Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstår det sier han jeg siterte at halogeneffekten vil fungere ned til 90% av innspenningen, lavere så vil den fungere som en vanlig lyspære.

 

Så du mener at en halogenpære som får 10% innspenning altså 23V på en 230 GU10 vil lyse som ei vanlig lyspære?

Det utsagnet får det ikke til å skurre et lite sekund en gang? Ei halogenpære heter halogenpære utifra måten den er bygd på. dvs med annen gasstype og fysisk oppbygning i forhold til ei glødepære.

 

les her: http://home.howstuffworks.com/question151.htm

Lenke til kommentar

Under forutsetning av at motstanden er konstant vil 10% av innspenningen gi 1% av varmeutviklingen i glødetråden (P=U2/R). 1% av varmeutviklingen vil gjøre at en mye større andel av strålingen som kommer ut havner i det infrarøde området. Kjapt gjettet vil det føre til ca 0,3% av original mengde synlig lys. Da har vi ikke en gang tatt hensyn til at motstanden endrer seg ganske mye. Gjør vi det vil jeg gjette på omtrent 0,1% av original mengde synlig lys.

 

En 230V halogenpære vil altså gjøre en særdeles dårlig jobb på 23V. Sannsynligvis vil du bare kunne skimte en svakt rødglødende tråd når det ellers er mørkt i rommet.

Lenke til kommentar
Så du mener at en halogenpære som får 10% innspenning altså 23V på en 230 GU10 vil lyse som ei vanlig lyspære?

 

Nei. Jeg sier at en halogenpære som er lavere enn 90% av inngangsspenningen så vil ikke halogeneffekten virke.

 

Jeg vet hvordan en halogenpære funker. Halogeneffekten holder glasset rent ved å flytte wolfram fra glasset tilbake på glødetråden. Hvis de får for lav spenning inn så vil ikke glasset bli varmt nok til at dette fungerer.

 

http://users.telenet.be/jameshooker/Movies...gen%20Cycle.WMV "The halogen cycle is momentarily paused, then resumed to clean up the blackened bulb." Denne videoen viser en halogenpære som kjøres på for lav spenning, slik at halogeneffekten slutter å fungere. Effekten av dette er ganske tydelig. Så dramatisk som dette er det nok ikke i de fleste virkelige tilfeller, men den illustrerer poenget mitt.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Han snakker om halogeneffekten beskrevet i linken fra howstuffworks (4-5 innlegg lengre opp her). Det er en effekt som skjer i alle pærer med kombinasjonen halogengass og wolframtråd. Har ikke pæra denne kombinasjonen så er det heller ingen halogenpære. Hvis du mener den den effekten vitner om dårlig kvalitet så slår du altså alle halogenpærer over en kam. Greit nok om du ikke liker halogenpærer på generell basis men da kan du jo si det rett ut.

 

Men for å prøve å få tråden på rett spor igjen så skal jeg si meg ganske enig i at jeg ikke er så glad i halogenpærer sammenlignet med LED. Grunnen til det har jeg beskrevet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Hvorfor liker ikke jeg halogenpærer? :hmm:

Jeg har hele huset fult av halogenpærer og anbefaler alle mine kunder å bruke disse da det ikke er reelle konkurenter til dette enda. Miljøvenlige er de også, særlig ES Line til Philips.

Jeg har aldri sett den effekten i halogenpærer når de dimmes. Så enkelt er det.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Nei hvorfor skal jeg dimme de mer en 60 70 prosent? Hvem gjør det? Er ikke reelt i det hele tatt. Like reelt som argumentene dine for led lamper som du linket til over her

 

Redigert: http://www.prismaecat.lighting.philips.com...amp;tt=MoreText

Her kan du lese om forskjellen på halogenpærer. Så å si jeg feier alle under en kam er vås!

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Gahh.. Han sier at halogeneffekten ikke opphører før man senker spenningen til omtrent 10%. Hvor mye du personlig foretrekker å dimme er irrelevant i forhold til hvorvidt denne effekten skjer slik Mikkel194 beskriver det eller ikke.

 

Angående argumentene du tilbakeviser med en fei så vil jeg gjerne høre saklige motargumenter enn ubegrunnede påstander. Argumenter gjerne i mot like punktvis som mine argumenter er satt opp:

 

 

Ellers så er det som du sier flere grunner til å velge LED. Blant annet:

- Brannfare. Halogenpærer kan bli farlig varme og gi brannfare om de skulle hekte seg borti en gardin, ramle ned i sofaen eller lignende.

- Innemiljø. Støv som svir seg på lyspærer skaper usunne gasser og dårlig innemiljø.

- Lavere behov for vedlikehold (utskiftninger). Noe som er spesielt kjekt på vanskelig tilgjengelige steder som takbelysning i trappeoppganger osv.

- Plass. Halogenspot som felles inn i tak tar betydelig plass inni taket siden en betydelig mengde isolasjon må fjernes for å unngå brannfare. Tilsvarende i LED-utgave ser like lekkert ut selv om det ikke legges inn i taket i det hele tatt. Det gir bedre loftisolering og mindre fare for kondensskader i taket, særlig på bad.

- Trafoene tar mindre plass, produserer mindre varme og kan forsyne langt flere LED-pærer enn halogenpærer

- Kablingen er langt enklere og penere siden det trengs bare ~0,1A per lyspunkt i stedet for ~3A.

- Sammenlignet med 230V spots er 12V led mye mer baderomsvennlig (forskriftsmessig og sikkerhetsmessig) siden 12V er langt mindre farefullt enn 230V.

 

 

Redigert:

Redigert: http://www.prismaecat.lighting.philips.com...amp;tt=MoreText

Her kan du lese om forskjellen på halogenpærer. Så å si jeg feier alle under en kam er vås!

Jeg finner ingen støtte der for påstanden om at halogeneffekten bare opphører på halogenpærer av dårlig kvalitet når de dimmes ned ~90% og at det ikke skjer med pærer av god kvalitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gahh.. Han sier at halogeneffekten ikke opphører før man senker spenningen til omtrent 10%. Hvor mye du personlig foretrekker å dimme er irrelevant i forhold til hvorvidt denne effekten skjer slik Mikkel194 beskriver det.

Ja det er jo et veldig saklig argument mot halogen. Det er ikke reelt å dimme lyset så mye. Jeg tviler sterkt på at det er så mangen dimmere som faktisk klarer det. Så dette argumentet er helt urealistisk.

 

- Brannfare. Halogenpærer kan bli farlig varme og gi brannfare om de skulle hekte seg borti en gardin, ramle ned i sofaen eller lignende.

Hvorfor skulle de hekte seg borti en gardin eller falle ned? Er jo like stor brannfare der som: "Tenk om vedovnen plutselig faller på gulvet slik at gulvet tar fyr"

- Innemiljø. Støv som svir seg på lyspærer skaper usunne gasser og dårlig innemiljø.

Her skal jeg gi deg delvis rett. En 50w 230 volt halogenpære uten dimmer brenner mye støv. Men på den annen side så er dette den dårligste, og mest miljøfiendtlige måten å bruke halogenlys på.

- Lavere behov for vedlikehold (utskiftninger). Noe som er spesielt kjekt på vanskelig tilgjengelige steder som takbelysning i trappeoppganger osv.

Dette er like lett å få til med halogen. Bruk riktig pære med dimmer så skal du ikke se bort fra at den lyser i 10 år.

- Plass. Halogenspot som felles inn i tak tar betydelig plass inni taket siden en betydelig mengde isolasjon må fjernes for å unngå brannfare. Tilsvarende i LED-utgave ser like lekkert ut selv om det ikke legges inn i taket i det hele tatt. Det gir bedre loftisolering og mindre fare for kondensskader i taket, særlig på bad.

Ja dette var saklig gitt. Man har ikke lov å montere infelte lamper i tak med brenbart materiale (glava) uten å bruke egnet kasse. Man kan velge varmlyspære for å minske vamen i taket. Har man f.eks en 12v elektronisk trafo i denne kassen så vil den kutte lyset om temperaturen overstiger 55g. Noe som ikke hender om man følger monteringsanvisningen. Å kalle en tilsvarende lampe montert utenpå tak like lekker er jo ikke annet en pølsevev! Faren for kondensering er helt borte ved riktig montering og bruk av kasser med difusjonssperre

.- Trafoene tar mindre plass, produserer mindre varme og kan forsyne langt flere LED-pærer enn halogenpærer

Her har du faktisk rett. Men det sier seg jo selv

- Kablingen er langt enklere og penere siden det trengs bare ~0,1A per lyspunkt i stedet for ~3A.Siden led pærer som er reelle i bruk monteres i vanlige 230 volt spotter så er nok dette samme arbeid, og en vanlig 1,5 kvadrats kabel er billigere en en 0,5 kvadrats kabel. Grunnen til det er at 1,5 er mye brukt.

- Sammenlignet med 230V spots er 12V led mye mer baderomsvennlig (forskriftsmessig og sikkerhetsmessig) siden 12V er langt mindre farefullt enn 230V

En spott montert i tak på bad er utenfor sone 2, noe som ikke er fare i det heletatt på bad.

 

Redigert:

Jeg finner ingen støtte der for påstanden om at halogeneffekten bare opphører på halogenpærer av dårlig kvalitet når de dimmes ned ~90% og at det ikke skjer med pærer av god kvalitet.

Disse pærene har noe som gjør at brenkilden får høyere temperatur, noe som da medfører at man kan dimme de mer. Det står på norsk og burde være enkelt å forstå. Men dette er et konstruert problem da dimmere ikke dimmer så laft. Kanskje noen av eldre type, men ikke nye.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Flott! Da fikk vi avklart at den kategoriske avvisningen ikke var så kategorisk likevel :)

 

Jeg tror egentlig at vi er ganske enige, men at det ikke kommer særlig godt frem her siden vi bare siterer og kommenterer de tingene vi er uenige i. For å begynne på den igjen: :p

 

Det med 90% dimming og halogeneffekten oppfattet jeg ikke som noe argument mot halogen (fra Mikkels sin side) og var heller ikke ment sånn fra min side. Det har bare vært morsomt og lærerikt å lese om det.

 

- Brannfare: Jeg skjønner ikke hvorfor du angriper det. Det er jo logisk at en halogenpære på 20-50W får en langt høyere overflatetemperatur enn det LED-pærer på 1-5W gir. Skulle noe skje så er det en reell differanse i brannfare.

 

- Innemiljø: Støvbrenning avhenger av overflatetemperaturen. Det er ikke bare udimmede 50W halogenpærer som får veldig varm overflate. Både 35W og 20W blir også så varme at de brenner støv. Innklimaeksperter mener at ca 70°C overflatetemperatur på panelovner er det som skal til før brenning av støv gjør inneklimaet dårlig. 20W halogenpærer er betydelig varmere enn det. (ta en vanndråpe bort på en sånn pære og legg merke til om den begynner å koke for å sjekke om temperaturen er over eller under 100°C)

 

- Greit nok. Jeg må si meg enig i at det er fult mulig å tyne levetiden til en halogenpære opp i 10 år. (Men da begynner argumentet om hvor reelt det bruksmønsteret er å slå tilbake på det selv)

 

- Plasskrav: Hvorfor kalle det pølsevev når du selv skriver at det krever mye plass (kasse) for å plassere halogenpærer i taket enn det det gjør med LED utenpå taket? Du skriver også hvordan man skal redusere varmeproblemet som du nærmest har avvist tidligere. Det med hvor lekkert ting ser ut er personlig smak og behag så der skal jeg ikke angripe din mening. Angående kondensproblemet så skriver du at det går an å unngå det. Helt enig. Det er noe man må/bør ta hensyn til og som ikke alle amatørinstallasjoner gjør grunnet kronglete forhold i taket eller på loftet. Nå skal jeg ikke ta så mye hensyn til de akkurat, men det er noe man må/bør ta hensyn til i motsetning ved bruk av overflatemonterte LED. Med LED har man altså en ting mindre å ta hensyn til ved montering og en ting mindre som kan gå galt.

 

- Om trafoer: Ok

 

- Om kabler: Greit, at det var billigere med 1,5-kvadrat enn 0,5-kvadrat var jeg ikke klar over.

 

- Nå husker jeg ikke forskriftene utenat men det er vel noen ekstra krav selv til takmonterte lys i forhold til ikke-våtrom. Risikomessig så er ikke forskriftene noen fasit på hvilken risiko 230V vs. 12V representerer. At det eksisterer en risikodifferanse står jeg på selv om det ikke reflekteres i forskriftene eller synes å være særlig nevneverdig.

 

- Greit

Lenke til kommentar

Ja lampene på bad skal ha IP grad 44. Det løses ved at spottene har et glass montert forran der hvor pæren er. Faren ved dette er teoretisk til stede. Men i praksis er den ikke det.

Når det kommer til lys så er nok led fremtiden. Men ikke enda. Det krever alt for store kostnadder for folk flest og lyset er ikke bra enda.

Når deg glelder plass i tak, disse kassene, så er de justerbare og enkle å montere. En kvalitetspære i led er jo stor og trenger mye luft til kjøling.

 

Jeg ser vi er nokså enige ja. Jeg er bare så i mot glorifisering av produkter før det egentlig er reelt for folk flest. Om 10 år er nok mye anderledes. Det vil koste meg 24000 å bytte mine 80 halogenlys ut med led. Det er bare pærene som koster det. Dette er like mye som hele strømregningen min for 2 år!

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar
Om 10 år er nok mye anderledes. Det vil koste meg 24000 å bytte mine 80 halogenlys ut med led. Det er bare pærene som koster det. Dette er like mye som hele strømregningen min for 2 år!

hvis du mer enn halverer det estimatet der er jeg enig.

koster maks 150kr etter frakt og moms, for gode led-lys..å da tar jeg i på prisen.

det vil si 12000kr for 80 stk... pluss at du får store rabatter for en slik ordre. så selve prisen kunne nok ha blitt presset langt under 10000

 

trur ikke jeg heller har giddet å bytte 80 lys i en smell. men for en som ikke har investert i lys ennå.

så ville jo 80 halogen spottlys samt dimmere til dissse blitt ganske så dyrt det å.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Om 10 år er nok mye anderledes. Det vil koste meg 24000 å bytte mine 80 halogenlys ut med led. Det er bare pærene som koster det. Dette er like mye som hele strømregningen min for 2 år!

hvis du mer enn halverer det estimatet der er jeg enig.

koster maks 150kr etter frakt og moms, for gode led-lys..å da tar jeg i på prisen.

det vil si 12000kr for 80 stk... pluss at du får store rabatter for en slik ordre. så selve prisen kunne nok ha blitt presset langt under 10000

 

trur ikke jeg heller har giddet å bytte 80 lys i en smell. men for en som ikke har investert i lys ennå.

så ville jo 80 halogen spottlys samt dimmere til dissse blitt ganske så dyrt det å.

Får håpe det er lenge til du skal det da. :) For vanlige folk koster vel en skikkelig 12 volt halogen lampe ferdig montert på dimmer rundt 1000 kr stk. Led er vel ikke helt mulig med dimmer enda, så er vel ikke ment å bruke led plasser man vil dimme lyset enda. Som utebelysning er de jo geniale.

Lenke til kommentar
Flott! Da fikk vi avklart at den kategoriske avvisningen ikke var så kategorisk likevel :)

 

Jeg tror egentlig at vi er ganske enige, men at det ikke kommer særlig godt frem her siden vi bare siterer og kommenterer de tingene vi er uenige i. For å begynne på den igjen: :p

 

Det med 90% dimming og halogeneffekten oppfattet jeg ikke som noe argument mot halogen (fra Mikkels sin side) og var heller ikke ment sånn fra min side. Det har bare vært morsomt og lærerikt å lese om det.

 

Enig. Da legger vi den diskusjonen død der.

Lenke til kommentar
Fikk meg Led pærer til bilen i dag, men tror ikke det blir til at jeg monterer de, her er bilde av ryggelys, vanlig på venstre side og Led pære på høyre, som dere ser så lyser den vanlige best og det er kjekkt med bra ryggelys:

endelig noen som poster bilder :D

takk "Dragonlove"

 

hvor du kjøpte disse?

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...