Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det mulig å flytte en montert luft-til-luft-varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Min samboer og jeg har kjøpt oss et hus med en ca to år gammel Panasonic varmepumpe.

Denne er plassert i stua og varmer opp hele etasjen, MEN: Den står utrolig rart plassert - stua er vanskelig å møblere på grunn av plasseringen av denne.

 

Går det an å flytte inne-delen til varmepumpa etter at den er montert?

Det vil medføre ca 5 meter lengre "kabelvei" mellom inner- og ytterdel.

Er dette praktisk gjennomførbart med tanke på kjølemediet og andre praktiske forhold?

Noen som har fått dette gjort og vet sånn ca hvor mye det vil koste?

Dersom det koster omtrent like mye som en ny pumpe er det jo ikke verdt det... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tror dette er ganske så gjennomførbart, men jeg tror det må legges nye rør, om ikke de skjøter seg inn på de gamle.

Uansett vil jeg tippe at prisen kommer på ordinær montasje + 1000 spenn ~.

 

Jeg har hørt Panasonic produserer bra varmepumper, så jeg ville ikke byttet den ut. Kan høre med diverse kuldemontører om de kan ta på seg jobben, men du er også avhengig av en elektriker som kan koble fra/til varmepumpa, med mindre innedelen er støpslet.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

 

Skal ta kontakt med en kuldemontør snarest!

Innerdelen er støpslet - men uansett tar jeg elektrodelen selv :)

 

Er ellers veldig fornøyd med pumpa. Eneste ulempen med den jeg har funnet så langt er at den skrur seg av etter et strømbrudd - og går ikke på igjen før neste morgen (jeg har programmert den til å skru seg av kl. 23 og på igjen kl. 07). Antakeligvis en liten "bug" i programvaren :)

Lenke til kommentar
Takk for raskt svar!

 

Skal ta kontakt med en kuldemontør snarest!

Innerdelen er støpslet - men uansett tar jeg elektrodelen selv :)

 

Er ellers veldig fornøyd med pumpa. Eneste ulempen med den jeg har funnet så langt er at den skrur seg av etter et strømbrudd - og går ikke på igjen før neste morgen (jeg har programmert den til å skru seg av kl. 23 og på igjen kl. 07). Antakeligvis en liten "bug" i programvaren :)

går nok greit å flytte den, røra må skjøtes eller legges nye, å så må den vacumeres

Lenke til kommentar

Hei.

Du bør se i monteringsanvisningen.

Det kan være begrensninger i lengde mellom inne og utedelen (5 meter burde dog være ok)

Dessuten kan anlegget være avhengig av at innerdelen står høyere enn utedelen med konstant fall på væskerøret mot utedelen. Grunnen til dette er at kompressorolje kan bli dratt med ut i anlegget med gassen fra kompressorens trykkside og (ut) til anleggets kondensator (innedel). Om mye olje henger igjenn i kondensatoren, kan det bli for lite olje i kompressoren. Dette kan føre til at kompressoren skjærer seg.

 

 

Herrigud å smart jeg er.. Å dette er bare noe jeg tror

 

Sjekk monteringsanvisningen

Lenke til kommentar
Hei.

Du bør se i monteringsanvisningen.

Det kan være begrensninger i lengde mellom inne og utedelen (5 meter burde dog være ok)

Dessuten kan anlegget være avhengig av at innerdelen står høyere enn utedelen med konstant fall på væskerøret mot utedelen. Grunnen til dette er at kompressorolje kan bli dratt med ut i anlegget med gassen fra kompressorens trykkside og (ut) til anleggets kondensator (innedel). Om mye olje henger igjenn i kondensatoren, kan det bli for lite olje i kompressoren. Dette kan føre til at kompressoren skjærer seg.

 

 

Herrigud å smart jeg er.. Å dette er bare noe jeg tror

 

Sjekk monteringsanvisningen

Hei!

 

Å se i monteringsanvisningen var det første jeg tenkte, men den har jeg dessverre ikke (varmepumpa var allerede montert i huset da jeg kjøpte det, og forrige eier har ikke lagt igjen dokumentasjonen).

Har derimot snakket med flere installatører, og det skal ikke være noe problem å flytte innerdelen. Venter på prisoverslag fra et par, men alle har sagt at det koster ikke mer enn en vanlig installasjon + evt. ny rørpakke.

 

Så det ser ut som det skal løse seg :)

Lenke til kommentar
Heisann godtfolk!

 

Min samboer og jeg har kjøpt oss et hus med en ca to år gammel Panasonic varmepumpe.

Denne er plassert i stua og varmer opp hele etasjen, MEN: Den står utrolig rart plassert - stua er vanskelig å møblere på grunn av plasseringen av denne.

 

Går det an å flytte inne-delen til varmepumpa etter at den er montert?

Det vil medføre ca 5 meter lengre "kabelvei" mellom inner- og ytterdel.

Er dette praktisk gjennomførbart med tanke på kjølemediet og andre praktiske forhold?

Noen som har fått dette gjort og vet sånn ca hvor mye det vil koste?

Dersom det koster omtrent like mye som en ny pumpe er det jo ikke verdt det... :p

 

Det går fint an å flytte pumpa. Hvis du får lengre rørstrekk gjelder følgende for Panasonic. Pumpa er ferdigfyllt til 7 meter rør. Dersom du går over dette er maks lengde 15 meter (på standardmodellene). Man legger inn 20gram kjølemedie år meter ekstra rør utover de 7 meterene.

 

Flytting av pumpa gjøres på denne måten (av fagfolk. Ikke gjør selv, da du ikke kan montere det igjen uten å vakuumere).:

 

Man kjører anlegget på tvungen AC. (Serviceknappen) Deretter stenger man den øverste krana og lar anlegget kjøre til man hører at kompressoren ikke drar kjølemedie (15-30 sekunder. Deretter lukker man begge kranene og tar strømmen på pumpa. Man har da samlet kjølemediet inne i utedelen. Så er det bare å skru sakene i fra hverandre. Er tryggest å bytte ut hele rørstrekket, da skjøting gir ekstra muligheter for lekkasjer. (kan skjøte også...) Deretter flytter man anlegget og monterer som om man hadde et nytt anlegg.

 

Burde koste noe rundt 3500-5000 kroner å få dette gjort av fagfolk (se etter forhandler på enten www.ecoconsult.no eller www.bauer-energi.no. Betraktelig billigere enn ny maskin. Sørg for å få tatt en lamellrens og en sjekk at du har en viftemotor i innedelen som er med keramiske lager samtidig.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Heisann!

 

Det var ikke noe problem å flytte innedelen, og vi fikk pristilbud fra to lokale leverandører. Prisene var ganske like, og var omtrent to arbeidstimer + en rørpakke til noen hundrelapper.

 

Imidlertid ble det lagt på is av en kommende oppussing av stua ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...