Gå til innhold

Fjernstarte bilen med mobilen.


Anbefalte innlegg

Har i lengre tid villet ha en varm bil om morgenen mtp. motorslitasje og helsa :p

Motor varmer blir dyrere enn det smaker for min del, dermed skal jeg prøve å lage en fattigmanns varmer.

Da tenkte jeg å bruke denne modulen her : Elfa

 

Tenkte å bruke en gammel mobil med kontantkort/(one call) og lading fra batteriet.

 

Denne har 1 relè med normal åpen eller normal lukket funksjon men sliter da med hvordan jeg kan koble dette inn i tenninga?

Noen ide ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke hensikten med en motorvarmer å varme opp motoren FØR start?! Her gjør du jo ingenting annet enn å... hm... bruke litt ekstra bensin. Og kanskje få litt lunk i kupeen, men hva med å kjøpe en kupevarmer da.

 

Hvis denne saken din funker, og du får start på en kald motor, og den kveles / ispropp / et eller annet kjipt skjer, så er du garantert uten strøm når du kommer til bilen...

Lenke til kommentar
Motorvarmer og kupevifte er nok veien å gå.

Men du kan jo montere fjernstart på bilen også. Får billige kit som inneholder fjernstart/fjernstyrt sentrallås/alarm++ til 4-500kr.

Kjøpte et selv, men det endte opp med motorvarmer og kupevifte, og angrer ikke på det.

 

Hvor fant du så billigt kit ? finner bare priser rundt 2000 for fjernstarten alene..

Har ikke garasje eller mulighet til å legge kabel til varmeren så fjernstarteren er veien for meg ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Denne har 1 relè med normal åpen eller normal lukket funksjon men sliter da med hvordan jeg kan koble dette inn i tenninga?

Noen ide ?

Jeg kan godt forstå ønsket ditt, men ser vel en del potensielle problemer som må løses dersom du skal lage dette selv.

Du må jo i såfall ha elektronikk som gjør om den 1polige releinnkoblingen til noe som først skrur på tenning, og deretter kjører starteren til motor går (feks til ladelampe slukker, "motor går" rele, eller likn). Videre må du jo dersom bilen har manuelt gir ha sensorer som hinder starting dersom du har forlatt bilen i gir.

En annen sak er at siden dette styres kun av at telefonen ringer, får vi vel håpe du ikke får telefonselgere, eller feilringere på tråden...

 

Dette er jo ikke umulig å lage, men jeg tror heller jeg ville jaktet videre på ferdige kit, eller kontrollere noe mer egnet for dette. :)

Lenke til kommentar
Saken er det å unngå å kjøre mens motoren er kald, det skader motoren spesielt når en til vanlig har dorlig tid om morgenen.

Ser ikke problemet med flatt batteri grunnet det tar ikke mer enn 10-15 min på tomgang før bilen er noenlunde varm.

 

Vær obs på at det sliter mer på motoren å gå på tomgang fra kaldstart i 10-15 minutter enn å starte opp og kjøre etter 1 minutt med (fortsatt ganske) kald motor. Dette på grunn av avleiringer i sylinderne når turtallet er ganske konstant.

 

For ikke å snakke om miljøaspektet ved det hele. Jeg skjønner godt ønsket om å ha en varm bil å kjøre avgårde med, men du kan ikke trekke opp slitasjekortet for å begrunne det med.

Lenke til kommentar
Motorvarmer og kupevifte er nok veien å gå.

Men du kan jo montere fjernstart på bilen også. Får billige kit som inneholder fjernstart/fjernstyrt sentrallås/alarm++ til 4-500kr.

Kjøpte et selv, men det endte opp med motorvarmer og kupevifte, og angrer ikke på det.

 

Hvor fant du så billigt kit ? finner bare priser rundt 2000 for fjernstarten alene..

Har ikke garasje eller mulighet til å legge kabel til varmeren så fjernstarteren er veien for meg ;)

 

Jeg fant mitt kit på QXL. ga ikke mer enn 350 tror jeg...

Lenke til kommentar

Å la bilen stå og gå på tomgang unødvendig, er vel ikke engang lovlig, så vidt jeg vet.

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler):

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Nja, skeptisk. Tanken er kanskje god, men.

 

For det første, har du en bil med elektronisk startsperre så må du gå rundt denne, og som regel så må man ha en nøkkel plassert i bilen som inneholder koden for å starte bilen.

 

tanken bak motorvarmer er at kjølemedie og/eller oljen i motoren varmes opp til en akseptabel temperatur før du kjører i gang selve motoren og som det er nevnt tidligere så har du dette med avleiring.

 

skal du kun ha en god og varm bil så ville jeg ha satset på DEFA sine varmepakker (den kan du tilpasselommeboken din) eller gå for en Biltema/clas Ohlson løsning.

 

en annen løsning er Webasto eller en Eberspacher, disse trenger man ikke å koble til strømnettet, men har det minuset at de trekker strøm fra batteriet så hvis du ikke kjører nok til å lade opp batteriet så vil det gå tomt etter hvert.

 

Frank

Lenke til kommentar

Det var vel bare et tidspøsmål før miljøaspektet kom på banen her, det er jo selvsagt et poeng, men siden jeg selv har for vane å la motoren gå mens jeg måker snø og is skal jeg ikke si så mye på akkurat den biten.

Men skal du gjennomføre dette høres det ut som QXL kan være et bra sted å lete.

Lenke til kommentar
Saken er det å unngå å kjøre mens motoren er kald, det skader motoren spesielt når en til vanlig har dorlig tid om morgenen.

Ser ikke problemet med flatt batteri grunnet det tar ikke mer enn 10-15 min på tomgang før bilen er noenlunde varm.

 

Som andre her har sagt. MYE høyere slitasje på tomgang. Hovedårsaken er at motor går med ekstra feit blanding når den er kald og går på tomgang. Dette fører til carbonavsetninger, bortvasking av olje, kraftig etsende avgasser. Minst slitasje får du når du kjører pent avgårde med en gang, uten å presse motoren, hverken med høyt turtall eller tung gasspedal (høyt gasstrykk). Da blir motoren raskest varm med minst mulig slitasje og med mye bedre blandingsforhold enn på tomgang.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet rett koblings-skjema over tenninga til bilen. Tenkte da på å paralellkoble de nødvendige lederne, som fex. bensin pumpa og hvis det er noe annet som trenger å ha kontakt for å kunne svive. Dette relet, må være slik at den forblir lukket ved "trigging" mens jeg trenger det andre relet til å gå til startmotoren ( denne må sikkert fininstilles til å være aktiv i et par sek.)

Jeg tenkte på en hovedbryter til kretsen slik at den er bare aktiv på kvelden før jeg legger meg.

Men jeg ser nå problemene med sen telefonselger osv. så jeg tror jeg bare glemmer dette prosjektet.

Men ellers, takk for alle innspill ! :)

Endret av S.M.
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som tror meg når jeg sier dette men, en klassekamerat av meg monterte et fjernstartsystem /m vanlig fjernkontroll på en Honda Crx for noen år siden. Så kom han innom for å skryte litt av sin nye inverstering, og ga oss en demonstrasjon osv. En kort stund senere fikk han indiksjon tilbake på at motoren hadde stoppet igjen og når vi gikk ut for å titte ble det bekreftet. Riktig nok sto bilen da 50 meter lenger ned i veien, godt plantet i en annen parkert bil.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som tror meg når jeg sier dette men, en klassekamerat av meg monterte et fjernstartsystem /m vanlig fjernkontroll på en Honda Crx for noen år siden. Så kom han innom for å skryte litt av sin nye inverstering, og ga oss en demonstrasjon osv. En kort stund senere fikk han indiksjon tilbake på at motoren hadde stoppet igjen og når vi gikk ut for å titte ble det bekreftet. Riktig nok sto bilen da 50 meter lenger ned i veien, godt plantet i en annen parkert bil.

 

Startsperre på girkassa er nærmest påkrevd i et slikt tilfelle... Regner med motoren ble kvalt når bilen bråstoppet? :!:

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har funnet rett koblings-skjema over tenninga til bilen. Tenkte da på å paralellkoble de nødvendige lederne, som fex. bensin pumpa og hvis det er noe annet som trenger å ha kontakt for å kunne svive. Dette relet, må være slik at den forblir lukket ved "trigging" mens jeg trenger det andre relet til å gå til startmotoren ( denne må sikkert fininstilles til å være aktiv i et par sek.)

Jeg tenkte på en hovedbryter til kretsen slik at den er bare aktiv på kvelden før jeg legger meg.

Men jeg ser nå problemene med sen telefonselger osv. så jeg tror jeg bare glemmer dette prosjektet.

Men ellers, takk for alle innspill ! :)

Selve tilkoblingen til tenning er ikke vanskelig, det er som regel 2 eller 3 ledinger som skal sammen (som da tilsvarer at du vrir tenningsnøkkelen til på) dette kan gjøres med et rele. Utfordringen er startmotor, for om du setter den til en fast tid vil starteren ofte enten går for kort eller for lenge. Er mulig å gjøre det sånn, men jeg ville ikke gjort det. Og du må som nevnt ha sensor som hinderer start om bilen står i gir. Det kommer jo en del an på bilen også hvor enkelt dette er, en bil med injektionmotor, uten startsperre, og med automatgir vil være et enkelt utgangspunkt, alt annet blir mer komplisert.

Så gå for noe ferdig ja, det er nok lurt. :)

 

He he, jeg tror deg så gjerne jeg Cerv, vedkommende vil sikkert være ening i at man ikke må lage et slikt system uten girsperre, og kun basert på at man husker å sette bilen i fri... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...