Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er om det er noe bedre sjans for å komme inn f.eks den 3. gangen du søker?

 

Man får ingen poeng for å ha søkt PHS før, så nei, ikke direkte.

Men så er det jo slik at man, som andre nevner, ofte bruker tida si frem til neste opptak på å forbedre prestasjonene sine.

Også blir man jo nødvendigvis ett år eldre, med alt det bringer med seg. :)

Lenke til kommentar
Jeg som 13-åring ble tatt for tagging. På slutten av intervjuet spurte de om jeg hadde noe mer på hjertet. Da brukte jeg muligheten, og fortalte om denne saken. Det viste seg også at opptaksnemda visste om dette fra før, så jeg tror nok de sjekker de lokale politiregistrene. Så ja, er nok ikke så dumt å innrømme eventuelle lovbrudd.

Å bli tatt for tagging en gang er noe annet enn å drive med nedalsting av film, musikk og spill den dag i dag.

Lenke til kommentar

Det har vært litt lite aktivitet fra oss politistudenter her inne i det siste, og det må jeg bare beklage. Full sommerjobb i politiet gjør at det blir lite nettid, men jeg skal skjerpe meg!

 

I dag har det forresten vært en hendelsesrik dag på jobb hvor jeg bla. var første politi på åstedet for trafikkulykke med personskade, samt at jeg og en annen 1. klassing foretok pågripelse på egenhånd av en butikktyv. Jobben er både utfordrende og spennende, og jeg kan garantere dere at ingen dager er like! Rett og slett en fantastisk jobb! =)

 

Så litt moralpreken når det gjelder dette diskusjonsforumet;

 

Politistudent har gjennom det halvannet året han driftet denne tråden, holdt fokus på PHS og Politiyrket. I det siste har tråden sklidd alt for mye ut, og det blir alt for lite faglig og nyttig informasjonsutveksling. Det er synd da formålet med dette diskusjonsforumet er at vi politistudenter skal kunne gi et innblikk i hverdagen på skolen, søknads/opptaksprosessen samt informere generelt rundt politiyrket, utifra de spørsmål dere stiller oss.

 

Selvfølgelig skal det være lov å diskutere litt rundt de ulike tingene som blir tatt opp på tråden, men vi må prøve å holde det til et minimum. Brukere av tråden har blant annet opprettet alternative forumer hvor slike diskusjoner kan taes, så det hadde vært fint om dere flytter diskusjonene dit eller tar det gjennom PM.

 

Ellers er folk her inne veldig flinke til å svare hverandre, og være hjelpsom dersom spørsmål dukker opp. Det er tegn på samhold og samarbeidsevne, egenskaper som er meget viktig for politiyrket. Likevel ser jeg en del svar som er direkte ufin og tilnærmet drittslenging. Dette er noe som over hodet ikke hører hjemme på denne tråden, og jeg håper folk tar det til etterretning. Husk at ingen spørsmål er for dumme, og det tar sin tid for nye brukere å bla gjennom nesten 200 sider for å finne svar på det de lurer på!

 

Sist vil jeg også nevne at vi må være forsiktig med å gi bastante svar på hvordan ting i politiet, politihøgskolen og opptaket er, uten at vi vet dette gjennom personlig erfaring eller har sikre kilder. Rykter og uriktig informasjon hjelper ingen.

 

Nå har jeg skrevet så langt at dere sikkert har sovnet før dere er kommet gjennom alt. Men prøv å tenk litt over det jeg nevner her, så tror jeg kvaliteten på tråden vil heve seg og at vi alle vil få et bedre utbytte av den i tiden fremover.

 

Still gjerne spørsmål om dere lurer på noe, så skal vi studenter og andre her inne svare så godt vi kan. Fortsatt god sommer alle sammen! =)

 

Bennial

Lenke til kommentar
Eg har prøvd å seia det ei stund, men det er vel og si bedre at du skrev et langt innlegg om det.

 

Kutt off-topic, spør spørsmål og motta svar fra politistudent og ikkje uvitande "hobby-politi". Skal vi som er "hobby-politi" svara, så kan vi gjer det med _GODE_ kilder!!

 

Kordan er i stor grad heile praksis året lagt opp? Er det slik at man skal innom "alt" i politiet?

 

Kan en ta STUDENTANE, forklara litt?

 

Nå er det nok flere av de andre studentene som har satt seg mer inn i momentene i praksisåret enn det jeg har gjort, rett og slett fordi jeg har min fulle og hele fokus på sommerjobben! :) Men jeg kan nevne litt hva praksisåret går ut på;

 

Du er plassert som praksisstudent ved et lensmannskontor eller en politistasjon et eller annet sted i Norge. Her vil du få din egen personlige veileder som skal følge deg hele året, og gi deg tilbakemeldinger underveis. Med andre ord din personlige mentor.

 

Bortsett fra treningsleir og kurs i utrykningskjøring (Noe jeg gleder meg sinnsykt til :D ), skal du være innom de fleste fagfeltene som politiet jobber med i løpet av praksisåret. Ordenstjenesten er den som er størst vektlagt, og du er tilknyttet ordenstjenesten litt over halve praksisåret totalt slik jeg har forstått det. I tillegg skal du være innom etterforskning, forvaltning/sivile gjøremål, UP, ekstern hospitering pluss mange flere som jeg ikke kommer på i forbifarta! Konklusjonen er i alle fall at du skal innom bortimot "alt" det som yrket som politibetjent innebærer.

 

Det har vært snakket en del om før, men det er forskjell om du velger praksis på et lensmannskontor eller ved en politistasjon, tettsted eller by. På et lensmannskontor er du mer en generalist som jobber med alle de ulike fagfeltene enn ved en politistasjon hvor det blir mer rendyrket ordenstjeneste. Fordeler og ulemper ved begge, så det blir en smakssak hva man velger.

Lenke til kommentar

Ikke mye. En hospiteringsrapport fra eksternt hospiteringsplass (kriminalomsorg, rusomsorg, helsevesen m.m.) og en jus - oppgave der man tar for seg juridiske aspekter fra en situasjon man har opplevd i tjenesten.

 

Ellers er det plenty med eksamen siste året, så greit å ikke gjemme bøkene FOR godt vekk :)

Lenke til kommentar
Ikke mye. En hospiteringsrapport fra eksternt hospiteringsplass (kriminalomsorg, rusomsorg, helsevesen m.m.) og en jus - oppgave der man tar for seg juridiske aspekter fra en situasjon man har opplevd i tjenesten.

 

Ellers er det plenty med eksamen siste året, så greit å ikke gjemme bøkene FOR godt vekk :)

 

Mulig det er blitt svart på før, men har dere en stor avsluttende bachleor-oppgave?

Lenke til kommentar

Ikke løst, satt på pause. Men over til noe annet.

 

Ingen stor bacheloroppgave alle må gjennom, men man har et valgfritt emne på slutten av sisteåret. Avhengig av hva man velger er det enten ordinær eksamen, mappeinnlevering, annet prosjekt.

 

Det er også nok av mindre oppgaver ila. førsteåret; psykologi, juss, sosiologi..

Lenke til kommentar
Det har vært litt lite aktivitet fra oss politistudenter her inne i det siste, og det må jeg bare beklage. Full sommerjobb i politiet gjør at det blir lite nettid, men jeg skal skjerpe meg!

 

I dag har det forresten vært en hendelsesrik dag på jobb hvor jeg bla. var første politi på åstedet for trafikkulykke med personskade, samt at jeg og en annen 1. klassing foretok pågripelse på egenhånd av en butikktyv. Jobben er både utfordrende og spennende, og jeg kan garantere dere at ingen dager er like! Rett og slett en fantastisk jobb! =)

 

Så litt moralpreken når det gjelder dette diskusjonsforumet;

 

Politistudent har gjennom det halvannet året han driftet denne tråden, holdt fokus på PHS og Politiyrket. I det siste har tråden sklidd alt for mye ut, og det blir alt for lite faglig og nyttig informasjonsutveksling. Det er synd da formålet med dette diskusjonsforumet er at vi politistudenter skal kunne gi et innblikk i hverdagen på skolen, søknads/opptaksprosessen samt informere generelt rundt politiyrket, utifra de spørsmål dere stiller oss.

 

Selvfølgelig skal det være lov å diskutere litt rundt de ulike tingene som blir tatt opp på tråden, men vi må prøve å holde det til et minimum. Brukere av tråden har blant annet opprettet alternative forumer hvor slike diskusjoner kan taes, så det hadde vært fint om dere flytter diskusjonene dit eller tar det gjennom PM.

 

Ellers er folk her inne veldig flinke til å svare hverandre, og være hjelpsom dersom spørsmål dukker opp. Det er tegn på samhold og samarbeidsevne, egenskaper som er meget viktig for politiyrket. Likevel ser jeg en del svar som er direkte ufin og tilnærmet drittslenging. Dette er noe som over hodet ikke hører hjemme på denne tråden, og jeg håper folk tar det til etterretning. Husk at ingen spørsmål er for dumme, og det tar sin tid for nye brukere å bla gjennom nesten 200 sider for å finne svar på det de lurer på!

 

Sist vil jeg også nevne at vi må være forsiktig med å gi bastante svar på hvordan ting i politiet, politihøgskolen og opptaket er, uten at vi vet dette gjennom personlig erfaring eller har sikre kilder. Rykter og uriktig informasjon hjelper ingen.

 

Nå har jeg skrevet så langt at dere sikkert har sovnet før dere er kommet gjennom alt. Men prøv å tenk litt over det jeg nevner her, så tror jeg kvaliteten på tråden vil heve seg og at vi alle vil få et bedre utbytte av den i tiden fremover.

 

Still gjerne spørsmål om dere lurer på noe, så skal vi studenter og andre her inne svare så godt vi kan. Fortsatt god sommer alle sammen! =)

 

Bennial

 

 

Ok, da er jeg tilbake med et nytt innlegg. Bennial har egentlig sagt det meste som jeg tenkte å si på mitt aller siste innlegg. Men, huff, er jo innom her og kikker en gang i blant, og det er vanskelig å gi slipp. :p

 

Virkelig herlig at se at kolleger er med på å opprettholde standarden for hvordan tråden skal, og var ment til å være. Ellers beklager jeg sterkt at jeg ikke har skrevet noen ordentlig avsluttende innlegg, men jobben har vært hektisk. Lover at jeg kommer tilbake neste uke med noe fornuftig.

 

Ellers oppfordrer jeg alle til å lese dette innlegget av Bennial, og være litt obs på hva dere skriver og svarer hverandre på (til de som ikke er studenter).

 

P-betjent! :D

Lenke til kommentar

bennial: Jeg tror det blir mye off-topic i mangel på andre ting å diskutere.

 

Du, slutt og spør. Les tråden. Sikkert nemnt 15 gonger.

Eh, tråden er 192 sider lang. Mener du virkelig at man skal måtte lese 192 sider for å kunne spørre om noe?

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål her. Jeg vet at man har fritak fra reptjeneste i forsvaret når man er politi eller går på politihøgskolen. Er dette et frivillig fritak - kan man fortsatt delta på rep hvis man vil? I-styrken i oslo har stort sett helgetreninger, ser for meg at dette vil fungere sammen med studier.

Endret av Welozi
Lenke til kommentar
Fordeler og ulemper ved begge, så det blir en smakssak hva man velger.

 

Har du flere av dem? utover de politistudent har nevnt.

 

Litt usikker på hva du mener her. Tenker du på fordeler og ulemper ved praksis på politistasjon vs. lensmansskontor?

 

Nå har ikke jeg tjenestegjort ved noen politistasjon, så blir litt vanskelig å uttale seg om det. Men den store fordelen ved lensmannskontorene er at man får følge saker fra a til å. Dvs at du er ute å løser et oppdrag som vanlig operativ politimann. Deretter etterforsker du saken selv, og følger den helt til den blir overført til jurist for påtalevurdering. Det er virkelig spennende! :)

 

En ulempe jeg har sett der jeg jobber nå i sommer er at det blir litt mye papirarbeid og innesitting på kontoret om dagen. Skulle gjerne vært mer ute på aktiv patrulje. Tror nok dette er noe som går igjen på mange av lensmannskontorene. Bemanningskrisa i politiet skal ta mye av skylden for dette, da alle politimestre og lensmenn ønsker at politiet skal være synlig ute og jobbe aktivt operativt.

 

Si ifra om det var noe annet du mente med spørsmålet:)

Endret av bennial
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...