Gå til innhold

Fjernstarte bilen med mobilen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke hvis det er automat ;)

 

Til trådstarter:

Ville det ikke ha vært enklest med motorvarmer? Greit nok at det er fancy å kunne fjernstarte bilen med mobil, men det blir ikke noe annet enn "fancy"

 

Hvem kjøre nå automat, ingen glede i det :)

 

Som sagt er motorvarmer dyrt i tillegg til at jeg ikke har noen mulighet til å legge opp strømkabel.

Lenke til kommentar

Et annet aspekt:

kald motorolje er _veldig_ seig.

bilen _blir_ slitt av å gå på tomgang når det er kaldt, kontro å ha motorvarmer. I tillegg risikerer du at motoren blir dårligere uten at du merker det;

lydene en kald motor lager rett etter at du har skrudd den på sier litt om hvordan den har det. Hvis du velger å gå glipp av disse lydene fordi du er et helt annet sted, har du et problem.

 

 

motorvarmer

motorvarmer

motorvarmer.

 

(hva med en fattigmanns motorvarmer? det kan da ikke være så vanskelig. Et sentralt plassert varmelement, en termostat og en fjernstyring)

Lenke til kommentar
Hvem kjøre nå automat, ingen glede i det :)

 

Som sagt er motorvarmer dyrt i tillegg til at jeg ikke har noen mulighet til å legge opp strømkabel.

 

Jeg har stor glede av det. Spes i bystrøk er det deilig. Å veive ei jævla pinne i 2007 burde være unødvendig!

 

Eneste minuset må være at bilen er litt tørst :dontgetit:

 

Fra spøk til revolver. Skaff deg Defa Warm Up med tidsur. Trenger du bare å røske ut en kabel i fronten av bilen og den er varm, god og starter lett + at det bruker strøm. Webasto er også et alternativ.

Lenke til kommentar

For dem av oss som bor i bystrøk uten fast parkeringsplass og tilgang til strøm er motorvarmer en spesielt dårlig investering :-) Webasto vil fungere bra men å ettermontere slike er ekstremt dyrt. Dyrt nok som ekstrautstyr på ny bil og egentlig. Det som hadde vært kult er om det gikk ann å få til en greie som kunne lades/varmes innendørs og settes i mens man skrapte is av vinduet. En slags instant motorvarmer som bare hadde 1 bruk før man må lade den igjen.

 

(automat hersker ja. 2 ganger i måneden hadde det vært morro og fise rundt med manuell giring, mens 28 ganger i måneden hadde køa vært pyton med manuell.)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Hmmm. Om man kjører diesel så finnes det vel motorvarmere som går på diesel, og dermed slipper man tilgang på strøm? Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Det gjør det, men som nevnt i innlegget over ditt er disse veldig dyre -jeg mener å ha hørt/lest om summer på 15-20.000 ferdig montert... :(

 

Her er forøvrig linkene til de to mest kjente produsentene av dieselvarmere:

Webasto

Eberspächer

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter ikke har tilgang til strøm der bilen står, er det vel liten vits i å foreslå alle mulige warmup pakker som er avhengig av strøm.

Bensinvarmer og dieselvarmer er jo et supert alternativ, men dette koster dessverre som Inge Rognmo sier flesk, og litt avhengig av biltype kan det være relativt krevende og montere selv.

Men det er jo helt overlegent bra da, de er effektive, ingen potensiell glemming av strømkabel (ja jeg har sett mer enn en bil med avrevet "Defa plugg" :p ) og man får de både med fjernkontroll, timer, eller start via GSM slik at man kan sette igang varmen selv om man er på skitur på vidda. Eneste negative er i grunn at de krever at batteriet er i noenlunde god stand, siden både eventuelle kupevifter, og tenning går på strøm fra batteri. At man går tom for bensin/diesel er ikke et problem dersom den monteres riktig.

 

Er jo forresten slik varmeapparatet virker på elbiler hvis noen av dere har lurt på hvorfor elbiler står å fyller bensin på bensistasjoner av og til. :)

Det er også riktig som det blir sagt at dieselbiler generelt bruker lenger tid på å bli varme, så det er vel ekstra utbredt på disse. En mulighet kan jo være å finne noe brukt, men vet ikke hvor lett det er. Mange gamle VW bobler hadde bensinvarmer siden den bakmonterte luftkjølte motoren ga elendig varme. Så det har vært på markedet i mange år, men vet ikke hvor lett det er å oppdrive brukt likevel...

Lenke til kommentar

Jeg har en Toyota Avensis (diesel) og har hatt bilen før og etter at Eberspächer (kalt Eber). Dieselbiler har som regel en diesel-forvarmer og denne kan skrues på manuelt (ihvertfall med Toyota), varmluft til bilen blir stort sett god og varm innen 2min.

 

Har så fått ettermontert en Eber i bilen (dette er et oppgraderings sett) og kostet 7000kr med programerbar fjernkontroll). jeg skrur som regel på Eber'en 20-30min hver morgen slik at motoren går fra minus til pluss grader og kupeen er da ca 10 grader... grunnen til at jeg ikke bruker den så mye lenger er at jeg har kort vei til jobben 5-10min med kjøring.

 

Fungerer utmerket og vil absolutt anbefale for de som bor i byen uten tilgang til strøm.

 

For de som vil ha "instant" varme i kupeen så vil jeg anbefale ceramic varmlufts vifte fra Biltema eller andre butikker som selger dette, disse kobles til sigarett-uttaket på bilen og vil gi en grei varme innen kort tid (i hverfatt raskere enn det motoren klarer å generere varme)

 

*Beklager en uryddig melding, er bare så utrolig trøtt og sliten, er klar for en juleferie nå*

 

Frank

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg tror jeg har funnet rett koblings-skjema over tenninga til bilen. Tenkte da på å paralellkoble de nødvendige lederne, som fex. bensin pumpa og hvis det er noe annet som trenger å ha kontakt for å kunne svive. Dette relet, må være slik at den forblir lukket ved "trigging" mens jeg trenger det andre relet til å gå til startmotoren ( denne må sikkert fininstilles til å være aktiv i et par sek.)

Jeg tenkte på en hovedbryter til kretsen slik at den er bare aktiv på kvelden før jeg legger meg.

Men jeg ser nå problemene med sen telefonselger osv. så jeg tror jeg bare glemmer dette prosjektet.

Men ellers, takk for alle innspill ! :)

 

Jeg laget fjernstart til min egen bil vha en mikronoktroller som jeg programmerte selv.

Kan starte den enten via fjernkontrollen til sentrallåsen (låse opp 3 ganger på rad) eller via mobiltelefon. Brukte en vanlig GSM-telefon i bilen der jeg laget en gruppe slik at det er bare mitt nummer som vil lage ringelyd. Telefonselgere vil da ikke være noe problem :)

Prosjektet innebar også at jeg laget startknapp inni bilen og at jeg har programmert slik at hvis bilen slik at hvis en ikke tar i døra etter 20 sek så låser bilen seg, speilene går inn og hovedlys slåes av) tenkte også på innbruddsikring så startknappen vil ikke virke om en ikke låser opp døren først. (ikke bryter seg inn altså)

 

venter på en litt mere skikkelig design-startknapp som jeg har kjøpt på Ebay så skal jeg lage en liten video av det hele på www.sapronics.com

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har tenkt på fjernstarter selv. og kommet fram til denne ganske enkle løsningen:

 

- Lar nøkkelen stå i bilen når jeg forlater den og låser med en annen.

- kobler til bryteren før jeg forlater bilen for siste gang hver natt

- kobler til motorvarmer før jeg legger meg.

- når bilen skal startes bruker jeg kontrollen som sender signal til den batteri drevne bryteren som utløser en mekanisme som vrir om nøkkelen i to faser.

Lenke til kommentar

Trådnekrofiler altså! :)

 

- Om du forlater bilen med nøkkelen i bilen(selv om du låser bilen) vil en biltjuv lett knuse ruta på bilen og stikke av med bilen. Siden nøkkelen står i så er ikke startsperren noe problem. Tipper du får en fin avkortning på forsikringsutbetalingen.

- Å ha en motorisert nøkkel-omvrider må jo se stygt ut?

- Alt dette forutsetter jo at du har bilen i fri. Er den i gir så kan du få en overraskelse om morgenen.

 

Foreslår følgende:

- Kjøp DEFA motorvarmer(ca 500 kr).

- Kjøp DEFA plugg til fronten(ca 300 kr).

- Kjøp en 220v timer som du kobler bilen til(ca 300 kr).

 

Når du da parkerer hjemme om kvelden så setter du kontakten i 220v timeren, og går inn. Om morgenen så slår timeren seg på og motoren er varm til du skal starte bilen.

 

Om du vil ha noe mer fancy så dropper du timeren og kjøper releet til DEFA i stede for(ca 400 kr). Dette styres via et 12v signal. Så er det bare å lage en styringskrets(via Wifi, GSM, 3G, ZigBee, FM, satelitt eller whatever).

Lenke til kommentar

Trådnekrofiler altså! :)

 

- Om du forlater bilen med nøkkelen i bilen(selv om du låser bilen) vil en biltjuv lett knuse ruta på bilen og stikke av med bilen. Siden nøkkelen står i så er ikke startsperren noe problem. Tipper du får en fin avkortning på forsikringsutbetalingen.

- Å ha en motorisert nøkkel-omvrider må jo se stygt ut?

- Alt dette forutsetter jo at du har bilen i fri. Er den i gir så kan du få en overraskelse om morgenen.

 

Foreslår følgende:

- Kjøp DEFA motorvarmer(ca 500 kr).

- Kjøp DEFA plugg til fronten(ca 300 kr).

- Kjøp en 220v timer som du kobler bilen til(ca 300 kr).

 

Når du da parkerer hjemme om kvelden så setter du kontakten i 220v timeren, og går inn. Om morgenen så slår timeren seg på og motoren er varm til du skal starte bilen.

 

Om du vil ha noe mer fancy så dropper du timeren og kjøper releet til DEFA i stede for(ca 400 kr). Dette styres via et 12v signal. Så er det bare å lage en styringskrets(via Wifi, GSM, 3G, ZigBee, FM, satelitt eller whatever).

 

Nå må jo den som knuser ruta for så å kjøre rundt i gjerne mange minus grader med knust rute være mindre begavet eventuellt selvplager. Prøv selv å kjøre rundt i 15 -20 minus med åpent vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...