Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette med lydkvalitet har ingenting med LP å gjøre. Det å foretrekke LP handler kun om følelser. Det er ikke noen annen logikk.

Akkurat. Det er følelser og nostalgi og masse sånt. Ingenting med det tekniske lydbildet å gjøre.

Meeen, jeg forsvinner langt inn i skyrim noen timer før jeg tryner i puta ^^

Kos deg! Selv forsvinner jeg inn i puta snart, og drømmer om... jobb sikkert.
Lenke til kommentar

Hvis du ikke hører hva organisk betyr, hva er det vi diskuterer? :green: Det er som "søtt" og "surt" og "bittert". Du trenger ikke like det, men det eksisterer.

 

En bongotromme er mer organisk enn noe fra Skrillex.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her.

Tror ikke helt du skjønner hva du mener selv. Prøv en gang til å forklare hva "organisk" betyr i lydsammenheng. At den forringes lett? At den ikke er mulig å få helt lik fra enhet til enhet? Hva?
Lenke til kommentar

Tror ikke helt du skjønner hva du mener selv. Prøv en gang til å forklare hva "organisk" betyr i lydsammenheng. At den forringes lett? At den ikke er mulig å få helt lik fra enhet til enhet? Hva?

 

Jeg mener det ikke kommer like godt frem digitalt. Det trenger ikke være noe positivt, kommer helt an på musikken, men også smak.

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke kommer like godt frem digitalt. Det trenger ikke være noe positivt, kommer helt an på musikken, men også smak.

Hva du mener er irrelevant til fakta. Et digitalt opptak er 100% likt uansett hvor det spilles av. Det påvirkes bare av kvaliteten på anlegget som spiller av musikken.

En LP-plate blir verre og verre over tid, og det knitrer om plata ikke er helt ren. Og vibrasjoner kan påvirke lesehodet på platespilleren, som igjen påvirker sangene.

 

Lydkvaliteten på LP-plater er "innesperret" i et fysisk medie med åpenbare restriksjoner. I en digital fil er ikke dette tilfellet. Den er bare avhengig av tilstrekkelig lagringsplass.

Lenke til kommentar

Det er en smak, og har ingenting med den faktiske kvaliteten. :)

 

Kvalitet er "objektivt". Jeg bryr meg ikke om kvalitet. Jeg bryr meg om hvordan jeg opplever lyden, og hvis jeg liker en spesiell "klang" i den, så har det en verdi for meg. Det kan ikke sammenlignes med om noen ev. liker knitringen.

Lenke til kommentar

Kvalitet er "objektivt". Jeg bryr meg ikke om kvalitet. Jeg bryr meg om hvordan jeg opplever lyden, og hvis jeg liker en spesiell "klang" i den, så har det en verdi for meg. Det kan ikke sammenlignes med om noen ev. liker knitringen.

Og for meg, så irriterer jeg meg om kvaliteten på lyden ikke er god nok. Jeg sliter virkelig med å høre på live-opptak eller lignende. LP-er gir meg... veldig lite.
Lenke til kommentar

Og for meg, så irriterer jeg meg om kvaliteten på lyden ikke er god nok. Jeg sliter virkelig med å høre på live-opptak eller lignende. LP-er gir meg... veldig lite.

 

Jeg liker heller ikke liveopptak fra iPhone. Det har imidlertid ingenting med objektive kvaliteter å gjøre. Musikk (og lyd) handler om følelser. Du kan ikke veie og måle dette. Hvis noen elsker Chewbacca-skriking i 1,2 timer, så er jo det flott for dem. Jeg kan ikke komme her og si de har dårlig smak, eller ikke skjønner hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...