Gå til innhold

Går det mot slutten for PC-spill?


Anbefalte innlegg

dirtysteel: Muligens trenger du spill som Transformers, Two Worlds og Spider-man 3, men det er nok bare du som synes de er klassiske. :D

 

Toman85: Det er greit at du får mod'er på PS3 versjonen av UTIII, men hvor lager man mod'ene i første omgang? Jepp, på PC. Du kan støtte så mange mod'er du vil i PS3 spill, men uten PC hadde du fått problemer med å lage dem. ;)

 

Og hva med spill som Neverwinter Nights of Dragon Age? Begge to er glimrende rollespill (DA er ikke ute ennå, men hallo. Det er BioWare vi snakker om.) :D og begge kan teknisk sett fungere helt utmerket på en konsoll med noen små forandringer i kontrollsystemet. Problemet er at NWN er delt inn i to. Den ene er selve spillet, og det andre er den glimrende editoren som lar deg lage dine egne moduler og eventyr. Selv om vi dropper alt av brukerlagde modeller, teksturer og så videre har vi et meget kraftig programmeringssoråk som lar deg gjøre hva du vil så lenge det støttes av motoren. (dvs man kan ikke hoppe og så videre). Hvordan har dere tenkt å gjøre noe lignende på konsolll? Taste inn en bokstav i skriptene om gangen? Og joda, man kan få tastatur til konsollene, men det er rent ekstrautstyr og meningsløst for de fleste brukerne. Når det er sagt er det ikke offisielt at man får editoren til DA med i boksen da de fokuserer mer på selve spillet, men editoren kommer og blir minst like kraftig som i NWN.

 

Problemet er at NWN er svært populær selv den dag i dag etter mange år og en oppfølger (fra Obsidian, men likevel), så jeg tviler sterkt på at BioWare har tenkt å bare droppe hele greia og fokusere på konsoll bare fordi et og annet spill selger litt mindre enn beregnet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det hjelper lite at PC overlever når konsollene ødlegger gode serier som Ghost Recon, Rainbow Six, Operation Flashpoint kommer snart på konsoll også sikkert helt fucka og Unreal Tournament 3 ser også veldig konsoll aktig ut for tiden også. Har etterhvert fått et hat for konsoll pga dette, men hjelper ikke noe. Vi betyr tydligvis ikke mye lengre.

 

Det værste jeg har sett noen gang er når en av utviklerne til Rainbow Six: Vegas 2 sa at de ønsket å gi Rainbow Six-fansen mer av det de elsker. Herregud så forbanna patetisk denne industrien har blitt.

 

 

Ja for ghost recon ble jo helt ødelagt av å komme på konsoll. :nei: Hva fikk vi når de begynte å fokusere på konsoll istedenfor pc: adwanced warfighter på 360.

Er så lei av folk som kommer med sånne grunner.

 

Hjelper heller ikke at modsa blir laget på PC og ikke på konsoll hvis det er færre og færre som kjøper dem.

Dere som kun betaler for deres deilige wow og laster ned andre via pirate bay: nå ser dere reaksjonen (eller noe av effekten). Jeg sier ikke at PC spill kommer til å forsvinne, jeg sier at jeg tror det blir mindre av singelplayerspill og mer av MMO (noe som jeg synes er en fantastisk samling av fantasiløs levelgrinding med andre folk).

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Rett fra spillmagasinet ser jeg xD.

 

Lånte litt fakta fra spillmagasinets artikkel ja.. Men har det egentlig noe å si? Uansett er det dårlig mulighet for diskusjon på spillmagasinet, så jeg tenkte det kunne være greit å lage en tråd der saken kan diskuteres.

 

Hvis det gikk an, ville du uansett ha gjort det:P?

"PC suger!"

"konsoll suger!"

Er vel en grunn til at de fjernet kommentarfeltet.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at PC spill kommer til å forsvinne, jeg sier at jeg tror det blir mindre av singelplayerspill og mer av MMO (noe som jeg synes er en fantastisk samling av fantasiløs levelgrinding med andre folk).

Jepp, folk bruker like mye (eller mer!) tid på færre spill. Vet ikke om det blir mindre penger i PC spill arenaen.

 

Enig at MMOene ligner for mye i at de er et race mot endgame/templating. Håper det kommer noe spennende der snart. Alle som har lovet revolusjonerende nye MMO opplevelser har feilet så langt. Earth & Beyond var kongen, men Electronic Arts drepte det sammen med resten av Westwood miljøet.

 

Jeg venter enda på et skikkelig Elite/X-universe MMO. EVE gjorde liksom ikke susen. Joystick og laserstråler er det jeg vil ha i en MMO :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært av den oppfatning at PC er en billig måte å spille på. Hvordan kan jeg si noe sånt når en gaming pc koster la oss si 8000 kr?

 

Jo, fordi for svært mange så er størstedelen av dette sunk cost. Man trenger en pc til så mangt. Altså for personer som av forskjellige grunner trenger en pc uansett så er det kun ekstrakostnaden forbundet med å gjøre pcen om fra en avansert skrivemaskin til en spillemaskin det eneste som betyr noe for lønnsomhetsbetrakningen man gjør hvis man vurderer innkjøp av en konsoll vs oppgradering av pc med tanke på spilling. Dette er omtrent det første man lærer i et kurs i mikroøkonomi. Jeg vil hevde at nevnte kostnad i all hovedsak tilsvarer prisen på et godt grafikkort.

 

Eksempel; http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10302 en helt ok pc til hjemmet for 6000 kr. Jeg vil tro mange kjøper en slik for å ha til internett, office, nettbank, bilder osv...

 

Legger man til et 8800gt kort til 1800 kr så er det en fin spillepc. Ikke super, men absolutt brukbar. Så kjøper man feks CoD4 til 409 kr for å ha noe å spille. 2200 kr totalt.

 

Til sammenligning ville en PS3 (40gb) med samme spill i samme butikk kostet 3890+479= 4369kr.

 

De 2100 man sparer kan man jo sette inn i et fond eller noe og kjøpe et nytt grafikkort om et år eller to når behovet melder seg...

 

Har du verken pc eller konsoll og bryr deg null og niks om "ekstra" mulighetene en pc tilbyr så blir selvfølgelig regnestykket annerledes. Alt jeg sier er at det er en del, ja faktisk vanvittig mange, som MÅ ha en pc uansett og som dermed vil gjøre en slik vurdering jeg nettopp gjorde. Og dermed har man et marked.

Lenke til kommentar

Men så er det jo slik at hvis du er ivrig på å ha like bra grafikk som konsoll, og kjøper et PC som greier dette, endrer dette seg om svært få år. Før du vet ordet av det må du oppgradere igjen. Jeg ser på det slik ihvertfall. Det er heller ikke til å legge skjul på at det begynner å bli mindre og mindre sjeldent at du møter kompatibelitetsproblemer når du prøver et nytt spill.

Lenke til kommentar
Mange glemmer mod-communityet, det er veldig veldig mange som lager mods til spill på pc, det kan de jo glemme med konsollspill. Og en veldig stor andel av folk som jobber i spillbransjen blir ansatt fordi de har jobbet med mods til pc.

Gjør det virkelig det, du kan overføre mods fra pc til PS3, gjelder Unreal Tournament III

Er klar over det, men du sier det jo selv, overføre FRA pc. Det blir utviklet på pc. Når så du sist utviklingsverktøy følge med en konsollutgivelse?

Lenke til kommentar
Jeg har alltid vært av den oppfatning at PC er en billig måte å spille på. Hvordan kan jeg si noe sånt når en gaming pc koster la oss si 8000 kr?

 

Jo, fordi for svært mange så er størstedelen av dette sunk cost. Man trenger en pc til så mangt. Altså for personer som av forskjellige grunner trenger en pc uansett så er det kun ekstrakostnaden forbundet med å gjøre pcen om fra en avansert skrivemaskin til en spillemaskin det eneste som betyr noe for lønnsomhetsbetrakningen man gjør hvis man vurderer innkjøp av en konsoll vs oppgradering av pc med tanke på spilling. Dette er omtrent det første man lærer i et kurs i mikroøkonomi. Jeg vil hevde at nevnte kostnad i all hovedsak tilsvarer prisen på et godt grafikkort.

 

Eksempel; http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10302 en helt ok pc til hjemmet for 6000 kr. Jeg vil tro mange kjøper en slik for å ha til internett, office, nettbank, bilder osv...

 

Legger man til et 8800gt kort til 1800 kr så er det en fin spillepc. Ikke super, men absolutt brukbar. Så kjøper man feks CoD4 til 409 kr for å ha noe å spille. 2200 kr totalt.

 

Til sammenligning ville en PS3 (40gb) med samme spill i samme butikk kostet 3890+479= 4369kr.

 

De 2100 man sparer kan man jo sette inn i et fond eller noe og kjøpe et nytt grafikkort om et år eller to når behovet melder seg...

 

Har du verken pc eller konsoll og bryr deg null og niks om "ekstra" mulighetene en pc tilbyr så blir selvfølgelig regnestykket annerledes. Alt jeg sier er at det er en del, ja faktisk vanvittig mange, som MÅ ha en pc uansett og som dermed vil gjøre en slik vurdering jeg nettopp gjorde. Og dermed har man et marked.

 

 

Men en Pc kan man jo bruke til så mye mye mer enn en PS3 da ;)

 

Men at grunnen til at Crysis har solgt så dårlig er vell nok fordi at det krever alt for mye av PC-en så folk vil ikke begynne å oppgradere til flere tusen.

Lenke til kommentar
Sales tracking firm NPD said there were "over $970 million" in PC game sales, and $7.4 billion in total game sales. So, roughly a billion in sales for the PC, and $6.4 billion for consoles. Consoles are slaughtering PCs, right? Actually, it's not that simple.

 

First of all, it's a stacked deck. The PC is one platform, the Xbox 360 is one platform, the PlayStation 3 is one platform, the Nintendo DS is one platform, etc. If you make a game for the PS3, it doesn't magically run on the 360 any more than it magically runs on the PC. PC game sales as tracked by NPD are being beat over 6:1 by the combination of all console platforms. Of course it is! NPD did not provide a breakdown by platform (except for the PC), though. Divvy up that $6.4 billion in console sales into its respective separate platforms: Xbox, PS2, Gamecube, Xbox 360, PS3, Wii, Gameboy Advance, Nintendo DS, and PSP. There are at least nine major "console" platforms, each as incomparable to each other as the PC is to consoles, contributing to that $6.4 billion in sales. If the distribution were even (and it's not), you'd have about $711 million per console platform. Now, the PC is leading! Of course, consoles like the PS2, Nintendo DS, and Xbox 360 had the lion's share of game sales, while newer and more expensive systems like the PS3 with a more limited software lineup had less. It's safe to assume, in the absence of specific console-by-console data, that PC game sales fell somewhere in the middle of the pack—behind the top few console systems, and ahead of several others. You could certainly characterize the PC as selling games at retail "just as well" as "the average console system."

 

If, by NPD's own data, the PC is selling games at retail as well as your "typical" console system, why spell out the doom and gloom message? Is every console that doesn't sit in the top 2 or 3 spots for software sales "doomed" and "failing?" Is it only worthwhile to make games for the Nintendo DS, Xbox 360, and PS2, because that's where all the game sales are? Of course not, and the same is true for the PC.

 

 

Pc-spill salget går bra, og kostnadsforskjellen mellom pc og konsoll er ikke så stor som man kanskje skulle tro. Når du kjøper en konsoll kjøper du en regning i samme slengen, hovedsaklig med dyrere spill, men også medlemskap for å spille multiplayer, nedlastbart innhold som koster penger osv... For å ikke snakke om modder, som kan forandre spill helt

 

PCen er ikke døende, myth busted :)

 

Er det så dyrt med spill til konsoller når du kan selge dem igjen å få langt over halvparten igjen....

Må ikke ha medlemskap på PS3 da... liker best alt "gratis i Norge":p

 

 

Mange glemmer mod-communityet, det er veldig veldig mange som lager mods til spill på pc, det kan de jo glemme med konsollspill. Og en veldig stor andel av folk som jobber i spillbransjen blir ansatt fordi de har jobbet med mods til pc.

Gjør det virkelig det, du kan overføre mods fra pc til PS3, gjelder Unreal Tournament III

Er klar over det, men du sier det jo selv, overføre FRA pc. Det blir utviklet på pc. Når så du sist utviklingsverktøy følge med en konsollutgivelse?

 

men kjøper ikke pc bare får å lage mods, du kjøper pc for å spille.

Men pcer ikke verdt 10høvdinger og mer for visse spill og msn....

Lenke til kommentar
Synes det hjelper lite at PC overlever når konsollene ødlegger gode serier som Ghost Recon, Rainbow Six, Operation Flashpoint kommer snart på konsoll også sikkert helt fucka og Unreal Tournament 3 ser også veldig konsoll aktig ut for tiden også. Har etterhvert fått et hat for konsoll pga dette, men hjelper ikke noe. Vi betyr tydligvis ikke mye lengre.

 

Det værste jeg har sett noen gang er når en av utviklerne til Rainbow Six: Vegas 2 sa at de ønsket å gi Rainbow Six-fansen mer av det de elsker. Herregud så forbanna patetisk denne industrien har blitt.

 

 

Ja for ghost recon ble jo helt ødelagt av å komme på konsoll. :nei: Hva fikk vi når de begynte å fokusere på konsoll istedenfor pc: adwanced warfighter på 360.

Er så lei av folk som kommer med sånne grunner.

 

Hjelper heller ikke at modsa blir laget på PC og ikke på konsoll hvis det er færre og færre som kjøper dem.

Dere som kun betaler for deres deilige wow og laster ned andre via pirate bay: nå ser dere reaksjonen (eller noe av effekten). Jeg sier ikke at PC spill kommer til å forsvinne, jeg sier at jeg tror det blir mindre av singelplayerspill og mer av MMO (noe som jeg synes er en fantastisk samling av fantasiløs levelgrinding med andre folk).

 

 

Hahahaah den satt godt, er du klar over att 360 versjonen av det spillet er mye bedre en pcutgaven da?

 

Men uansett, av det jeg finner på nettet så selger ikke pc spill så mye som før, når selveste Halo 3 solgte faen mye på lanseringsdagen i US, mens Crysis solgte 86000stk på en måned i US. Rimelig dårlige tall egentligt, og ikke minst konsollutgavene av Cod 4 har rundet millionen i samme tidsperiode som Crysis solgte sitt

Kansje utviklerene ser att det finnes potensiale hos konsoller som gjør att dem lager spill til dem 3 og selger i bøtter og spann

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Høye priser er årsaken.

 

Folk har valget mellom å hive 400kr ut av vinduet, eller å trykke "last ned". Folk flest er ikke dumme!

 

Selv har jeg litt lyst å kjøpe UT 3 for å ha muligheten til å spille det på nett og hadde det kostet meg 200kr eller mindre så hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe det. 200kr er nesten gratis, mens 400kr er nesten 500kr og virker MYE dyrere(for meg ihverfall). Selv om prisen på nye Pc spill har ligget på rundt 400kr i mange år, så forestiller jeg meg at de mest sannsynlig koster 500 og jeg driter i å kjøpe dem.

 

Senker man prisene vil salget stige eksponensielt og man vil ta "kunder" fra piratmarkedet. Gir man ut et nytt spill og prissetter det til 200kr kan man risikere å øke salget med mange 100% i forhold til en pris på 400kr. Man vil nå ut til gamere som har tynn lommebok og man vil utkonkurere konkurentene på pris. Dette er selvsagt gitt at det er et spill med en del hype og at det er litt underholdende.

 

Har også troen på spill som satser på å komme med ekstra content via større patcher. Mange patcher er et helvete for pirater som må oppdatere patchene og lete etter nye cracks.

 

Jeg har ihvertfall "skaffet" meg 6-7spill som jeg skal teste ut i jula og har ikke gitt en krone tilbake til pc spillindustrien. har svidd av 600kr på et spill til 360, så det får holde :p

Lenke til kommentar
Høye priser er årsaken.

 

Folk har valget mellom å hive 400kr ut av vinduet, eller å trykke "last ned". Folk flest er ikke dumme!

 

Selv har jeg litt lyst å kjøpe UT 3 for å ha muligheten til å spille det på nett og hadde det kostet meg 200kr eller mindre så hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe det. 200kr er nesten gratis, mens 400kr er nesten 500kr og virker MYE dyrere(for meg ihverfall). Selv om prisen på nye Pc spill har ligget på rundt 400kr i mange år, så forestiller jeg meg at de mest sannsynlig koster 500 og jeg driter i å kjøpe dem.

 

Senker man prisene vil salget stige eksponensielt og man vil ta "kunder" fra piratmarkedet. Gir man ut et nytt spill og prissetter det til 200kr kan man risikere å øke salget med mange 100% i forhold til en pris på 400kr. Man vil nå ut til gamere som har tynn lommebok og man vil utkonkurere konkurentene på pris. Dette er selvsagt gitt at det er et spill med en del hype og at det er litt underholdende.

 

Har også troen på spill som satser på å komme med ekstra content via større patcher. Mange patcher er et helvete for pirater som må oppdatere patchene og lete etter nye cracks.

 

Jeg har ihvertfall "skaffet" meg 6-7spill som jeg skal teste ut i jula og har ikke gitt en krone tilbake til pc spillindustrien. har svidd av 600kr på et spill til 360, så det får holde :p

 

Men piratkopiering og sånt er jo ulovligt da... av og til får jeg følelsen att folk sier ikke att det er ulovligt å laste ned spill :p

Det finnes det nok til konsoller, men ikke så utbrett som det er på pc..

Men å si att det er håpløst å spille FPS på konsoll, kom å si det til meg... jeg er faktisk ganske bra i Cod 4 og att Unreal Tournament III støtter mus og tastatur.

 

3personsspill skal spilles på konsoll, ser at Devil May Cry 3 var drita til pc, og fungerte perfekt hos PS2

 

Liker best å ha spillet i mine egne hender.

Gla jeg har alle 3 konsollene :D

 

Håper flere får opp øynene sine å ser: Oii den konsollen må jeg bare ha, fordi de er så billige

 

Pc vil alltid ha best grafikk når forbrukeren selv må oppgradere tusenvis av kroner

Men så er ikke grafikk alt, da hadde ikke Galaxy blitt game of the year viss grafikken er aller viktigst i ett spill

Bra jeg er ikke sånn!

Sitter og storkoser meg på Wiien nu, 360 og PS3, verdt alle penge, det lille jeg ga for dem

Gleder meg til langt over 8 spill som ikke dukker opp hos pc iløpet av neste år

Bare sjekk signaturen :)

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Hvis de "dårlige" salgstallene.. Eller hvertfall de "dårligere enn konsoller" salgstallene fortsetter, og dette fører til at de dårlige, mainstream-spillene blir borte hadde jo dette egentlig bare vært perfekt. Vekk med alle drittspilla basert på filmer og alle spilla som er lagd bare for å dra inn litt penger til spillselskapet.

 

Får vi fler nisjespill gjør det egentlig ikke meg noe, det er de spillene som ofte er best uansett. Det kan kanskje også øke kvaliteten på spillene betraktelig hvis pc-spill blir laget av de som virkelig liker å lage spill. De som lager spill fordi de vil lage god underholdning og virkelig liker det de driver med. Ikke folk som bare bryr seg om hvor mye penger de drar inn, salgstall osv. Og jeg har på følelsen at det finnes mange av de virkelig gode utviklerne der ute som har lyst til å lage spill til PC.

 

Litt OT: Jeg hadde faktisk ikke lagt merke til Dragon Age før heller :D Det kan nok bli bra.

Endret av mr_tambourine_man
Lenke til kommentar

Jeg husker i 2003 da det kom inn abnormale mengder elendige fps-spill, som ble glemt dagen etter. Det kom jo selvsagt noen bra også, men rundt denne tiden var det en haug med søppel i forhold til nå som kom ut på PC-markedet.

 

Jeg er enig med det at et mindre men mer kvalitets-basert spillmarked til PC kunne vært bra, vekk med alle wannabe-fpsene og de totalt uengasjerende spillene laget etter en film.

 

Jeg håper at flere fpser blir smeltet i sammen med rollespill, slik som Deus Ex. Jeg begynner selv å bli lei den "skyt, skyt, reload, skyt litt mer" settingen på fps spill. Disse spillene holder meg ikke engasjert lenge (med unntak av HalfLife2), for dette har jeg spillt så uendelig mange ganger før.

Lenke til kommentar

Hvem sier at drittspillene ikke vil komme på PC lenger? Tror faktisk at de sjeldne og gode spillene som har høyere produksjonskostnad vil gå dukken først. Å ikke lage spillet på PC vil jo være en tapt salgsmulighet, og det skal ikke så utrolig mye til å bare lage en dårlig port fra en av konsollversjonene. De fleste filmspill kommer jo faktisk ut på GBA fortsatt også. PC er noe alle har, uansett, så jeg tviler ikke på at de kommer med spill som krever lite av systemet.

 

Når jeg snakker om advanced warfighter så er jeg enig i at det ble dårligere fra det punktet på PC ja, iforhold til de andre PC versjonene. Men da ble også 360 versjonen det beste spillet i serien hittil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
PC-spill selger dårlig. PC-spill drar ikke lenger inn like høye salgstall som før. Storspill som Crysis og Unreal tournament 3 har "bare" solgt henholdsvis 86.633 og 33.995 eksemplarer. Dette høres kanskje mye ut, men i forhold til hvor mange eksemplarer stortitlene til konsollene selger er det lite. Både Assassins creed og Call of duty 4 (til konsoll) solgte over 1 000 000 eksemplarer i samme periode.

 

Hvorfor pc-spillene selger så dårlig er jeg ikke sikker på.. Høye systemkrav kan kanskje ha noe av skylden? Mange som ikke gidder å oppgradere PCen for å spille Crysis osv. Piratkopiering har kanskje også litt skyld?

 

Hva vil disse lave salgstallene ha å si for PC-spill? vil utviklerene slutte å lage PC-spill? Vil PC bli nedprioritert og få langt færre gode spill? Hvorfor selger PC-spill så dårlig?

 

Si din mening.

 

 

Hvorfor skal folk laste ned spill om pcen ikke er god nok? Krever jo like mye selv om det er en kopi av fullversjonen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...