Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal gje satirikarane her inne delvis rett. Fyrste steget er trass alt å manne seg opp til å dei grepa som trengs for å gjera sin eigen situasjon betre... Men at det er så enkelt å ta seg i saman er feil, og eg vonar at dei som ytrar dette skriv det med lygekryss.

Det er på ingen måte "bare å ta seg sammen", nei. Men det er for mange som gir opp og forventer at legen/psykologen skal fikse alt. For å bli frisk, spesielt fra psykiske sykdommer, kreves både egeninnsats OG hjelp. Alt for mange får ikke hjelpen de trenger, men det er også for mange som har gitt opp egeninnsats innen de får hjelp.

Lenke til kommentar

Om du misforsto meg, eller vice versa er usikkert. Men eg ser eg har formulert meg litt uheldig, sjølv om eg trur me er enige. Det fyrste ein må gjer, er å be om hjelp. Og for å gjera det, må ein ta eit nakketak på seg sjølv...

 

Å så leggje alt i hendene på utøvande behandlar er altfor vanlig. Det er og like vanlig at dei som slit har problem med å verte tekne seriøst, derav diagnostikkproblematikken eg nemnde lenger oppe her...

Lenke til kommentar
Skal gje satirikarane her inne delvis rett. Fyrste steget er trass alt å manne seg opp til å dei grepa som trengs for å gjera sin eigen situasjon betre... Men at det er så enkelt å ta seg i saman er feil, og eg vonar at dei som ytrar dette skriv det med lygekryss.

 

altså, jeg mener, det er såklart forskjell på MS og "døgnrytme" issues. Når jeg hører "døgnrytme" på diverse forum tenker jeg bare 1 ting: sitter langt på natt ved PCen og "nerder" (måtte det være gaming eller FML eller stumbled eller facebook) eller sitter langt på natt ved TVen og daffer.

 

Altså, det GÅR ann å prøve liksom. Og har man insomnia går man til legen og får tak i noe piller så du greier faktisk å sovne til riktig tid for så å få igjen en normal døgnrytme. Leser ofte her inne (DNFK) "satt til kl 4 og så på <insert random> på TV" eller "satt til kl 8 og leste manga" eller whatnot. Da kan du faen ikke klage at du har døgnrytme problemer :p

Lenke til kommentar
(...) men det er også for mange som har gitt opp egeninnsats innen de får hjelp.
Her tror jeg (NB: min subjektive mening) ligger i at terskelen for å få hjelp ligger så sinnsvakt høyt ofte at mange har brukt opp alt av krefter før de i det hele tatt får sjansen til å få hjelp.

Ja, du har rett. Det krever både egeninnsats og hjelp.

Man må være i stand til å gjøre nytte av hjelpen man får. Og er man totalt utslitt etter å ha kjempet i X tid først så er det ikke sikkert man er der man trenger å være for å utnytte hjelpen effektivt. Da kreves det mye mer hjelp før man kommer opp på et nivå der hjelpen blir effektiv. Derfor bør man etter min mening senke terskelen for hvem som får hjelp.

På kort sikt så vil det nok gi en bemanningsmangel, desverre. Men på lang sikt tror jeg det vil lønne seg.

Se for deg en trapp. Jo lenger ned man kommer, jo større er trappetrinnene. For å komme over det nederste trinnet vil man trenge tre mann og en stge for å komme. Det øverste trinnet er bare litt for høyt for at man klarer på egenhånd så alt man trenger er at noen står på toppen og strekker ut en hånd.

Hvis vi klarer å hjelpe folk mye tidligere trengs det i gjennomsnitt færre behandlingstimer og hjelpemidler for å få dem opp på toppen.

Slik det er nå må man være på nederste eller nest nederste trinn i denn djevelens trapp før noen strekker ut en hand. Men når man er der trenger man en stige.

[/masse synsing og kreativ bruk av bilder]

Lenke til kommentar
(...) men det er også for mange som har gitt opp egeninnsats innen de får hjelp.
Her tror jeg (NB: min subjektive mening) ligger i at terskelen for å få hjelp ligger så sinnsvakt høyt ofte at mange har brukt opp alt av krefter før de i det hele tatt får sjansen til å få hjelp.

Ja, du har rett. Det krever både egeninnsats og hjelp.

Man må være i stand til å gjøre nytte av hjelpen man får. Og er man totalt utslitt etter å ha kjempet i X tid først så er det ikke sikkert man er der man trenger å være for å utnytte hjelpen effektivt. Da kreves det mye mer hjelp før man kommer opp på et nivå der hjelpen blir effektiv. Derfor bør man etter min mening senke terskelen for hvem som får hjelp.

På kort sikt så vil det nok gi en bemanningsmangel, desverre. Men på lang sikt tror jeg det vil lønne seg.

Se for deg en trapp. Jo lenger ned man kommer, jo større er trappetrinnene. For å komme over det nederste trinnet vil man trenge tre mann og en stge for å komme. Det øverste trinnet er bare litt for høyt for at man klarer på egenhånd så alt man trenger er at noen står på toppen og strekker ut en hånd.

Hvis vi klarer å hjelpe folk mye tidligere trengs det i gjennomsnitt færre behandlingstimer og hjelpemidler for å få dem opp på toppen.

Slik det er nå må man være på nederste eller nest nederste trinn i denn djevelens trapp før noen strekker ut en hand. Men når man er der trenger man en stige.

[/masse synsing og kreativ bruk av bilder]

Tror vi er ganske enige. Ser at det jeg skrev først kunne tolkes som at jeg mener folkene som sliter er problemet. Det var ikke det jeg mente. Mente noe sånn som det du skrev her, bare fikk ikke til å skrive det like bra som du.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg var uhelbredelig B-menneske. Så satt jeg i et halvt år og stod opp klokken 6 uten problemer. Våknet da i 7-8 tiden i helgedager, og stod gladelig opp. Null stress.

 

Selvsagt. Nå er jeg tilbake til zombie-tilstand ved klokken 07:05 i dusjen. Men pytt pytt. Kos å sitte oppe om kvelden. :p

Lenke til kommentar

Reknar med å få Glimti på nakken no, men nok ein rapport frå skulebenken: Ein forelesar i bygningsfysikk som ber studentane om å gløyma matematikken, og heller berre konsentrera seg om å ikkje løysa oppgåva, men heller sjå på oppgåva... Forstå det den som kan. Kvifor er det slik at det fins folk som plent skal ha alle til å sjå lyset på same måten som dei sjølv?

 

Går forholdsvis greit dette her for min del, men det er ei stor mengd spørsmålsteikn i klasserommet akkurat no...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...