Gå til innhold

Går det mot slutten for PC-spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe å være redd for. De sluttet ikke å lage metal da det ble mindre populært, og alle kommer ikke til å gi seg med PC-spill bare fordi det selger mindre enn konsollspill. Poenget er at det (heldigvis) ikke bare er penger som driver folk til å lage dataspill. Man lager ikke et spill som Crysis bare for å tjene penger, gutta i Crytek er grafikkentusiaster hele gjengen, og de fleste slike trives som plommen i egget så lenge de får heve en anstendig årslønn for å drive med det de elsker, uten at de trenger å bli søkkrike. Det vi kanskje kommer til å se mindre av på PC (jeg har på følelsen av at vi er der allerede) er rene melketitler og plattform-eksklusive kjempeprosjekter med enorme kostnader på alle områder (GTA4, Mass Effect og lignende), men i hvert fall så lenge PC er cutting edge vil det alltid være noen som foretrekker å utvikle til den plattformen fremfor konsollene. Slik vil det nok være så lenge det bryr meg, i hvert fall.

 

EDIT: La til en linje for tydelighetens skyld.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Pc spill vil absolutt ikke forsvinne, men som mange sier så vil nok tilbudet synke litt.

For å bli "kvitt" piratkopiering så er nok online spill og online aktivering slik som steam veien å gå, selvom det smerter meg, jeg liker ikke tanken på å ha ett spill i hylla som ikke er komplett før man aktiverer på nett.

 

Men over lang sikt så gjør det meg egentlig ikke så mye om det store tilbudet skulle synke drastisk. Jeg har alltid vært en fan av nisjemarkedet, f.eks Introversion(uplink, darwinia, defcon), og adventure spill som sam & max. Og dette markedet tror jeg faktisk bare vil stige.

Lenke til kommentar

PC er jo verdens beste multispillplatform som finnes. Alle spill som kan spilles på konsoller kan teknisk sett spilles på en PC, innmaten til playstationer og xboxer kommer jo fra Intel og geforce liksom :p I tillegg til å være en platform der du kan spille spill, kan du også gjøre så utrooolig mye mer med en PC enn på en konsoll.

 

Bortimot SAMTLIGE av alle spill jeg har sett og prøvd så er alltid PC-versjonen best. Tastatur og mus gir høyere presisjon og akkurat den gamefeelen du trenger, og MÅ du ha kontroll, så kan du bare kjøpe en, dette funker ikke like bra motsatt vei. Konsollkontroller funker vel til... tja... fotballspill og enkle arcadegames? ^^

 

Jeg kommer aldri til å bruke hardt opptjente penger på en konsoll som har så lite bruksområdet og så begrenset kompitabilitet når jeg kan få alt-i-en pakke, da ville jeg vært dum.

 

ang. salgstall så sier det seg vel selv at Piratmarkedet tar sin del av kaka +litt. Jeg er ærlig nok til å si at det sannsynligvis er mangfoldige titler jeg hadde kjøpt hvis det ikke var for at piratkopier var så enkle å få tak i, og jeg tror de aller aller fleste har unyttet dette en eller flere ganger.

 

Men for meg er slik fildeling heller et "pro-PC" enn imot. Da et "normalt" singleplayerspill kan være rundet iløpet av en 5-6timer så blir jo det en "timespris" underholdningsmessig på 100kr i timen, som jo er latterlig.. Onlinespill er fremtiden, og alle store onlinespill er best på PC, så markedet kommer nok heller til å øke, enn å minke, siden du oftest MÅ kjøpe et spill for å unytte det online :)

Endret av -=PuNkGuY=-
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor det skal være så ille å selge rundt 85.000 eksemplarer i løpet av 14 dager (lanseringsdatoen var vel 16/11 der)? Med amerikansk pris ($39.99) utgjør det ca. 20.000.000 NOK i løpet av 14 dager, bare i USA. Og selv om utviklerfirmaet sikkert bare beholder en brøkdel av det, så tipper jeg lille Crytek vil tjene nok i løpet av spillets fullpris-levetid til å klare seg fint. Konkurransen er såpass mye hardere og utvalget såpass mye større på PC at det er urimelig å forvente tilsvarende salg som til konsoll, hvor hver enkelt stor-tittel ofte får sole seg alene i spotlighten over lengre tid.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at PC spill dø ut i nærmeste fremtid av mange grunner. Greit nok er konsoller enklere da man bare setter i platen og spiller, men det er nettopp derfor jeg foretrekker å spille på PC. (selv om jeg har både xboks360 og Wii i tillegg). PC-en er mye mer avansert og kan gjøre mye mer enn en konsoll kan. Online spilling er bare en ting, og hva med mod'er til spill? Uansett hvor bra man sier Oblivion er på xboks får man jo ikke egne mod'er der. Hvem gidder betale for f.eks rustning til hesten eller noen ekstra oppdrag når man får alt man vil gratis på internett om man har PC? Jeg spilte for øvrig Morrowind ganske mye og hadde svært mye moro med mod'er laget av brukere.For eksempel er man hele tiden alene i det "offisielle" Morrowind, men en liten mod laget av brukere lot meg gå berserk sammen med en rekke AI styrte medhjelpere på en hel liten øy, komplett med et slott og horder av skjelettkrigere. Gratis, selvsagt, og svært lovlig. Team Fortress 2 er en del av den oransje boksen, men noen som vet hvor det originale Team Fortress kom fra? Jepp, en brukerlagd mod. Counter Strike? Mod.

 

Dessuten var jo rollespill på data nærmest dødt da noen glupinger fant ut de skulle lage Baldur's Gate. ;) Kanskje PC spill blir mer nisje etterhvert, men det betyr bare at vi blir kvitt alle drittspillene vi ikke vil ha og lager bedre spill. Nå skal det jo sies at Civilization (som noen nevnte) kommer til konsoller ganske snart, men likevel. ;)

Lenke til kommentar

Er veldig enig med thecrow77.

 

Når man ser på markedsandelene til pc-spill må man også huske at spillmarkedet har vokst enormt de siste årene. Personlig kjøper jeg flere pc-spill nå enn tidligere og jeg både tror og håper at pc-spillene vil overleve. Vi vil nok se flere digitale platformer som Steam og langt flere spill som aktiveres over nett, men jeg ser ikke noe problem i det. En PC gir oss cutting edge i forhold til teknologi (hardware). 360 og PS3 er allerede "gamle". Vi har per i dag langt større mulighet for brukermodifikasjoner på pc, vi har mus og tastatur, og vi har kanskje(?) en mer homogen brukermasse enn den som etter hvert vil ha konsoller. Jeg ser for meg at det kanskje er litt mer "hard core" spillere som vil spille på pc og konsollen vil sannsynligvis nå ut til et bredere market. Dette vil selvfølgelig styre utvalget av produkter som slippes til de forskjellige platformene. Jeg synes det er mer naturlig å spille sports- og platformspill på konsoll og langt bedre med fps, rts, rpg, og simulatorer på pc.

Lenke til kommentar
Kanskje PC spill blir mer nisje etterhvert, men det betyr bare at vi blir kvitt alle drittspillene vi ikke vil ha og lager bedre spill. Nå skal det jo sies at Civilization (som noen nevnte) kommer til konsoller ganske snart, men likevel. ;)

PCn kommer nok til å være husets generelle favoritt dings i lang tid fremover så nye spill vil det ikke skorte på. Husk vi trenger alle drittspillene jo! Det er jo blant dem at man plutselig finner klassikerne. Påkostede spill er nesten alltid en oppfølger eller en variant av en lavbudsjett suksess.

 

Nå virker det som om teknologi racet på ytelses siden går inn i et hvileskjær da siden ATI og AMD ligger langt bak Intel og nVidia. Da blir det kanskje mindre fokus på å lage neste generasjons fantastiske grafikk og mer på selve spillmekanismene?

Lenke til kommentar

"Duke Nukem Forever planned for multi-format releaseAndrew Wooden Today, 5:31pm

3D Realms plans to release the long awaited 2K Games published shooter on multiple platforms

Developer 3D Realms has told MCV that it is planning on a multi-format release for the highly anticipated shooter Duke Nukem Forever, which has been in development for around ten years."

 

The title, which is currently without a firm release date, was previously thought to be a PC exclusive, however 3D Realms CEO Scott Miller told us: “We plan to have a multi-platform release if possible. We're not nailing down a date yet, but we're excited about the game's progress.”

 

http://www.mcvuk.com/news/29191/Multi-form...e-Nukem-Forever

 

Kommer kansje ut til 360 og PS3...

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Sales tracking firm NPD said there were "over $970 million" in PC game sales, and $7.4 billion in total game sales. So, roughly a billion in sales for the PC, and $6.4 billion for consoles. Consoles are slaughtering PCs, right? Actually, it's not that simple.

 

First of all, it's a stacked deck. The PC is one platform, the Xbox 360 is one platform, the PlayStation 3 is one platform, the Nintendo DS is one platform, etc. If you make a game for the PS3, it doesn't magically run on the 360 any more than it magically runs on the PC. PC game sales as tracked by NPD are being beat over 6:1 by the combination of all console platforms. Of course it is! NPD did not provide a breakdown by platform (except for the PC), though. Divvy up that $6.4 billion in console sales into its respective separate platforms: Xbox, PS2, Gamecube, Xbox 360, PS3, Wii, Gameboy Advance, Nintendo DS, and PSP. There are at least nine major "console" platforms, each as incomparable to each other as the PC is to consoles, contributing to that $6.4 billion in sales. If the distribution were even (and it's not), you'd have about $711 million per console platform. Now, the PC is leading! Of course, consoles like the PS2, Nintendo DS, and Xbox 360 had the lion's share of game sales, while newer and more expensive systems like the PS3 with a more limited software lineup had less. It's safe to assume, in the absence of specific console-by-console data, that PC game sales fell somewhere in the middle of the pack—behind the top few console systems, and ahead of several others. You could certainly characterize the PC as selling games at retail "just as well" as "the average console system."

 

If, by NPD's own data, the PC is selling games at retail as well as your "typical" console system, why spell out the doom and gloom message? Is every console that doesn't sit in the top 2 or 3 spots for software sales "doomed" and "failing?" Is it only worthwhile to make games for the Nintendo DS, Xbox 360, and PS2, because that's where all the game sales are? Of course not, and the same is true for the PC.

 

 

Pc-spill salget går bra, og kostnadsforskjellen mellom pc og konsoll er ikke så stor som man kanskje skulle tro. Når du kjøper en konsoll kjøper du en regning i samme slengen, hovedsaklig med dyrere spill, men også medlemskap for å spille multiplayer, nedlastbart innhold som koster penger osv... For å ikke snakke om modder, som kan forandre spill helt

 

PCen er ikke døende, myth busted :)

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det har PC spill fått stor konkurranse fra de nye konsollene.

Du får nå 'HD grafikk' på TV'n i stua, du kan nå spille 'online' i stua, og alt er plug & play!

 

PC spill lider fortsatt av installeringer, driver optimalisering, updates og patcher som må fikse diverse kræsjer.

Vanlige folk gidder ikke å drive med det lenger, for ikke å snakke om HW som ofte må oppdateres for å kunne kjøre spillet.

Og utviklere ser også på all den piratkopieringen som foregår på PC så velger nok mange å droppe hele greia og heller konsentrere seg om konsollene.

 

Noen PC spill overlever nok, men det er nok mer disse MMO's og CS'ene for denne 'hardcore' gruppa

Lenke til kommentar

Synes det hjelper lite at PC overlever når konsollene ødlegger gode serier som Ghost Recon, Rainbow Six, Operation Flashpoint kommer snart på konsoll også sikkert helt fucka og Unreal Tournament 3 ser også veldig konsoll aktig ut for tiden også. Har etterhvert fått et hat for konsoll pga dette, men hjelper ikke noe. Vi betyr tydligvis ikke mye lengre.

 

Det værste jeg har sett noen gang er når en av utviklerne til Rainbow Six: Vegas 2 sa at de ønsket å gi Rainbow Six-fansen mer av det de elsker. Herregud så forbanna patetisk denne industrien har blitt.

Endret av Hawkn
Lenke til kommentar

Men spill som selges online telles vel ikke som retail salgstall som jeg ser i førstepost.

Det er nok bare at flere og flere kjøper spill på ting som steam som nå har en del spill fra andre utviklere enn valve.

Og WoW subscriptions teller vel heller ikke inn på de tallene. Spill er lang ifra å dø, stikk motsatte. Med ting som Wii og alt som følger med er det enda flere muligheter for gameplay osv osv. Når alt dette blir så brukervennlig og samtidig utfordrerne får det jo bare flere brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...