Gå til innhold

likestilling, er det noe tull?


chil

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt, hvorfor skal menn og kvinner være likestillte? vi er da ikke like? vi har ulike kvaliteter. Men er tøffere fysisk. Og kvinner har et større innstink for og ta vare på barn. Den kjønnsrollen som vi opprinnelig hadde er noe som har utviklet seg. Hadde det ikke vært naturlig, så hadde det heller ikke skjedd...

 

 

Hvorfor skal en mann pumpes inn med østrogen? Og kvinner hardnes til. Får vi et bedre samfunn ved og gjøre menn og kvinner mest mulig like?

 

Jeg tror ikke nødvendigvis det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at likestilling er feil. Vi er alle forskjellige og derfor er det idiotisk å prøve å forme samfunent til "sånn skal det være". Har tenkt mye på det i det siste. Og samfunnet er altfor mye låst til sånn skal det være. Morra mi blir sjokkert og kommer ikke over at ei dame i Spania kjøpe leiligheten til tanta mi uten å se den engang. Men hvorfor ikke?

 

Man kan sette grenser etisk om hvor grensen går, men her er vi også forskjellige. Så det er umulig å si "Sånn skal det være!" Det jeg heller er for er at kvinner og menn har samme muligheten til å utgjøre ting også er det opp til dem om dem vil eller ikke.

Lenke til kommentar

Her var det så mange imot at jeg bare være for.

 

Likestilling er flott...

 

* Tenk hvor mange fedre som etter en skilsmisse / brudd ikke har noe han skal ha sagt når det skal bestemmes hvor mye han skal få være sammen med barna! Nå har de i alle fall en sjanse til å være med å påvirke prosessen.

 

* Jeg var sammen med min lille i hele to måneder i farspermisjonen min. Kona gikk tidligere ut i jobb og jeg fikk mitt livs fineste tid. Bytter ikke den mot noe.

 

Mange positive ting som har kommet etter "likestillingen", også for menn...

Lenke til kommentar

Likestilling er jo en fin ting. Problemet er at de aller fleste missforstår hva likestilling egentlig er. Likestilling er egentlig ikke annet enn at man skal ha lik rett til vurdering.

 

- Kvotering er ikke likestilling.

- Feminisme er ikke likestilling

- At menn skal bli mer feminine er ikke likestilling

- At kvinner skal bli mer maskuline er ikke likestilling

 

De aller fleste som kjemper for "likestilling" gjør ikke det i det hele tatt. De kjemper for kvinners rettigheter. Om man kjemper for likestilling må man også kjempe for at:

 

- Både menn og kvinner skal behandles likt når det gjelder militærtjeneste

- Ved sammlivsbrudd skal menn og kvinner vurderes likt når det gjelder foreldreomsorg

etc. etc

 

Likestilling innebærer at ting skal fungere begge veier, feminisme gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Ikke misforstå, jeg er for likestilling, men da skal det også være likestilling! chicksa kan ikke bare bitche til seg alle fordelene uten å få med alle ulempene på lasset, som i dag. Eks: Militæret.

Enig. Skal kvinnene gå inn for likestilling får de gå inn for likestilling på alle områder. Om kvinner kun skal ha likestilling på de områder det passer dem kan man ikke kalle det likestilling. Om kvinner vil ha det likt som oss menn og omvendt må følgende skje:

 

Kvinner må også ha verneplikt

Menn må i større grad ta sin del av fødselspermisjoner

All kvotering må ta slutt uavhengig av type jobb

 

Det er egentlig bare det som må til for full likestilling. Kvinner skal ikke kvoteres inn i styrer, det er diskriminering mot menn! Samtidig skal ikke menn taes inn i styre til fordel for damer, fordi styret prinsippielt ikke liker damer. Må være en til dels faglig begrunnelse for at en kvinne ikke skal ansettes i et styre. Den mest kvalifiserte uavhengig av kjønn skal alltid komme først i køen. Om det skulle vise seg, hypotetisk sett, at damer generelt sett er mindre egnet til lederstillinger enn menn. Vel, så er det jo klart at flertallet av mennesker i styrer rundt om i Norge er menn.

Lenke til kommentar
Kvinner skal ikke kvoteres inn i styrer, det er diskriminering mot menn!

Det er ikke bare diskriminerede mot menn, det er diskriminerende mot kvinner også. Å bli valgt på grunnlag av kjønn, ikke egenskaper er like diskriminerende som å ikke bli valgt på grunnlag av kjønn og ikke egenskaper.

Lenke til kommentar

Feministene kamuflerer seg bak ordet likestilling... :p

 

Hva likestilling er i ordboka kontra irl er ikke det samme. Mulig jeg formulerer meg kronglete her, men satser på at noen skjønner hva jeg mener. ? Eller ?

 

Poenget mitt er at når kvinner skriker likestilling, så mener de alle fordelene. Kvoteringen og denslags. De vil ikke ta med seg driden vi menn har. Verneplikt feks.

Lenke til kommentar

Problemet i dag er vel at noen kvinner skal ha alle fordelene, men ingen av pliktene.

 

Du skal fortsatt betale restaurantbesøket, trekke ut stolen for henne, og plukke henne opp hvis du er mann. La gå, det er mer i dette enn likestilling.

 

Problemet med mye av likestillingsdebatten er jo at den baserer seg på helt feil prinsipp; nemlig at det er en grunnleggende forskjell mellom kvinner og menn mtp. ytelse såvel i jobb som familieliv, som vi må forsøke og utjevne.

 

Dette er selvsagt ikke riktig. Kjønnskvotering, uansett hvilken vei det slår ut, er det verste påfunnet i manns minne innunder denne debatten.

 

Vi bør ikke klage på likestilling her i landet. Vi har nest flest kvinner i politikk i verden. Vi har mange profilerte kvinnelige ledere, da tenker jeg ikke på Valla, men på kvinner som faktisk passer å innha en lederstilling. Det er fortsatt overvekt av menn, hvorfor? Fordi mange kvinner prioriterer annerledes. Familie foran karriere.

 

Lønnsnittet, sånn tatt grovt over landet, er kanskje høyere for menn også? Likestillingsproblem? Niks. Mange kvinner prioriterer annerledes. Heller en kveld hjemme enn å jobbe mye overtid, det ligger nærmere for oss gutta. Eller kanskje er de bare mer effektive og klarer å få jobben gjort i nominell arbeidstid, så de trenger ikke overtid. :D

 

Kvinner tar helt over i høyere utdanning. Kun Sivilingeniørutdanningen på gamle NTH kan skilte med klar overvekt av gutter, selvsagt fordi dette er tekniske fag som mange jenter skyr unna. Men selv der (vel, her, faktisk) er prosenten på vei oppover på mange linjer, og noen har også høyere jente enn gutteprosent, så som Kjemi. Medisin, Juss, Masterstudier innen humaniora ... her er det mye overvekt av kvinner.

 

Likestilling? Bah. Dere har fått. Nå begynner det nesten å gå litt for langt med all kvoteringen (et pent ord for diskriminering, er det ikke) og maset om at kvinner skal inn 50/50 med menn i alle mulige stillinger. Det føles rett og slett ikke helt naturlig, og virker det ikke dumt når man prøver å motarbeide naturen?

Lenke til kommentar
Kvinner tar helt over i høyere utdanning. Kun Sivilingeniørutdanningen på gamle NTH kan skilte med klar overvekt av gutter, selvsagt fordi dette er tekniske fag som mange jenter skyr unna. Men selv der (vel, her, faktisk) er prosenten på vei oppover på mange linjer, og noen har også høyere jente enn gutteprosent, så som Kjemi. Medisin, Juss, Masterstudier innen humaniora ... her er det mye overvekt av kvinner.

Appropo det, for noen år siden da jeg studerte ingeniørfag, så pratet jeg en del med en jente som studerte det samme faget som meg på en annen skole. Den skolen kvoterte inn jenter. Hun sa hun _hatet_ det for hun gikk hele tiden rundt og lurte på om hun var der fordi hun var flink, eller om hun var der fordi hun var jente.

Lenke til kommentar

Likestilling er etter min mening noe tull ja, jenter vil for det meste bare ha fordeler og ingen av ulempene, dette er forskjellsbehandling og ikke likestilling.

I høyere utdanning på Universiteter/Høyskoler blir jenter fortsatt kvotert inn, selv om langt over halvparten av de som tar høyere utdanning er jenter i utgangspunktet.

 

Jenter slipper verneplikt, og de jentene som velger å ta verneplikten får lettere fysiske opptakskrav og har i tillegg høyere sjanse til å bli kvotert inn som offiser etter en stund i tjeneste. Jenter blir også kvotert inn i styrer landet over, til Bjørnars glede.

Utdanningen på landets ungdomsskoler og videregående skoler er på toppen av alt dette mer tilpasset jenter, som vanligvis ikke er like gode i mer praktiske fag som guttene, det er svært lite praktisk arbeid i skolen, men mye teori.

 

Samfunnet har etter min mening blitt invadert av en sykelig politisk korrekthet som gjør at de fleste poltikere og andre folk også for den slags skyld, nesten aldri kritiserer den urettferdig praksisen av den såkalte "likestillingen" vi har i dette landet. Dag opp og dag ned skriver avisene om menn som dreper konene og kjærestene sine, men ikke et bedritent ord om de flere tusen mennene som begår selvmord hvert år. "Likestillingen" har gått altfor langt; ja til like rettigheter, nei til forskjellsbehandling av kvinner fordekt som "likestilling"!

Lenke til kommentar
Likestilling er etter min mening noe tull ja, jenter vil for det meste bare ha fordeler og ingen av ulempene, dette er forskjellsbehandling og ikke likestilling.

I høyere utdanning på Universiteter/Høyskoler blir jenter fortsatt kvotert inn, selv om langt over halvparten av de som tar høyere utdanning er jenter i utgangspunktet.

 

Jenter slipper verneplikt, og de jentene som velger å ta verneplikten får lettere fysiske opptakskrav og har i tillegg høyere sjanse til å bli kvotert inn som offiser etter en stund i tjeneste. Jenter blir også kvotert inn i styrer landet over, til Bjørnars glede.

Utdanningen på landets ungdomsskoler og videregående skoler er på toppen av alt dette mer tilpasset jenter, som vanligvis ikke er like gode i mer praktiske fag som guttene, det er svært lite praktisk arbeid i skolen, men mye teori.

Men det du beskriver her er ikke likestilling. Det er fordelsbehandling.

Lenke til kommentar
Likestilling er etter min mening noe tull ja, jenter vil for det meste bare ha fordeler og ingen av ulempene, dette er forskjellsbehandling og ikke likestilling.

I høyere utdanning på Universiteter/Høyskoler blir jenter fortsatt kvotert inn, selv om langt over halvparten av de som tar høyere utdanning er jenter i utgangspunktet.

 

Jenter slipper verneplikt, og de jentene som velger å ta verneplikten får lettere fysiske opptakskrav og har i tillegg høyere sjanse til å bli kvotert inn som offiser etter en stund i tjeneste. Jenter blir også kvotert inn i styrer landet over, til Bjørnars glede.

Utdanningen på landets ungdomsskoler og videregående skoler er på toppen av alt dette mer tilpasset jenter, som vanligvis ikke er like gode i mer praktiske fag som guttene, det er svært lite praktisk arbeid i skolen, men mye teori.

 

Samfunnet har etter min mening blitt invadert av en sykelig politisk korrekthet som gjør at de fleste poltikere og andre folk også for den slags skyld, nesten aldri kritiserer den urettferdig praksisen av den såkalte "likestillingen" vi har i dette landet. Dag opp og dag ned skriver avisene om menn som dreper konene og kjærestene sine, men ikke et bedritent ord om de flere tusen mennene som begår selvmord hvert år. "Likestillingen" har gått altfor langt; ja til like rettigheter, nei til forskjellsbehandling av kvinner fordekt som "likestilling"!

 

åååååå - godt skrevet. Er så 110% enig det der at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg...

 

fordelsbehandling - likestilling = Poteto-potato

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...