Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Hvite lysdioder skaper hvit lys på samme måten som lysrør gjør (UV og nær UV konverteres til synlig lys via et lag fosfor), hvordan dette fosforlaget er laget bestemmer hvilken farge dioden vil utstråle. Intill nylig var det veldig vanskelig å få dette fosforlaget gjevnt, slik at lysdioder selv fra samme fabrikken kunne gi forskjellig lysfarge.

 

At lysdioder er framtiden er det ingen tvil om, men det er ekstremt mye juggel ute å går

i dette markede og mange av produktene kan knapt brukes til nattlys. Men jeg har enda til overs å se en ledpære med skrusokkel som kan erstatte en vanlig lyspære på et skikkelig vis, de beste ledspotpærer derimot er nå på høyde med halogenpærene både på spredning og lysstyrke.

 

Da anbefaler jeg deg å prøve en av våre LED lyspærer. F.eks vår 3w ball er nærmest identisk til en vanlig 25w lyspære.

Vi som jobber med lys er ikke serlig glade i led. Har enda ikke sett en som gir skikkelig "pent" lys. Kommer ikke til og råde mine kunder til å bruke det enda. Men det forskes jo veldig på led for tiden, så det blir nok bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en krok med vaskemaskin og tørketrommel og der tenkte jeg på å ha LED sparepære. Eventuelt bytte ut alle, men litt skeptisk til lysstyrken da 1 Watt er for svakt. Noen som har prøvd 3W fra ultraleds?

 

har du vurdert å bruke flere enn 1 ?

siden de trekker så lite, kan du kanskje plassere flere rundt for å få belyst mest mulig.

 

den jeg har prøvd, trekker 3,6w, den er litt dårligere enn en 20watts halogen kan du si.

dårlig lysspredning er det som trekker ned.

 

En god tanke med det er allerede montert opp :p Jeg leier bare og tenkte å bytte ut en del og spare strøm siden jeg ikke er så mye i den kroken og synes å bruke vanlig halogenpære er å sløse.

 

;)

 

en annen ide er å beholde halogenpæra og heller bruke bevegelsesdetektor. (de koster ikke skjorta på clas)

har en sånn montert i trappa her. regner med at jeg sparer en god del på alt er automatisk der.

Tviler på du sparer så veldig mangen kroner på det. Må såfall gå maaangen år. Kommer litt an på hvordan du varmer opp boligen.

 

Edit: Det norske folk er feilinformert av diverse forståsegpåere i media at det er så mye å spare på å bytte lyskilder. Kun et lite fåtall som kan spare merkbart på det.

 

ja du får nå bare tvile.

før jeg gjorde dette så stod lyset på døgnet rundt av den enkle grunn:

* glemte av å skru av ofte

* den er i en trapp, det vil si at lysbryteren er oppe i trappa og jeg skal ned. jeg må ha lyset på når jeg går ned. derfor ble det meget mye bedre at lyset slår seg på både når man skal opp og ned trappa.

alltid får jeg høre dette med oppvarming(får jo inntrykk av at alle rom skal være oppvarmet). det er ingen oppvarming der. ikke i gulvet og ikke på veggen. det er heller ingen oppvarming i rommet trappa fører til. tviler på at rommet blir særlig oppvarmet av en enkel liten pære.

 

forresten var ikke det et spare tiltak i mitt tilfelle, det var mere en komfortsak.

føler meg ikke særlig feilinformert jeg i værtfall. ingen råd kan dekke alle. alt må tilpasses til den enkelt.

Men kan innrømme at det snakket som var i media om å bytte alt om til sparepærer/lysdioder, hørtes lite gjennomtenkt ut, til å gjennomføre i Norge.(sparepærer er i tillegg spesialavfall har jeg hørt. da de inneholder litt rare stoffer). Det er bedre å bruke teknologiene der det passer.

 

trur du det er bedre at pærer står på hele dagen eller bare skrues på når man er i rommet? oppvarming?

tja. ikke alle fyrer med lyspærer, varmepaneler og varme i gulvet.

 

om personen jeg svarte sparer noe?

tja jeg kan jo være litt forsiktig at det kan variere med oppvarmingen.

"lysdioder" kontra "glødelamper med bevegelsessensorer" kontra "glødelamper"?

 

lysdioder:

fordel: trekker lite strøm og varmer lite. taket slipper å bli oppvarmet. lysdioder varer lenge.

ulempe: mindre oppvarming av rommet. vi må fyre mere med ved og varmepaneler.

 

glødelamper:

fordel: trekker mye strøm, varmer litt.

ulempe: varmer taket (for det er der relativt mange lys er montert). vi vil ha varme nærmere gulvet. tar litt tid å fyre med glødelamper. Hvis du har andre varmekilder, trenger vi mindre varme fra disse. glødepærer må skiftes ut regelmessig (litt avhengig om de står på lenge og hvor de står plassert).

 

glødelamper med bevegelsessensorer:

fordel: trekker strøm bare når de trengs. glødelampene varer lengre når de brukes bare når de trengs.

ulempe: varmer bare når de lyse. da må vi fyre mer i ovnen (hvis dette er i et rom som skal være oppvarmet).

 

hvis du finner et lys basert på lysdioder som lyser akkurat like bra som f.eks 40watts glødepære.

la oss si at den lysdiode-pæren trekker 10watt.

varmepanelet trekker 1000watt, men er regulert med termostat.

vil de 30wattene du sparer på glødelampen trekkes fra varmepanelet?

(tilsvarer de 30wattene like mye oppvarming som et varmepanel klarer å oppvarme med 30watt ekstra? varmepanelene er attme gulvet og lysene er som regel montert høyt)

Jeg har hørt mye logisk tekning. men skulle gjerne ha sett tall fra folk som har gjennomført dette som forsøk.

 

konklusjonen er at i de aller fleste tilfeller, må hver løsning tilpasses situasjonen. (jeg gir deg poeng for det.)

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Vi som jobber med lys er ikke serlig glade i led. Har enda ikke sett en som gir skikkelig "pent" lys. Kommer ikke til og råde mine kunder til å bruke det enda. Men det forskes jo veldig på led for tiden, så det blir nok bedre.

 

Det kan jeg skjønne.

De lysene jeg har testa med led, der det står varm hvit, lyser tilnærmet det lyset som er på en halogenspot.

Det er så og si ingen forskjell. Men selve utsende på lysa er ikke like pene som halogenspottene.

Lenke til kommentar
Hvite lysdioder skaper hvit lys på samme måten som lysrør gjør (UV og nær UV konverteres til synlig lys via et lag fosfor), hvordan dette fosforlaget er laget bestemmer hvilken farge dioden vil utstråle. Intill nylig var det veldig vanskelig å få dette fosforlaget gjevnt, slik at lysdioder selv fra samme fabrikken kunne gi forskjellig lysfarge.

 

At lysdioder er framtiden er det ingen tvil om, men det er ekstremt mye juggel ute å går

i dette markede og mange av produktene kan knapt brukes til nattlys. Men jeg har enda til overs å se en ledpære med skrusokkel som kan erstatte en vanlig lyspære på et skikkelig vis, de beste ledspotpærer derimot er nå på høyde med halogenpærene både på spredning og lysstyrke.

 

Da anbefaler jeg deg å prøve en av våre LED lyspærer. F.eks vår 3w ball er nærmest identisk til en vanlig 25w lyspære.

Kan ikke du som leverandør komme med noen sammenligningsbilder?

slik som bildene jeg fant og postet i denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10235868

 

Joda, vi holder på å få dette til. Det er bare det at med bilder er det mulig å lyve mye. En kan få det til å se ut akkurat som en vil... Så det å få til noe som er mest mulig likt virkeligheten er ikke så lett.

Men som sagt, dette er også i vår interesse å få til!

Lenke til kommentar
Joda, vi holder på å få dette til. Det er bare det at med bilder er det mulig å lyve mye. En kan få det til å se ut akkurat som en vil... Så det å få til noe som er mest mulig likt virkeligheten er ikke så lett.

Men som sagt, dette er også i vår interesse å få til!

 

jo det har du helt rett i ;)

skal sies at jeg prøvde å få til sammenligningsbilder selv. å det ble ikke akkurat så veldig bra.

f.eks. kameraet kompanserte for manglende lys.

Lenke til kommentar
Vi som jobber med lys er ikke serlig glade i led. Har enda ikke sett en som gir skikkelig "pent" lys. Kommer ikke til og råde mine kunder til å bruke det enda. Men det forskes jo veldig på led for tiden, så det blir nok bedre.

 

Det kan jeg skjønne.

De lysene jeg har testa med led, der det står varm hvit, lyser tilnærmet det lyset som er på en halogenspot.

Det er så og si ingen forskjell. Men selve utsende på lysa er ikke like pene som halogenspottene.

 

Her tror jeg det er litt uforstand inne i bildet. LED lys gjennomgår en rivende utvikling nå for tiden. De beste lysa nå har en lysfarge som er tilnærmet helt lik halogenlys. Dvs litt hvitere enn vanlige glødelamper, men nesten ikke merkbart.

Mange av dem som klager over LED lyset har LED pærer som ikke er siste generasjon. Jeg vil tro at utviklingen her vil fortsette og at en om kort tid vil ha et stort tilbud av pærer som både ser ut som vanlige lyspærer og som lyser med et helt likt lys. Men allerede nå finnes det altså produkter som er absolutt gode nok.

Lenke til kommentar
Jeg har en krok med vaskemaskin og tørketrommel og der tenkte jeg på å ha LED sparepære. Eventuelt bytte ut alle, men litt skeptisk til lysstyrken da 1 Watt er for svakt. Noen som har prøvd 3W fra ultraleds?

 

har du vurdert å bruke flere enn 1 ?

siden de trekker så lite, kan du kanskje plassere flere rundt for å få belyst mest mulig.

 

den jeg har prøvd, trekker 3,6w, den er litt dårligere enn en 20watts halogen kan du si.

dårlig lysspredning er det som trekker ned.

 

En god tanke med det er allerede montert opp :p Jeg leier bare og tenkte å bytte ut en del og spare strøm siden jeg ikke er så mye i den kroken og synes å bruke vanlig halogenpære er å sløse.

 

;)

 

en annen ide er å beholde halogenpæra og heller bruke bevegelsesdetektor. (de koster ikke skjorta på clas)

har en sånn montert i trappa her. regner med at jeg sparer en god del på alt er automatisk der.

Tviler på du sparer så veldig mangen kroner på det. Må såfall gå maaangen år. Kommer litt an på hvordan du varmer opp boligen.

 

Edit: Det norske folk er feilinformert av diverse forståsegpåere i media at det er så mye å spare på å bytte lyskilder. Kun et lite fåtall som kan spare merkbart på det.

 

ja du får nå bare tvile.

før jeg gjorde dette så stod lyset på døgnet rundt av den enkle grunn:

* glemte av å skru av ofte

* den er i en trapp, det vil si at lysbryteren er oppe i trappa og jeg skal ned. jeg må ha lyset på når jeg går ned. derfor ble det meget mye bedre at lyset slår seg på både når man skal opp og ned trappa.

alltid får jeg høre dette med oppvarming(får jo inntrykk av at alle rom skal være oppvarmet). det er ingen oppvarming der. ikke i gulvet og ikke på veggen. det er heller ingen oppvarming i rommet trappa fører til. tviler på at rommet blir særlig oppvarmet av en enkel liten pære.

 

forresten var ikke det et spare tiltak i mitt tilfelle, det var mere en komfortsak.

føler meg ikke særlig feilinformert jeg i værtfall. ingen råd kan dekke alle. alt må tilpasses til den enkelt.

Men kan innrømme at det snakket som var i media om å bytte alt om til sparepærer/lysdioder, hørtes lite gjennomtenkt ut, til å gjennomføre i Norge.(sparepærer er i tillegg spesialavfall har jeg hørt. da de inneholder litt rare stoffer). Det er bedre å bruke teknologiene der det passer.

 

trur du det er bedre at pærer står på hele dagen eller bare skrues på når man er i rommet? oppvarming?

tja. ikke alle fyrer med lyspærer, varmepaneler og varme i gulvet.

 

om personen jeg svarte sparer noe?

tja jeg kan jo være litt forsiktig at det kan variere med oppvarmingen.

"lysdioder" kontra "glødelamper med bevegelsessensorer" kontra "glødelamper"?

 

lysdioder:

fordel: trekker lite strøm og varmer lite. taket slipper å bli oppvarmet. lysdioder varer lenge.

ulempe: mindre oppvarming av rommet. vi må fyre mere med ved og varmepaneler.

 

glødelamper:

fordel: trekker mye strøm, varmer litt.

ulempe: varmer taket (for det er der relativt mange lys er montert). vi vil ha varme nærmere gulvet. tar litt tid å fyre med glødelamper. Hvis du har andre varmekilder, trenger vi mindre varme fra disse. glødepærer må skiftes ut regelmessig (litt avhengig om de står på lenge og hvor de står plassert).

 

glødelamper med bevegelsessensorer:

fordel: trekker strøm bare når de trengs. glødelampene varer lengre når de brukes bare når de trengs.

ulempe: varmer bare når de lyse. da må vi fyre mer i ovnen (hvis dette er i et rom som skal være oppvarmet).

 

hvis du finner et lys basert på lysdioder som lyser akkurat like bra som f.eks 40watts glødepære.

la oss si at den lysdiode-pæren trekker 10watt.

varmepanelet trekker 1000watt, men er regulert med termostat.

vil de 30wattene du sparer på glødelampen trekkes fra varmepanelet?

(tilsvarer de 30wattene like mye oppvarming som et varmepanel klarer å oppvarme med 30watt ekstra? varmepanelene er attme gulvet og lysene er som regel montert høyt)

Jeg har hørt mye logisk tekning. men skulle gjerne ha sett tall fra folk som har gjennomført dette som forsøk.

 

konklusjonen er at i de aller fleste tilfeller, må hver løsning tilpasses situasjonen. (jeg gir deg poeng for det.)

 

Jeg mener at varmeeffekten av glødelamper er overdrevet. For det første så er det ikke hele året at varmen er ønskelig, dernest så har de fleste varmekilder som er mye mer energiøkonomiske enn det lyspærene er. Derfor er besparelsen mer reell med bruk av sparepærer og LED enn det mange hevder.

Besparelsen går jo også på levetid. En LED pære varer i hvertfall i 50 000 timer før lysstyrken er halvert. Kan en leve med det - så er levetiden opp mot 100 000 timer. Dvs at en pære vil kunne erstatte 50-100 vanlige lyspærer. Selv med dagens priser på LED så er bare dette en stor besparelse.

Lenke til kommentar

Glødelamper avgir ca 90 prosent varme av tilført effekt. Om et rom krever 1 kw for å holde 20 grader, ja så bidrar pæren med varme. Varme langs fulvet sier noen? Varmen stiger jo rett opp i taket fra en varmeovn! Går så langs taket for og synke når den blir kaldere. Sparepærer, eller lamper med sparepærer blir vel så varme. Disse har drosler som blir varme. Har byttet mangen lamper med den lyskilden som er helt ødelagt etter 7-8 år.

Hvor blir varmen fra pærene av da?

led-lys: Jeg så en led pære i dag som vistnok var av god kvalitet, og det så helt j... ut, og til den som tror halogen lys uten dimmer er pent budrde ta turen til øyenlegen. Elektrikerne i dette lannet som ville hatt halogen lys hjemme uten dimmer kan du sikkert telle på en hånd. De må minst dimmes 15 prosent før det gule i lyset kommer skikkelig frem.

Lenke til kommentar

dette har ikke så veldig mye med LEDpærer og gjøre, men er LED for det.

kjøpte en LED-slynge fra denne norske butikken (har andre LED produkter også, burde legges til i førstepost):

http://designbelysning.no/site/maler/stand...ovedkatnavn=LED

 

på det nye kjøkken hjemme til foreldra, la vi denne mellom underskap og sokkellist.

 

 

Bilder forklarer bedre enn ord:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Normalt:

http://home.no.net/stian206/kj%f8kken/SANY0684.JPG

 

LED på, ikke dimmet:

http://home.no.net/stian206/kj%f8kken/SANY0685.JPG

 

dimmet:

http://home.no.net/stian206/kj%f8kken/SANY0686.JPG

 

det ser bedre ut i virkeligheten (helt sjuk effekt spør du meg, mot det glinsende gulvet)

 

 

Stilig? :):D

 

:)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Glødelamper avgir ca 90 prosent varme av tilført effekt. Om et rom krever 1 kw for å holde 20 grader, ja så bidrar pæren med varme. Varme langs fulvet sier noen? Varmen stiger jo rett opp i taket fra en varmeovn! Går så langs taket for og synke når den blir kaldere. Sparepærer, eller lamper med sparepærer blir vel så varme. Disse har drosler som blir varme. Har byttet mangen lamper med den lyskilden som er helt ødelagt etter 7-8 år.

Hvor blir varmen fra pærene av da?

led-lys: Jeg så en led pære i dag som vistnok var av god kvalitet, og det så helt j... ut, og til den som tror halogen lys uten dimmer er pent budrde ta turen til øyenlegen. Elektrikerne i dette lannet som ville hatt halogen lys hjemme uten dimmer kan du sikkert telle på en hånd. De må minst dimmes 15 prosent før det gule i lyset kommer skikkelig frem.

 

ok. fint du poengtere hva jeg prøvde å få frem. varmen stiger opp.

(men mye av varmen ledes inn i tak/vegger/naboer)

90% av tilført effekt? det vil si at en 40 watts glødepære bruker 36watt til oppvarming og 4watt til lys?

høres ikke helt rett ut i mine ører. kom gjerne med kilder.

 

så det er ingenting som kan forbedres i et rom med dine øyne?

lys er for belysning og varmepaneler er for varme.

hvis man går for led kan man spre lyskildene bedre og det uten å øke forbruket i forhold til glødepærer.

er det særlig dyrere å overlate oppvarming til varmepanelene?

 

når du prater om utskifting.

jeg skifter glødepærer omtrend hver måned.

det må vel være bedre å ha en lyskilde som må skiftes etter flere år.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Glødelamper avgir ca 90 prosent varme av tilført effekt. Om et rom krever 1 kw for å holde 20 grader, ja så bidrar pæren med varme. Varme langs fulvet sier noen? Varmen stiger jo rett opp i taket fra en varmeovn! Går så langs taket for og synke når den blir kaldere. Sparepærer, eller lamper med sparepærer blir vel så varme. Disse har drosler som blir varme. Har byttet mangen lamper med den lyskilden som er helt ødelagt etter 7-8 år.

Hvor blir varmen fra pærene av da?

led-lys: Jeg så en led pære i dag som vistnok var av god kvalitet, og det så helt j... ut, og til den som tror halogen lys uten dimmer er pent budrde ta turen til øyenlegen. Elektrikerne i dette lannet som ville hatt halogen lys hjemme uten dimmer kan du sikkert telle på en hånd. De må minst dimmes 15 prosent før det gule i lyset kommer skikkelig frem.

 

ok. fint du poengtere hva jeg prøvde å få frem. varmen stiger opp.

(men mye av varmen ledes inn i tak/vegger/naboer)

90% av tilført effekt? det vil si at en 40 watts glødepære bruker 36watt til oppvarming og 4watt til lys?

høres ikke helt rett ut i mine ører. kom gjerne med kilder.

 

så det er ingenting som kan forbedres i et rom med dine øyne?

lys er for belysning og varmepaneler er for varme.

hvis man går for led kan man spre lyskildene bedre og det uten å øke forbruket i forhold til glødepærer.

er det særlig dyrere å overlate oppvarming til varmepanelene?

 

når du prater om utskifting.

jeg skifter glødepærer omtrend hver måned.

det må vel være bedre å ha en lyskilde som må skiftes etter flere år.

Jeg finner ingen kilder. Men har jobba som elektriker/saksbehandler i 15 år og vært på haugevis av kurs om lys.

Selv om varmen går opp, så sirkulerer jo luften i rommet. Det forsvinner ikke mer av tilført varme fra en lyspære en fra en ovn. For 10 år siden sa myndighetene at vi måtte varme opp boligene våre med elektrisk varme via vanlige ovner. Dette var både miljøvenlig og billig den gang. Derfor har størsteparten av norske boliger elektrisk oppvarming, og sparer langtfra så mye som media vil ha det til.

 

Det er klart at mye kan forbedres. Men å tro at det kun er ovner som gir varme er jo basert på lite kunskaper. Lys avgir varme, og en person avgir ca 60 w i varme. Det som kan forbedres er i kaldr rom og utelys, om du da ikke bor på veldig kalde steder. Sparepærer og vanlige lysrør liker ikke så veldig kaldt vær.

 

I oppholdsrom mener jeg halogenlys styrt av dimmer er det beste. (nye hus) Her er det også mye og tenke på. F.eks så sier Philips at en 230 volt 50 watt halogenpære lyser like mye, eller lite om du vil, som en kvalitets 20 w 12 volt pære. Så dere som kjøper halogenbelysning på IKEA o.l kjøper lamper som bruker mye strøm og lyser lite. (derfor de er billige) Selv har jeg et hus på 180kvm, der jeg har en varmepumpe som trekker 1,5 kw på maks og noen varmekabler med dag og nattsenkning. Har spotter med dimmer i alle rom. Energiforbruket mitt er 18 000 kwt i året.

 

Om du bytter pære en gang i mnd så er det enten en dårlig pære, du har høy spenning i huset, eller mye vibrasjoner dæe pæren står. Kjøp pære for 240 volt, bytt lampe eller monter dimmer.

 

Skal man spare strøm så senk temperaturen på f. eks varmekabler når du ikke er hjemme. Man sparer 5 prosent energi i timen for hver grad man senker. Jeg senker temperaturen 5 grader 16 timer i døgnet. Det monner så du merker det. Ikke å bytte til sparepærer i rom som fyres med panelovner.

 

Edit: 5 % neddimmet lys = ca. 100% lengre levetid på pærene.

http://ea.no.207.bysant.com/default.pl?showPage=614

 

Jeg dimmer somregel 30-40 prosent...

 

Fant linken for deg nå : http://www.lighting.philips.com/no_no/gls...._nb&lang=nb

 

Der står det faktisk at 5 prosent av tilført effekt til glødelamper går til lys.... :tease:

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar
ok. fint du poengtere hva jeg prøvde å få frem. varmen stiger opp.

(men mye av varmen ledes inn i tak/vegger/naboer)

90% av tilført effekt? det vil si at en 40 watts glødepære bruker 36watt til oppvarming og 4watt til lys?

høres ikke helt rett ut i mine ører. kom gjerne med kilder.

 

så det er ingenting som kan forbedres i et rom med dine øyne?

lys er for belysning og varmepaneler er for varme.

hvis man går for led kan man spre lyskildene bedre og det uten å øke forbruket i forhold til glødepærer.

er det særlig dyrere å overlate oppvarming til varmepanelene?

 

når du prater om utskifting.

jeg skifter glødepærer omtrend hver måned.

det må vel være bedre å ha en lyskilde som må skiftes etter flere år.

Når det kommer til oppvarmingg av rom så varmes et rom opp fra taket og nedover uavgengig av varmekilder med unntak av varmevifter og gulvvarme.

Felles for panelovner, radiatorer, vedovner og lyspærer er at de varmer opp taket og lufta nær taket først.

Er taket kaldt vil all varmen panelovnen genererer brukes til å varme opp taket før lufta opp under taket blir betydelig varmere.

Om lyspæra varmer opp vegg og tak vil panelovnen gjøre akkurat det samme og naboene dine får akkurat like mange KWH i varme overført fra din leilighet uavhengig i hva du varmer med.

Så og si all effekten som tilføre lyspære blir til varmeeffekt.

Ført avgis pæra varme og det som blir lys av pæra vil også bli absorbert i ogivelsene og føre til oppvarming av flatene det treffer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B8delampe[/url] ']Når en glødelampe lyser opp, går ca. 95% av energien ut som varme til omgivelsene. Glødelampen har fått mye pepper på grunn av dette sløseriet, og flere land har bestemt seg for å forby bruken av glødelamper fra 2010 (Australia og New Zealand), og 2012 (Canada og enkelte stater i USA). EU jobber med tilsvarende forbud.

Halogen- og sparepærer er for tiden alternativer til glødelampen, med sparepæren som den mest energieffektive i denne sammenheng.

Imidlertid er ikke sparepæren heller uten ulemper. Den inneholder kvikksølv, som er en av de farligste miljøgiftene vi kjenner.

I den senere tid har LED-teknologien kommet opp som en mulig arvtaker til sparepæren i fremtiden. På enkelte områder er den allerede standard. I tillegg forskes det på utvikling av lyspærer som bruker såkalt feltemisjon.

Jeg synes også det er verdt å merke seg at alle de landene det refereres til ligge mye lengere sør i verden sammenlignet med det norge gjør.

Når det da er kun 5% av elektrisiteten som blir lys (wikipedia) så er ikke resten av varmen noe tap i det hele tatt.

Vi havner faktisk på en effektivitet i et elektrisk oppvarmet rom på høyde med LED pære.

 

Som et praktisk eksempel så fyrer jeg selv med ved.

Når jeg fyrer blir det veldig fort varmt opp under taket og det blir fort varmt i stua.

For ett år siden bygde jeg en ventilasjonskanal med vifta fra opp under taket rett over ovnen og inn på soverommet nede ved gulvet.

Dette gjør at lufta i hele leiligheta sirkuleres fra stua, inn på soverommet, gjennom gangen og inn i kjøkkenet før den på ny havner i stua igjen.

Dette stuntet har medført at det tar en del lengere å få varme i stua, det blir ikke på langt nær så varmt opp under taket, noe naboene over kan bekrefte, de fikk et mye kaldere stuegulv etter at jeg bygde ventilasjonsanlegget mitt.

 

 

Fyrer man med billigere alternativer til strøm kan varmen fra pæra sees på som tap og selvsagt i sommerhalvåret.

Slik jeg ser det så vil det faktum at man slipper å bytte pærer flere ganger i året gjøre ledpæra attraktiv.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg har selv 28 halogenpærer i stua og kjøkkenet hvor de i kjøkkenet er på skinne og i 230V utførelse.

Skinna har stått i kjøkkentaket i 3 år og all belysninga er styrt av Xcomfort med begrensning på 90% effekt.

Jeg har hittil til gode å bytte lyspærer både i stua og kjøkkenet.

Til sammenligning så må jeg bytte rør i 2x9W lysrørarmaturen i gangen en gang i året.

Den styres forresten over en bevegelsesdetektor og personlig tror jeg det er alle tenningene som tar rørene i denne.

 

Det virker som halogenpærer styrt av dimmer holder mange ganger lenegre en halogenpærer uten dimmer.

Samtidig ut fra kundenes erfaringer at halogenlys uten dimmer holder under 1000 timer, noen mye kortere tid.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det så vil også det faktum at man slipper å bytte pærer flere ganger i året gjøre ledpæra attraktiv.

Jeg har ikke byttet halogenpærer på 5 år jeg...

på dimmer?

skur du av lyset av og på ofte?

ofte vibrasjoner fra tak?

 

selv om du opplever noe så er ikke det alltid representrativt for alle

(det siste, kan også brukes mot meg selvsagt)

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Det bunner ut i noe så enkelt som at en dimmer, selv på fult dimmer lyset noen prosent og dermed kanskje dobler levetiden på pæra.

Det er ikke mange prosentene i effektredusering som skal til. :thumbup:

Men det som gjør at pæra varer skikkelig lenge er jo driftstiden.

 

Regner med at pærene i stuetaket her har en driftstid på 3000-4000 timer i året.

Driftstiden på pærene vil mangedobles om man f.eks. kjører de på 50% effekt og kan med stor sansynlighet overgå driftstid på både lysrør og led pærer.

Såg på mythbusters at de var innom en brannstasjon med ei lyspære som hadde vært på i 106 år.

Det blir 928560 timer.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det så vil også det faktum at man slipper å bytte pærer flere ganger i året gjøre ledpæra attraktiv.

Jeg har ikke byttet halogenpærer på 5 år jeg...

på dimmer?

skur du av lyset av og på ofte?

ofte vibrasjoner fra tak?

 

selv om du opplever noe så er ikke det alltid representrativt for alle

(det siste, kan også brukes mot meg selvsagt)

Jeg srkur på lyset noen ganger hver dag ja. Så dimmer jeg lyset ette behov.

Huset er opprinnelig fra 1947, så det er en del vibrasjon ja. Huset er forøvrig tømmer hus uten isolering i vegger, bare i tak og etasjeskiller.

Jeg har over 80 spotter så vil nok tro det er rimelig representativt.

Jeg må legge til at i den ene gangen har jeg montert 6 stk 50 w 230 volt halogenlamper slik at jeg skulle slippe annen oppvarming.(dårlig med veggplass) De står på så og si hele døgnet. Men er sterkt dimmet om natten.

Lenke til kommentar
Det bunner ut i noe så enkelt som at en dimmer, selv på fult dimmer lyset noen prosent og dermed kanskje dobler levetiden på pæra.

Det er ikke mange prosentene i effektredusering som skal til. :thumbup:

Men det som gjør at pæra varer skikkelig lenge er jo driftstiden.

 

Regner med at pærene i stuetaket her har en driftstid på 3000-4000 timer i året.

Driftstiden på pærene vil mangedobles om man f.eks. kjører de på 50% effekt og kan med stor sansynlighet overgå driftstid på både lysrør og led pærer.

Såg på mythbusters at de var innom en brannstasjon med ei lyspære som hadde vært på i 106 år.

Det blir 928560 timer.

trur nok det er dimmere som er grunnen jeg å.

jeg har kun1 dimmer her.

husker ikke om noen av de lysene har gått. men jeg vet at jeg skifter usannsynlig mye spots i rommene mine.

men trur også det at lyset skures på og av ofte reduserer levetiden en del

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...