Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg forestiller meg at sannheten er et fint sted å begynne... ;)

Jeg har vanskelig for å se for meg at noen som f.eks. svarer "jeg laster ned det meste jeg hører på av musikk og ser på av film" kommer videre...

 

Hvorfor skulle de ikke det? Ingen som er perfekte heller.. Tror ikke det er et stort problem, så lenge du ordlegger deg godt og forklarer hvorfor. Er ikke sikkert at nemda vil høre det man tror de vil høre.. Men ikke vet jeg, mulig at man ikke slipper inn når man gir et slikt svar.

Lenke til kommentar

Hei, er ny på forumet!

 

Først må jeg si at jeg i en tid har vært stor tilhenger av forumet og har lest i løpet av måneder lest meg gjennom nesten alle de 190 sidene me innlegg! Har nok lenge gått med en politi i magen, men har tenkt at jeg ikke har en sjanse til å komme inn. Det har endret seg de siste månedene, og jeg tenker nå på å søke om opptak til 2011/12. Jeg har ikke anledning til å søke neste år pga. at jeg er bortreist en del neste år, og har hverken tid til trening eller anledning til å møte til opptak.

 

Jeg har nettopp fullført vgs. og norskeksamen i hovedmål gikk fryktelig dårlig og jeg fikk karakteren 2, som følge av bom på oppgaven. I frykt for å stryke klagde jeg ikke på karakteren, siden jeg rett og slett ikke orker å ta 3 eksamner på ny hvis jeg skulle stryke. I standpunkt har jeg 4 i hovedmål, 4 i sidemål og 5 i munlig. Vet at PHS krever 3 i gjennomsnitt, men gjennomsnitt av alle karakterene totalt eller av eksamen og standpunkt. Jeg har jo oppfylt kravet uansett, men bare lurer på hvordan utregningen foregår.

Poengene skal jeg nok klare i 2011, siden jeg da vil ha minst 52,3 poeng, men jeg tenker på å ta opp noen fag for sikkerhets skyld. Det er en del fag jeg uten stor innsats tror jeg skal klare å forbedre, og noen ekstra poeng skader vel aldri uansett.

 

Takk for god motivasjon her! Må si at både politistudent og dere andre virkelig har fått opp motivasjonen min!

Lenke til kommentar
Hvis det er tilfellet, så tror jeg du ligger temmelig dårlig an til å bli lovens håndhever når du bryter den selv. Det er jo litt som å si: "Vel, når jeg kjører E6 så prøver jeg å komme fortest fram, derfor kjører jeg i 180km/t."

 

Det blir det jo ikke i det hele tatt, det er to vidt forskjellige lovbrudd med helt forskjellige strafferammer.

Du kan potensielt ta livet av noen om du farter rundt i 180 km/t, det kan du ikke om du laster ned et album eller en film i ny og ne.

Jeg tror også at nemda på PHS kan gjenkjenne det faktum at det er sprederne og ikke nedlasterne man må ta for å få slutt på piratkopiering og ulovlig distribusjon av kopirettsbeskyttet materiale. ;)

Lenke til kommentar
Nedlastning og opplastning er begge delar strengt forbudt.

 

Du må vel allikevel se forskjellen på det og råkjøring? :p

Uansett tor jeg nok ikke PHS er helt uforventende til forskjellige holdninger rundt temaet nedlastning og kopirettsbeskyttelse.

Dette er jo en av mange saker folk aldri vil bli helt enige om...

Lenke til kommentar

Dette har kun med holdning å gjøre. Mener du at det er helt OK å laste ned, støtter du ett lovbrudd. Mener du at det er feil å laste ned, støtter du ikke det konkrete lovbruddet. Men det er egentlig saken uvesentlig hvorvidt man bør bli politi.

 

Er det ingen som laster ned ulovlig, er det svært få eller ingen som deler heller. Dette er noe av holdningen hos norske myndigheter, på lik linje med at dersom du ligger i fartsgrensen, er det mindre sjanse for at du omkommer fremfor om du ligger 5 km/t over. Dette er tilfelle på flere veier, der det før har vært 80 og 90, for så å bli satt ned til 70 nå. Faktisk har antallet ulykker økt på mange av disse veiene.

 

Tror egentlig hva som avgjør hvorvidt du blir en god politi, er innstillingen din til lovbrudd. Jeg er kanskje et rasshøl og veldig sær, men mener at et lovbrudd er et lovbrudd, uansett hvilket. Straffen / reaksjonen derimot er noe helt annet.

 

Vet dette ble litt usammenhengende, men går av på min siste nattevakt om 10 minutter og er jævlig trøtt :p

Lenke til kommentar
Jeg har vanskelig for å se for meg at noen som f.eks. svarer "jeg laster ned det meste jeg hører på av musikk og ser på av film" kommer videre...

Hvorfor skulle de ikke det? Ingen som er perfekte heller.. Tror ikke det er et stort problem, så lenge du ordlegger deg godt og forklarer hvorfor. Er ikke sikkert at nemda vil høre det man tror de vil høre.. Men ikke vet jeg, mulig at man ikke slipper inn når man gir et slikt svar.

Klart ingen er perfekte, men å innrømme lovbrudd man til og med kan risikere å arrestere andre for?

 

Jeg kan ikke se at man med god samvittighet kan ansette politifolk som faktisk aktivt begår lovbrudd.

Lenke til kommentar
Eg forstår særdelas ulikheita, men det er lik strafferamme..

 

Hehe... Greit. Jeg gidder ikke bruke denne regnrunge dagen på å lete i lovdata.no etter strafferammene for brudd på kopirettsloven og veitrafikksloven. :)

 

Folk får nå tro hva dem vil for min del. Jeg tror fremdeles at man kan fortelle om sine holdninger til fildeling på nett uansett hvilken side av saken man tilhører, uten å nødvendigvis miste plassen sin på PHS for det om.

Men selvfølgelig, om man har sagt A så må man nødvendigvis si B.

Skulle spørsmålet dukke opp på intervjuet kan det være lurt å ha tenkt ut et grunnlag for uttalelsene sine før man sier at man syns nedlasting av filer uansett kopirett er greit...

Lenke til kommentar
Vet at vi sporer fryktelig av nå, men det blir som å si:

 

"Det er greit at jeg holder 150 km/t i 80-sona, men det skal ikke du gjøre". Har noe med holdningen å gjøre.

 

Så lenge det er en lov som ikke bli håndhevet (som i høyeste grad er tilfellet) ser jeg egentlig ikke problemet. Man kan vel nærmest kalle det en sovende "paragraf" :p Poenget blir vel heller og understreke at selv om jeg laster ned en film og noen sanger i ny og ne viser ikke det til lite respekt for loven generelt.

Lenke til kommentar
Vet at vi sporer fryktelig av nå, men det blir som å si:

 

"Det er greit at jeg holder 150 km/t i 80-sona, men det skal ikke du gjøre". Har noe med holdningen å gjøre.

 

Så lenge det er en lov som ikke bli håndhevet (som i høyeste grad er tilfellet) ser jeg egentlig ikke problemet. Man kan vel nærmest kalle det en sovende "paragraf" :p Poenget blir vel heller og understreke at selv om jeg laster ned en film og noen sanger i ny og ne viser ikke det til lite respekt for loven generelt.

 

Akkurat den argumentasjonen viser en særdeles lite skjønnsom tilnærming til hva som er gjeldende lov, og en trang til å rettferdiggjøre de lovbrudd en selv gjør. Ingen av de to kvalitetene er noe særlig i en politikonstabel.

 

Når det gjelder hva man tror er "sovende paragrafer" så fikk jo bankene seg et rimelig stort sjokk da de prøvde å argumentere med at strl.ikrl. § 12 var sovende. Ikke vært brukt på mange år, loven er fra 1902, men allikevel gjeldende rett.

Lenke til kommentar

Forventet at noen skulle reagere når jeg skrev det, men det er min ærlige mening i forhold til det. Den loven er ikke noe annet enn et generasjonskille som venter på å bli hvisket ut. Bedre å velge en søker som sier han har lastet ned noen sanger ulovlig enn en som lyver hvis du spør meg, selvom man selvfølgelig ikke trenger å ha samme tanker rundt det som meg.

 

Nå snakker jeg foresten om å anse det som et lovbrudd og laste ned noen sanger/filmer til eget bruk. Ikke om å laste ned for salg eller å dele store mengder, legge ut ting før premiere datoer osv osv.

 

Edit: Argumentasjonen var foresten relevant uansett om du anser det som en sovende paragraf eller ikke da Runes eksempel tok utgangspunkt i at det er galt og "ta" noen for noe du selv gjør. - Og det er ingen politifolk i Norge som tar noen for å laste ned et par sanger til eget bruk....

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar
Forventet at noen skulle reagere når jeg skrev det, men det er min ærlige mening i forhold til det. Den loven er ikke noe annet enn et generasjonskille som venter på å bli hvisket ut. Bedre å velge en søker som sier han har lastet ned noen sanger ulovlig enn en som lyver hvis du spør meg, selvom man selvfølgelig ikke trenger å ha samme tanker rundt det som meg.

 

False dichotomy. Jeg velger heller en søker som ikke har gjort det i det hele tatt. :)

 

Og selv om den er "et generasjonsskille som venter på å bli hvisket ut" (sic) så er den fortsatt gjeldende lov. Det er opp til Regjering og Storting å bestemme hva som er lov og rett i kongeriket, ikke deg. Den verste typen lovbryter er den som med vitende og vilje vet at han gjør noe galt.

 

Edit: Argumentasjonen var foresten relevant uansett om du anser det som en sovende paragraf eller ikke da Runes eksempel tok utgangspunkt i at det er galt og "ta" noen for noe du selv gjør. - Og det er ingen politifolk i Norge som tar noen for å laste ned et par sanger til eget bruk....

 

Det er ikke den enkelte politimanns oppgave å avgjøre hvem som skal tas for hva... Og tiltalebeslutning utferdiges av en politijurist, ikke en politimann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...