Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Jeg tror den er alt for unøyaktig på så lave effekter. +/- 2W er f.eks godt nok for å få ganske nøyaktige målinger av en PC, men når du skal måle LED så blir det alt for dårlig. Jeg vet ikke om det er +/- 2W på den der men ser ikke bort i fra at det kan være noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror den er alt for unøyaktig på så lave effekter. +/- 2W er f.eks godt nok for å få ganske nøyaktige målinger av en PC, men når du skal måle LED så blir det alt for dårlig. Jeg vet ikke om det er +/- 2W på den der men ser ikke bort i fra at det kan være noe sånt.

hehe rett rett.

leste i bruksanvisningen.. minste mätström:0.02A... som vil si P=U*I=234*0.02=4.68watt...

målte 234 med multimeteret mitt.

 

så det var nok derfor jeg ikke greide å måle. men kan jo sette i flere, og måle f.eks 3 samtidig og få gjennomsnittet.

 

 

edit:

prøvde med 2 nå. så da ble det 6 watt.. noe som stemmer ganske bra. da 2.5 watt var merket på de...

virker som de clash ohlson målerne ikke er så veldig nøyaktige nei. så spørs om man må benytte seg av mulitmeteret. litt synd, for de energimålerne er mere praktisk for å måle de.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

hva slags ledlys har lampehuset?

ok. ser de har en slags oversikt på nettsiden:

http://www.lampehuset.no/Lampehuset/Info/A...&AcnId=1002

 

Lampehuset har ikke Ekstremt mye i forhold til nett, men i forhold til tilgjengelighet er det vel greit nok for den gjennomsnittlige forbrukeren :)

 

Vi selger Halogenpærer i GU10 varmhvit og kaldhvit, halogen til 12v (mr11, er det ikke det ?:p eller er det mr9 ? ble helt fjern nå :p) i varmhvit og kaldhvit.

 

også selger vi halogen pærer i e27 og e14 sokkel. (sånn som jeg husker mener jeg å ha sett i e14 også. men e27 er jeg sikker på)

 

Effekten ligger på 3 watt og skal grovt sagt tilsvare 25 gu10 halogen watt. ettersom hva jeg har lest på pakningen. :p

Leve tiden generelt ligger på 30 000 timer.

 

Prisen er den samme, 149 per pære. ;)

eks:

Led 20 Gu10 3w

Led 20 e27

Led 20 e14

Vi selger som sagt også til 12 volt og uliker farger. :)

 

Av lamper selger vi også litt faktisk. Vi har stålamper med spot arm og uplight. ( så kalt mor - datter lampe)

stålamper med kun spot arm.

vegglamper med 1 og 2 utsvingbare armer.

og bordlampe med bevegelig. Alt dette kan kjøpes hver for seg, men er en serie. også kalt Poseidon, hvis du finner noe på nettsidene. er ikke så veldig kjent der selv engang for å være ærlig ( :blush:)

Fargene som leveres er Stål og Sort.

På alle disse er spottene 2watt mens uplighten ikke er nevnt i annonsen.

Levetiden er jeg faktisk ikke sikker på denne serien heller, men jeg mener den ligger på 30k . .)

 

Fant dem forresten!

se her!

 

Vi har også diverse utelamper og belysninger av en litt eldre sort til ren dekorasjon.

 

Fant noen produkter når jeg bare søkte litt på nettsiden faktisk :) check it out!

 

Hvis du beveger deg heelt ned på denne siden ettersom jeg søkte på LED og alt med ledninger og sånn kom også med, men nederst ligger det endel varer faktisk :)

 

http://www.lampehuset.no/Lampehuset/Produc...t.aspx?PageId=1

 

 

Håper jeg kunne være litt til hjelp, dette er bare en hobby for meg og jeg satser ikke elektriker eller noe i den veien. så ikke regn meg som ekspert :)

Lenke til kommentar

Ved neddimming avglødepærer (det vil også si halogenspotter) øker levetiden som mange her har påpekt betraktelig. Det ingen har nevnt er at effektiviteten for lysutbyttet også går ned betraktelig. F.eks. ved dimming av en hallogen spot fra 100% til 50% lysutbytte synket strømforbruket kun med ca. 75%. Dvs. at effektiviteten synker med ca 30%. (Senking av nominel spenning fra 12 til 10V.) Tilsvarende vil effektiviteten gå opp hvis man øker nominell spenning over 100%. Levetiden blir samtidig mye lavere.

 

For dioder er det motsatt. Der går effektiviteten opp ved lavere effekt.

 

 

space

Lenke til kommentar

noen som vet sånn ca hva en dimmer forbruker?

interessant lesning (også kommentarene): http://answers.yahoo.com/question/index?qi...05111345AAZFCba

 

 

er godt fornøyd helt uten dimmer med de lysene jeg fant no sist.

å de lyser som bare det. like godt som de halogenlysene jeg hadde faktisk.

de produserer attpåtil litt varme med sine fattige 2.5watt

men ser poenget med dimmer, hvis man vil ha romantisk stemning.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Og med en effektivitet på 5% på glødepærer så spiller det fantastisk liten rolle om man går ned noen prosent til på effektiviteten.

 

Det spiller like liten/stor rolle uansett hva utgangseffektiviteten er. Eks. Halvering fra 100%A til 50%A er akkurat like storreduksjon som fra 5%B til 2,5%B hvis 100%A og 5%B i utgangspunktet er like mye.

 

Poenget mitt er at det er mer energiøkonomisk (målt i lysmengde/kwh) å ha 1 stk 20W halogenpære på 20W (= ca. 250lm) som å dimme ned en 35W halogenpære til samme lysmengde. Den vil da trekke ca. 27,5W.

 

Når jeg skrev

For dioder er det motsatt. Der går effektiviteten opp ved lavere effekt.
så var det egnetlig ikke noe for eller imot hverken Led eller glødelamper. Var bare ment som en sideopplysning for å fortelle noe om teknologien.

 

Hva som er totaløkonomisk mest lønnsomt ønsker jeg ikke å mene så mye om. Hverken for eller imot glødelamper, lysstoffrør eller dioder. Det er et meget komplekst regnestykke med alt for mange ukjente faktorer som varierer fra forbruker til forbruker. Det jeg derimot mener er viktig, er at de som faktisk vil gjøre et seriøst regnestykke for seg selv må gjøre regnestykkene mest mulig riktig ved bl.a. å inkludere faktorer som jeg nevnt for dimming av glødelamper.

 

Et annet poeng som jeg ikke kan se er nevnt her er det med kjøling av LED-lamper. Disse lampene har mye større problem med varme enn glødelamper. Grunnen til det er de tåler varme mye dårligere enn glødelamper (selvfølgelig). Det er den (nesten) eneste grunnen til at det nesten ikke finnes kraftige ledlamper til "normal" belysning foreløpig. Hvis man skal lage Ledlamper med mye lys, trenger de spesielle kjøleanrettning. Her er et eksempel på led lampe med like mye lys som en 40W glødelampe. Hvis du følger linken under vil du se en lampe for "nomal"stor glødelampe/skru sokkel med stor kjøleribbe i aluminium:

http://www.dotlight.de/shop/product_info.p...065/language/en

 

Et viktig aspekt som jeg føler kanskje er glemt her er miljøaspektet. Kanskje spørsmålet i tillegg til å bare spørre om "hva som er mest økonomisk lønnsomt for meg", og så bør inkludere "og samtig best for miljøet".

 

 

space

Lenke til kommentar
Ved neddimming avglødepærer (det vil også si halogenspotter) øker levetiden som mange her har påpekt betraktelig.

 

Denne effekten gjelder i mindre grad for halogenlamper, da de vil kjøre ved en lavere temperatur når de er dimmede, og da vil ikke halogeneffekten fungere som den skal.

 

Another problem with dimming of halogen lamps is the fact that the halogen cycle works best with the bulb and filament at or near specific optimum temperatures. If the bulb is dimmed, the halogen may fail to "clean" the inner surface of the bulb. Or, tungsten halide that results may fail to return tungsten to the filament. Halogen bulbs have sometimes been known to do strange and scary things when greatly dimmed.

Halogen bulbs should work normally at voltages as low as 90 percent of what they were designed for. If the bulb is in an enclosure that conserves heat and a "soft-start" device is used, it will probably work well at even lower voltages, such as 80 percent or possibly 70 percent of its rated voltage. However, do not expect a major life extension unless soft-starting is used. Even with soft-starting, do not expect to more than double or possibly triple the life of any halogen bulb already rated to last 2,000 hours or more. Even with soft starting, the life of these bulbs will probably not continue to improve much as voltage is reduced to less than about 90 percent of the bulb's voltage rating.

 

http://members.misty.com/don/bulb1.html#hdi

Lenke til kommentar
led lampe med like mye lys som en 40W glødelampe. Hvis du følger linken under vil du se en lampe for "nomal"stor glødelampe/skru sokkel med stor kjøleribbe i aluminium:

http://www.dotlight.de/shop/product_info.p...065/language/en

 

Der fikk du meg interessert. hva er det egentlig en vanlig pære produserer i lys. jeg fant en link med en fin oversikt, kan ikke garantere for seriøsiteten av kilden:

http://members.aol.com/ajaynejr/lumen.htm#HouseIncand

 

for å være helt ærlig trur jeg en sånn pære kanskje er hakket for sterk.

kanskje bedre å ha to stk på mindre effekt som står nærme.

du kommer rett å slett til å bli blenda av så sterke ledlys. jeg ble blenda av lys på 120 lum varm hvit(de du viser til har wopping 400 Lumen :p ). følte egentlig at insitensiteten var lik så sterk som 40watt på de med 120lum. men dette gjalt altså spott type.

 

de jeg har er på 2.5 watt. produserer litt varme, men ikke mye. 1-2 mm høye kjøleribber.

men synes faktisk de produserer nok intensitet av lyset. bedre å sette opp flere slike for å spre lyset.

 

Et viktig aspekt som jeg føler kanskje er glemt her er miljøaspektet. Kanskje spørsmålet i tillegg til å bare spørre om "hva som er mest økonomisk lønnsomt for meg", og så bør inkludere "og samtig best for miljøet".

det er vel egentlig noe alle tenker på men kanskje ikke sier det. I mitt oppsett er jeg ganske så sikker at jeg kommer til å spare miljøet i form av mindre bytting av pærer. og trur, men det er vanskelig å si, men trur strømforbruket har gått ned, selv om el-varmen må jobbe litt mer. hadde man bare kunnet måle totalforbruket på hvert rom i huset hadde prosessen vært så mye enklere. ikke har jeg dimmere heller (dimmere må også ha strøm)

Lenke til kommentar
Håper jeg kunne være litt til hjelp, dette er bare en hobby for meg og jeg satser ikke elektriker eller noe i den veien. så ikke regn meg som ekspert :)

 

takk Phinex, for innføringen til Lampehuset ;)

skal se om jeg får ført opp butikken i førstepost-lista

Lenke til kommentar
Og med en effektivitet på 5% på glødepærer så spiller det fantastisk liten rolle om man går ned noen prosent til på effektiviteten.

 

Det spiller like liten/stor rolle uansett hva utgangseffektiviteten er. Eks. Halvering fra 100%A til 50%A er akkurat like storreduksjon som fra 5%B til 2,5%B hvis 100%A og 5%B i utgangspunktet er like mye.

 

Poenget mitt er at det er mer energiøkonomisk (målt i lysmengde/kwh) å ha 1 stk 20W halogenpære på 20W (= ca. 250lm) som å dimme ned en 35W halogenpære til samme lysmengde. Den vil da trekke ca. 27,5W.

 

space

Men en 20 w halogenpære på full styrke er ikke noe vakkert syn. En 35 w pære som gir 27,5 w er noe helt annet.

Når jeg sier en må montere dimmer på halogen lys så er det like mye grunnet fargen, som det å spare strøm.

Lenke til kommentar
Men en 20 w halogenpære på full styrke er ikke noe vakkert syn. En 35 w pære som gir 27,5 w er noe helt annet.

Når jeg sier en må montere dimmer på halogen lys så er det like mye grunnet fargen, som det å spare strøm.

 

Dette handler vel bare om personlig preferanser. Det som er helt riktig er at fargen blir "varmere" med mer gult og rødt. Er nok mange som foretrekker dette i de del situasjoner, men som sagt tidligere går man da inn på faktorer som varierer fra forbruker til forbruker og fra situasjon til situasjon.

 

 

 

space

Lenke til kommentar
Ved neddimming avglødepærer (det vil også si halogenspotter) øker levetiden som mange her har påpekt betraktelig.

 

Denne effekten gjelder i mindre grad for halogenlamper, da de vil kjøre ved en lavere temperatur når de er dimmede, og da vil ikke halogeneffekten fungere som den skal.

 

 

Hvis man leser gjennom hele denne tråden er vel det bevis nok for at det fungerer ganske godt også for halogenpærer.

 

space

Lenke til kommentar
for å være helt ærlig trur jeg en sånn pære kanskje er hakket for sterk.

kanskje bedre å ha to stk på mindre effekt som står nærme.

du kommer rett å slett til å bli blenda av så sterke ledlys. jeg ble blenda av lys på 120 lum varm hvit(de du viser til har wopping 400 Lumen :p ). følte egentlig at insitensiteten var lik så sterk som 40watt på de med 120lum. men dette gjalt altså spott type.

 

Man blir blendet at lysintensitet som måles i lux og ikke i mengde som som måles i lumen. En lyskilde som avgir 100lm kan fint lyse dobbelt så sterkt som en som avgir 400 lm. Det kommer helt ann på spredningen av av lyset.

 

En annen ting er hvor stor flaten som sender ut lyset er. Jo mindre den er jo mer lysintens vil den være å se på, men man bør uansett ikke se direkte på sterke lyskilder da dette kan skade synet!

 

Den lampa du har på 120lm, har bare en led i seg mens den på 400lm har seks. Dvs at hver avgir. halvparten så mange lumen som det din gjør. Dessuten er de skult bak "frosta" glass og har ingen linser/fokuserende reflektorer som gir 180 graders spredning. Dette gjør at den ikke vil oppfattes så inntens som den du har som kun lyser i en bestemt retning.

 

 

Mange av de "vanlige"pærene man får kjøpt i butikken oppgir på esken hvor mange lumen de avgir. Har akkurat gått gjenom "lageret" mitt der jeg finner:

Alle under er "vanlige" glødepærer for stor sokkel (sokkel E27)

  • Osram Classic P 25W matt, liten type, 235V, 1500h, 195lm
  • Osram Classic A 25W matt, stor type, 235V, 2500h, 185lm
  • Philips softone 25W stor type, 230V, 1000h, 210 lm
  • Osram Spesial Classic A 35W klart glass (utelys), stor type, 235V, 6000h, 280lm
  • Osram Classic P 40W matt, liten type, 235V, 1500h, 370lm
  • Osram Classic A 40W matt, stor type, 235V, 2500h, 370lm
  • Ikea 60 W matt, stor type, 235V, 2500h, 620lm

Ingen av spotlampene jeg har har oppgitt lysmengden (lm).

 

 

 

space

Lenke til kommentar
Den lampa du har på 120lm, har bare en led i seg mens den på 400lm har seks. Dvs at hver avgir. halvparten så mange lumen som det din gjør. Dessuten er de skult bak "frosta" glass og har ingen linser/fokuserende reflektorer som gir 180 graders spredning. Dette gjør at den ikke vil oppfattes så inntens som den du har som kun lyser i en bestemt retning.

 

wow her var det mye info ;)

jobber du i lysbutikk?

 

men det forklarer nå litt av inntrykkene jeg gjorde på lysene mine. den jeg har på 120lm har forresten 7 powerlysdioder med frost og reflektor. så det er veldig god spredning på den og god intensitet på lyset. samt fargen er fin.

 

har du prøvd det råe lyset på 400lm? ;) vært artig å hørt hvordan lyset oppfattes.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Men en 20 w halogenpære på full styrke er ikke noe vakkert syn. En 35 w pære som gir 27,5 w er noe helt annet.

Når jeg sier en må montere dimmer på halogen lys så er det like mye grunnet fargen, som det å spare strøm.

 

Dette handler vel bare om personlig preferanser. Det som er helt riktig er at fargen blir "varmere" med mer gult og rødt. Er nok mange som foretrekker dette i de del situasjoner, men som sagt tidligere går man da inn på faktorer som varierer fra forbruker til forbruker og fra situasjon til situasjon.

 

 

 

space

Dette gjelder nok flesteparten. Er neppe serlig mangen som ønsker full trøkk fra en halogenpære. Derfor bør det prosjekteres mer en hva som er nødvendig, for så og dimme ned. Det andre momentet er at det er ikke til alle døgnets tider man trenger full effekt.

Når du sier at halogenpærer ikke varer lengre ved dimming slik som glødepærer gjør så er det fulstendig feil.

Men at lumen er en bra måte og måle lysmengde på er riktig. Her vil det nok komme endringer i diverse lover og regler ettersom led blir mer vanlig.

Lenke til kommentar
Ved neddimming avglødepærer (det vil også si halogenspotter) øker levetiden som mange her har påpekt betraktelig.

 

Denne effekten gjelder i mindre grad for halogenlamper, da de vil kjøre ved en lavere temperatur når de er dimmede, og da vil ikke halogeneffekten fungere som den skal.

 

Another problem with dimming of halogen lamps is the fact that the halogen cycle works best with the bulb and filament at or near specific optimum temperatures. If the bulb is dimmed, the halogen may fail to "clean" the inner surface of the bulb. Or, tungsten halide that results may fail to return tungsten to the filament. Halogen bulbs have sometimes been known to do strange and scary things when greatly dimmed.

Halogen bulbs should work normally at voltages as low as 90 percent of what they were designed for. If the bulb is in an enclosure that conserves heat and a "soft-start" device is used, it will probably work well at even lower voltages, such as 80 percent or possibly 70 percent of its rated voltage. However, do not expect a major life extension unless soft-starting is used. Even with soft-starting, do not expect to more than double or possibly triple the life of any halogen bulb already rated to last 2,000 hours or more. Even with soft starting, the life of these bulbs will probably not continue to improve much as voltage is reduced to less than about 90 percent of the bulb's voltage rating.

 

http://members.misty.com/don/bulb1.html#hdi

Dette vil jeg så langt kalle vev type pølse basert på egne erfaringer.

Joda jeg har softstart på spottene mine men de går som oftest på 45% styrke eller lavere.

Så i prinsippet vil ikke spottene mine lyse mere en maks 6000 timer, noe de har oversteget glatt allerede.

Joda det kan godt hende halogenet i pæra ikke gjør jobben sin slik den skal men samtidg trenger den ikke det heller da forbrenningen av wolframen går mye saktere da temperaturen er mye lavere.

Det er et aspekt som rapporten ikke tar for seg.

Lenke til kommentar

Halogenpærer varer lengre ved dimming ja, effekten av lavere spenning er bare ikke så enorm som hos vanlige glødepærer. Levetiden skal visstnok være omvendt proposjonal med spenningen opphøyd i 13 for små spenningsvariasjoner. For større spenningsvariasjoner er det ikke så drastisk, men levetiden vil fortsette å øke etterhvert som man senker spenningen. Dette forutsetter selvsagt at den ikke blir ødelagt av noe annet først, f.eks vibrasjoner. Vi har en pære som står på 24/7, og den er dimmet ganske bra ned. Den har stått på konstant i 14 år nå, minus eventuelle korte strømbrudd.

 

På halogen kan jeg tenke meg at det er lite å hente på å dimme den litt, da mangelen på halogeneffekten vil oppheve effekten av lavere spenning. Effekten av lavere spenning vil nok begynne å telle mere ved lavere spenninger, og da vil levetiden begynne å øke drastisk når man senker spenningen.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...