Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Erfaring:

WARM WHITE floodlight wide angle(60 degrees)

Dette er uten reflektor.

Light Output Warm White: 54 Lumen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lumen_(unit) )

 

http://cgi.ebay.com/GU10-WHITE-38-LEDs-Rep...1QQcmdZViewItem

 

Sammenlignet med en 20watts halogenspott.

led lyset har en del dårligere spredning av lyset. det meste lyset går rett frem.

spørs om det hadde vært en fordel med reflektor for å få sprett lyset bedre. (eller montere flere lys)

 

Bilder: (beklager dårlig bildekvalitet.. skrudde av blitsen for å et mest mulig korrekt bilde av lysmengde. problemet er at bildestabilisatoren av en eller merkelig grunn ikke fungerer når blitsen er av. kamera merket hp)

 

 

20watts halogenspott

20watts_spott.jpg

38LEDGU10Warm

38LEDGU10Warm.jpg

38LEDGU10Warm

38LEDGU10Warm_.jpg

 

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en krok med vaskemaskin og tørketrommel og der tenkte jeg på å ha LED sparepære. Eventuelt bytte ut alle, men litt skeptisk til lysstyrken da 1 Watt er for svakt. Noen som har prøvd 3W fra ultraleds?

 

har du vurdert å bruke flere enn 1 ?

siden de trekker så lite, kan du kanskje plassere flere rundt for å få belyst mest mulig.

 

den jeg har prøvd, trekker 3,6w, den er litt dårligere enn en 20watts halogen kan du si.

dårlig lysspredning er det som trekker ned.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg ett par Diodepærer fra dioder.no

 

E14 Cool White, 50mm Standard LED pære, 230V

E27 Cool White, 50mm Standard LED pære, 230V

 

Begge er på 1W og de lyste ikke noe særlig bra, i tillegg så gir disse en Kald blåaktig farge, varmhvite pærer gir mer likt lys som det er i standardpærer.

 

Men har uansett funnet plass til de, den ene har jeg i nattlampen og den andre er over tv'n

 

Men jeg tror nesten man bør ha pærer på minst 3w skal man ha greitt lys.

 

Førte nettbutikken inn i første posten ;) takk for tipset!

kjøpte selv en E27 med overflatemonterte leds inni (på 2.5W) en annen plass, men dessverre hadde den blitt defekt på postturen ;( så jeg fikk ikke testa om hvor bra den var.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=150404

LED-lys lyser ved at UV-lys treffer bittesmå nanokrystaller.

 

er det bare meg som synes vg's forklaring her var litt spesiell?

:p

 

 

den var litt vag, men den kan kanskje ha litt for seg når det gjelder selve skapelsen av hvitt lys.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor#White_LEDs

White LEDs can also be made by coating near ultraviolet (NUV) emitting LEDs with a mixture of high efficiency europium based red and blue emitting phosphors plus green emitting copper and aluminium doped zinc sulfide (ZnS:Cu,Al). This is a method analogous to the way fluorescent lamps work.

 

men beskrivelsen er litt vag uansett.

men man kan vel ikke skrive for mye detaljer når man skriver artikler for folket.

http://electronics.howstuffworks.com/led2.htm

As we saw in the last section, free electrons moving across a diode can fall into empty holes from the P-type layer. This involves a drop from the conduction band to a lower orbital, so the electrons release energy in the form of photons.
Endret av thor918
Lenke til kommentar

Jeg ser at de led lysa som her er brukt ofte har vært lys med gammel teknologi. Vi fører lys med den siste teknologien. Disse lysa har mye bedre lysfarge og lyser bedre. 12v utgavene er også dimbare med dimmere som er beregnet for led lys.

 

 

mvh

Per Inge

Endret av led-lys
Lenke til kommentar
Jeg ser at de led lysa som her er brukt ofte har vært lys med gammel teknologi. Vi fører lys med den siste teknologien. Disse lysa har mye bedre lysfarge og lyser bedre. 12v utgavene er også dimbare med dimmere som er beregnet for led lys.

 

 

mvh

Per Inge

Takker for tipset.

Jeg har vært på siden deres og sett før du posta, men nå har jeg lagt den inn i nettbutikk-lista i førsteposten.

Jeg synes spesifikasjonstall er greit, men bilder av lysene i action er likså interessant. Altså tatt i testrom der kun produktet er lyskilden. slik at man kan sammenligne spredning og styrke av lyset med f.eks hallogen pærer.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=150404
LED-lys lyser ved at UV-lys treffer bittesmå nanokrystaller.

 

er det bare meg som synes vg's forklaring her var litt spesiell?

:p

 

VG sin beskrivelse er rett og slett feil. Enkelt kan man si det sånn at en strøm av elektroner eksiterer et halvledermateriale, og det sendes ut fotoner med en viss bølgelengde, samt varme. dessverre sender en LED kun ut et veldig smalt spekter med lys, og hvitt lys er som kjent en sammensetning av hele det synlige lysspekteret. Tradisjonelt blir det da brukt et flouriserende lag, hvor fotonene fra LEDen gir energi til det flouriserende lager, som igjen gir ut energi i form av fotoner av forskjellige bølgelengder. Dette er en prosess hvor det tapes en god del energi. Derfor lyser hvitt LED-lys dårligere per W enn feks blått, og faktisk er det også forskjell grunnet dette mellom kalde og varme hvite LEDs.

 

 

Jeg ser at de led lysa som her er brukt ofte har vært lys med gammel teknologi. Vi fører lys med den siste teknologien.

 

Kan du forklare hva denne nye teknologien innebærer, rent teknisk og hvordan vi som kunder vil merke dette?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

>99% av alle hvite LEDer sender ut en blanding av blått og gult lys. Dette oppfatter vi som hvitt.

 

Hvite LEDs er nesten helt like blå LEDs. Eneste forskjellen er at de hvite har en semitrasparent coating over halvledergapet (der det blå lyset oppstår) som absorberer deler av det blå lyset og sender ut gult lys. Konverteringen fra blått til gult er ikke 100% effektiv. Dette gjør at jo gulere lys LED'en sender ut jo mindre total lysmengde (lumen, lm) vil det normalt være. Ved produsjon av diodene blir det meget store variasjoner i total lysmengde og lysfarge. De blir da normalt testet i etterkant og sortert (binnet) etter både effekt og farge.

 

Siste generasjons effektdioder har effektivitet på 40-100 lm/w før tap i linser/reflektor/beskyttelsesglass. Halogenpærer har en effektivitet på rundt 15lm/w inkl. tap i reflektor og beskyttelsesglass. Dvs. hvis man ønsker like mye lys som en 20W halogen lampe trenger man en LED-lampe på 5-10W.

 

 

space

Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke hva de gjør rent teknisk. Men det har noe med en nyvinning innen gjengivelse av blått. Det betyr at lysene ikke vil være blålige i skjæret, men heller lyse med "normal" lysfarge. I tillegg handler det om å gjøre selve LEDene mest mulig effektive. "Gammel" LED teknologi gir ca 30 lumen pr watt, den siste teknologien gir ca 60-90 lumen pr watt. En regner med at potensialet er ca 300 lumen pr watt og at en vil kunne oppnå det i løpet av en 3-4 år.

 

Dette betyr at våre LED pærer lyser mye bedre enn pærer kjøpt for bare kort tid siden og at denne utviklingen vil fortsette.

Lenke til kommentar
Jeg har en krok med vaskemaskin og tørketrommel og der tenkte jeg på å ha LED sparepære. Eventuelt bytte ut alle, men litt skeptisk til lysstyrken da 1 Watt er for svakt. Noen som har prøvd 3W fra ultraleds?

 

har du vurdert å bruke flere enn 1 ?

siden de trekker så lite, kan du kanskje plassere flere rundt for å få belyst mest mulig.

 

den jeg har prøvd, trekker 3,6w, den er litt dårligere enn en 20watts halogen kan du si.

dårlig lysspredning er det som trekker ned.

 

En god tanke med det er allerede montert opp :p Jeg leier bare og tenkte å bytte ut en del og spare strøm siden jeg ikke er så mye i den kroken og synes å bruke vanlig halogenpære er å sløse.

Lenke til kommentar
Jeg har en krok med vaskemaskin og tørketrommel og der tenkte jeg på å ha LED sparepære. Eventuelt bytte ut alle, men litt skeptisk til lysstyrken da 1 Watt er for svakt. Noen som har prøvd 3W fra ultraleds?

 

har du vurdert å bruke flere enn 1 ?

siden de trekker så lite, kan du kanskje plassere flere rundt for å få belyst mest mulig.

 

den jeg har prøvd, trekker 3,6w, den er litt dårligere enn en 20watts halogen kan du si.

dårlig lysspredning er det som trekker ned.

 

En god tanke med det er allerede montert opp :p Jeg leier bare og tenkte å bytte ut en del og spare strøm siden jeg ikke er så mye i den kroken og synes å bruke vanlig halogenpære er å sløse.

 

;)

 

en annen ide er å beholde halogenpæra og heller bruke bevegelsesdetektor. (de koster ikke skjorta på clas)

har en sånn montert i trappa her. regner med at jeg sparer en god del på alt er automatisk der.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Hvite lysdioder skaper hvit lys på samme måten som lysrør gjør (UV og nær UV konverteres til synlig lys via et lag fosfor), hvordan dette fosforlaget er laget bestemmer hvilken farge dioden vil utstråle. Intill nylig var det veldig vanskelig å få dette fosforlaget gjevnt, slik at lysdioder selv fra samme fabrikken kunne gi forskjellig lysfarge.

 

At lysdioder er framtiden er det ingen tvil om, men det er ekstremt mye juggel ute å går

i dette markede og mange av produktene kan knapt brukes til nattlys. Men jeg har enda til overs å se en ledpære med skrusokkel som kan erstatte en vanlig lyspære på et skikkelig vis, de beste ledspotpærer derimot er nå på høyde med halogenpærene både på spredning og lysstyrke.

Lenke til kommentar
Hvite lysdioder skaper hvit lys på samme måten som lysrør gjør (UV og nær UV konverteres til synlig lys via et lag fosfor), hvordan dette fosforlaget er laget bestemmer hvilken farge dioden vil utstråle. Intill nylig var det veldig vanskelig å få dette fosforlaget gjevnt, slik at lysdioder selv fra samme fabrikken kunne gi forskjellig lysfarge.

 

At lysdioder er framtiden er det ingen tvil om, men det er ekstremt mye juggel ute å går

i dette markede og mange av produktene kan knapt brukes til nattlys. Men jeg har enda til overs å se en ledpære med skrusokkel som kan erstatte en vanlig lyspære på et skikkelig vis, de beste ledspotpærer derimot er nå på høyde med halogenpærene både på spredning og lysstyrke.

 

Da anbefaler jeg deg å prøve en av våre LED lyspærer. F.eks vår 3w ball er nærmest identisk til en vanlig 25w lyspære.

Lenke til kommentar
Hvite lysdioder skaper hvit lys på samme måten som lysrør gjør (UV og nær UV konverteres til synlig lys via et lag fosfor), hvordan dette fosforlaget er laget bestemmer hvilken farge dioden vil utstråle. Intill nylig var det veldig vanskelig å få dette fosforlaget gjevnt, slik at lysdioder selv fra samme fabrikken kunne gi forskjellig lysfarge.

 

At lysdioder er framtiden er det ingen tvil om, men det er ekstremt mye juggel ute å går

i dette markede og mange av produktene kan knapt brukes til nattlys. Men jeg har enda til overs å se en ledpære med skrusokkel som kan erstatte en vanlig lyspære på et skikkelig vis, de beste ledspotpærer derimot er nå på høyde med halogenpærene både på spredning og lysstyrke.

 

Da anbefaler jeg deg å prøve en av våre LED lyspærer. F.eks vår 3w ball er nærmest identisk til en vanlig 25w lyspære.

Kan ikke du som leverandør komme med noen sammenligningsbilder?

slik som bildene jeg fant og postet i denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10235868

Lenke til kommentar
Jeg har en krok med vaskemaskin og tørketrommel og der tenkte jeg på å ha LED sparepære. Eventuelt bytte ut alle, men litt skeptisk til lysstyrken da 1 Watt er for svakt. Noen som har prøvd 3W fra ultraleds?

 

har du vurdert å bruke flere enn 1 ?

siden de trekker så lite, kan du kanskje plassere flere rundt for å få belyst mest mulig.

 

den jeg har prøvd, trekker 3,6w, den er litt dårligere enn en 20watts halogen kan du si.

dårlig lysspredning er det som trekker ned.

 

En god tanke med det er allerede montert opp :p Jeg leier bare og tenkte å bytte ut en del og spare strøm siden jeg ikke er så mye i den kroken og synes å bruke vanlig halogenpære er å sløse.

 

;)

 

en annen ide er å beholde halogenpæra og heller bruke bevegelsesdetektor. (de koster ikke skjorta på clas)

har en sånn montert i trappa her. regner med at jeg sparer en god del på alt er automatisk der.

Tviler på du sparer så veldig mangen kroner på det. Må såfall gå maaangen år. Kommer litt an på hvordan du varmer opp boligen.

 

Edit: Det norske folk er feilinformert av diverse forståsegpåere i media at det er så mye å spare på å bytte lyskilder. Kun et lite fåtall som kan spare merkbart på det.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...