Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det man kommer seg inn i en posisjon som operasjonsleder? Ser det finnes etterutdanning som innsatsleder, men finner ikke noe om operasjonsleder.

 

I tillegg lurer jeg på hvordan er det med valg av praksissted? Kan man velge å ha praksis hvor som helst, eller er det et visst antall distrikt som tar imot studenter?

Lenke til kommentar
Skjer alt i klasserom og forelesningsrom?

 

Eller er det undervisning ute også?

 

 

I Bodø er det slik at det meste av den teoretiske undervisningen foregår i klasserom, forelesningsrom og datarom. Slik er det både 1. og 3. klassen. I tillegg til dette har vi noe praktisk undervisning som foregår i at-sal (arrestasjonsteknikk) og ute.

 

Vi har hatt ganske mange praktiske øvelser i løpet av 1. året. Disse gjennomføres både i "øvingsleiligheten" på skolen, og utenfor skolens område. I tillegg jobbes det en del i grupper på grupperom.

 

Så mye av undervisningen foregår på klassisk vis, men vi har også litt morro utenfor klasserommets vegger! =)

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Hvordan er det man kommer seg inn i en posisjon som operasjonsleder? Ser det finnes etterutdanning som innsatsleder, men finner ikke noe om operasjonsleder.

 

I tillegg lurer jeg på hvordan er det med valg av praksissted? Kan man velge å ha praksis hvor som helst, eller er det et visst antall distrikt som tar imot studenter?

 

De fleste operasjonslederne er politifolk med flere års erfaring fra aktiv tjeneste. Det er ingen spesiell utdanning, men operatørene som jobber på operasjonssentralen får kurs og annen opplæring, som gjør dem skikket til slik tjeneste. Det skjer at ferskt utdannede politifolk får jobb på operasjonssentralen, og det finns også enkelte sivilt tilsatte. Men som regel er det altså politifolk med lang fartstid i etaten som sitter med dette ansvaret.

 

Valg av praksissted gjennomføres i løpet av høstsemesteret i 1. klasse. Her får man utlevert en liste over de tjenestestedene som har praksisplasser. Det er ikke alle politi- og lensmannskontorene som har praksisplass, men alle politidistrikt er representert (ikke Svalbard).

 

Du setter opp de 3 praksisplassene du ønsker mest, og så fordeles plassene utifra hva studentene har valgt. Det er størst konkurranse om de store byene, så der har du "minst" sjanse å få plass på 1. valget ditt. Får du ikke noen av stedene du har ønsket blir det du med på neste runde hvor de resterende plassene som er ledig fordeles. Det ble vel gjennomført 3 runder i år om jeg husker riktig. Til sist kan det også nevnes at de som har spesielle sosiale grunner har førsterett på praksissted.

 

Mulig jeg forklarte det litt tungvint rundt valg av praksissted, så si ifra om det var vanskelig å forstå! :)

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Lærer man å tolke mennesker ut fra utseende, kroppsspråk, talemåte, atferd og lignende på Politihøgskolen? Kan tenke meg at det er viktig å kunne lese mennesker når man jobber som politi.

 

Ja, det er noe, men ikke mye. Dette er i utgangspunktet egenskaper man burde ha før man begynner på PHS. Det er derfor det kan være en fordel å ha litt livserfaring.

Lenke til kommentar
Mulig jeg forklarte det litt tungvint rundt valg av praksissted, så si ifra om det var vanskelig å forstå! :)

 

Fikk svar på akkurat det jeg lurte på, så takk for det!

 

Hvordan er det med helgejobbing? Altså, hvor ofte jobber man helg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...