Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål her. Jeg vet at man har fritak fra reptjeneste i forsvaret når man er politi eller går på politihøgskolen. Er dette et frivillig fritak - kan man fortsatt delta på rep hvis man vil? I-styrken i oslo har stort sett helgetreninger, ser for meg at dette vil fungere sammen med studier.

 

Fritak fra militærtjeneste gjelder kun for ferdigutdannende politifolk som har jobb i politiet. Dvs at du ikke får noe automatisk fritak mens du er student ved politihøgskolen. Jeg har selv fått innkalling til rep., men har fått utsettelse siden jeg skal ha praksis til høsten.

 

Jeg vil dermed tro at du fint kan delta på rep og i innsatsstyrken i løpet av tiden du er student, så lenge det ikke kolliderer med obligatorisk undervisning. Husk at det meste av praksisåret er obligatorisk!

 

For å være helt sikker ville jeg sendt en mail til skolenr.

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fritak fra militærtjeneste gjelder kun for ferdigutdannende politifolk som har jobb i politiet. Dvs at du ikke får noe automatisk fritak mens du er student ved politihøgskolen. Jeg har selv fått innkalling til rep., men har fått utsettelse siden jeg skal ha praksis til høsten.

 

Jeg vil dermed tro at du fint kan delta på rep og i innsatsstyrken i løpet av tiden du er student, så lenge det ikke kolliderer med obligatorisk undervisning. Husk at det meste av praksisåret er obligatorisk!

 

For å være helt sikker ville jeg sendt en mail til skolenr.

 

Den er grei, takker! Under praksisåret kan det sikkert bli vanskelig ja, men det ordner seg sikkert hvis det blir noe av.

 

Hvordan var alderssammensetningen hos dere? Er det mange unge som kommer inn eller er de fleste 22-23+?

Lenke til kommentar

Ettersom PHS er med i samordna opptak nå, er det som ved andre skoler at de med høyest snitt er de som kommer inn i Oslo (regner med dette er førsteprioritert hos flest), mens de med lavere snitt kommer inn på eksempelvis Kongsvinger? Eller blir samtlige avdelinger tatt i en og samme betraktning og fordelt etter ønske slik?

 

Kanskje en dårlig formulering.

 

Eksempel:

De fleste har Oslo som førsteprioritet. Av de som kommer inn er det da karakterene som teller og de med høyest snitt kommer inn i Oslo, mens de som ikke har høyt nok snitt for Oslo blir bearbeidet av eksempelvis Kongsvinger som er andreprioritert og tenkelig med et lavere karaktersnitt?

Lenke til kommentar
Hvordan var alderssammensetningen hos dere? Er det mange unge som kommer inn eller er de fleste 22-23+?

 

I vår klasse er vel de yngste 87 modeller, dvs 22, eldstemann er 34 år.

 

Generelt så ligger vel mesteparten i klassen i alderen 22-26 år, men vi har vel "dekket" de fleste årstallene mellom 87 og nedover.

Lenke til kommentar
O'almektige søk funksjon.

 

Ikkje gjer det vanskeleg for deg sjølv. Ikkje gjer tråden off-topic med grunnen "Jeg tror det blir mye off-topic i mangel på andre ting å diskutere." Vi har fora; www.runesblogg.no til off-topic. (Under konstruksjon, håper den blir ferdig i dag.)

Og du skal bli politi? :)

Lenke til kommentar
Noen som har vært inne å sett på SO? Så at min søknad til phs var oppdatert den 9.juli.. Noen andre som har fått sin oppdatert?

Spekulasjoner - Spekulasjoner - godkjent/ ikke godkjent..hmmm ;)

 

Jeg fikk også søknaden min oppdatert 9. juli, Linn :)

Endret av sirinl
Lenke til kommentar
Ettersom PHS er med i samordna opptak nå, er det som ved andre skoler at de med høyest snitt er de som kommer inn i Oslo (regner med dette er førsteprioritert hos flest), mens de med lavere snitt kommer inn på eksempelvis Kongsvinger? Eller blir samtlige avdelinger tatt i en og samme betraktning og fordelt etter ønske slik?

 

Kanskje en dårlig formulering.

 

Eksempel:

De fleste har Oslo som førsteprioritet. Av de som kommer inn er det da karakterene som teller og de med høyest snitt kommer inn i Oslo, mens de som ikke har høyt nok snitt for Oslo blir bearbeidet av eksempelvis Kongsvinger som er andreprioritert og tenkelig med et lavere karaktersnitt?

 

 

Du har nok rett i at Oslo er førsteprioritet hos flere enn Bodø og Kongsvinger er, men det er på ingen måte slik at de "beste" kandidatene får skoleplass i hovedstaden mens resten havner på de to andre skolene.

 

Alle phs sine avdelinger stiller på lik linje. Dvs. at elever som går i Kongsvinger har like gode kvalifikasjoner (karakterer etc.) som de som går i Oslo. Det er hard kamp om plassene på alle tre skolene, men siden Oslo har mange flere skoleplasser enn f.eks Kongsvinger, vil du ha gode sjanser for å havne der om det er det du vil. =)

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Noen som har vært inne å sett på SO? Så at min søknad til phs var oppdatert den 9.juli.. Noen andre som har fått sin oppdatert?

Spekulasjoner - Spekulasjoner - godkjent/ ikke godkjent..hmmm ;)

 

Jeg fikk også søknaden min oppdatert 9. juli, Linn :)

 

Åhhh dette er så utrolig spennende!! Dagene går utrolig sakte nå

Lenke til kommentar
Ettersom PHS er med i samordna opptak nå, er det som ved andre skoler at de med høyest snitt er de som kommer inn i Oslo (regner med dette er førsteprioritert hos flest), mens de med lavere snitt kommer inn på eksempelvis Kongsvinger? Eller blir samtlige avdelinger tatt i en og samme betraktning og fordelt etter ønske slik?

 

Kanskje en dårlig formulering.

 

Eksempel:

De fleste har Oslo som førsteprioritet. Av de som kommer inn er det da karakterene som teller og de med høyest snitt kommer inn i Oslo, mens de som ikke har høyt nok snitt for Oslo blir bearbeidet av eksempelvis Kongsvinger som er andreprioritert og tenkelig med et lavere karaktersnitt?

 

 

Du har nok rett i at Oslo er førsteprioritet hos flere enn Bodø og Kongsvinger er, men det er på ingen måte slik at de "beste" kandidatene får skoleplass i hovedstaden mens resten havner på de to andre skolene.

 

Alle phs sine avdelinger stiller på lik linje. Dvs. at elever som går i Kongsvinger har like gode kvalifikasjoner (karakterer etc.) som de som går i Oslo. Det er hard kamp om plassene på alle tre skolene, men siden Oslo har mange flere skoleplasser enn f.eks Kongsvinger, vil du gode sjanser for å havne der om det er det du vil. Det er dermed ikke karakterer som avgjør hvor du blir tildelt skoleplass.

 

Dette har jeg også lurt litt på. Om det skal stå på karakterer så er Kongsvinger et bedre taktisk valg siden de bare har ca 180 søkere som har valgt denne skolen på 1.valg. Så i realiteten bør snittet bli lavere der. Skjønner ikke helt dette..

Lenke til kommentar
Alle phs sine avdelinger stiller på lik linje. Dvs. at elever som går i Kongsvinger har like gode kvalifikasjoner (karakterer etc.) som de som går i Oslo. Det er hard kamp om plassene på alle tre skolene, men siden Oslo har mange flere skoleplasser enn f.eks Kongsvinger, vil du gode sjanser for å havne der om det er det du vil. Det er dermed ikke karakterer som avgjør hvor du blir tildelt skoleplass.

 

Det var endel flere i Oslo det ja :)

Endret av sirinl
Lenke til kommentar
Alle phs sine avdelinger stiller på lik linje. Dvs. at elever som går i Kongsvinger har like gode kvalifikasjoner (karakterer etc.) som de som går i Oslo. Det er hard kamp om plassene på alle tre skolene, men siden Oslo har mange flere skoleplasser enn f.eks Kongsvinger, vil du gode sjanser for å havne der om det er det du vil. Det er dermed ikke karakterer som avgjør hvor du blir tildelt skoleplass.

 

Kongsvinger har 180 skoleplasser, mens Oslo har 192. Så det er jo ikke store forskjellen :)

 

Kongsvinger 144 plasser

Oslo 264 plasser

 

Så er det riktig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...