Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Hei.

Nå som flere land her i verden går for innebelysning basert på lysdioder,

kunne det ha vært litt interessant å ta en diskusjon her om dine erfaringer med LED-lys.

 

Det jeg kunne ha tenkt meg at vi tok opp:

* anbefalinger for hvor man får kjøpt disse

* erfaringer med ditt skifte til led-lys

* bilder av lysproduktet

* hvor mye lyser produktet i forhold til tradisjonelle lyskilder

 

 

OBS. se i tråden om noen av disse nettbutikkene er anbefalt!

 

Nettbutikker som fører LED-GU10-spottlys:

 

 

 

Nettbutikker som fører LED-pærer:

 

 

 

Nettbutikker som fører LED-spottlys eller LED-pærer basert på overflatemonterte lys:

 

 

 

Nettbutikker som fører ledlys til bil:

 

 

 

Nettbutikker som fører dimmere til LED-lys eller fører dimbare LED-lys:

 

 

 

Andre tråder som omhandler LED-lys:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628698

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjo...faringer-2.html

 

 

Se forskjellen mellom kald hvit og varm hvit LED-lys

http://www.danled.com/ONLINE/PDF-online/DA...20kold-varm.pdf

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke veldig stor erfaring med LED-pærer, men jeg kjøpte 3 stk (vanlige) fra Sparelys.no for en stund siden. Pærene var på ca. 1 watt og de lyste ikke veldig bra.

 

Jeg bruker de som lys i f.eks nattbordslampen min, og det er de perfekte til. De jeg har er derimot ikke bra nok til å lyse opp et rom.

 

Spots o.l. har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Ser at det overhodet ikke fokuseres på dimming av disse noen steder.

De aller fleste som har 12V eller 230V downlight rundt om har dimming på disse i dag mens det nevnes ikke med en tøddel om dimming av disse noen steder, ikke engang hva som må til for å få de dimmet.

 

Det er bra ikke halogenpærer skal forbys.

 

Men det burde jo ikke være værre for 12V led at man bygger inn ei likeretterbru på de og har en fast krets for begrensning av spenningen av selve LEDen slik at den kunne dimmes med tradisjonelt utstyr.

Burde jo ikke være mye vanskeligere på 230V pærer heller.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Ser at det overhodet ikke fokuseres på dimming av disse noen steder.

De aller fleste som har 12V eller 230V downlight rundt om har dimming på disse i dag mens det nevnes ikke med en tøddel om dimming av disse noen steder, ikke engang hva som må til for å få de dimmet.

 

Det er bra ikke halogenpærer skal forbys.

Som jeg sa i en annen tråd så tror jeg derfor ikke de vil slå an før dette er løst. Pent lys gir de ikke heller.

Tror som nevndt tidligere at de kan egner seg bra i leselampen ved senga.

Lenke til kommentar
Men det burde jo ikke være værre for 12V led at man bygger inn ei likeretterbru på de og har en fast krets for begrensning av spenningen av selve LEDen slik at den kunne dimmes med tradisjonelt utstyr.

Burde jo ikke være mye vanskeligere på 230V pærer heller.

Siden du endret det når jeg svarte deg..

 

Hadde det vært så enkelt er jeg overbevist om at osram eller philips hadde kommet med dette for lenge siden. Den som løser dette først og tar patent kommer til og bli søkkrik!

Lenke til kommentar
Ser at det overhodet ikke fokuseres på dimming av disse noen steder.

De aller fleste som har 12V eller 230V downlight rundt om har dimming på disse i dag mens det nevnes ikke med en tøddel om dimming av disse noen steder, ikke engang hva som må til for å få de dimmet.

 

Det er bra ikke halogenpærer skal forbys.

 

Men det burde jo ikke være værre for 12V led at man bygger inn ei likeretterbru på de og har en fast krets for begrensning av spenningen av selve LEDen slik at den kunne dimmes med tradisjonelt utstyr.

Burde jo ikke være mye vanskeligere på 230V pærer heller.

 

Man kan ikke Dimme Led pærer ennda dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg ett par Diodepærer fra dioder.no

 

E14 Cool White, 50mm Standard LED pære, 230V

E27 Cool White, 50mm Standard LED pære, 230V

 

Begge er på 1W og de lyste ikke noe særlig bra, i tillegg så gir disse en Kald blåaktig farge, varmhvite pærer gir mer likt lys som det er i standardpærer.

 

Men har uansett funnet plass til de, den ene har jeg i nattlampen og den andre er over tv'n

 

Men jeg tror nesten man bør ha pærer på minst 3w skal man ha greitt lys.

Lenke til kommentar
Man kan ikke Dimme Led pærer ennda dessverre.

 

Ikke engang med justerbar DC strømmforsyning?

Såvidt jeg har forstått så er LED en lysende diode som går på DC spenning og gir fra seg synlig lys om spenningen blir stor nok.

Ut fra dette skal jeg ut fra mine enkle kunskaper om elektronikk greie å få en LED til å lyse og dimme kun vha. en likeretterbro og en motstand i serie med dioden slik at spenninge over selve dioden blir liten nok, slik at ikke denne brennes opp.

Koble opp på en elektronisk trafo og vips har man dimmbar led.

Tenk da hva som hadde vært mulig med en transistorkrets.

 

Slik ser jeg på det men jeg er jo bare en dum elektriker.

 

EDIT: Jo se der var det noen som hadde tengt tanken.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Klart det går an å dimme led lys, men ikke så enkelt at vanlige forbrukere kan bytte ut sine halogenpærer med led. At noen her inne tror de kan lage noe som er så enkelt at det får plass i selve pæren, så vil jeg anbefale de og kontakte osram. Jeg kan da garantere at de vil gi deg eks antall millioner for ideen.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med det, virker jo bare fordyrende spør du meg.

Det er jo ikke spenningregulatorer for kompensering av spenningsvariasdjoner på hverken lysrør eller glødelamper i dag så hvorfor på LED pærer?

 

Perpyro, du er da klar over at LED er prinsipielt en helt annen teknologi enn lysrør og glødelamper? Spørsmålet ditt blir nesten som "hvorfor har lysstoffrør en tenner, glødelamper trenger jo ikke det?".

 

Som med alt annet er det strømmen eller effekten i en LED som dreper.

En spenningsvariasjon på 250mV gir nesten en 5 dobling av strømmen igjennom dioden. En spenningsvariasjon på 700mV er alt som skal til for å gå fra LED = av til LED = død. Se http://www.lumileds.com/pdfs/DS45.PDF, side 11 - Forward Current Characteristics.

Dette er også før man tar termiske egenskaper til ettertraktning. Når strømmen igjennom LEDen øker, øker effekten og LEDen blir varmere. Halvledermaterialet leder bedre når temperaturen øker, følgelig øker strømmen (effekten og varmen) enda mer, og vi har det gående. Sannsynligheten for "thermal-runaway" er meget stor.

Og i tillegg til disse to tingene, er det veldig stor inviduell variasjon fra LED til LED grunnet uperfekte produksjonsteknikker.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om dimming vha eksisterende dimmere, så er det i hovedsak knekkpunktet til LEDen på rundt 3V som er problematisk vil jeg tro. Når en dimmer som er skrudd på 10% av max koplet til en 12V-trafo vil utspenningen ligge på omtrentlig 1,2VAC. Denne likerettes og man har 0,7VDC til rådighet. Det er under 1/4 av det som trengs for å få en LED til å lyse 10% av max.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...