for. Alt dette er jo selvfølgelig subjektivt, men jeg tror det er mange som hadde samme forhåpninger som meg, som sitter igjen med samme skuffede følelser.

 

Men nok negativitet. Et spill som virkelig knuste alt av forhåpninger (på en positiv måte), var Mass Effect. Makan til spill! Jeg satt nesten og gren når det sluttet, bare fordi jeg ikke ville det skulle slutte! Gief Mass Effect 2!

 

Jeg fatter ikke dette. Du løper rundt og skyter folk. Som du gjør i absolutt ALLE FPS. Bioshock kan jo faktisk sies å være variert, du har jo plasmids som kan brukes på mange forskjellige måter. (Jeg tror) Dere som kommer med dette argumentet mot spillet rakker enten ned på spillet for det er kult å mene noe annet enn "alle" andre, eller så liker dere ikke FPS.

 

Hadde dere kommet med mer saklige argumenter mot Bioshock, f.eks at det blir litt for mye henting av småting og backtracking - så skulle jeg ikke brydd meg. Men å kalle Bioshocks grunnleggende gameplay er ensformig er det samme som å si at hele FPS-sjangeren er det.

 

Som en annen sa, i CS skyter du bare mennesker. Så kjedelig!

 

Ang. lista - Tror ikke jeg var enig i en eneste av vinnerne deres. Og det er helt greit, dere må jo velge etter hva dere selv synes er best. Bare en ting.. Hvorfor var ikke Witcher nominert engang, til beste story? Spillet gir oss jo en herlig, kompleks fantasihistorie, hvor skremmende realistiske tema (rasisme f.eks) blir tatt opp. I tillegg er historien full av utrolige "twists-and-turns", som gjør at du konstant sitter på kanten av stolen, for ikke å glemme en fantastisk slutt som virkelig får deg til å tenke. Gir også pluss til utvikleren for å ha gjort det slik at valgene du tar faktisk påvirker spillets gang, ofte på dramatisk vis. Det er sjelden et godt og et ondt valg, du må ofte trå i mer grå områder. Det finnes heller ikke rette eller gale valg alltid, konsekvensene av beslutningene dine komme ofte lenge etter de blir tatt.

 

Bioshock er jo ikke av de mest varierte første person shootere og endel folk har som sagt kjeda seg i dette spillet og sagt hvorfor dem har gjort det , mer kan man vel ikke forlange ?

Husker dere når Deus Ex kom ? Et SLIKT spill hadde fortjent en slik plass , synd det allerede er oppfunnet :p

Lenke til kommentar

Kjekt å se en oversikt over skribentenes favorittspill.. Man kan så utelukke visse av disse som ikke har samme smak som en selv.. For det er det det er snakk om, smak og behag. Er ofte jeg leser omtaler og føler at man ikke har spilt det samme spillet.. Burde nesten vært obligatorisk å legge ved forfatterens 5 favorittspill slik at man ser hvor i spillverden han kommer fra.

Lenke til kommentar

Var en fin liste dette :) Vi har hatt et helt fantastisk spill åt i år..i fjor mener jeg :p

 

Men, men... hvor i alle dager er det blitt av Super Mario Galaxy...det er jo så og si fraværende.

Jeg mener, ja, Galaxy har fått mye skryt av mange, og det er ikke lett for mange fanboys å akseptere, men den beste burde alltid vinne uansett, og derfor er jeg litt skuffet over at Galaxy ikke gjorde dette i år.

 

Jeg skjønner jo at folk har forskjellig smak og slikt, men man på jo se litt lengre enn nesa folkens. Det blir som å si at en gammel bil er mye bedre enn en nyere, med masse ekstra utstyr og bedre motor bare fordi man ikke likte fargen på den nye... det går bare ikke an!

 

Overall Score Rank #30 - BioShock

 

Overall Score Rank #5 - Super Mario Galaxy

 

Nei, gamestats er ikke en fanboyside, og favoriserer ingen framfor andre, de legger kun sammen masse anmeldelser, og danner et grunnlag for en gjennomsnittskarakter. Når det er sagt, er de høyeste karakterende, som begge spillene har fått, ekstremt vanskelige å nå. men her er de i gjennomsnitt 0.2 i forskjell, noe som på dette nivået er veldig mye.

 

Så for meg ser det ut som at mange i gamer.no rett og slett ikke har spilt Galaxy, og det er jo et stort problem... Men, nå er det jo publisert, så det er det ikke stort å gjøre. Men jeg håper i det minste dere får spilt det før dere dør, for det kommer dere ikke til å angre på.

 

Godt nytt år :)

Lenke til kommentar
Var en fin liste dette :) Vi har hatt et helt fantastisk spill åt i år..i fjor mener jeg :p

 

Men, men... hvor i alle dager er det blitt av Super Mario Galaxy...det er jo så og si fraværende.

Jeg mener, ja, Galaxy har fått mye skryt av mange, og det er ikke lett for mange fanboys å akseptere, men den beste burde alltid vinne uansett, og derfor er jeg litt skuffet over at Galaxy ikke gjorde dette i år.

 

Jeg skjønner jo at folk har forskjellig smak og slikt, men man på jo se litt lengre enn nesa folkens. Det blir som å si at en gammel bil er mye bedre enn en nyere, med masse ekstra utstyr og bedre motor bare fordi man ikke likte fargen på den nye... det går bare ikke an!

 

Overall Score Rank #30 - BioShock

 

Overall Score Rank #5 - Super Mario Galaxy

 

Nei, gamestats er ikke en fanboyside, og favoriserer ingen framfor andre, de legger kun sammen masse anmeldelser, og danner et grunnlag for en gjennomsnittskarakter. Når det er sagt, er de høyeste karakterende, som begge spillene har fått, ekstremt vanskelige å nå. men her er de i gjennomsnitt 0.2 i forskjell, noe som på dette nivået er veldig mye.

 

Så for meg ser det ut som at mange i gamer.no rett og slett ikke har spilt Galaxy, og det er jo et stort problem... Men, nå er det jo publisert, så det er det ikke stort å gjøre. Men jeg håper i det minste dere får spilt det før dere dør, for det kommer dere ikke til å angre på.

 

Godt nytt år :)

 

Super Mario Galaxy ligger blant annet på andre plass under kategorien beste enspilleropplevelse. En fin utmerkelse, spør du meg.

 

Samtidig stemmer det bra at ikke alle har spilt SMG. Personlig har jeg ikke hatt anledning til å teste spillet, rett og slett fordi jeg ikke eier en Nintendo Wii. For at kåringen skulle vært 100% korrekt måtte alle spilt alle spilt alle spillene, men med så mange spill sier det seg selv dette har vanskelig for å la seg gjøre. Om alle hadde spilt alle spillene ville nok kåringen sett annerledes ut, men jeg mener fortsatt at listen gir en god pekepinn på hva som er verdt å få med seg fra 2007.

 

PS. Er en Nintendo Wii på vei i posten addressert til meg. Det første jeg skal gjøre når alle ledningene er koblet til er å hilse på rørleggeren med den røde lua.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...