Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere lagt ut noen bilder i tråden som jeg tok i løpet av førsteåret på PHS. Nå som det nærmer seg opptakstid legger jeg ut noen fra praksisåret, så motivasjonen kommer enda litt mer på plass :)

post-24566-1267397998,3706_thumb.jpg

En av tjenestehundene poserer i garasjeanlegget.

 

post-24566-1267398005,96_thumb.jpg

I løpet av praksisåret skal det gjennomføres en storkontroll med samtlige studenter fra distriktet. VI var heldige nok til å få med tollvesenet. Utrolig lærerikt :)

 

post-24566-1267398015,1333_thumb.jpg

Fra utryknings-kurset i Stavern. Flott sted, studentene som begynner der har bare å glede seg!

 

post-24566-1267398508,6302_thumb.jpg

Tatt en nattevakt mens makker sjekker et kjøretøy. På tidspunktet var alt ok, så jeg tok meg tiden til å ta et bilde.

 

post-24566-1267398036,9724_thumb.jpg

Ikke så verst å ha bruke en av disse som kontor :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spurte om dette tidligere. Da fikk jeg til svar at det ikke spiller noen rolle om fagbrevet er i butikkfaget eller ambulansefaget, men at fagbrev teller positivt i seg selv. Dette ble besvart av noen på forumet, men logikken høres tvilsom ut.

 

 

Takk for svar!

Jeg har begge deler, så da burde jeg vel ligge godt ann :)

Syntes også logikken høres tvilsom ut, men fagbrev er sikkert positivt.

Skulle tro at fagbrev i et nærliggende yrke skulle telle positivt, men vet ikke.

Lenke til kommentar

Flotte bilder, Eircag! :) Gleder meg :D

 

Tragisk sak med han politimannen som ble påkjørt og drept i natt altså, føler med familie og kollegaer! Det er et farlig yrke..

Tragisk sak. Det finnes (dessverre) mange ustabile og gale folk i samfunnet vårt.

Men politiyrket har lite alvorlige skader/ulykker sammenlignet med andre yrker som f.eks.skogbruk, lagerarbeid, osv. Tror dette er den 9. politimannen som blir drept i Norge siden midt på 1900 tallet.. Det burde selvsagt vært 0..

Godt det finnes folk som vil gjøre denne jobben for å skape et tryggere samfunn.

Lenke til kommentar

Vannvittig tragisk, og det over en så håpløs sak som å forsøke å kjøre fra politiet...

 

Politiet er kanskje ikke det verste yrket hva dødsfall på jobb angår, men det har nok like mye med det fokuset en har på å bli drillet med hvordan en oppfører seg i farlige situasjoner, for DE finnes det nok av. Man vet aldri hva som venter seg bak en helt vanlig dør, og en vet aldri hva en ustabil person under arrest kan forsøke seg. Men forskjellen er at politet vet de kan bli satt i disse farene bokstavelig talt hver dag, og er nok bedre rustet til å ta det, enn en anleggssveiser som går på jobb og neppe går og tenker så mye på at stillassmontørene har glemt ei skrue i bånn..... Litt satt på spissen, men....

 

Brannmenn har også svært lav statistikk i forhold til yrkesskader kontra hva en skulle tro (som dykker inn i brennende hus med bjelker som kan ramle når som helst osv).

 

 

Men igjen, det er bare så utrolig meningsløst....

Lenke til kommentar

Det er ufattelig trist. Har ikke ord. Dere vil forhåpentlig oppleve at det innad i politiet er et veldig sterkt samhold, det er som en stor familie. Man bryr seg oppriktig om hverandre og merker veldig at man er en del av noe stort.

 

Så å se flagget på halv stang når jeg kom på jobb i dag fikk fram en klump i halsen.

 

På den andre siden inspirerer slike hendelser til blant annet å gjennomføre arbeidsoppgavene på en enda bedre og tryggere måte. Så det er ikke forgjeves.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Flotte bilder, Eircag! :) Gleder meg :D

 

Tragisk sak med han politimannen som ble påkjørt og drept i natt altså, føler med familie og kollegaer! Det er et farlig yrke..

Tragisk sak. Det finnes (dessverre) mange ustabile og gale folk i samfunnet vårt.

Men politiyrket har lite alvorlige skader/ulykker sammenlignet med andre yrker som f.eks.skogbruk, lagerarbeid, osv. Tror dette er den 9. politimannen som blir drept i Norge siden midt på 1900 tallet.. Det burde selvsagt vært 0..

Godt det finnes folk som vil gjøre denne jobben for å skape et tryggere samfunn.

 

10 siden 1945. Tragisk sak. Virkelig. Vi bruker ikke trykket "gale FOLK" vi kaller dem "sosiale avvik", folk blir det aldri av de, hehe. Tenk å drepe et menneske for en så tragisk sak. Uforståelig fra mitt ståsted.

Lenke til kommentar

Hadde med meg en som har kjennskap til / arbeider med han som dessverre gikk bort. Jeg kjenner ikke han fyren som var med, men merket at han var ganske påvirket, noe som er forståelig.

 

En politimann drept er en for mye, og jeg håper helt ærlig at den jævelen blir bura inne til han slutter å puste, så får dere heller angripe meg hvis dere vil...

 

Kjente godt til han Klungeland som ble drept under Nokas-ranet og pratet med han dagen før. Er litt merkelig å tenke på egentlig...

 

Uansett så går alle kondolanser og tanker til familien, vennene og kollegene til Børge Ivarsen på en så trist dag. Må han hvile i fred.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Tenk å drepe et menneske for en så tragisk sak. Uforståelig fra mitt ståsted.

Vi vet ikke alt om saken, da.. Vi vet ikke om han bevisst kjørte på han, eller om det var et "uhell." Det gjenstår å se resultatene av etterforskningen.

Lenke til kommentar

Tenk å drepe et menneske for en så tragisk sak. Uforståelig fra mitt ståsted.

Vi vet ikke alt om saken, da.. Vi vet ikke om han bevisst kjørte på han, eller om det var et "uhell." Det gjenstår å se resultatene av etterforskningen.

Det var nok uansett en konsekvens av en straffbar handling; brudd på vegtrafikkloven. Ved å forholde seg til Norsk lov så hadde denne hendelsen vært ungått. Men i ruset tilstand så har disse menneskene o i vurderingsevne og 10 i intiativ, noe som fører til irasjonelle handlinger. Veldig tragisk at dette går ut over andre, og særlig menneskene (bl.a. politiet) som egentlig er der for å hjelpe denne gruppen mennesker.

Lenke til kommentar

Tenk å drepe et menneske for en så tragisk sak. Uforståelig fra mitt ståsted.

Vi vet ikke alt om saken, da.. Vi vet ikke om han bevisst kjørte på han, eller om det var et "uhell." Det gjenstår å se resultatene av etterforskningen.

Det var nok uansett en konsekvens av en straffbar handling; brudd på vegtrafikkloven. Ved å forholde seg til Norsk lov så hadde denne hendelsen vært ungått. Men i ruset tilstand så har disse menneskene o i vurderingsevne og 10 i intiativ, noe som fører til irasjonelle handlinger. Veldig tragisk at dette går ut over andre, og særlig menneskene (bl.a. politiet) som egentlig er der for å hjelpe denne gruppen mennesker.

 

 

Det er en grunn til at vi har den utøvende makten... nettopp det at det ikke er alle som finner sin plass i samfunnet. Om det skyldes oppvekst eller om det ligger fysiologiske årsaker til grunn spiller liten rolle for politiets del. Der kommer rettsystemet, kriminalomsorg og helsemyndigheter inn i bildet.

 

Selvsagt er det tragisk når sånt skjer, men jeg velger å tro at politimannen som døde valgte å utsette seg for denne ekstreme faren for å hindre en evt. mye værre ulykke. Med tanke på bilførerens rulleblad og tidligere ville bilturer kunne det fort blitt front mot front med en hel familie som omkomne.

Det som forventes av en politimann strekker seg litt lenger en å bøtelegge tenåringer som nasker og de som glemmer bilbeltet.

 

At den omkomne er en person som har viet store deler av livet sitt til å beskytte oss andre gjør det ikke noe mindre tragisk, men heller ikke det motsatte. Han valgte å bli en politimann, og han gjorde jobben sin.

Det faktum at du som politi faktisk kan bli nødt til å sette livet på spill for å redde andre er noe alle burde tenke godt over.

 

At politiet er til stede for å hjelpe denne grupppen mennesker er jeg uenig i, for til det har vi helt andre instutisjoner.

 

Slik jeg ser det døde denne mannen mens han prøvde å redde andre trafikanter fra en mulig fatal ulykke. Om man velger å kalle det en helt, idiot eller pliktoppfyllende får bli opp til en hver.

Når det er sagt, skulle jeg veldig gjerne likt å vite hva hans kolleger hadde gjort i forkant, for han kjørte neppe så fort bare for å teste bilen.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det du skriver, formann. Politiets oppgaver strekker seg til å beskytte samfunnet med sin tilstedeværelse og forskjellige initiativer og aksjoner.

 

Det er fryktelig synd at politimannen døde. Han gjorde jobben sin, noen må gjøre den. Det krever en del for å bli politi, og jeg for min del, ser opp til det yrket. At denne politimannen, i likhet med de aller fleste andre politiansatte, viet store deler av livet sitt til å beskytte og tjene, gjør det ikke mer tragisk, men han døde i tjenesten. Sånn sett var han kanskje både pliktoppfyllende og en helt.

 

@ geoeri: Det er jo ikke lov, men skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...