Gå til innhold

Akam mishandler minnekort


Anbefalte innlegg

For min del virker det også som om et gammelt Kingston-kort yter akkurat like bra som dette dyre merket, eller tar jeg feil nå?

 

Her har vi ikke testet ytelsen i det hele tatt, men heller om kortene overlever noen dagligdagse uhell. Vi har heller ikke gjort det spesielt vitenskaplig - utsatt kortene for nøyaktig samme belastning mange ganger for å se hvilket som ryker først etc. Dette var ment som en moroartikkel i romjulen. Det er IKKE en nøyaktig test av hvilke minnekort som tåler mest.

Formulerte meg rimelig (veldig?) fjompete. Men faktum er at Kingstonkortet overlevde like mye som de dyre kortene? :p

 

Det var jo muligens fordi testene ikke var særlig harde? :)

Det var en generell betraktning av tankegangen at dette skulle være reklame, selv om det ble besvart.

 

Poenget var vel at dersom dette skulle være reklame ville det være særdeles rar reklame siden et billigkort tålte det samme som dyrere kort. Så kan man debattere hvor harde testene er, det har jeg ingen formening om. Jeg kjører normalt ikke over minnekortene mine, men en forventer jo at de skal tåle en del kulde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man også burde kunne forvente av et kort som skal tåle mye, er at det overlever når enheten det står i blir knust på ett eller annet vis. Har man jobbet litt med forsikret elektronikk, skjønner man at ting ofte blir overkjørt av f.eks. hjullaster. Faktisk mye oftere enn ikke-forsikret elektronikk. I de fleste tilfellene blir selvsagt minnekortet tatt ut før uhellet skjer, men skulle man være så uheldig å ha minnekortet i f.eks. kameraet som ligger på bakken når hjullasteren kommer durende, så er det jo greit at det overlever.

 

Eventuelt: Hvor kjekt hadde det ikke vært om huset brant ned til grunnen og alle minnekortene overlevde :)

Lenke til kommentar
Det man også burde kunne forvente av et kort som skal tåle mye, er at det overlever når enheten det står i blir knust på ett eller annet vis. Har man jobbet litt med forsikret elektronikk, skjønner man at ting ofte blir overkjørt av f.eks. hjullaster. Faktisk mye oftere enn ikke-forsikret elektronikk. I de fleste tilfellene blir selvsagt minnekortet tatt ut før uhellet skjer, men skulle man være så uheldig å ha minnekortet i f.eks. kameraet som ligger på bakken når hjullasteren kommer durende, så er det jo greit at det overlever.

 

Eventuelt: Hvor kjekt hadde det ikke vært om huset brant ned til grunnen og alle minnekortene overlevde :)

Tør jeg spørre hvordan du vet det? Jeg tror ikke alle som har uforsikret elektronikk kommer til butikken med den overkjørte tingen og krever en ny på garanti. Dessuten er det jo logisk at uhell forekommer oftere hvis tingen er forsikret, man tør gjerne å bruke det tøffere/ta det med på flere ting etc. om utstyret er forsikret.

Lenke til kommentar

Synes egentlig ikke denne testen er verd spesielt mye for meg. Minnekortene mine blir ikke akkurat hardt behandlet. Jeg har hatt flere minnekort som har konket, og ingen har konket på grunn av fysiske påkjenninger. Alle har bare gått i stykker helt uten videre, noe som har vært vanvittig irriterende.

Mtp. holdbarhet hadde det vært mye mer interessant med statistikk og feilrate for de forskjellige merkene, men det spørs vel om du får vridd det ut av produsentene :)

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar

For meg er det lite viktig hvor mye kortene tåler av tortur, da mine kort stort sett bare opplever et fall i bakken en gang i blant. Det som er viktigst for meg, er hvor stabile de er i vanlig bruk.

 

Det skjer langt, langt oftere at et kort feiler uten at det har blitt utsatt for fysiske påkjenninger. Og her er det ut fra uoffisiell statistikk Sandisk og Lexar som er ledende. At Twinmos tåler å bli kokt betyr absolutt ingenting for meg, om det går i stykker av seg selv en gang det er fullt av viktige bilder. Hvor ofte koker du kortene dine? :)

Lenke til kommentar

Hohumm, vel, jeg har vel også "gjordt ting" med kortene mine som de strengt tatt ikke er designet for. Generelt tåler vel elektronikk relativt mye før det kneler. En kamerat av meg mistet kalkulatoren sin (en relativt avansert programmerbar type). Til våren fant svigerbroren hans kalkulatoren delvis innfrosset i skaresnøen, hvor den tilsynelatende hadde ligget 3-4 måneder. Han tok den hjem, åpnet dekslene og føntørket den. Det er 4-5 år siden, og den fungerer ennå :)

 

Jeg husker også en test i et datablad for noen år siden, "hjemmepc" eller "komuter for alle" elns hvor de testet CF kort på samme måte. Bl.a hadde de også en "vanvittig stor" microdisk på "hele 320mb". Resten av samlingen besto stort sett av 64 og 128mb CF kort. Allerede første test, falle-ned-fra-kjøkkenbord, tok livet av micro-disk'en. De andre overlevde. De gjorde i likhet med Akam "same procedure as last year" med koking, frysing, drukning etc.. Men den avgjørende testen var litt annerledes, de hamret en spiker gjennom kortene, noe de ikke tålte.. ;)

Lenke til kommentar

Kan legge til testen deres att SD kortet mitt i så fall tåler og ligge og bade i bayilis (skrives det slik?) i 30timer.

Det var klart MYE verre med Ixus 55 kameraet da, det har nå gått av med døden:(

 

Gøy test er bra og vite at korta tåler litt:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...