Dark Fire Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 (endret) Drep meg. Endret 8. august 2010 av Dark Fire
Jaffe Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Du kan ikke ha programmert mye PHP om du ikke har kommet borti samme "problem" der heller ... Anbefaler deg å lese en tutorial eller bok eller noe.
Dark Fire Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Du kan ikke ha programmert mye PHP om du ikke har kommet borti samme "problem" der heller ... Anbefaler deg å lese en tutorial eller bok eller noe. Tutorialer inneholder så mye dødt.. Jeg har alltid hatt et problem med å lære når det er mye dødt, da skipper hjernen min bare over det døde+mye av det som faktisk er nyttig - og jeg får konsentrasjonsproblemer. Dette er også hvorfor jeg alltid har vært super i matte, god i naturfag, grei i gym/svømming, og sugen i alt annet, fordi alle andre fag inneholder så UTROLIG mye dødt (dvs - åpenbare ting - eller ord jeg ikke forstår, som gjør at jeg ikke klarer å forstå hele greia). For å sette det i praksis: det tok meg cirka 10min fra å ikke kunne noe programmering, forståelse av hvordan en web browser fungerer, null html knowledge, osv, til å lage en side med linker, bilder, forskjellige farger og størrelser, tittel, osv). Samme med GameMaker, tok meg cirka 20min for å mekke et helt brukbart ping-pong spill, med lyd og flere brett og vanskelighetsgrader, men når jeg mangler forståelsen av kodene, blir jeg bare ignorant og får ikke med meg noe som helst. Er det noen som kjenner til en side med alle, eller de viktigste kodene lista opp på en enkel og forstålig måte? Vet at w3school har php og html, det var herfra jeg lærte disse språkene, mens har enda ikke funnet noen Pascal-side. Takk for svaret forresten, Jaffe.
Jaffe Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 HTML er ikke programmering. Det er strengt tatt heller ikke GameMaker ... Vet ikke om noen referanseside til Pascal. Det kan sikkert noen andre hjelpe deg med. Men jeg tror kanskje du finner mer om f.eks. C# eller C++.
Dark Fire Skrevet 30. november 2007 Forfatter Skrevet 30. november 2007 HTML er ikke programmering. Det er strengt tatt heller ikke GameMaker ... Vet ikke om noen referanseside til Pascal. Det kan sikkert noen andre hjelpe deg med. Men jeg tror kanskje du finner mer om f.eks. C# eller C++. Med andre ord, hele pointet med programmering er å huske koder? Greit, da trekker jeg meg.
Jaffe Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Å huske koder er den minste av utfordringen du får når du programmerer. Man må jo også anvende disse 'kodene' i forskjellige sammenhenger og forskjellige måter, og tenke ut smarte løsninger på ting.
Dark Fire Skrevet 30. november 2007 Forfatter Skrevet 30. november 2007 Å huske koder er den minste av utfordringen du får når du programmerer. Man må jo også anvende disse 'kodene' i forskjellige sammenhenger og forskjellige måter, og tenke ut smarte løsninger på ting. Og det er den biten jeg synes er enkel.
hjahre Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 vel, du ville ha en side med delphi-tutorials og artikler? For det du gav et eksempel på der var Delphi, selvfølgelig er det en portering av pascal og syntaxen er den samme. Men Delphi er mye mer objektorientert. Men nok om det. Her er noen sider som kan være greie hvis du vil lære deg Delphi-programmering: http://delphi.about.com http://www.delphipages.com http://www.delphi3000.com og til slutt, men ikke minst verdens beste side for alt! : http://www.google.com Også har Delphi en helt super hjelp-funksjon også. Pluss at du kan bruke det som står på msdn.microsoft.com. Delphi er faktisk ikke så vanskelig satt opp som du skulle tro, kan man litt engelsk så er det meste selvforklarende. En kode kan se ut sånn her: program Project1; {$APPTYPE CONSOLE} var i: integer; sNavn, sInput: string; aArray: array of String; begin { TODO -oUser -cConsole Main : Insert code here } SetLength(aArray, 0); WriteLn('Venligst skriv inn et navn.'); ReadLn(sNavn); WriteLn; WriteLn('Skriv inn adjektiver,'); WriteLn('trykk <enter> n'#$86'r du skal legge til nye'); WriteLn('La feltet v'#$91're blankt hvis du er ferdig.'); repeat ReadLn(sInput); if sInput <> '' then begin SetLength(aArray, Length(aArray) +1); aArray[High(aArray)] := sInput; end until sInput = ''; WriteLn; Write(sNavn); Write(' er '); for i := Low(aArray) to High(aArray) do begin if i in [Low(aArray)+1 .. High(aArray)-1] then Write(', '); if i = High(aArray) then Write(' og '); Write(aArray[i]); end; WriteLn; ReadLn; end. Denne koden er ikke spesielt vanskelig, det den gjør er å skrive ut en linje med tekst som ser sånn ut: "<navn> er <det>,<det>,<det>,<det> og <det>" WriteLn = Skriv linje. ReadLn = Les linje. Write = Skriv; Array of = en liste av et-eller-annet. String = tekst. Integer = heltall. SetLength() = Sette lengden til en array. Da tenker jeg du trenger hva du trenger å vite for å skjønne koden Men du får bare prøve å sette deg inn i det som står på de forskjellige sidene det er det eneste som hjelper. Og å sette seg inn i og forstå eksempler Får håpe dette hjelper litt
Dark Fire Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 1) antok at delphi var synonymt med pascal, derfor jeg brukte begrepet 'pascal' i forrige sammenheng. 2) rett på sak har jeg Asperger Syndrom - dette gjør at jeg er en dårlig bok-leser, for å si det sånn en liste med kodene er ganske enkelt det jeg trenger. enten det, eller noen som sakte men sikkert skriver hva jeg skal gjøre over en chat-klient vel, du ville ha en side med delphi-tutorials og artikler? For det du gav et eksempel på der var Delphi, selvfølgelig er det en portering av pascal og syntaxen er den samme. Men Delphi er mye mer objektorientert. Men nok om det. Her er noen sider som kan være greie hvis du vil lære deg Delphi-programmering:http://delphi.about.com http://www.delphipages.com http://www.delphi3000.com og til slutt, men ikke minst verdens beste side for alt! : http://www.google.com Også har Delphi en helt super hjelp-funksjon også. Pluss at du kan bruke det som står på msdn.microsoft.com.
Format71 Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 (endret) 1) antok at delphi var synonymt med pascal, derfor jeg brukte begrepet 'pascal' i forrige sammenheng.2) rett på sak har jeg Asperger Syndrom - dette gjør at jeg er en dårlig bok-leser, for å si det sånn en liste med kodene er ganske enkelt det jeg trenger. enten det, eller noen som sakte men sikkert skriver hva jeg skal gjøre over en chat-klient Har en lillebror med asperger, men det var vel ikke det som var tema her.. Hvordan tror du video ville hjelpe deg? www.3dbuzz.com har en del filmer på nettsiden sin som er laget for absolutt nybegynnere, men de lager ganske morsomme ting med en gang alikevel. De fleste vil nok si Delphi er synonymt med pascal. Opprinnelig var det Pascal som var språket og Delphi verktøyet/editoren du brukte når du skrev programmer, men nå har de som lager Delphi begynt å kalle språket også for Delphi. En kan finne en del andre programmeringsverktøy som bruker språket pascal også, men det er Delphi de fleste vil tenke på når de hører ordet pascal. Lykke til. -Vegar Endret 9. desember 2007 av Format71
Dark Fire Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Skrevet 9. desember 2007 1) antok at delphi var synonymt med pascal, derfor jeg brukte begrepet 'pascal' i forrige sammenheng.2) rett på sak har jeg Asperger Syndrom - dette gjør at jeg er en dårlig bok-leser, for å si det sånn en liste med kodene er ganske enkelt det jeg trenger. enten det, eller noen som sakte men sikkert skriver hva jeg skal gjøre over en chat-klient Har en lillebror med asperger, men det var vel ikke det som var tema her.. Hvordan tror du video ville hjelpe deg? www.3dbuzz.com har en del filmer på nettsiden sin som er laget for absolutt nybegynnere, men de lager ganske morsomme ting med en gang alikevel. De fleste vil nok si Delphi er synonymt med pascal. Opprinnelig var det Pascal som var språket og Delphi verktøyet/editoren du brukte når du skrev programmer, men nå har de som lager Delphi begynt å kalle språket også for Delphi. En kan finne en del andre programmeringsverktøy som bruker språket pascal også, men det er Delphi de fleste vil tenke på når de hører ordet pascal. Lykke til. -Vegar Konklusjonen at jeg lettere forstår via video'r var nok din egen, men sant skal sies trenger de fleste Aspere å få sammenlignet whatever med noe visuelt for å forstå sammenhengen.. Så selv om jeg ikke nevnte det, har du rett i det du skrev alikevel. Takk for at du hjalp til med å danne et intrykk av diskusjon.no, samt linken som forhåpentligvis kommer til nytte. Intrykk i forhold til flisespikkeriet som oppstår her, på tross av grunnen, er det sikkert lett å få litt motstand her, forstår jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå