Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale kraftige led-pærer med G4-sokkel?

 

Vi har noen 1-wattere med G4 sokkel. Disse lyser rimelig bra, men ikke akkurat kraftig....

Lysfargen er derimot meget bra - nesten helt lik vanlig halogen.

 

Finner dem ikke på nettsiden deres. Har du priseksempel?

 

Omtrent som en 10w halogen.

 

Koster 199kr stk

:!: ja den sparer man jo fort inn!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan anbefale kraftige led-pærer med G4-sokkel?

 

Vi har noen 1-wattere med G4 sokkel. Disse lyser rimelig bra, men ikke akkurat kraftig....

Lysfargen er derimot meget bra - nesten helt lik vanlig halogen.

 

Finner dem ikke på nettsiden deres. Har du priseksempel?

 

Omtrent som en 10w halogen.

 

Koster 199kr stk

:!: ja den sparer man jo fort inn!

 

Poenget var faktisk varmeutvikling.:D men synes prisen var litt stiv, trenger 8 pærer da.

 

 

Det er flere poenger med LED enn økonomi:

- Redusert varmeutvikling

- Redusert brannfare

- Mye lengre mellom hver utskiftning

 

Dersom man verdsetter noen av disse punktene så kan det totalt sett være gunstig med LED.

 

Godt poeng:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager om dette er svart på før, jeg har ikke fått leste hele tråden:

 

1. Hvor lang er den reelle levetiden på LEDs kontra den oppgitte? Uten at jeg vet hvorfor, så lever (også dimmede) halogenpærer ganske kort tid hos meg, kortere tid en oppgitt såviddt jeg kan se.

 

2. Hva slags RA-indeks har en god LED-pære?

 

3. Får man pærer der man kans tille inn fargen på lyset etter behov?

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Reel levetid på led er 50000 til 120000timer utifra kvalitet og miljø den står i. Levetid på Led er veldig temperaturavhengig.

 

2. Ra indeks er normalt rundt 70% der nye lysrør og glødetrådpærer ligger på 90-100.

 

3. Man kan blande farger i en RGB led. Men dette krever ofte en sequenser (driver)

Endret av 2rgeir
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Beklager om dette er svart på før, jeg har ikke fått leste hele tråden:

 

1. Hvor lang er den reelle levetiden på LEDs kontra den oppgitte? Uten at jeg vet hvorfor, så lever (også dimmede) halogenpærer ganske kort tid hos meg, kortere tid en oppgitt såviddt jeg kan se.

 

2. Hva slags RA-indeks har en god LED-pære?

 

3. Får man pærer der man kans tille inn fargen på lyset etter behov?

 

AtW

 

Den reelle levetiden på LEDs er avhenging av flere ting. Temperatur er vesentlig for selve diodene. Det er derfor at LED lys ofte har kjøleribber selv om de altså ikke blir spesiellt varme. En annen ting som er vesentlig for levetiden er kvaliteten på resten av elektronikken i pæra. I de tilfellene hvor vi har hatt reklamasjoner så har det vært elektronikken som har sviktet og ikke selve diodene. Pga dette så er jeg mest tilhenger av 12v LED. Da er det mindre elektronikk i selve pæra og den blir heller ikke så varm som dem som har en innebygd trafo.

 

Ra indeksen på gode LED lys er i dag mellom 80 og 90. Alle våre LED pærer ligger her. Problemet er at siden LED er smalspektret lys så kan Ra ideksen være misvisende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har sett endel på LED belysning i lommelykter, og der har jo utviklingen kommet veldig langt.

Mange av LED lyktene lyser nå bedre enn tradisjonelle lykter, og ofte med en brøkdel av størrelsen.

De som lyser best har en chip som øker spenningen slik at man kan bruke sterkere LED lamper, og så har de spesielle reflektorer som utnytter lyset svært bra.

Mange har også velgbare lysnivåer, har selv sett lykter hvor man kan velge mellom 6 ulike lysnivåer.

 

Antar en handyman kan lage til noe hvor man kan montere lampehuset fra en LED lommelykt og koble en trafo til.

Mange lykter bruker 6 V spenning, så da kunne man vel seriekoblet 2 lamper på en 12 v trafo?

 

En kaftig LED lykt koster vel cA 400-500 kroner, og hvis man f.eks modifiserer en taklampe til en hundrelapp slik at man får montert LED lykt huset så bør man vel få til noe for 6-700 kroner pr lampe + trafo og ledninger.

 

Pass bare på at varmen fra lampehuset får god lufting ut da mange lykter avgir endel varme.

Hei! Jeg jobber på Lampehuset i Kristiansand. Jeg kan med det samme si at LED-pærene IKKE tilsvarer maksimal effekt av vanlige glødepærer. Ei led-lampe i GU10 utførelsen uter maks 25w tilsvarende. [Led er flere dioder, og skal man ha mer lys, blir pæra større]Men man får en standard GU10 pære som yter 50w ++ evt. spesialpærer. Led pærer finnes med forkjellige lys-innstillinger, men koster flesk. De kan ikke dimmes (enda), og koster ca. (GU10) 150.- stk., men varer til gjengjeld i 30 000 timer istedet for (standard) 2 000 timer.

Endret av napster1989
Lenke til kommentar
Ra indeksen på gode LED lys er i dag mellom 80 og 90. Alle våre LED pærer ligger her. Problemet er at siden LED er smalspektret lys så kan Ra ideksen være misvisende.

 

Har du noen link til Led belysning som har en Ra på 90% ?

Hva er lumen verdien med de på 90%?

Lenke til kommentar

Er det noen som har kjøpt ledpærer og har noen reelle erfaringer med ledpærer i huset? Jeg er en vanlig forbruker og ønsker ikke en diskusjon om dimming, spotlight, ra og slikt. Jeg er kun interessert i å spare penger på strøm ved å bytte ut pærer på kjøkkenet og andre steder i huset.

 

Er det noen som har erfaringer, tips til hvilke pærer jeg skal kjøpe, webshop'er som de har brukt etc..?

 

Takk :!:

Endret av BagBiter
Lenke til kommentar

Kjøpte Biltema sime LED-pærer (gu10) for å erstatte halogenspot`ene i gangen, men er ikke helt fornøyd.

 

Ble MYE mindre lys i gangen.

 

Fordelen var mindre avgitt varme, så gangen ikke ble så altfor varm som når halogenpærene stod der.

 

Tenkte å skifte på badet også, men er kommet litt i tvil pga den svake lysmengden.

 

Følger med på utviklingen og håper det dukker opp mer lyssterke LED-pærer etterhvert.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nå en led-pære fra ledshoppe. Den er merket med 2 watt. Bruker den i et vinfang. Litt mindre lys enn jeg har brukt der tidligere, men fargen er det stor forskjell på. Nå ser det ut som ytterdøren er åpen på en måte. Lyset er veldig hvitt. Så jeg kommer nok til å enten prøve pæren ute i utelys istedenfor, eller å få til noe gul folie eller noe på innsiden av kuppelen. Det ble for kaldt og hvitt. 43 kroner, fraktfritt.

Lenke til kommentar

Kjøpte en del leds fra www.ultraleds.co.uk, disse. Bruker de over kjøkkenbenken og i nærheten, 10 stk totalt. Vil si de lyser tilsvarende 15 watt. Fargen er hvitere enn vanlig pærer, men ikke plagsom på noen måte.

 

Varmen, hadde problemer med løs pyntedeksel som løsnet før, ingen nå.

Watt, bra, 1.8. Ikke at jeg merker noe forskjell.

 

Kunne vært mer lyssterk, savner det enkelte ganger. Egner seg ikke over speil på badet hvor en gjerne vil ha litt ekstra lys, men som sagt, kunne godt vært litt mer på kjøkkenet noen ganger.

 

Anbefales ikke. Vent til det kommer noe sterker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I forbindelse med at det ikke blir innlagt strøm på hytta mi på lang tid, så har jeg den siste tiden sjekket ut mange led-alternativer til 12V.

Blandt annet testa jeg spot-pærene til Clas Ohlson, og ble skikkelig skuffet. Lyste utrolig dårlig.

Deretter prøvde jeg ut Biltemas pærer. Disse var det bedre lys i, men de var utrolig retningsbestemte! Av og til trenger man lys ut til siden, og da kunne man bare glemme dem. Synes også de var litt kalde i lyset i forhold til andre.

Endte til slutt opp hos Ledlysbutikken i kristiansand. De hadde demo-rom under bygging, og jeg fikk se de aller fleste produktene. De hadde blandt annet noen taklamper der man kan dimme lampa til ca 25%. Ganske praktisk når ungene vil ha på "toalett-lys" om natten.

 

Monterte det hele forrige helg, og har nå taklamper på 3 soverom, kjøkkenet, gangen og på ute-dassen, samt diverse lampetter og leselamper rundt forbi. Strømforbruket ble kun 5A når alt står på! Med min batterikapasitet betyr det at jeg kan ha på alt lyset i 48 timer, uten at jeg regner med ladingen fra solcellene!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Kjøpte for 2-3 år siden led lyslister hos Clas Ohlson. Var innom der i dag, og så de skal slutte og selge disse. Kjøpte ei list til å supplere de andre.

 

Den nye lista lyser minst 2x så mye som de gamle. DVS, levetiden på de gamle er over allerede etter maks 1 år kontinuerlig bruk, mao under 10.000 timer. Syns det er svakt, da de reklamerer med levetid på 5x dette.

 

Om det er tilfelle for alle led's, så er det dyre pærer/lamper de selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...