Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte i desember en del LED-pærer.

 

post-6090-1201382724.jpg

Denne kjøpte jeg i fra sparelys.no og den gir meget dårlig lys, men så kaller de den også pyntelys.

 

post-6090-1201383235.jpg

 

Kjøpte seks stk av denne fra dioder.no, skulle bruke dem over kjøkkenbenken istedenfor halogenpærer.

Etter min mening ble det altfor dårlig lys til det formålet, pærene klarte ikke å lyse opp benkeplaten engang.

 

post-6090-1201384112_thumb.jpg

3 av disse ble bestilt i fra dioder.no, det er så vidt dem gløder, lurer på om dem selger pærer med gammel teknologi.

 

Vurdere å bestille disse i fra ultraleds.co.uk for å ha over kjøkkenbenken.

 

post-6090-1201383657_thumb.jpg

 

Er det noen som har erfaring med disse pærene eller er det mulig å få tak i disse i norge?

 

Den nest øverst og nederst har G4 sokkel.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett på flere LED-løsninger, og det er en ting som slår meg.

Hvis man skal ha godt lys, må man kjøpe LED-pærer som yter ganske mange watt. Faktisk så mye at de ikke er noe mer økonomiske enn vanlige sparepærer.

Derfor ser jeg egentlig bare et par grunner til å bruke LED framfor vanlig sparepærer. Det ene er hvis pæren skal stå en plass der det er veldig upraktisk å skifte. Har f.eks en lampe i taket i et trappehus. Der er det utrolig høyt opp til taket, og når jeg nå skal montere en ny lampe der, vil jeg velge en pære som jeg ikke vil behøve og skifte på lenge.

Den andre grunnen er at hvis man vil ha en økonomisk pære som ikke inneholder kvikksølv.

Lenke til kommentar

Pr idag stemmer dette på en prikk!

 

Men bare vent!! :)

 

Det skjer store ting! Jeg tror Eliaden i år kommer til å bli tidenes slipp. Der kommer det mye snacks.. Vi som følger denne bransjen tett har sett at leverandører ikke vil si oss så mye om hva som skjer. og det kommer også lite nytt... de sier "snart" og det har de sagt siden tidlig i høst. Så jeg tror at Slutten av Mai da er det gjort :=)

Lenke til kommentar
Kjøpte i desember en del LED-pærer.

 

post-6090-1201382724.jpg

Denne kjøpte jeg i fra sparelys.no og den gir meget dårlig lys, men så kaller de den også pyntelys.

 

post-6090-1201383235.jpg

 

Kjøpte seks stk av denne fra dioder.no, skulle bruke dem over kjøkkenbenken istedenfor halogenpærer.

Etter min mening ble det altfor dårlig lys til det formålet, pærene klarte ikke å lyse opp benkeplaten engang.

 

post-6090-1201384112_thumb.jpg

3 av disse ble bestilt i fra dioder.no, det er så vidt dem gløder, lurer på om dem selger pærer med gammel teknologi.

 

Vurdere å bestille disse i fra ultraleds.co.uk for å ha over kjøkkenbenken.

 

post-6090-1201383657_thumb.jpg

 

Er det noen som har erfaring med disse pærene eller er det mulig å få tak i disse i norge?

 

Den nest øverst og nederst har G4 sokkel.

 

Det er dette som er forvirrende nå for tiden. Mange selger LED, men der er få som selger bra LED pærer. Vi har også kjøpt inn fra våre konkurrenter og fra utrolig mange utenlandske produsenter. Og det er egentlig ganske få som leverer varer jeg ville hatt i stua, for å si det slik.

Problemet er at de varene som er gode nok koster også mer. Forhåpentligvis vil prisene falle også på de produktene som er gode...

Lenke til kommentar
Nå har jeg sett på flere LED-løsninger, og det er en ting som slår meg.

Hvis man skal ha godt lys, må man kjøpe LED-pærer som yter ganske mange watt. Faktisk så mye at de ikke er noe mer økonomiske enn vanlige sparepærer.

Derfor ser jeg egentlig bare et par grunner til å bruke LED framfor vanlig sparepærer. Det ene er hvis pæren skal stå en plass der det er veldig upraktisk å skifte. Har f.eks en lampe i taket i et trappehus. Der er det utrolig høyt opp til taket, og når jeg nå skal montere en ny lampe der, vil jeg velge en pære som jeg ikke vil behøve og skifte på lenge.

Den andre grunnen er at hvis man vil ha en økonomisk pære som ikke inneholder kvikksølv.

 

Som Svantekiller skriver så stemmer det for det meste. Men LED kan også leveres som spotter, noe sparelys ikke gjør. (joda, jeg har sett noen, men her er LED bedre)Og i forhold til halogenspotter så er jo LED en stor forbedring mht varme og strømforbruk.

Lenke til kommentar
Pr idag stemmer dette på en prikk!

 

Men bare vent!! :)

 

Det skjer store ting! Jeg tror Eliaden i år kommer til å bli tidenes slipp. Der kommer det mye snacks.. Vi som følger denne bransjen tett har sett at leverandører ikke vil si oss så mye om hva som skjer. og det kommer også lite nytt... de sier "snart" og det har de sagt siden tidlig i høst. Så jeg tror at Slutten av Mai da er det gjort :=)

Da treffes vi nok rundt noen fancy led lys tenker jeg. ;) På forje Eliade var det ikke mye å få ut av Phillips hvertfall.

Lenke til kommentar

Har testet ut en ledlampe fra el-produkter. Den heter Sevs LED, og jeg prøvde den ut med dimmer. Fungerer utmerket, lyset er kraftig, og fargen er god (varmhvit, ingen blåtoner som vi ofte ser). Blir etterhvert montert i veggen oppover i ei trapp.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Bestilte for noen dager siden ledlys til alt rundt bilen (untatt tåkebaklys og hovedlyktene) fra et firma som heter v-leds.com, de har et utrolig godt utvalg og de bruker den siste teknologien som er tilgjengelig. Prøvde LED pærer til bil for noen år tilbake (bremse/park lys) men teknologien og designet var regelrett forferdelig, men disse produktene så faktisk så lovende ut at jeg tok sjansen bestillte til hele bilen, så gjenstår det bare å se hvordan det blir denne gangen.

 

 

Her er en liste over det jeg har bestilt.

 

 

2x BAY15D Rød SMT LED (bremselys)

1157_27_SMT_R.jpg

 

4x BAY15S Oransje SMT LED (blinklys)

1156_27_SMT_A.jpg

 

2x BAY15S Hvit SMT LED (ryggelys)

1156_27_SMT_W.jpg

 

2X 31MM Rød Sofitt SMT LED (dørlys)

3175_6_SMT_R.jpg

 

1X 44Mm Hvit Sofitt SMT LED (bagasjereomslys)

211_SMT_W.jpg

 

2X T10 Hvit SMT LED (parklys)

194_9_SMT_W.jpg

 

2x T10 Orasje SMT LED (side blinklys)

194_5_SMT_A.jpg

 

Lenke til kommentar
Bestilte for noen dager siden ledlys til alt rundt bilen (untatt tåkebaklys og hovedlyktene) fra et firma som heter v-leds.com, de har et utrolig godt utvalg og de bruker den siste teknologien som er tilgjengelig. Prøvde LED pærer til bil for noen år tilbake (bremse/park lys) men teknologien og designet var regelrett forferdelig, men disse produktene så faktisk så lovende ut at jeg tok sjansen bestillte til hele bilen, så gjenstår det bare å se hvordan det blir denne gangen.

 

 

Her er en liste over det jeg har bestilt.

 

 

2x BAY15D Rød SMT LED (bremselys)

1157_27_SMT_R.jpg

 

4x BAY15S Oransje SMT LED (blinklys)

1156_27_SMT_A.jpg

 

2x BAY15S Hvit SMT LED (ryggelys)

1156_27_SMT_W.jpg

 

2X 31MM Rød Sofitt SMT LED (dørlys)

3175_6_SMT_R.jpg

 

1X 44Mm Hvit Sofitt SMT LED (bagasjereomslys)

211_SMT_W.jpg

 

2X T10 Hvit SMT LED (parklys)

194_9_SMT_W.jpg

 

2x T10 Orasje SMT LED (side blinklys)

194_5_SMT_A.jpg

 

 

Må huske på at dersom du setter Led i blinklys så vil de blinke mye kjappere enn normalt, for å forhindre dette bør du sette inn en motstand.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg fått og montert lysdiodene

 

 

var veldig spent på lysstyrken på disse men bekymringene var ubegrunner.

De hadde ingen problem med å matche lysstyrken på de orginale pærene,

kvaliteten var veldig god så ingen dioder på "halv-åtte" eller dårlige loddinger.

Parklysene ble faktisk for sterke etter min smak så jeg blir nok å flytte dem

til skiltlysene og kjøpe den mindre utgaven med bare "en etasje" (parklyspærene

kan ses nederst til venstre i bildet under) var veldig fornøyd med resultatet.

(jeg ser helst ar den generelle diskusjonen rundt lysdiodepærene holdes her,

de bilintresserte kan diskutere i showcase tråden på bilen)

 

Her er alt jeg bestillte

innehold.jpg

 

Her er en sammenligning av en vanlig pære (brems og parklys) og utgaven

med lysdioder, akkurat like høye.

sammenl.jpg

 

 

(resten av bildene er sjult for å ikke "forsøpple" tråden.

 

Før

DSCF0123.jpg

 

Etter

DSCF0126.jpg

 

Resultat

DSCF0127.jpg

 

 

Før

DSCF0136.jpg

 

Gammel pære

DSCF0138.jpg

 

Ny LED pære

DSCF0139.jpg

 

Resultat

DSCF0140.jpg

 

 

Fram

DSCF0130.jpg

 

Bak

DSCF0132.jpg

 

 

Parklys før

DSCF0120.jpg

 

Parklys etter

DSCF0134.jpg

 

Baklys før.

DSCF0121.jpg

 

Baklys etter.

DSCF0135.jpg

 

Ryggelys etter.

DSCF0150.jpg

 

Bremsene på med LED.

DSCF0148.jpg

 

Lenke til kommentar
Er det noen som kan anbefale kraftige led-pærer med G4-sokkel?

 

Vi har noen 1-wattere med G4 sokkel. Disse lyser rimelig bra, men ikke akkurat kraftig....

Lysfargen er derimot meget bra - nesten helt lik vanlig halogen.

 

Finner dem ikke på nettsiden deres. Har du priseksempel?

 

Nei vi har ikke fått dem ut ennå...

Den ser ut som en mini MR16. Bare 34mm i diameter og 30mm lang. De lyser jo da kun rett frem, men med forholdsvis god lysstyrke. Omtrent som en 10w halogen.

 

Koster 199kr stk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...